Käynnistysongelmia ja kurahtelua PA-pumpussa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Käynnistysongelmia ja kurahtelua PA-pumpussa

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Autoni OG 900 i tuntuu käynnistyvän huonosti kuumana. Noin 5 minuutin kuluttua kun auto on sammunut lähtee hyvin käyntiin mutta 15 minuutin kuluttua saa sahata 5-10 sekuntia. Lämpöaika anturin johdon irrotuksella ei merkitystä. Tulpat, johdot ym sähköpuoli tutkittu. Mahtaako ohjauspaineen säädin olla rikki? vastusarvo noin 30 Ω. Mistä johtuu PA-pumpulta tuleva kurahtelu virran katkaisun jälkeen. [/code]
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi mahdollisuus voisi olla vuotavat suuttimet... Ne voi tutkia siten, että otat kaikki suuttimet irti, ja pulloihin, ryyppysuutin myös ja kytket bensapumpun hyppylangalla päälle. Suuttimista ei saa tiputtaa bensaa näin tehtynä. Paineiden karkaaminen on yksi vaihtoehto. Paineakku väsyy tai takaiskuventtiili laskee paineet bensalinjasta takaisin pumppuun päin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Katselin vianhakua moottoriopin perusteista tarkemmin polttoaineaitteet kirjasta. Siinä mainittiin painevaraajan rikkoontuminen huonon kuumakäynnistyksen syyksi. (tämä oli yksi osatekijä). Bensiini kyllä haisee kun sahaa käyntiin kuumana. Tuo kurahteleva ääni tulikin juuri painevaraajasta eikä polttoainepumpulta. Nyt auto tuntuu yskivän kylmänä l. ilmamäärämittarissa tuntuu sylkäisy kun painaa kaasua. Ilmeisesti tuo takaiskuventtiili on painevaraajassa vaiko pumpussa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Takaiskuventtiili on pumpussa ja on irrotettavissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Vaihdoin takaiskuventtiilin, ei vaikutusta. Seuraavaksi täytyy vaihtaa painevaraaja. Paineet tuntuvat katoavan yön aikana. Kun avasin järjestelmäpainesäätimessä olevia liittimiä, niistä ei tullut paineella bensiiniä. on kenelläkään tietoa kauanko paineen tulisi säilyä järjestelmässä? Toki pumppuhan sen nostaa melko pian.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Painevaraajan (-akku) pitäis pitää paineet "yön yli". Vikaa vois olla siinäkin. Pumppu nostaa paineet heti kun virran kytkee.

Koskas suodatin on vaihdettu?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Näppärästi sivuaa omaa ongelmaani -84 T8 -satkun kanssa (turbo kilahtanut, poistettu väliaikaisesti)...
On kyllä joka paikka rempallaan, mutta tässä suunnilleen aihetta sivuavat ongelmat, eli:

- Kolmossuutin vuoti jo ostettaessa (~5kk sitten), hajonta surkea. Vaihdoin väliaikaisesti tilalle 900i:n suuttimen, kolmen pytyn kylmäkäynti korjautui väliaikaisesti. Nyt taas käy kylmänä miten sattuu.

- Ostettaessa (mitenkäs ollakaan) painevaraaja kurahteli harvakseen koneen sammuttamisen jälkeen, nyttemmin rääkii kuin sorsalauma parkkiin jätettäessä. Bensa maistuunee jonnekin päin autoa, ei jää varaajaan?

- Kylmänä lähtee käyntiin 5-10s sahaamisen jälkeen, saattaa käydä kolmella tai neljällä pytyllä kuun vaiheesta riippuen.

Malliesimerkki yksilöstä, jossa paikat hajoilevat kiivaassa tahdissa nopeammin kuin niitä kerkeää korjaamaan. Onneksi on tiedossa varaosa-auto, josta saa vaihdeltua ruiskun hilppeitä kuten kylmäkäynnistyssuuttimen, ohjauspainesäätimen, painevaraajan yms. omaan satkuuni...

Pitipä nyt purkaa harmiaan tähän topikkiin, olen kyllä lievästi sanottuna pettynyt ensimmäisen saabini jatkuvaan hajoilemiseen. Mutta kyllä tämä vielä tästä :)
M93 9000 CS Aero (KA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No ensinnäkin vihje i:n ja t:n suuttimet on samat 8-venttiilisissä. Se kurahdus ääni siis tuleekin painevaraajasta? Mun 900i:ssa kuuluu semmonen parin sekunnin mittainen kurrr, kun kytkee virrat päälle, mutta bensapumppu on ääneltään hiljainen koneen käydessä. Tomu: Eihän vaan järjestelmä vuoda aineita maahan mistään (bensa maistuu)? Esim. paluulinjasta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Itselläni vuosi paluulinjaan, määränsäätimen kupeessa on paluulinjaan menevässä kanavassa paineensäätöventtiili, siellä oli roskia kuten koko määränsäätimessä oli ruostehiutaleita kun kulkine oli seissyt 9 vuotta paperisotkujen takia.

Offtopic: Mikko.. kerkeisikkö käräyttämään sen muuan levyn joskus..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Painevaraajasta tuntuu ääni tulevan, ilmeisesti jokin jousi pitää ääntä. En ole vielä ehtinyt syventyä painevaraajan vaihtoon. Bensiiniä ei tunnu vuotavan mihinkään. Järjestelmäpaine säätimiä on kokeiltu kahta erilaista. Ei tunnu olevan merkitystä suuntaan taikka toiseen. Autoon tulee päivittäin n. 120 km työmatkaa. Vetää kuitenkin lämpöisenä hyvin. Täytyy tutkia ongelmaa tarkemmin viikonloppuna.
Vastaa Viestiin