99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Epäilyttää tuo kaasarin esennus turbon imupuolelle. Toki mikä ettei, jos intoa riittä. Mutta jos välttämättä kaasariturbon haluaa, eikö katse kannattaisi suunnata tuonne volvopuolelle, ja homma volvon kaasari, johon ostaa sitten R-sport tiivistesarjan ym. Eikös tuo volvon r-sport kaasutin ole rungoltaan sama kuin saabissa käytetty kaasutin?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Maailmassa on 143 asiaa josta en ole kuullut/nähnyt. Numerolla 87 löytyy kaasari ennen turboa asennnus. Se ei tietysti tarkoita mahdotonta, mutta uskon vasta kun näen.

E: Muistini mukaan volvossa oli strömbergin juuttuvakurkkuinen, mutta muisti voi pettää. Aikaa sentään yli 20v...
Viimeksi muokannut Naxu, Pe Touko 07, 2010 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Google draw-through carb turbo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Maailmassa on 142 asiaa...
Epäilen yhä rakenteen järkevyyttä, enkä ole kuullut koneen käyvän. Lämmön siirtyminen imusarjastakin kaasariin yritetään hillitä esim. pakeliitti levyllä. Tuossa se oli pultattu turboon. Tai sitten olen jäänyt esihistorialliseen aikaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Svc »

Naxu kirjoitti:Maailmassa on 143 asiaa josta en ole kuullut/nähnyt. Numerolla 87 löytyy kaasari ennen turboa asennnus. Se ei tietysti tarkoita mahdotonta, mutta uskon vasta kun näen.

E: Muistini mukaan volvossa oli strömbergin juuttuvakurkkuinen, mutta muisti voi pettää. Aikaa sentään yli 20v...
Mitsubishi käytti muistaakseni tätä systeemiä 80-luvun alkupuolella Starionissa ja Coltissa ja varmaan Lancerissakin. Eli kaasutin ennen turboa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Joskus ties kuinka monta vuotta sitten rakensivat Tuulilasissa turbo-Ladan tuolla tavalla. Saivat sen jotenkin toimimaankin ja jopa lisää tehoa! Harmi ettei muista enää tarkkaan ja lehtikin on ties missä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muistelen että nuissa ennen turboa laitetuissa kaasutin-rakennelmissa voi tulla ongelmaksi ahtimen öljyvuoto imupuolelle, koska sinne tulee alipaine silloin kun kaasuläppä on kiinni. Ts. pölläyttelyä voi ilmetä. Toinen huomioitava asia on, että ahtoputkiston pitää olla sellainen, ettei missään olet letkua, joka voisi mennä lyttyyn samaisesta syystä, eli alipaineen vaikutuksesta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Svc kirjoitti:
Naxu kirjoitti:Maailmassa on 143 asiaa josta en ole kuullut/nähnyt. Numerolla 87 löytyy kaasari ennen turboa asennnus. Se ei tietysti tarkoita mahdotonta, mutta uskon vasta kun näen.

E: Muistini mukaan volvossa oli strömbergin juuttuvakurkkuinen, mutta muisti voi pettää. Aikaa sentään yli 20v...
Mitsubishi käytti muistaakseni tätä systeemiä 80-luvun alkupuolella Starionissa ja Coltissa ja varmaan Lancerissakin. Eli kaasutin ennen turboa.
Nyt en oo varma että oonko kärryillä mutta mun muistaakseni noissa Mitsun kaasari "turboissa" se turbo lisäsi ohivirtauksella alipainetta sinne kaasariiin eli toimi niin kuin pölynimuri ajatuksella ja eihän se oo ollenkaan sama asia kuin oikea turbomottori jossa pusketaan bensaa ja ilmaa moottoriin hirveellä ylipaineella. :roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En tiedä mistä olet tuon keksinyt mutta ensimmäinen kerta kuin tuollaisesta ideasta kuulen, taitaa olla essonbaari-legendaa kylläkin. :)

Mitsulla tuli elektroninen ruiskutus jo erittäin varhaisessa vaiheessa turbon yhteyteen kuten Saabillakin, eli ihan 80-luvun alussa, saattoipa olla itseasiassa aiemminkin kuin Saabin 1984 T16. Todellisissa tehomalleissa oli siis ruisku, kaasariturbotuksia oli ne halvemmat ajan muodin mukaan tehdyt että saatiin helposti vähemmän tehokas turbomalli tarjolle (kuten Colt).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

jcarlson kirjoitti:En tiedä mistä olet tuon keksinyt mutta ensimmäinen kerta kuin tuollaisesta ideasta kuulen, taitaa olla essonbaari-legendaa kylläkin. :)
Taisi olla kuitenkin Kesoil! :lol:
jcarlson kirjoitti:Mitsulla tuli elektroninen ruiskutus jo erittäin varhaisessa vaiheessa turbon yhteyteen kuten Saabillakin, eli ihan 80-luvun alussa, saattoipa olla itseasiassa aiemminkin kuin Saabin 1984 T16. Todellisissa tehomalleissa oli siis ruisku, kaasariturbotuksia oli ne halvemmat ajan muodin mukaan tehdyt että saatiin helposti vähemmän tehokas turbomalli tarjolle (kuten Colt).
Oli muistaakseni Tredia tai Colt jota ihmettelimme kerran (80-luvulla) ja tuohon aiemman vastaukseni tulokseen siis päädyimme pähkäilyssämme että se turbo nostaa ainoastaan alipainetta kaasarissa. Voimme kyllä olla väärässäkin sillä asiantuntijoita ei ollut meistä kukaan ja muistikuvani noin kaukaa eivät myöskään ole enään aivan varmoja "faktoja"! :roll: :oops:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

A15 (->84) Colt turbo on tosiaan draw through tyyppinen kaasariturbo, eli kaasari on ihan normaalisti ennen turboa imupuolella ja ahdin paineistaa siis valmiin seoksen. Intercooleria ei ole mutta ei siihen aikaan muutkaan juuri käyttäneet.

Jenkkiautoissahan tuollaisia ratkaisuja on ollut jo kauan aiemminkin, mutta ei koko turbotekniikka vielä silloin yleistynytkään bensakoneissa. Oldsmobile Jetfire Turbo oli myös draw-through kaasarilla eli ennen turboa:
"Gas mileage was deemed comparable to a Cutlass with four-barrel carburetion, though "under hard driving the consumption is bound to rise." At cruising speeds, Car and Driver suggested, "fuel economy may be better, because of the improved fuel atomization and mixture distribution with the whirling impeller." Premium fuel was recommended." :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minkäslainen viritys Fjoordin Sierroihin asennettu Stockmann turbo oli?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Svc »

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin