Kuvia Abbott Racing:n vauhtipyörästä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Kuvia Abbott Racing:n vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tässä olisi linkki mistä löytyy pari kuvaa Abbott Racing:n 9-5:sen kevennetystä vauhtipyörästä jos jotain kiinnostaa :) http://kuvablogi.com/blog/20026/1/ Käyttö kokemuksia kerron ehkä jo huomenna :D
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Kuvia Abbott Racing:n vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja saabracing »

paljonko on paino ? ja montako kiloa se on kevyempi kuin vakio ?
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Kuvia Abbott Racing:n vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

saabracing kirjoitti:paljonko on paino ? ja montako kiloa se on kevyempi kuin vakio ?
Vauhtipyörän paino on 7kg ja vakio on ilmeisesti noin 10,3kg. Kävin tänään pienellä testi lenkillä ja sen ainakin huomasin että auto on paljon mukavampi ajaa, kulkee paljon "kevyemmin". Myös liikkeelle lähtö on jotenkin jouheampaa, kun vanhalla pyörällä auto halusi sammua paljon herkemmin. Pyörän vaikutusta kiihtyvyyteen on vielä vaikea sanoa mutta tuskin ainakaan paljoa vaikutti, ehkä 1&2 vaihteilla eron voi huomata, mutta ainakaan isommilla vaihteilla ja pienillä kierroksilla ei noin pers tuntumalla tunnu olevan juurikaan eroa. Mutta sen näkee sitten että miten vaikutti kiihtyvyyteen jos esim. kolmosella lyödään lappu lattiaan vaikka 80km/h vauhdista. Mutta myös remontin jälkeen autoon tuli jokin ihme sivuääni, kun autoa starttaa niin jostain kuuluu ihmeellinen "helinä". Tuo "helähtävä" ääni kuuluu myös kun painaa nopeasti kaasun pohjaan auton ollessa tyhjäkäynnillä, mutta se ääni loppuu heti kun auto on saanut kierroksia, eikä sitä ääntä kuulu ajaessa eikä jos paikallaan antaa muuten jenkaa. Mutta jos kytkin on painettuna pohjaan kun painaa kaasua ei tuota ääntä juurikaan kuule, mutta starttaukseen ei kytkimen painelu vaikuta. Tuo sama helähtävä ääni kuuluu myös tuossa 9-3:ssa, mutta ei startatessa. Täytyy tutkia tuota että mistä se ääni oikein tulee, mutta on vähän outo tapaus :? Voisiko startti pyörittää konetta tuolla uudella pyörällä liian kovaa, koska auto lähtee välillä käyntiin heti kun avainta kääntää. Tänään nopein käyntiinlähtö aika oli n.0,7-0,8s, kun se on ennen ollut yleensä n.1,2-1,4s?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kuvia Abbott Racing:n vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja Hook »

Otetaampas ne fiilistely lasit silmiltä hetkeksi pois ja katsotaan realistisesti asiota.

Mitä oma kokemus peruspirteästä 9-3:sta 7>5kg vauhtipyörästä, niin enemmän joutuu tekemään töitä softan eteen, että saa käymään nätisti tyhjää Trionic 5:sen kanssa virinokilla. Samaa hauskaa varmasti T7:llakin.

Myös liikkeelle lähdettäessä joutuu painamaan hieman enemmän kaasua, ettei 2 litrainen kyykkää..

Hyvänä puolena on sitten kierrosherkkyys, jonka merkitys turbokoneessa on melko pieni, johtuen suuresta väännöstä pyöriviin massoihin nähden. Enemmän sitä kiihtyvyyttä/spoolia pienillä vaihteilla hidastaa ahtimen pyörivät massat suhteessa kierrosluvun nousuun.


Ja mieluummin sitä on hieman kevyemmän vauhtipyörän kanssa tulilinjalla, kun kone kiertää ~8krpm.. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Kuvia Abbott Racing:n vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Hook kirjoitti:Otetaampas ne fiilistely lasit silmiltä hetkeksi pois ja katsotaan realistisesti asiota.

Mitä oma kokemus peruspirteästä 9-3:sta 7>5kg vauhtipyörästä, niin enemmän joutuu tekemään töitä softan eteen, että saa käymään nätisti tyhjää Trionic 5:sen kanssa virinokilla. Samaa hauskaa varmasti T7:llakin.

Myös liikkeelle lähdettäessä joutuu painamaan hieman enemmän kaasua, ettei 2 litrainen kyykkää..

Hyvänä puolena on sitten kierrosherkkyys, jonka merkitys turbokoneessa on melko pieni, johtuen suuresta väännöstä pyöriviin massoihin nähden. Enemmän sitä kiihtyvyyttä/spoolia pienillä vaihteilla hidastaa ahtimen pyörivät massat suhteessa kierrosluvun nousuun.


Ja mieluummin sitä on hieman kevyemmän vauhtipyörän kanssa tulilinjalla, kun kone kiertää ~8krpm.. :mrgreen:
No en kai mä nyt kovin hirveästi tuossa ole fiilistellyt :lol: Mutta ei toi 7kg pyörä nyt niin kevyt ole että se tyhjäkäyntiin vaikuttaisi, onhan noissa 9-3:ssa saman painoinen pyörä jo vakiona ja kone on sama kuin tuossa omassa 9-5:ssa. Mutta ainakin omasta mielestä toi 2.0t 9-5:nen on todella herkkä sammumaan sillä yli 10kg vakio pyörällä, mutta tuolla uudella pyörällä tuota "hyytymis" ilmiötä ei esiinny johtuen varmaan tuosta kierrosherkkyyden lisääntymisestä jolloin kaasua on myös paljon helpompi hallita. Eikä tuo 7kg vauhtipyörä myöskään vaikuta mihinkään ylämäki hyytymiseen ainakaan negatiivisesti, vaan päin vastoin kaasu vastaa herkemmin juuri silloin kun sen pitää. Tuo ääni mitä ihmettelin tulee varmaan startista, se jää ilmeisesti vähän päälle kun auton laittaa käyntiin. Onko se sitten likainen en tiedä täytyy tutkia ja hutkia sitä.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin