
Pakoputken ruostesuojaus
Re: Pakoputken ruostesuojaus
Taitaa vaan helpostikin olla niin, että se pakoputki ruostuu sisältä ulospäin pakokaasujen sisältämien epäpuhtauksien ja kosteuden takia, eli pintaan suditut suojakerrokset eivät kovin paljon auta. Sisäpuoliseen pinnoitukseen ei olekaan kovin helppoja keinoja, tai voisihan sitä kokeilla kaataa purkillisen sinkkimaalia kaasariin koneen käydessä täysillä 

Re: Pakoputken ruostesuojaus
En kyllä tarkoitakkaan, että pakari ei ruostu. Tällaisia maalauksia tehtiin vain ajan kulun takia ja että joillakin vanhemmilla siihen aikaan ois ollut jotain sanomista eli piruuttaan.Hessu kirjoitti:Taitaa vaan helpostikin olla niin, että se pakoputki ruostuu sisältä ulospäin pakokaasujen sisältämien epäpuhtauksien ja kosteuden takia, eli pintaan suditut suojakerrokset eivät kovin paljon auta. Sisäpuoliseen pinnoitukseen ei olekaan kovin helppoja keinoja, tai voisihan sitä kokeilla kaataa purkillisen sinkkimaalia kaasariin koneen käydessä täysillä


NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Pakoputken ruostesuojaus
Sehän on jo eri asia. Antaa hyvän loppusilauksen hienoon autoon merkistä riippumatta. Sitten sen voi ajaa peilien päälle näyttelyyn. Pitää vain viimeistellä myös akselit, tukivarret, ym. Tosin siinä vaiheessa kiillottaisin pakoputken. On niitä maalattu usa:n lippujakin auton pohjaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Pakoputken ruostesuojaus
5-10vuotta kestää noi pöntöt/hännät. Sitä en tiedä miksi se vaihtelee noin. Siinä on vinha perä mitä tuossa aiemmin vihjailtiin: kannattaa suosiolla vaihtaa pidempi pätkä putkea kerralla, niin pääsee vähemmällä vaivalla jatkossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pakoputken ruostesuojaus
Näillä voisi jo pärjätä pitkälle:Azanovix kirjoitti:sanokaapa suoraan, mitä kaikkea tuon sieltä motonetistä sen väliputken lisäksi huomenna? Jotain klemmareita tai muita?
2 kpl kiristin 51 mm 45-0151
1 kpl kiristin 48 mm 45-0148
2 kpl kannatinkumi 14-0850
1 kpl kannatinkumi 14-0840
1 kpl asennustahna 60-6057
1 kpl katkaisulaikka 115 x 2 mm 78-5001
Tuo laikka tarvitaan halkaisemaan väliputken kylki jos ja kun väliputki ei halua irrota suosiolla etuputken päältä. Ja sitten tietysti kulmahiomakone ja tarvittavat suojavarusteet.
Lunttasin tuolta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... utket.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pakoputken ruostesuojaus
Minulle on ainakin kerrottu, että talvisin pätkäajo ruostuttaa putkea nopeammin kun putki pääsee sulamaan mutta ei ehdi kuivumaan.Mertmi kirjoitti:5-10vuotta kestää noi pöntöt/hännät. Sitä en tiedä miksi se vaihtelee noin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Aero"
- Viestit: 347
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakoputken ruostesuojaus
Onkohan olemassa jotain putken väristä (lue: hopea & musta) minkä saisi siveltyä pensselillä putkeen ja kestäisi pinnassa ?V.J.S kirjoitti:Kuumankestohopeemaalia joskus noihin uusiin halpis-pakoputkiin ruuttaillu, ei sen kummempaa tutkimusta ole tullut tehtyä, että paraniko vai huononiko ruosteenvastustuskykyAzanovix kirjoitti:Ennen uuden häntäputken asentamista tuplikseen haluaisin tiedustella mahdollisen ruostesuojauksen tarpeellisuudesta.
Osa itsessään ei toki maksanut kuin seitsemisen euroa, joten mikään katastrofi sen ruostuminen ei ole. Toisaalta en myöskään ajatellut vaihtaa sitä vuosittain.
Putki on taattua motonet-laatua, eikä tuohon hintaan tarvitse kuvitella saavansa rosteria. Mutta kuinka pitkään tuon pysyy reiättömänä ilman suojaa? Varsinkin täällä etelän suolapaskassa...
Ja mitä tuohon voisi vetäistä päälle?
Mulla alla 3" BSR downpipe-cat-combo + 2.5" sporttiputkisto Simons vaimentimilla, mutta kun alla kävin niin kyllä niitäkin oli korroosio hapettanut.
Nyt voi kesällä vetästä siistiksi ja harkita samalla Thermo Teciä downpipe ympärille.
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
Re: Pakoputken ruostesuojaus
Kaikkihan noi kuumankestomaalit on melkein hopeeta tai mustaa.SiipiSaapi kirjoitti:
Onkohan olemassa jotain putken väristä (lue: hopea & musta) minkä saisi siveltyä pensselillä putkeen ja kestäisi pinnassa ?
Mulla alla 3" BSR downpipe-cat-combo + 2.5" sporttiputkisto Simons vaimentimilla, mutta kun alla kävin niin kyllä niitäkin oli korroosio hapettanut.
Nyt voi kesällä vetästä siistiksi ja harkita samalla Thermo Teciä downpipe ympärille.
Ex-ässäni JT:n sutisin jollain mustalla katista taakse päin joskus viitisen vuotta sitten ja viimeeksi nähdessä mörinät tuli edelleen vain takaata. Pitäis seuraaval hoivakerral kurkata että missä kunnos putki on.
Nyt ehkä tyytyisin vaan sutimaan saumat ja yleensäki hitsatut kohdat.
Tosin satkun tapauksessa putken maalaaminen mustaksi, varsinkin takapöntön on melko perusteltua.
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/albu ... l16t_1.JPG
Linkissä oleva kuva on aika tumma mutta kuvitteleppa tuohon takapuskurin jatkeen alla kirkas mötikkä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Pakoputken ruostesuojaus
mulla on kaikki katkenneet pöntön liitoksesta siitä hitsin vierestä:: syynä ilmeisesti alumiinikäsittelyn palaminen pois hitsatessa. eli ne saumat voisi ihan perustellusti maalata. joitakin olen hitsannut takaisin kiinni panemalla pienemmän putken juuritueksi, lisäaikaa on tullut n. 0,5---1.0 vuotta ja katkennut yleensä vastaavasta kohtaa mutta pöntön toiselta puolen. takapöntön takasaumasta menee ensiksi jotain 3--4 vuoden päästä, keskiputken pönttösaumat kestänee jotain 1--2 vuotta enemmän. koska kuivavat paremmin, vaikka luhyttä onkin ajo. etuputkihan kestää vissiin 15 vuotta tai 250 t km.
onkohan toi takimmainen pönttö jatkuvasti puolillaan vettä kylmänä vuodenaikana, jos ajaa vain nurkka- ajoa?, voisihan siihen pönttöön jonkun 3--4 mm reiän porata, pääsis vesi pois ja kuivuisi helpommin, ääntä se ei enää noin takapäästä lisää, en ainakaan huomannut, kun kerran sellaisen porasin. putki myös kevenisi ja värinärasitukset pienenisivät.
Olis pitäny ostaa heti alkuun vaan rosteriputki katista lähtien, ei olis tarvinnu noitakaan moneen kertaan saikkailla. aikanaan oli kerran rosteriputki, siitä ei hapantunut muuta kuin mustat lemmarit
onkohan toi takimmainen pönttö jatkuvasti puolillaan vettä kylmänä vuodenaikana, jos ajaa vain nurkka- ajoa?, voisihan siihen pönttöön jonkun 3--4 mm reiän porata, pääsis vesi pois ja kuivuisi helpommin, ääntä se ei enää noin takapäästä lisää, en ainakaan huomannut, kun kerran sellaisen porasin. putki myös kevenisi ja värinärasitukset pienenisivät.
Olis pitäny ostaa heti alkuun vaan rosteriputki katista lähtien, ei olis tarvinnu noitakaan moneen kertaan saikkailla. aikanaan oli kerran rosteriputki, siitä ei hapantunut muuta kuin mustat lemmarit

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pakoputken ruostesuojaus
Koko rosteriseen putkeen pitää muistaa laittaa haitaripalje ym. rakenne, ettei tule iso remontti aamupususta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Pakoputken ruostesuojaus
Kiitos kattavasta listasta.jus kirjoitti:Näillä voisi jo pärjätä pitkälle:Azanovix kirjoitti:sanokaapa suoraan, mitä kaikkea tuon sieltä motonetistä sen väliputken lisäksi huomenna? Jotain klemmareita tai muita?
2 kpl kiristin 51 mm 45-0151
1 kpl kiristin 48 mm 45-0148
2 kpl kannatinkumi 14-0850
1 kpl kannatinkumi 14-0840
1 kpl asennustahna 60-6057
1 kpl katkaisulaikka 115 x 2 mm 78-5001
Tuo laikka tarvitaan halkaisemaan väliputken kylki jos ja kun väliputki ei halua irrota suosiolla etuputken päältä. Ja sitten tietysti kulmahiomakone ja tarvittavat suojavarusteet.
Lunttasin tuolta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... utket.html
Kaikkea muuta löytyi paitsi toisia kannatinkumeja. Aika mielenkiintoisesti niitä löytyi oikeastaan kaikkialta muualta kymmeniä kappaleita, mutta Vantaalta ei ainuttakaan.
Myös rälläkän jätin hankkimatta. Jos ei peltisaksilla irtoa, niin katsotaan sitten uudestaan. Omaksi riesaksi en moista hanki.
Sattuipa mukaan myös autopukit; 14,9e/pari kahden tonnin kantavuudella per pukki.