Pakoputken ruostesuojaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ennen uuden häntäputken asentamista tuplikseen haluaisin tiedustella mahdollisen ruostesuojauksen tarpeellisuudesta.
Osa itsessään ei toki maksanut kuin seitsemisen euroa, joten mikään katastrofi sen ruostuminen ei ole. Toisaalta en myöskään ajatellut vaihtaa sitä vuosittain.
Putki on taattua motonet-laatua, eikä tuohon hintaan tarvitse kuvitella saavansa rosteria. Mutta kuinka pitkään tuon pysyy reiättömänä ilman suojaa? Varsinkin täällä etelän suolapaskassa...
Ja mitä tuohon voisi vetäistä päälle?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Azanovix kirjoitti:Ennen uuden häntäputken asentamista tuplikseen haluaisin tiedustella mahdollisen ruostesuojauksen tarpeellisuudesta.
Osa itsessään ei toki maksanut kuin seitsemisen euroa, joten mikään katastrofi sen ruostuminen ei ole. Toisaalta en myöskään ajatellut vaihtaa sitä vuosittain.
Putki on taattua motonet-laatua, eikä tuohon hintaan tarvitse kuvitella saavansa rosteria. Mutta kuinka pitkään tuon pysyy reiättömänä ilman suojaa? Varsinkin täällä etelän suolapaskassa...
Ja mitä tuohon voisi vetäistä päälle?
Kuumankestohopeemaalia joskus noihin uusiin halpis-pakoputkiin ruuttaillu, ei sen kummempaa tutkimusta ole tullut tehtyä, että paraniko vai huononiko ruosteenvastustuskyky :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei se häntäputki meinaa ruostua puhki millään, takavaimennin happanee aiemmin. Ja häntäputki on vaimentimen liitoksessa siinä vaiheessa sen verran tiukkaan kiinni, että helposti tulee investoineeksi sen kahdeksan euroa uuteen häntäputkeen.

On se euroaikaan helppoa, 50 markkaa olisi ollut iso raha, mutta kahdeksan euroa on paljon vähemmän :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

V.J.S kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Ennen uuden häntäputken asentamista tuplikseen haluaisin tiedustella mahdollisen ruostesuojauksen tarpeellisuudesta.
Osa itsessään ei toki maksanut kuin seitsemisen euroa, joten mikään katastrofi sen ruostuminen ei ole. Toisaalta en myöskään ajatellut vaihtaa sitä vuosittain.
Putki on taattua motonet-laatua, eikä tuohon hintaan tarvitse kuvitella saavansa rosteria. Mutta kuinka pitkään tuon pysyy reiättömänä ilman suojaa? Varsinkin täällä etelän suolapaskassa...
Ja mitä tuohon voisi vetäistä päälle?
Kuumankestohopeemaalia joskus noihin uusiin halpis-pakoputkiin ruuttaillu, ei sen kummempaa tutkimusta ole tullut tehtyä, että paraniko vai huononiko ruosteenvastustuskyky :)
Löytyisköhän korin värisenä. :twisted:
En kyllä ehkä kehtais laittaa punaista pakoputkea. :D
Täytyy termostaattiostosten yhteydessä käydä haistelemassa sitä maalia.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

jus kirjoitti:Ei se häntäputki meinaa ruostua puhki millään, takavaimennin happanee aiemmin. Ja häntäputki on vaimentimen liitoksessa siinä vaiheessa sen verran tiukkaan kiinni, että helposti tulee investoineeksi sen kahdeksan euroa uuteen häntäputkeen.

On se euroaikaan helppoa, 50 markkaa olisi ollut iso raha, mutta kahdeksan euroa on paljon vähemmän :-)
Mulla siihen on ruostunut iso pörinäreikä. :(
Toisaalta ehkä 26 vuodessa. :)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Azanovix kirjoitti: Mulla siihen on ruostunut iso pörinäreikä. :(
Toisaalta ehkä 26 vuodessa. :)
Jos häntäputkessa on (ylimääräinen) reikä, niin ei se kyllä pidä mitään pörinöitä, pakokaasut kun kuitenkin kulkee kaikkien vaimentimien kautta, ei se pikku mutkalla oleva putkenpätkä enään (huomattavissa määrin) mitään ääniä vaimenna :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tulipahan sitten hankittua myös se takapönttö. Piru kun alkaa tulla auton arvo vastaan osia hankkiessa. :lol:
Joskohan sitä kohta suihkauttaisi nuo tuolla supermaalilla ja hyökkäisi niiden kuivuessa termostaatin kimppuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Takapönttöä vaihtaessa tarvitaan helposti se väliputkikin :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No pewkules sentään. Juuri ehdin sipaista maalit noiden kahden pintaan ja vaihtaa termarin, niin eiköhän sitä keksitä lisää tekemistä, ettei käy tylsäksi. :lol:
Niinpä siis marssin jälleen huomenna työmatkalla motonettiin.
Saas nähdä näkyykö tätä autoa klubipäivillä lainkaan, kun ehdi puoliakaan hommista tekemään. :D
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

V.J.S kirjoitti:
Jos häntäputkessa on (ylimääräinen) reikä, niin ei se kyllä pidä mitään pörinöitä, pakokaasut kun kuitenkin kulkee kaikkien vaimentimien kautta, ei se pikku mutkalla oleva putkenpätkä enään (huomattavissa määrin) mitään ääniä vaimenna :)
Jos pakoputki loppuu selkeästi auton alle, niin joissain tapauksissa melutaso auton sisällä nousee järkyttävästi. Ilmeisesti pakokaasu ulos purkautuessaan rummuttaa auton korirakennetta. Erään kerran lötkömallin Audi 100:ssa sisämelu pieneni ärsyttävästä siedettäväksi lisäämällä 15 cm putkea viimeisen pöntön jälkeen, ettei pakokaasu enää puhaltunut hiekkapeltiä vasten.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Yllätyin kun CC-tontun takavaimentimen perässä olevan lyhyehkön S-mutkan vaihtaminen suoraan kromipäiseen tuntui lisäävän sisälle kantautuvaa melua. Putken pään kohta ei pituussuunnassa juuri muuttunut mutta leveyssuunnassa tuli kymmenkunta senttiä keskemmälle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

sanokaapa suoraan, mitä kaikkea tuon sieltä motonetistä sen väliputken lisäksi huomenna? Jotain klemmareita tai muita? Niin ei tarvitse sitten jälkikäteen kuulla. :D
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja viggen »

Joskus -70 luvulla ruiskutettiin ensin sinkkiväriä pohjamaaliksi ja sitten hopean väristä lämmön kestävää pakariväriä päälle. Muistaakseni pysyi hyvän näköisenä muutaman vuoden.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eihän nyt oikeasti pakoputkea maalata, eikä vahata. Sehän keikkuu alla jokusen vuoden, ja sitten tilee uusi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja viggen »

Naxu kirjoitti:Eihän nyt oikeasti pakoputkea maalata, eikä vahata. Sehän keikkuu alla jokusen vuoden, ja sitten tilee uusi.
Totta, ei kyllä tarttis. Meitä kun on niin moneksi, että on hiekkapuhallettu auton pohjatkin sitten ¨myrkkypohjamaalia¨ja sen jälkeen hopea väri ja vielä lakka päälle. (oma auto oli kylläkin Trans Am.) Muut autot -50 luvulta.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin