Pakoputken ruostesuojaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Taitaa vaan helpostikin olla niin, että se pakoputki ruostuu sisältä ulospäin pakokaasujen sisältämien epäpuhtauksien ja kosteuden takia, eli pintaan suditut suojakerrokset eivät kovin paljon auta. Sisäpuoliseen pinnoitukseen ei olekaan kovin helppoja keinoja, tai voisihan sitä kokeilla kaataa purkillisen sinkkimaalia kaasariin koneen käydessä täysillä :lol:
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja viggen »

Hessu kirjoitti:Taitaa vaan helpostikin olla niin, että se pakoputki ruostuu sisältä ulospäin pakokaasujen sisältämien epäpuhtauksien ja kosteuden takia, eli pintaan suditut suojakerrokset eivät kovin paljon auta. Sisäpuoliseen pinnoitukseen ei olekaan kovin helppoja keinoja, tai voisihan sitä kokeilla kaataa purkillisen sinkkimaalia kaasariin koneen käydessä täysillä :lol:
En kyllä tarkoitakkaan, että pakari ei ruostu. Tällaisia maalauksia tehtiin vain ajan kulun takia ja että joillakin vanhemmilla siihen aikaan ois ollut jotain sanomista eli piruuttaan. :evil: :lol: Maalattiin vielä autotkin moniväriseksi, käytettiin Mirra värejä ja töhrittiin motiivimaalauksia ym.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Sehän on jo eri asia. Antaa hyvän loppusilauksen hienoon autoon merkistä riippumatta. Sitten sen voi ajaa peilien päälle näyttelyyn. Pitää vain viimeistellä myös akselit, tukivarret, ym. Tosin siinä vaiheessa kiillottaisin pakoputken. On niitä maalattu usa:n lippujakin auton pohjaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

5-10vuotta kestää noi pöntöt/hännät. Sitä en tiedä miksi se vaihtelee noin. Siinä on vinha perä mitä tuossa aiemmin vihjailtiin: kannattaa suosiolla vaihtaa pidempi pätkä putkea kerralla, niin pääsee vähemmällä vaivalla jatkossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Azanovix kirjoitti:sanokaapa suoraan, mitä kaikkea tuon sieltä motonetistä sen väliputken lisäksi huomenna? Jotain klemmareita tai muita?
Näillä voisi jo pärjätä pitkälle:

2 kpl kiristin 51 mm 45-0151
1 kpl kiristin 48 mm 45-0148
2 kpl kannatinkumi 14-0850
1 kpl kannatinkumi 14-0840
1 kpl asennustahna 60-6057
1 kpl katkaisulaikka 115 x 2 mm 78-5001

Tuo laikka tarvitaan halkaisemaan väliputken kylki jos ja kun väliputki ei halua irrota suosiolla etuputken päältä. Ja sitten tietysti kulmahiomakone ja tarvittavat suojavarusteet.

Lunttasin tuolta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... utket.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:5-10vuotta kestää noi pöntöt/hännät. Sitä en tiedä miksi se vaihtelee noin.
Minulle on ainakin kerrottu, että talvisin pätkäajo ruostuttaa putkea nopeammin kun putki pääsee sulamaan mutta ei ehdi kuivumaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

V.J.S kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Ennen uuden häntäputken asentamista tuplikseen haluaisin tiedustella mahdollisen ruostesuojauksen tarpeellisuudesta.
Osa itsessään ei toki maksanut kuin seitsemisen euroa, joten mikään katastrofi sen ruostuminen ei ole. Toisaalta en myöskään ajatellut vaihtaa sitä vuosittain.
Putki on taattua motonet-laatua, eikä tuohon hintaan tarvitse kuvitella saavansa rosteria. Mutta kuinka pitkään tuon pysyy reiättömänä ilman suojaa? Varsinkin täällä etelän suolapaskassa...
Ja mitä tuohon voisi vetäistä päälle?
Kuumankestohopeemaalia joskus noihin uusiin halpis-pakoputkiin ruuttaillu, ei sen kummempaa tutkimusta ole tullut tehtyä, että paraniko vai huononiko ruosteenvastustuskyky :)
Onkohan olemassa jotain putken väristä (lue: hopea & musta) minkä saisi siveltyä pensselillä putkeen ja kestäisi pinnassa ?
Mulla alla 3" BSR downpipe-cat-combo + 2.5" sporttiputkisto Simons vaimentimilla, mutta kun alla kävin niin kyllä niitäkin oli korroosio hapettanut.
Nyt voi kesällä vetästä siistiksi ja harkita samalla Thermo Teciä downpipe ympärille.
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

SiipiSaapi kirjoitti:
Onkohan olemassa jotain putken väristä (lue: hopea & musta) minkä saisi siveltyä pensselillä putkeen ja kestäisi pinnassa ?
Mulla alla 3" BSR downpipe-cat-combo + 2.5" sporttiputkisto Simons vaimentimilla, mutta kun alla kävin niin kyllä niitäkin oli korroosio hapettanut.
Nyt voi kesällä vetästä siistiksi ja harkita samalla Thermo Teciä downpipe ympärille.
Kaikkihan noi kuumankestomaalit on melkein hopeeta tai mustaa.
Ex-ässäni JT:n sutisin jollain mustalla katista taakse päin joskus viitisen vuotta sitten ja viimeeksi nähdessä mörinät tuli edelleen vain takaata. Pitäis seuraaval hoivakerral kurkata että missä kunnos putki on.
Nyt ehkä tyytyisin vaan sutimaan saumat ja yleensäki hitsatut kohdat.

Tosin satkun tapauksessa putken maalaaminen mustaksi, varsinkin takapöntön on melko perusteltua.
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/albu ... l16t_1.JPG
Linkissä oleva kuva on aika tumma mutta kuvitteleppa tuohon takapuskurin jatkeen alla kirkas mötikkä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja stara »

mulla on kaikki katkenneet pöntön liitoksesta siitä hitsin vierestä:: syynä ilmeisesti alumiinikäsittelyn palaminen pois hitsatessa. eli ne saumat voisi ihan perustellusti maalata. joitakin olen hitsannut takaisin kiinni panemalla pienemmän putken juuritueksi, lisäaikaa on tullut n. 0,5---1.0 vuotta ja katkennut yleensä vastaavasta kohtaa mutta pöntön toiselta puolen. takapöntön takasaumasta menee ensiksi jotain 3--4 vuoden päästä, keskiputken pönttösaumat kestänee jotain 1--2 vuotta enemmän. koska kuivavat paremmin, vaikka luhyttä onkin ajo. etuputkihan kestää vissiin 15 vuotta tai 250 t km.
onkohan toi takimmainen pönttö jatkuvasti puolillaan vettä kylmänä vuodenaikana, jos ajaa vain nurkka- ajoa?, voisihan siihen pönttöön jonkun 3--4 mm reiän porata, pääsis vesi pois ja kuivuisi helpommin, ääntä se ei enää noin takapäästä lisää, en ainakaan huomannut, kun kerran sellaisen porasin. putki myös kevenisi ja värinärasitukset pienenisivät.
Olis pitäny ostaa heti alkuun vaan rosteriputki katista lähtien, ei olis tarvinnu noitakaan moneen kertaan saikkailla. aikanaan oli kerran rosteriputki, siitä ei hapantunut muuta kuin mustat lemmarit :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Koko rosteriseen putkeen pitää muistaa laittaa haitaripalje ym. rakenne, ettei tule iso remontti aamupususta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pakoputken ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

jus kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:sanokaapa suoraan, mitä kaikkea tuon sieltä motonetistä sen väliputken lisäksi huomenna? Jotain klemmareita tai muita?
Näillä voisi jo pärjätä pitkälle:

2 kpl kiristin 51 mm 45-0151
1 kpl kiristin 48 mm 45-0148
2 kpl kannatinkumi 14-0850
1 kpl kannatinkumi 14-0840
1 kpl asennustahna 60-6057
1 kpl katkaisulaikka 115 x 2 mm 78-5001

Tuo laikka tarvitaan halkaisemaan väliputken kylki jos ja kun väliputki ei halua irrota suosiolla etuputken päältä. Ja sitten tietysti kulmahiomakone ja tarvittavat suojavarusteet.

Lunttasin tuolta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... utket.html
Kiitos kattavasta listasta.
Kaikkea muuta löytyi paitsi toisia kannatinkumeja. Aika mielenkiintoisesti niitä löytyi oikeastaan kaikkialta muualta kymmeniä kappaleita, mutta Vantaalta ei ainuttakaan.
Myös rälläkän jätin hankkimatta. Jos ei peltisaksilla irtoa, niin katsotaan sitten uudestaan. Omaksi riesaksi en moista hanki.
Sattuipa mukaan myös autopukit; 14,9e/pari kahden tonnin kantavuudella per pukki.
Vastaa Viestiin