Käynnistysongelmia ja kurahtelua PA-pumpussa
Käynnistysongelmia ja kurahtelua PA-pumpussa
Autoni OG 900 i tuntuu käynnistyvän huonosti kuumana. Noin 5 minuutin kuluttua kun auto on sammunut lähtee hyvin käyntiin mutta 15 minuutin kuluttua saa sahata 5-10 sekuntia. Lämpöaika anturin johdon irrotuksella ei merkitystä. Tulpat, johdot ym sähköpuoli tutkittu. Mahtaako ohjauspaineen säädin olla rikki? vastusarvo noin 30 Ω. Mistä johtuu PA-pumpulta tuleva kurahtelu virran katkaisun jälkeen. [/code]
Yksi mahdollisuus voisi olla vuotavat suuttimet... Ne voi tutkia siten, että otat kaikki suuttimet irti, ja pulloihin, ryyppysuutin myös ja kytket bensapumpun hyppylangalla päälle. Suuttimista ei saa tiputtaa bensaa näin tehtynä. Paineiden karkaaminen on yksi vaihtoehto. Paineakku väsyy tai takaiskuventtiili laskee paineet bensalinjasta takaisin pumppuun päin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Katselin vianhakua moottoriopin perusteista tarkemmin polttoaineaitteet kirjasta. Siinä mainittiin painevaraajan rikkoontuminen huonon kuumakäynnistyksen syyksi. (tämä oli yksi osatekijä). Bensiini kyllä haisee kun sahaa käyntiin kuumana. Tuo kurahteleva ääni tulikin juuri painevaraajasta eikä polttoainepumpulta. Nyt auto tuntuu yskivän kylmänä l. ilmamäärämittarissa tuntuu sylkäisy kun painaa kaasua. Ilmeisesti tuo takaiskuventtiili on painevaraajassa vaiko pumpussa?
Vaihdoin takaiskuventtiilin, ei vaikutusta. Seuraavaksi täytyy vaihtaa painevaraaja. Paineet tuntuvat katoavan yön aikana. Kun avasin järjestelmäpainesäätimessä olevia liittimiä, niistä ei tullut paineella bensiiniä. on kenelläkään tietoa kauanko paineen tulisi säilyä järjestelmässä? Toki pumppuhan sen nostaa melko pian.
Näppärästi sivuaa omaa ongelmaani -84 T8 -satkun kanssa (turbo kilahtanut, poistettu väliaikaisesti)...
On kyllä joka paikka rempallaan, mutta tässä suunnilleen aihetta sivuavat ongelmat, eli:
- Kolmossuutin vuoti jo ostettaessa (~5kk sitten), hajonta surkea. Vaihdoin väliaikaisesti tilalle 900i:n suuttimen, kolmen pytyn kylmäkäynti korjautui väliaikaisesti. Nyt taas käy kylmänä miten sattuu.
- Ostettaessa (mitenkäs ollakaan) painevaraaja kurahteli harvakseen koneen sammuttamisen jälkeen, nyttemmin rääkii kuin sorsalauma parkkiin jätettäessä. Bensa maistuunee jonnekin päin autoa, ei jää varaajaan?
- Kylmänä lähtee käyntiin 5-10s sahaamisen jälkeen, saattaa käydä kolmella tai neljällä pytyllä kuun vaiheesta riippuen.
Malliesimerkki yksilöstä, jossa paikat hajoilevat kiivaassa tahdissa nopeammin kuin niitä kerkeää korjaamaan. Onneksi on tiedossa varaosa-auto, josta saa vaihdeltua ruiskun hilppeitä kuten kylmäkäynnistyssuuttimen, ohjauspainesäätimen, painevaraajan yms. omaan satkuuni...
Pitipä nyt purkaa harmiaan tähän topikkiin, olen kyllä lievästi sanottuna pettynyt ensimmäisen saabini jatkuvaan hajoilemiseen. Mutta kyllä tämä vielä tästä
On kyllä joka paikka rempallaan, mutta tässä suunnilleen aihetta sivuavat ongelmat, eli:
- Kolmossuutin vuoti jo ostettaessa (~5kk sitten), hajonta surkea. Vaihdoin väliaikaisesti tilalle 900i:n suuttimen, kolmen pytyn kylmäkäynti korjautui väliaikaisesti. Nyt taas käy kylmänä miten sattuu.
- Ostettaessa (mitenkäs ollakaan) painevaraaja kurahteli harvakseen koneen sammuttamisen jälkeen, nyttemmin rääkii kuin sorsalauma parkkiin jätettäessä. Bensa maistuunee jonnekin päin autoa, ei jää varaajaan?
- Kylmänä lähtee käyntiin 5-10s sahaamisen jälkeen, saattaa käydä kolmella tai neljällä pytyllä kuun vaiheesta riippuen.
Malliesimerkki yksilöstä, jossa paikat hajoilevat kiivaassa tahdissa nopeammin kuin niitä kerkeää korjaamaan. Onneksi on tiedossa varaosa-auto, josta saa vaihdeltua ruiskun hilppeitä kuten kylmäkäynnistyssuuttimen, ohjauspainesäätimen, painevaraajan yms. omaan satkuuni...
Pitipä nyt purkaa harmiaan tähän topikkiin, olen kyllä lievästi sanottuna pettynyt ensimmäisen saabini jatkuvaan hajoilemiseen. Mutta kyllä tämä vielä tästä

M93 9000 CS Aero (KA)
No ensinnäkin vihje i:n ja t:n suuttimet on samat 8-venttiilisissä. Se kurahdus ääni siis tuleekin painevaraajasta? Mun 900i:ssa kuuluu semmonen parin sekunnin mittainen kurrr, kun kytkee virrat päälle, mutta bensapumppu on ääneltään hiljainen koneen käydessä. Tomu: Eihän vaan järjestelmä vuoda aineita maahan mistään (bensa maistuu)? Esim. paluulinjasta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itselläni vuosi paluulinjaan, määränsäätimen kupeessa on paluulinjaan menevässä kanavassa paineensäätöventtiili, siellä oli roskia kuten koko määränsäätimessä oli ruostehiutaleita kun kulkine oli seissyt 9 vuotta paperisotkujen takia.
Offtopic: Mikko.. kerkeisikkö käräyttämään sen muuan levyn joskus..?
Offtopic: Mikko.. kerkeisikkö käräyttämään sen muuan levyn joskus..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Painevaraajasta tuntuu ääni tulevan, ilmeisesti jokin jousi pitää ääntä. En ole vielä ehtinyt syventyä painevaraajan vaihtoon. Bensiiniä ei tunnu vuotavan mihinkään. Järjestelmäpaine säätimiä on kokeiltu kahta erilaista. Ei tunnu olevan merkitystä suuntaan taikka toiseen. Autoon tulee päivittäin n. 120 km työmatkaa. Vetää kuitenkin lämpöisenä hyvin. Täytyy tutkia ongelmaa tarkemmin viikonloppuna.