Turbo/dumppi kysymys....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900Tbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 22:38

Turbo/dumppi kysymys....

Viesti Kirjoittaja 900Tbo »

Turbo-projekti on edistynyt hitusen verran ja nyt kysyisin kuinka käy jos ei-vesijäähdytteisen Garrett TO3:n laittaa vesijäähdytteisen Garrettin tilalle. Voiko näin ylipäätään tehdä ja jos voi niin mitä mahdollisia ongelmia voi syntyä, esim. vesikierron katkaiseminen, turbon kestävyys jne.? Tarjolla oleva ahdin olisi muuten todennäköisesti sopiva, mutta tuo ei-vesijäähdytteisyys vähän häiritsee :( ........ Dummpiventtilikin olisi hyvä laittaa, mutta mikä mahtaa Saabissa toimia parhaiten kun ahdot kuitenkin kulkee ennemmin yli kun alle 1 bar?Kiitos paljon tiedoista etukäteen.
900Tbo
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Voihan sen sinne laittaa. Kunhan vain muistaa tulpata hyvin turbon vesilähdöt koneesta.

Ratasaabistit ainakin kuulemma suosii jäähdyttämätöntä turboa jo muutenkin kuumien vesien takia....

Siviilitouhuissa tietysti haetaan pidempää ikää, jolloin tuo vesijäähdytys varmasti sitä lisää.... Vesi kiertää konvektio tyyppisesti pikkuhiljaa koneen sammuttamisenkin jälkeen ja täten edesauttaa jäähtymistä.


Mutta hyvillä jälkikäyttämisillä jäähdyttämätönkin toimii varmasti ihan yhtä pitkään kuin vesiturbokin. Jos sulla on hyvä kuntoinen "kuiva" turbo niin kiinni vaan!


Niin ja lisäski talvella tuo vesiturbo lämmittää aika pikaisesti vettä, että saadaan koppiin lämmintä hönkää... Sen on huomannut jo nyt vaikka on pyöritty siellä nollan tienoilla aamulla... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Turbo/dumppi kysymys....

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

900Tbo kirjoitti:Dummpiventtilikin olisi hyvä laittaa, mutta mikä mahtaa Saabissa toimia parhaiten kun ahdot kuitenkin kulkee ennemmin yli kun alle 1 bar?Kiitos paljon tiedoista etukäteen.
Ite aattelin kokeilla kahta saabin by-bassia koska tuo dumppi toimii mutta koneen kierrokset seilailee aika rankasti kun se on paikoillaa. Tai käy sinne dumppikin mutta sen on oltava kierrättävää mallia.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Turbo/dumppi kysymys....

Viesti Kirjoittaja Japso »

900aero-84 kirjoitti:
900Tbo kirjoitti:Dummpiventtilikin olisi hyvä laittaa, mutta mikä mahtaa Saabissa toimia parhaiten kun ahdot kuitenkin kulkee ennemmin yli kun alle 1 bar?Kiitos paljon tiedoista etukäteen.
Ite aattelin kokeilla kahta saabin by-bassia koska tuo dumppi toimii mutta koneen kierrokset seilailee aika rankasti kun se on paikoillaa. Tai käy sinne dumppikin mutta sen on oltava kierrättävää mallia.
[Nus nus] Kierrättävää dumppiahan ei ole, by-bass on kierrättävä, dumppi puhkuu ulos. Sen sijaan bpv:a löytyy kalvolla ja mäntämallisena.[/nus nus] :wink:

Itse saan näillä näkymin ensi viikolla dumpin (38mm sisähalkaisijaltaan)paikalleen tonnariini, sitten on kertoa omakohtaisia kokemuksia.
Foxbody turbo
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Kyllä se ahdin sopii ilman vettäkin. Ei toi Saabin/Bosch by-pass toimi kunnolla, jos ahdot menee yli 0.9bar. Mulla ainakin paukahti melko äänekkäästi auki. Elikkä tehtiin omatekoinen dumppi ja pelittänyt todella hyvin. Ks.http://www.saunalahti.fi/mattis6/Saab8T_16T.htm
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
900Tbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 22:38

Kiitoksia kaikille!

Viesti Kirjoittaja 900Tbo »

Kiitos hienosta informaatiosta! Tarjottu ahdin on kyllä ihan asiallinen, mutta luulen että fiksuin temppu taitaa olla kunnostuttaa vanha turbo ja teettää siihen samalla pieniä kivoja muutoksia 8) Nyt tosin olisi mukava kuulla missä pääkaupunkiseudulla olisi asiallinen ja asiallisen hintainen turbohuolto :?: Ehdotettu on mm. KH-Motors ja sitten jotakin pajaa joka sijaitsee Tattarisuolla..... Dumppikysymyskin on vielä vähän auki, mutta sellainen olisi kyllä hyvä saada. Kokemuksia kuuntelen mielelläni!
900Tbo
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Paja Tattarisuolla on Turbotekniikka Oy, puh 09-3505270
En ole livenä paikalla käynyt, mutta puhelinkeskusteluun pohjaten väitän sieltäkin löytyvän asiantuntemusta turbojen osalta.

Eivät aiemmin halunneet puuhata viritys-turbojen kanssa, mutta ovat nykyisin jo jonkin verran muuttaneet linjaansa.
Kertoivat mulle olevansa Garrett-ahtimien "virallinen" maahantuoja Suomessa. Nettisivuilla ei kyllä paljoa Garrettia mainosteta 8O
Vastaa Viestiin