Penkkien yhteensopivuus
Penkkien yhteensopivuus
Tässä parempikuntoisia penkkejä metsästäessä tuli mieleen sellainenkin asia, että pitäähän penkkien edes jossain määrin olla yhteensopivia, eikö?
Eli potilas, joka on pikaisen elintensiirron tarpeessa on 99 vuosimallia -84, ovia löytyy neljä kappaletta (jos sillä on merkitystä).
Kuinka hyvin penkit käyvät yksiin esim. 90:sta tai 900:sta? Tai jopa 9000:sta? Kiskojahan voi sovitella sen mukaan, jos suoraan eivät istu, mutta mitenkäs tuon koon puolesta? Onko jossain erityisen vääränkokoiset penkit?
Katsastuksessa ei varmaan tule ongelmia...?
Eli potilas, joka on pikaisen elintensiirron tarpeessa on 99 vuosimallia -84, ovia löytyy neljä kappaletta (jos sillä on merkitystä).
Kuinka hyvin penkit käyvät yksiin esim. 90:sta tai 900:sta? Tai jopa 9000:sta? Kiskojahan voi sovitella sen mukaan, jos suoraan eivät istu, mutta mitenkäs tuon koon puolesta? Onko jossain erityisen vääränkokoiset penkit?
Katsastuksessa ei varmaan tule ongelmia...?
Re: Penkkien yhteensopivuus
90 penkit tuohon käy.
900 etupenkit käy aina -90 vuosimallisesta asti. Satkuun tuli Tonnarin penkit -91.
Tonnarin penkit vaatii jo isompia kikkailuja. (keskikonsolin,turvavöiden vaihtoa yms.)
900 etupenkit käy aina -90 vuosimallisesta asti. Satkuun tuli Tonnarin penkit -91.
Tonnarin penkit vaatii jo isompia kikkailuja. (keskikonsolin,turvavöiden vaihtoa yms.)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Penkkien yhteensopivuus
Eli siis satkun penkit -90 asti, eli ne ja niitä vanhemmat?
Nopat vissiinkin olivat kaksiovisia, eli etupenkit ovat aina kipillä. Ongelmahan tuo ei toki ole, joten pistetään tämäkin korvan taakse.
Tonnarin penkit (vuosimallista ei tietoa) voisivat pienellä sorvaamisella sopia. Kiskojen keskilinjojen etäisyys on hieman liian iso, 48cm kun se tupliksessa on 45cm, mutta tuohan on korjattu helposti. Penkki itsessään vaatii kuitenkin 56cm tilaa liikkuakseen vapaasti, ja ainakin turvavyön kohdalla tuosta tulee ongelma tupliksessa. Penkin leveys itsessään on suurimmillaan n. 54cm ja alareunassa on kyllä tilaa leveämmällekin, mutta tosiaan turvavyömötikkä B-pilarissa on niin iso, että tila saattaa loppua kesken.
Nopat vissiinkin olivat kaksiovisia, eli etupenkit ovat aina kipillä. Ongelmahan tuo ei toki ole, joten pistetään tämäkin korvan taakse.
Tonnarin penkit (vuosimallista ei tietoa) voisivat pienellä sorvaamisella sopia. Kiskojen keskilinjojen etäisyys on hieman liian iso, 48cm kun se tupliksessa on 45cm, mutta tuohan on korjattu helposti. Penkki itsessään vaatii kuitenkin 56cm tilaa liikkuakseen vapaasti, ja ainakin turvavyön kohdalla tuosta tulee ongelma tupliksessa. Penkin leveys itsessään on suurimmillaan n. 54cm ja alareunassa on kyllä tilaa leveämmällekin, mutta tosiaan turvavyömötikkä B-pilarissa on niin iso, että tila saattaa loppua kesken.
Re: Penkkien yhteensopivuus
Jotain eroja on myös noissa näennäisesti samanlaisissa penkeissä.
Joskus laitoin -83 satkusta -89 satkuun ja ei sopinu suoraan.
Muistaakseni penkin runko otti kiinni kässärin muoveihin.
No 99:iin varmaan mahtuu silti kaikki. Ite vaihdoin tuossa mainitussa tapauksessa noi vanhemmat verhoilut uuteen runkoon.
Se on kans vaihtoehto millä noi tonnarin pehmusteet sais 99:iin, suunnitteliin vastaavaa entiseen 99 avooni. Olis vaatinu istuinosaan pari ylimääräistä reikää tukiraudalle sekä sivujen kiinnitykseen.
Saapahan samalla pestyy päälliset kunnolla.
Joskus laitoin -83 satkusta -89 satkuun ja ei sopinu suoraan.
Muistaakseni penkin runko otti kiinni kässärin muoveihin.
No 99:iin varmaan mahtuu silti kaikki. Ite vaihdoin tuossa mainitussa tapauksessa noi vanhemmat verhoilut uuteen runkoon.
Se on kans vaihtoehto millä noi tonnarin pehmusteet sais 99:iin, suunnitteliin vastaavaa entiseen 99 avooni. Olis vaatinu istuinosaan pari ylimääräistä reikää tukiraudalle sekä sivujen kiinnitykseen.
Saapahan samalla pestyy päälliset kunnolla.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Penkkien yhteensopivuus
Lisäksi alkupään satkuissa on eroa penkin etupään kiinnityksessä. Ruuvinreiät siirtyvät jossain välissä.tetammi kirjoitti:Jotain eroja on myös noissa näennäisesti samanlaisissa penkeissä.
Joskus laitoin -83 satkusta -89 satkuun ja ei sopinu suoraan.
Muistaakseni penkin runko otti kiinni kässärin muoveihin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Penkkien yhteensopivuus
90 takapenkin istuin osa on hieman kapeampi.
Johtuu vissiin kaks ovisuudesta.....käy kyllä paikalleen(kokeiltu on)
Johtuu vissiin kaks ovisuudesta.....käy kyllä paikalleen(kokeiltu on)

#2666
Re: Penkkien yhteensopivuus
Laitoin 99 -82:een 86-satkun penkit. Kuskin penkin etureunan korkeudensäätömekanismin kiinnityksessä oli eroa, 82-mallisessa oli penkin etureunan alla olevan palkin alla irtonaiset peltilätkät joissa kierre palkin läpi meneville mekanismin kiinnityspulteille. 86:ssa piti kai olla se kierre palkin yläpinnassa. Jotain muutakin eroa kai oli, koska päädyin vaihtamaan sen 82-mallisen korkeudensäätömekanismin 86-penkkiin.Jope kirjoitti:Lisäksi alkupään satkuissa on eroa penkin etupään kiinnityksessä. Ruuvinreiät siirtyvät jossain välissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Penkkien yhteensopivuus
Toi kuullostaa tutulta, kun yritin Finkkuun joskus uudemmasta purkuautosta otettua jakkaraa..jus kirjoitti:Laitoin 99 -82:een 86-satkun penkit. Kuskin penkin etureunan korkeudensäätömekanismin kiinnityksessä oli eroa, 82-mallisessa oli penkin etureunan alla olevan palkin alla irtonaiset peltilätkät joissa kierre palkin läpi meneville mekanismin kiinnityspulteille. 86:ssa piti kai olla se kierre palkin yläpinnassa. Jotain muutakin eroa kai oli, koska päädyin vaihtamaan sen 82-mallisen korkeudensäätömekanismin 86-penkkiin.
Ja oikeassa olet, myöhemmissä se kierre tosiaan on palkissa kun vanhoissa on se niissä lipareissa ja palkissa vaan läpireiät.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Penkkien yhteensopivuus
Eli nyt kun olen todennäköisesti vaihtamassa -87 satkun kippipenkit tilalle, niin pientä askartelua on luvassa eikä mene niin sanotusti heittämällä paikalleen?
No onneksi tuli jo talvella tapeltua ng:n sähköpenkkien kanssa, niin osaa varautua ärsytykseen.
No onneksi tuli jo talvella tapeltua ng:n sähköpenkkien kanssa, niin osaa varautua ärsytykseen.

Re: Penkkien yhteensopivuus
Vaihdat ne kiskot vaan penkin pohjaan, jos kiinnitykset vaikuttaa erilaisilta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Penkkien yhteensopivuus
No niin, eilisen askartelun tuloksena voin kertoa, että -97 (?) 9000:n penkit menevät "kuin heittämällä" paikalleen. Vähän jouduttiin lattarautaa hitsaamaan ja rälläköimään, jotta kiinnityspisteet saatiin oikeille kohdille. Kokonsa puolesta ei tehnyt edes tiukkaa, mutta muuten meinasi tehdä.
Ei siis ihan "bolt-on", mutta pienellä modauksella lopputulos on erittäinkin hyvä.
Kiitokset vain Vesa67 avusta.
Ei siis ihan "bolt-on", mutta pienellä modauksella lopputulos on erittäinkin hyvä.
Kiitokset vain Vesa67 avusta.

Re: Penkkien yhteensopivuus
Vain etupenkit vaihdettiin?
Sitten vielä vähän sähkötöitä niin että saa tontun kolmiasentoiset penkinlämmittimet toimimaan - kai muistit ottaa sen säätimet johtosarjoineen mukaan settiin?
Sitten vielä vähän sähkötöitä niin että saa tontun kolmiasentoiset penkinlämmittimet toimimaan - kai muistit ottaa sen säätimet johtosarjoineen mukaan settiin?
Re: Penkkien yhteensopivuus
Ei muistanut enkä tyrkyttänyt kun omassa mielessäkin oli vain kiinteä syöttö katkaisimen kautta penkeille mutta nyt kun sanot niin voisi olla vielä parempi jos asentaakin tonnarin säätimet ja johtosarjan. Kunhan vaan kerkeen kojelaudan purkaa siihen malliin että johtosarjat on noukittavissa pois. Säätimetkin löytyy mutta pitää testata/korjata niiden toimivuus.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Penkkien yhteensopivuus
Vain etupenkit vaihdettiin. Takapenkit on jatkuvasti niin täynnä romua, ettei niiden huonoa kuntoa edes näe. 
Turvavyönkin merkkivalo kuskille toimii, kun ainoastaan lukko-osassa on (ainakin tällä hetkellä) anturi, eli autoa ei kiinnosta istutaanko penkillä vai ei. En tiedä, onko istuinanturia ollutkaan ja toimisiko se repsikan puolella, mutta mielestäni kuskin puolen ei tarvitse tuon sivistyneempi ollakaan; jos siinä ei kukaan istu, ei autoakaan varmaan ajeta, jolloin valon palaminen on toissijaista.

Turvavyönkin merkkivalo kuskille toimii, kun ainoastaan lukko-osassa on (ainakin tällä hetkellä) anturi, eli autoa ei kiinnosta istutaanko penkillä vai ei. En tiedä, onko istuinanturia ollutkaan ja toimisiko se repsikan puolella, mutta mielestäni kuskin puolen ei tarvitse tuon sivistyneempi ollakaan; jos siinä ei kukaan istu, ei autoakaan varmaan ajeta, jolloin valon palaminen on toissijaista.
Re: Penkkien yhteensopivuus
Juuri tähän viittasinkin. Aika toissijaista valon palaminen, jos auto ilman kuljettajaa liikkuu omalla moottorillaan.Mimmi kirjoitti:Kuskin penkissä ei ole istujan tunnistusta.
Auto ei tietääkseni paljoakaan liiku (omalla moottorillaan) ilman kuljettajaa.