99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Epäilyttää tuo kaasarin esennus turbon imupuolelle. Toki mikä ettei, jos intoa riittä. Mutta jos välttämättä kaasariturbon haluaa, eikö katse kannattaisi suunnata tuonne volvopuolelle, ja homma volvon kaasari, johon ostaa sitten R-sport tiivistesarjan ym. Eikös tuo volvon r-sport kaasutin ole rungoltaan sama kuin saabissa käytetty kaasutin?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Maailmassa on 143 asiaa josta en ole kuullut/nähnyt. Numerolla 87 löytyy kaasari ennen turboa asennnus. Se ei tietysti tarkoita mahdotonta, mutta uskon vasta kun näen.
E: Muistini mukaan volvossa oli strömbergin juuttuvakurkkuinen, mutta muisti voi pettää. Aikaa sentään yli 20v...
E: Muistini mukaan volvossa oli strömbergin juuttuvakurkkuinen, mutta muisti voi pettää. Aikaa sentään yli 20v...
Viimeksi muokannut Naxu, Pe Touko 07, 2010 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Google draw-through carb turbo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Maailmassa on 142 asiaa...
Epäilen yhä rakenteen järkevyyttä, enkä ole kuullut koneen käyvän. Lämmön siirtyminen imusarjastakin kaasariin yritetään hillitä esim. pakeliitti levyllä. Tuossa se oli pultattu turboon. Tai sitten olen jäänyt esihistorialliseen aikaan.
Epäilen yhä rakenteen järkevyyttä, enkä ole kuullut koneen käyvän. Lämmön siirtyminen imusarjastakin kaasariin yritetään hillitä esim. pakeliitti levyllä. Tuossa se oli pultattu turboon. Tai sitten olen jäänyt esihistorialliseen aikaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Mitsubishi käytti muistaakseni tätä systeemiä 80-luvun alkupuolella Starionissa ja Coltissa ja varmaan Lancerissakin. Eli kaasutin ennen turboa.Naxu kirjoitti:Maailmassa on 143 asiaa josta en ole kuullut/nähnyt. Numerolla 87 löytyy kaasari ennen turboa asennnus. Se ei tietysti tarkoita mahdotonta, mutta uskon vasta kun näen.
E: Muistini mukaan volvossa oli strömbergin juuttuvakurkkuinen, mutta muisti voi pettää. Aikaa sentään yli 20v...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Joskus ties kuinka monta vuotta sitten rakensivat Tuulilasissa turbo-Ladan tuolla tavalla. Saivat sen jotenkin toimimaankin ja jopa lisää tehoa! Harmi ettei muista enää tarkkaan ja lehtikin on ties missä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Muistelen että nuissa ennen turboa laitetuissa kaasutin-rakennelmissa voi tulla ongelmaksi ahtimen öljyvuoto imupuolelle, koska sinne tulee alipaine silloin kun kaasuläppä on kiinni. Ts. pölläyttelyä voi ilmetä. Toinen huomioitava asia on, että ahtoputkiston pitää olla sellainen, ettei missään olet letkua, joka voisi mennä lyttyyn samaisesta syystä, eli alipaineen vaikutuksesta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Nyt en oo varma että oonko kärryillä mutta mun muistaakseni noissa Mitsun kaasari "turboissa" se turbo lisäsi ohivirtauksella alipainetta sinne kaasariiin eli toimi niin kuin pölynimuri ajatuksella ja eihän se oo ollenkaan sama asia kuin oikea turbomottori jossa pusketaan bensaa ja ilmaa moottoriin hirveellä ylipaineella.Svc kirjoitti:Mitsubishi käytti muistaakseni tätä systeemiä 80-luvun alkupuolella Starionissa ja Coltissa ja varmaan Lancerissakin. Eli kaasutin ennen turboa.Naxu kirjoitti:Maailmassa on 143 asiaa josta en ole kuullut/nähnyt. Numerolla 87 löytyy kaasari ennen turboa asennnus. Se ei tietysti tarkoita mahdotonta, mutta uskon vasta kun näen.
E: Muistini mukaan volvossa oli strömbergin juuttuvakurkkuinen, mutta muisti voi pettää. Aikaa sentään yli 20v...

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
En tiedä mistä olet tuon keksinyt mutta ensimmäinen kerta kuin tuollaisesta ideasta kuulen, taitaa olla essonbaari-legendaa kylläkin. 
Mitsulla tuli elektroninen ruiskutus jo erittäin varhaisessa vaiheessa turbon yhteyteen kuten Saabillakin, eli ihan 80-luvun alussa, saattoipa olla itseasiassa aiemminkin kuin Saabin 1984 T16. Todellisissa tehomalleissa oli siis ruisku, kaasariturbotuksia oli ne halvemmat ajan muodin mukaan tehdyt että saatiin helposti vähemmän tehokas turbomalli tarjolle (kuten Colt).

Mitsulla tuli elektroninen ruiskutus jo erittäin varhaisessa vaiheessa turbon yhteyteen kuten Saabillakin, eli ihan 80-luvun alussa, saattoipa olla itseasiassa aiemminkin kuin Saabin 1984 T16. Todellisissa tehomalleissa oli siis ruisku, kaasariturbotuksia oli ne halvemmat ajan muodin mukaan tehdyt että saatiin helposti vähemmän tehokas turbomalli tarjolle (kuten Colt).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Taisi olla kuitenkin Kesoil!jcarlson kirjoitti:En tiedä mistä olet tuon keksinyt mutta ensimmäinen kerta kuin tuollaisesta ideasta kuulen, taitaa olla essonbaari-legendaa kylläkin.

Oli muistaakseni Tredia tai Colt jota ihmettelimme kerran (80-luvulla) ja tuohon aiemman vastaukseni tulokseen siis päädyimme pähkäilyssämme että se turbo nostaa ainoastaan alipainetta kaasarissa. Voimme kyllä olla väärässäkin sillä asiantuntijoita ei ollut meistä kukaan ja muistikuvani noin kaukaa eivät myöskään ole enään aivan varmoja "faktoja"!jcarlson kirjoitti:Mitsulla tuli elektroninen ruiskutus jo erittäin varhaisessa vaiheessa turbon yhteyteen kuten Saabillakin, eli ihan 80-luvun alussa, saattoipa olla itseasiassa aiemminkin kuin Saabin 1984 T16. Todellisissa tehomalleissa oli siis ruisku, kaasariturbotuksia oli ne halvemmat ajan muodin mukaan tehdyt että saatiin helposti vähemmän tehokas turbomalli tarjolle (kuten Colt).


Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
A15 (->84) Colt turbo on tosiaan draw through tyyppinen kaasariturbo, eli kaasari on ihan normaalisti ennen turboa imupuolella ja ahdin paineistaa siis valmiin seoksen. Intercooleria ei ole mutta ei siihen aikaan muutkaan juuri käyttäneet.
Jenkkiautoissahan tuollaisia ratkaisuja on ollut jo kauan aiemminkin, mutta ei koko turbotekniikka vielä silloin yleistynytkään bensakoneissa. Oldsmobile Jetfire Turbo oli myös draw-through kaasarilla eli ennen turboa:
"Gas mileage was deemed comparable to a Cutlass with four-barrel carburetion, though "under hard driving the consumption is bound to rise." At cruising speeds, Car and Driver suggested, "fuel economy may be better, because of the improved fuel atomization and mixture distribution with the whirling impeller." Premium fuel was recommended."
Jenkkiautoissahan tuollaisia ratkaisuja on ollut jo kauan aiemminkin, mutta ei koko turbotekniikka vielä silloin yleistynytkään bensakoneissa. Oldsmobile Jetfire Turbo oli myös draw-through kaasarilla eli ennen turboa:
"Gas mileage was deemed comparable to a Cutlass with four-barrel carburetion, though "under hard driving the consumption is bound to rise." At cruising speeds, Car and Driver suggested, "fuel economy may be better, because of the improved fuel atomization and mixture distribution with the whirling impeller." Premium fuel was recommended."

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Minkäslainen viritys Fjoordin Sierroihin asennettu Stockmann turbo oli?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Stockmann Turbo:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ford ... eroviritys
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ford ... eroviritys
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21