Kiihtyvyys

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Täällä oli pitkään varsin aktiivinen keskustelu kiihtyvyysarvoista, ja ajattelin vähän laajentaa perspektiiviä.
Mittailin tuossa 0-100, 0-160 ja 0-200 ajat OG900:lla,
ja vertailu esim. uusiin vakioautoihin oli melko mielenkiintoista.
Jos olette mittaillut vastaavia arvoja itse, ilmoittakaa! :)

Mulla siis '90 900S, ja:

0-100 7,0 sek
0-160 13,8 sek
0-200 20,5 sek

Sataseen ei saanut kunnon aikaa millään - renkaissa oli 3 bar paineet, ja tien pinta liukkaahko, joten mokoma suti 70 km/h asti aika villisti.
Ahtoja oli 0.85 bar, ja seokset vähän turhan rikkaalla, mutta saatiinpa edes joku vertailuarvo.

Lisää mittauksia kiitos!
Viimeksi muokannut TurboJanne, Ke Syys 29, 2004 16:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Mitäs kaikkea olet tehnyt satkun tekniikkapuolelle? Tuo 0-160 aika on nimittäin aika kova etuvetoiselle, jos olet tehnyt mittauksen oikein (mittarivirhe jne.).

Oma tonttu otti A´PEXin RSM:n mukaan 0-100kmh parhaimmillaan 6.38sec ja varttimaili 14,66sec/160kmh. Eli pääsit siis liki sekunnin paremmin 0-160kmh 8O . 0-200kmh meni 24.6 sekunnissa. Ja kaikki mittaukset tehty suljetulla alueella entisessä Neuvostoliitossa :wink: .
Foxbody turbo
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Olen mitannut 100-160 välille 7,5s käsiajanotolla videolta. Heitto ei liene suurempi kuin ±0,1s.
Stage 1:sellä meni satanen aika tarkkaan 7s joten luulisin stage 3:sella menevän 6,5s pintaan. 0-160 pitäisi siis olla 14s päälle.
Mittariheittoa tutkatauluun 90km/h vauhdissa ei näillä ylikoko 205/55/16 renkailla ole ole yhtään. Lähtisi varmaan paremmin hieman pienemmillä esim. 205/50/16 kumeilla.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tuolla on 0-100km/h hiihdytys "vajaakuntoisella" 9-3: lla, kiinni stage-5 pl. turbo joka on orkkis.
Tie oli märkä enkä kokeillut ku ton yhden kerran, luultavasti sinne 6sek huikkelle olis mahikset jos kaikki meneis ok, ja miksi ei vaikka 5: lla alkavillekin lukemille :D

http://personal.inet.fi/cool/lts/videot.htm
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

9-3.1972
Sakkeus Suuri
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 08:30
Paikkakunta: Perämeri

Viesti Kirjoittaja Sakkeus Suuri »

se93tbo kirjoitti:tomaatilla steg3
http://members.surfeu.fi/se93tbo/0_120.avi
Nätisti näytti kiihtyvän. Vaikka ns. kellotuksesta ei olekaan kokemusta niin veikkailisin että ei ole kovin helppoa päästä manuaalilla samaan aikaan, vai olenko pahasti väärässä?

Pitäis tosiaan kokeilla että mihin oma steg-1 Saba menis...
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kovilta tuntuu noi satkun ajat. Millä tosiaan on mitattu?

Minua taas kiinnostaa paljon kiihtyvyys esim. 60-120 km/h. Tuo oma räppänä menee ym. välin nelosvaihteella alle 10 sekunnin. alle 80 km/h on vähän vaisua mutta sitten mennään :lol:

Kunhan oon letku/klemmariongelmat saanu korjattua niin pitäis varmaankin säätää P-potikkaa apc:stä jotta sais enemmän kuin 0.1 bar ahtoja alle 2500 rpm niin sitkeysarvotkin parantuis huimasti.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

se93tbo kirjoitti:tomaatilla steg3
http://members.surfeu.fi/se93tbo/0_120.avi
No huh huh että automaatti vaihtaa nopeasti! Ainakaan mun taidoilla ei minkäänlaista saumaa vaihtaa käsin nopeammin.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mä en ole koskaa oikeen koittanut kiihtyvyyttä mutta 8 sek sateella sutien meni kerran 0-100.

Tosin Subaru Imbreza STI nopeammin kiihtyy vauhdissa 8)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

TOMAATTI vakiona -90hv -n.110nM
http://members.surfeu.fi/se93tbo/vakio0_120.AVI

Tän mä otin aivan sika vesisateessa mutta löysin paikan missä ei lyöny 1:sellä tyhjää.
9-3.1972
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

No niin, sain lisättyä listaan vielä 0-200 km/h kiihtyvyyden.

Onhan ne ihan OK arvoja, mutta parempaankin auto pystyisi, kunhan saisi vaan säädettyä kaiken ihan kohdalleen. Esim. väliltä 80-120 km/h pystyy noista arvoista vielä tiputtamaan 0.4 sek, 0-100 välillä liki sekunnin. Silloin liikutaankin jo ihan hyvissä vauhdeissa.
Mutta nuo merkityt ajat siis varmoja ja mitattuja.

Mittauksessa käytettiin tietokoneajanottoa ja ajat ovat 4:n tai 5:n vedon keskiarvoja.
Mittarivirhe on luonnollisesti huomioitu, ja pidän kyllä näitä mittauksia varsin luotettavina.

Se kyllä yllätti positiivisesti itsenikin, että auto kulkee noinkin hyvin silti, vaikka ahtoja puuttuukin ja säädöt muutenkin vähän pielessä.

Mielenkiintoisia vertailulukuja: (0-100 / 0-160 / 0-200 km/h)

-Porsche 911 3.3 Turbo 5,3 sek / 12.3 sek / 20,7 sek
-Mitsu Lancer Evo VI 4.8 sek / 13,5 sek
-Porsche Boxster S 6,0 sek / 14,4 sek
-BMW M5 E2 5,4 / 13,6
-Ferrari 328 GTB 5,5 / 13,8
-Saab 9-3 T (185 hv) 7,9 / 21,4
-VW 2.0 Passat 10,6 / 34,0


Voi siis todeta, että turbo-Saab viritettynä on suhteessa sitä nopeampi, mitä kovempaa mennään ;) Harva uskoisi, että 0-200 kiihdytellään pappa-satkulla yhtä kovaa kuin 911 Turbo Porsche....

:twisted:
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Ai niin, niistä tekniikkamuutoksista;
T3/T4 ahdin, 60mm ahtoputkisto, AMW cooleri, 3" pakoputki ilman kattia, ruiskuchippi, progress. bensanpaineensäädin, SPG9 A.I.D sytkäkapseli, 3" imuputki ja kartiofiltteri, kiillotettu kansi ja muokattu APC.

Mittausten aikana käytin perinteistä "turboruuvia", kun jostain syystä APC ei toiminut täsmällisesti. Siksi pidin ahdotkin alhaalla.

Huippunopeutta en uskaltanut kokeilla H-luokan renkailla
:oops:
...Ja mittaukset on tehty toki suljetulla alueella.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

TurboJanne kirjoitti:Ai niin, niistä tekniikkamuutoksista;
T3/T4 ahdin, 60mm ahtoputkisto, AMW cooleri, 3" pakoputki ilman kattia, ruiskuchippi, progress. bensanpaineensäädin, SPG9 A.I.D sytkäkapseli, 3" imuputki ja kartiofiltteri, kiillotettu kansi ja muokattu APC.

Mittausten aikana käytin perinteistä "turboruuvia", kun jostain syystä APC ei toiminut täsmällisesti. Siksi pidin ahdotkin alhaalla.

Huippunopeutta en uskaltanut kokeilla H-luokan renkailla
:oops:
...Ja mittaukset on tehty toki suljetulla alueella.
Olenko sokea, vai missä ne sun autolle mitatut ajat on listattu?
#1730
500whp.net member
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

EKassa viestissä olisi:
0-100 7,0 sek
0-160 13,8 sek
0-200 20,5 sek
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Juu, toivottavasti Vigge ei ole sokea, kun sillä on noin nopea Saabas! :P
Vastaa Viestiin