Satkuun alusta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos oikein jäykät jouset lyö alle, niin tiessä ei tarvitse olla kummoista epätasaisuutta, niin jää liikkeelle lähdössä sutimaan paikalleen. (Esim. liikennevaloihin) Homma menee siis yhtä noloksi, kuin aikanaan lehtijousilla ja jäykällä taka-akselilla varustetuissa takavetoautoissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Niin,

Vallilan takomo laittoi meiliä takaisin ja kertoi, että eivät tee mittatilaustyönä auton jousia.

Nyt tätä viestiketjua lukiessani en ole vieläkään saanut selville kuinka saan madallettua enemmän saabia. Lesjöjen antama muutaman sentin madallus ei ole riittävä.

-H-
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Voisiko niin paljon olla tosiaan iskareista kiinni? Meinaan vaan, että onhan tämä meikäläisenkin yhdistelmä selvästi vakiota jäykempi, mutta liian löysä silti radalla. Ja siis oikeasti liian löysä, eikä vain tunnu siltä.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

hessu75 kirjoitti:
Nyt tätä viestiketjua lukiessani en ole vieläkään saanut selville kuinka saan madallettua enemmän saabia. Lesjöjen antama muutaman sentin madallus ei ole riittävä.

-H-
No ihan vaikka lyhentämällä jousia uunittamalla tai vaikka rälläkällä jos ei nyt muuta keksi :lol: Tai vaihtamalla jotkut lyhyemmät jouset (esim mulla on kajakissa mersun jouset), tarvikeliikkeeseen vaan pläräämään kirjoja. Tai muuttamalla/muokkaamalla kiinnityspisteitä.

Tai sitten otat puhelimen käteen ja rupeat soittelemaan läpi merkkiluokan kuskeja. Sitten rupee olemaan jo MATALA... :wink:

Tosin jossain tulee raja, milloin vakioiskari rupeaa huutamaan lyhyempää tilalle.
Kokeilin meinaan satkun vakioiskarieta autooni kesällä piruuttani, ja kun laskin auton alas niin pohjaanhan ne meni...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja asteen verran karumpi sälli nostaisi kulkinetta navasta tunkilla ja tarjoaisi hitsipilliä jouselle... :D

Siis älkää hemmetissä tosissaan... :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

hessu75 kirjoitti:Vallilan takomo laittoi meiliä takaisin ja kertoi, että eivät tee mittatilaustyönä auton jousia.
Öh, mulle ne sanoivat että suostuvat tekemään ja antoivat vielä hinta-arvionkin (n. 50e/kpl). Mallikappaleet pitäisi antaa, eli käy niin että annan vakiojouset tai madallussatsin niille malliksi ja sitten ne vääntää siellä samanlaiset lärpyttimet mutta tekevät ne jäykemmäksi ja paksummasta raudasta.

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Kukas osaa hyvin laskea jäykkyyksiä?

Haluaisin jouset jotka tiputtaa maavaraa selvästi enemmän kuin Lesjö/Kilen, mutta ei kuitenkaan ihan niin paljoa kuin ratajouset. Pituus on helppo määrittää, mutta kuka osaa neuvoa millä jäykkyydellä jouset tehdään, että saadaan niin kova, ettei pohjaa, mutta kuitenkin niin pehmeä ettei paikat irtoa hampaista?

-Janne
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi olis Janne vähän likempänä:

Autojousi Ky Vuola
Voivalantie 28, 20780 KAARINA 02 5151300
Vanhan ykköstien varrella, Kaarinan keskustasta hesan suuntaan pari kilsaa.

Ovat ainakin joskus tehneet mittatilaustyönä jousia.
Noiden pituutta ne saanee tuolla myöhemminkin muutettua, uunittamalla.


Ja ihan mielenkiinnosta:
Onko noiden bilstenien ja muiden parempien iskareiden ulosjousto lyhempi mitä vakioiden, kun joskus hieman lyhensin madallusjousia niin menivät suoraan paikalleen ilman puristustyökaluja.
Onpahan täällä joskus puhuttu jos halutaan matalaa mutta vielä säilyttää joustovaraa, niin on nostettu ylätukivarren kiinnityspaikkaa.

Mites jousien paikallaan pysyminen on ratapeleissä hoidettu?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Otus
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 30, 2004 20:26
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Otus »

tetammi kirjoitti: Mites jousien paikallaan pysyminen on ratapeleissä hoidettu?
Ratapeleissä jousien paikallaan pysyminen on hoidettu apujousella, joka on löysä (pohjassa koko ajan) ja joustaa toiseen suuntaan kuin pääjousi.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Ööh. eikös niissä ole vaijerilla toteutettu ulosjoustorajoitin? ainakin näin endurancekapistuksissa yleensä.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Otus
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 30, 2004 20:26
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Otus »

tuomas kirjoitti:Ööh. eikös niissä ole vaijerilla toteutettu ulosjoustorajoitin? ainakin näin endurancekapistuksissa yleensä.

-tuomas-
Juu voi olla vaijerilla toteutettu ulosjoustonrajoitin, mutta rata-saab:eissa on myös käytetty kynäjousitusta (pääjousi ja apujousi+korkeussäätö).
Viimeksi muokannut Otus, Pe Loka 01, 2004 09:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
og900 T16 voimaa vuodelta 1984. (projekti)
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Näitä kynäjousijutskia ei ole kuin parissa autossa... muilla on "orkkistyyliset" jouset, mutta hyvin tuntuu niilläkin pääsevän.
Edit: mun lisäksi kynäjutskia on kolmessa autossa.

Takana mulla rajoittaa vaijerit.
Edessä iskari itsessään.
Viimeksi muokannut kallejh, Pe Loka 01, 2004 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Otus
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 30, 2004 20:26
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Otus »

kallejh kirjoitti:Näitä kynäjousijutskia ei ole kuin parissa autossa... muilla on "orkkistyyliset" jouset, mutta hyvin tuntuu niilläkin pääsevän.

Takana mulla rajoittaa vaijerit.
Edessä iskari itsessään.
Hyvä että tämäkin tuli selväksi.

Vaikka tässä topicissa on puhuttuu jousista/iskareista, mutta mitenkäs teillä on riittänyt satkuissa jarrut radalla ajettaessa? Ja onko kenelläkään kokemuksia jäykemmistä kallistuksenvakaimista?
og900 T16 voimaa vuodelta 1984. (projekti)
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Meillähän on ne s-tyypin jäähdytetyt levyt, ja Ferodon palat (paitsi nyt mulla ja Leinolla on ollut kokeeksi Hawkin palat), ja kunnon nesteet.

Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Ei edes Leväsellä, jolla ei tule edes jäähdytysilmaa jarruille.

Edit: Niin takajarruthan on riittävät, painettahan joudutaan rajoittamaan. Palat (vaikka ovat ferodon superkuluvaa kamaa) voi uusia vaikka n. viiden vuoden välein jos pelkää että ne lasittuu.... :lol: (eli ei kulu juuri yhtään)
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Paljonko tommoset spaxit kustantaa?

K
tuomas kirjoitti:Noniin, nyt on spaxit alla. Tosin vielä vakiojousten kera, mutta pitänee testailla nyt tällä kokoonpanolla ensiviikon ratapäivät, niin sitten vois pistää lesjöä alle.

-tuomas-
Vastaa Viestiin