Satkuun alusta
Jos oikein jäykät jouset lyö alle, niin tiessä ei tarvitse olla kummoista epätasaisuutta, niin jää liikkeelle lähdössä sutimaan paikalleen. (Esim. liikennevaloihin) Homma menee siis yhtä noloksi, kuin aikanaan lehtijousilla ja jäykällä taka-akselilla varustetuissa takavetoautoissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
No ihan vaikka lyhentämällä jousia uunittamalla tai vaikka rälläkällä jos ei nyt muuta keksihessu75 kirjoitti:
Nyt tätä viestiketjua lukiessani en ole vieläkään saanut selville kuinka saan madallettua enemmän saabia. Lesjöjen antama muutaman sentin madallus ei ole riittävä.
-H-

Tai sitten otat puhelimen käteen ja rupeat soittelemaan läpi merkkiluokan kuskeja. Sitten rupee olemaan jo MATALA...

Tosin jossain tulee raja, milloin vakioiskari rupeaa huutamaan lyhyempää tilalle.
Kokeilin meinaan satkun vakioiskarieta autooni kesällä piruuttani, ja kun laskin auton alas niin pohjaanhan ne meni...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Öh, mulle ne sanoivat että suostuvat tekemään ja antoivat vielä hinta-arvionkin (n. 50e/kpl). Mallikappaleet pitäisi antaa, eli käy niin että annan vakiojouset tai madallussatsin niille malliksi ja sitten ne vääntää siellä samanlaiset lärpyttimet mutta tekevät ne jäykemmäksi ja paksummasta raudasta.hessu75 kirjoitti:Vallilan takomo laittoi meiliä takaisin ja kertoi, että eivät tee mittatilaustyönä auton jousia.
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Kukas osaa hyvin laskea jäykkyyksiä?
Haluaisin jouset jotka tiputtaa maavaraa selvästi enemmän kuin Lesjö/Kilen, mutta ei kuitenkaan ihan niin paljoa kuin ratajouset. Pituus on helppo määrittää, mutta kuka osaa neuvoa millä jäykkyydellä jouset tehdään, että saadaan niin kova, ettei pohjaa, mutta kuitenkin niin pehmeä ettei paikat irtoa hampaista?
-Janne
Haluaisin jouset jotka tiputtaa maavaraa selvästi enemmän kuin Lesjö/Kilen, mutta ei kuitenkaan ihan niin paljoa kuin ratajouset. Pituus on helppo määrittää, mutta kuka osaa neuvoa millä jäykkyydellä jouset tehdään, että saadaan niin kova, ettei pohjaa, mutta kuitenkin niin pehmeä ettei paikat irtoa hampaista?
-Janne
Toi olis Janne vähän likempänä:
Autojousi Ky Vuola
Voivalantie 28, 20780 KAARINA 02 5151300
Vanhan ykköstien varrella, Kaarinan keskustasta hesan suuntaan pari kilsaa.
Ovat ainakin joskus tehneet mittatilaustyönä jousia.
Noiden pituutta ne saanee tuolla myöhemminkin muutettua, uunittamalla.
Ja ihan mielenkiinnosta:
Onko noiden bilstenien ja muiden parempien iskareiden ulosjousto lyhempi mitä vakioiden, kun joskus hieman lyhensin madallusjousia niin menivät suoraan paikalleen ilman puristustyökaluja.
Onpahan täällä joskus puhuttu jos halutaan matalaa mutta vielä säilyttää joustovaraa, niin on nostettu ylätukivarren kiinnityspaikkaa.
Mites jousien paikallaan pysyminen on ratapeleissä hoidettu?
Autojousi Ky Vuola
Voivalantie 28, 20780 KAARINA 02 5151300
Vanhan ykköstien varrella, Kaarinan keskustasta hesan suuntaan pari kilsaa.
Ovat ainakin joskus tehneet mittatilaustyönä jousia.
Noiden pituutta ne saanee tuolla myöhemminkin muutettua, uunittamalla.
Ja ihan mielenkiinnosta:
Onko noiden bilstenien ja muiden parempien iskareiden ulosjousto lyhempi mitä vakioiden, kun joskus hieman lyhensin madallusjousia niin menivät suoraan paikalleen ilman puristustyökaluja.
Onpahan täällä joskus puhuttu jos halutaan matalaa mutta vielä säilyttää joustovaraa, niin on nostettu ylätukivarren kiinnityspaikkaa.
Mites jousien paikallaan pysyminen on ratapeleissä hoidettu?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Juu voi olla vaijerilla toteutettu ulosjoustonrajoitin, mutta rata-saab:eissa on myös käytetty kynäjousitusta (pääjousi ja apujousi+korkeussäätö).tuomas kirjoitti:Ööh. eikös niissä ole vaijerilla toteutettu ulosjoustorajoitin? ainakin näin endurancekapistuksissa yleensä.
-tuomas-
Viimeksi muokannut Otus, Pe Loka 01, 2004 09:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
og900 T16 voimaa vuodelta 1984. (projekti)
Näitä kynäjousijutskia ei ole kuin parissa autossa... muilla on "orkkistyyliset" jouset, mutta hyvin tuntuu niilläkin pääsevän.
Edit: mun lisäksi kynäjutskia on kolmessa autossa.
Takana mulla rajoittaa vaijerit.
Edessä iskari itsessään.
Edit: mun lisäksi kynäjutskia on kolmessa autossa.
Takana mulla rajoittaa vaijerit.
Edessä iskari itsessään.
Viimeksi muokannut kallejh, Pe Loka 01, 2004 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Hyvä että tämäkin tuli selväksi.kallejh kirjoitti:Näitä kynäjousijutskia ei ole kuin parissa autossa... muilla on "orkkistyyliset" jouset, mutta hyvin tuntuu niilläkin pääsevän.
Takana mulla rajoittaa vaijerit.
Edessä iskari itsessään.
Vaikka tässä topicissa on puhuttuu jousista/iskareista, mutta mitenkäs teillä on riittänyt satkuissa jarrut radalla ajettaessa? Ja onko kenelläkään kokemuksia jäykemmistä kallistuksenvakaimista?
og900 T16 voimaa vuodelta 1984. (projekti)
Meillähän on ne s-tyypin jäähdytetyt levyt, ja Ferodon palat (paitsi nyt mulla ja Leinolla on ollut kokeeksi Hawkin palat), ja kunnon nesteet.
Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Ei edes Leväsellä, jolla ei tule edes jäähdytysilmaa jarruille.
Edit: Niin takajarruthan on riittävät, painettahan joudutaan rajoittamaan. Palat (vaikka ovat ferodon superkuluvaa kamaa) voi uusia vaikka n. viiden vuoden välein jos pelkää että ne lasittuu....
(eli ei kulu juuri yhtään)
Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Ei edes Leväsellä, jolla ei tule edes jäähdytysilmaa jarruille.
Edit: Niin takajarruthan on riittävät, painettahan joudutaan rajoittamaan. Palat (vaikka ovat ferodon superkuluvaa kamaa) voi uusia vaikka n. viiden vuoden välein jos pelkää että ne lasittuu....

- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -