
Turbo/dumppi kysymys....
Turbo/dumppi kysymys....
Turbo-projekti on edistynyt hitusen verran ja nyt kysyisin kuinka käy jos ei-vesijäähdytteisen Garrett TO3:n laittaa vesijäähdytteisen Garrettin tilalle. Voiko näin ylipäätään tehdä ja jos voi niin mitä mahdollisia ongelmia voi syntyä, esim. vesikierron katkaiseminen, turbon kestävyys jne.? Tarjolla oleva ahdin olisi muuten todennäköisesti sopiva, mutta tuo ei-vesijäähdytteisyys vähän häiritsee
........ Dummpiventtilikin olisi hyvä laittaa, mutta mikä mahtaa Saabissa toimia parhaiten kun ahdot kuitenkin kulkee ennemmin yli kun alle 1 bar?Kiitos paljon tiedoista etukäteen.

900Tbo
Voihan sen sinne laittaa. Kunhan vain muistaa tulpata hyvin turbon vesilähdöt koneesta.
Ratasaabistit ainakin kuulemma suosii jäähdyttämätöntä turboa jo muutenkin kuumien vesien takia....
Siviilitouhuissa tietysti haetaan pidempää ikää, jolloin tuo vesijäähdytys varmasti sitä lisää.... Vesi kiertää konvektio tyyppisesti pikkuhiljaa koneen sammuttamisenkin jälkeen ja täten edesauttaa jäähtymistä.
Mutta hyvillä jälkikäyttämisillä jäähdyttämätönkin toimii varmasti ihan yhtä pitkään kuin vesiturbokin. Jos sulla on hyvä kuntoinen "kuiva" turbo niin kiinni vaan!
Niin ja lisäski talvella tuo vesiturbo lämmittää aika pikaisesti vettä, että saadaan koppiin lämmintä hönkää... Sen on huomannut jo nyt vaikka on pyöritty siellä nollan tienoilla aamulla...
Ratasaabistit ainakin kuulemma suosii jäähdyttämätöntä turboa jo muutenkin kuumien vesien takia....
Siviilitouhuissa tietysti haetaan pidempää ikää, jolloin tuo vesijäähdytys varmasti sitä lisää.... Vesi kiertää konvektio tyyppisesti pikkuhiljaa koneen sammuttamisenkin jälkeen ja täten edesauttaa jäähtymistä.
Mutta hyvillä jälkikäyttämisillä jäähdyttämätönkin toimii varmasti ihan yhtä pitkään kuin vesiturbokin. Jos sulla on hyvä kuntoinen "kuiva" turbo niin kiinni vaan!
Niin ja lisäski talvella tuo vesiturbo lämmittää aika pikaisesti vettä, että saadaan koppiin lämmintä hönkää... Sen on huomannut jo nyt vaikka on pyöritty siellä nollan tienoilla aamulla...

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Turbo/dumppi kysymys....
Ite aattelin kokeilla kahta saabin by-bassia koska tuo dumppi toimii mutta koneen kierrokset seilailee aika rankasti kun se on paikoillaa. Tai käy sinne dumppikin mutta sen on oltava kierrättävää mallia.900Tbo kirjoitti:Dummpiventtilikin olisi hyvä laittaa, mutta mikä mahtaa Saabissa toimia parhaiten kun ahdot kuitenkin kulkee ennemmin yli kun alle 1 bar?Kiitos paljon tiedoista etukäteen.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Re: Turbo/dumppi kysymys....
[Nus nus] Kierrättävää dumppiahan ei ole, by-bass on kierrättävä, dumppi puhkuu ulos. Sen sijaan bpv:a löytyy kalvolla ja mäntämallisena.[/nus nus]900aero-84 kirjoitti:Ite aattelin kokeilla kahta saabin by-bassia koska tuo dumppi toimii mutta koneen kierrokset seilailee aika rankasti kun se on paikoillaa. Tai käy sinne dumppikin mutta sen on oltava kierrättävää mallia.900Tbo kirjoitti:Dummpiventtilikin olisi hyvä laittaa, mutta mikä mahtaa Saabissa toimia parhaiten kun ahdot kuitenkin kulkee ennemmin yli kun alle 1 bar?Kiitos paljon tiedoista etukäteen.

Itse saan näillä näkymin ensi viikolla dumpin (38mm sisähalkaisijaltaan)paikalleen tonnariini, sitten on kertoa omakohtaisia kokemuksia.
Foxbody turbo
Moikka!
Kyllä se ahdin sopii ilman vettäkin. Ei toi Saabin/Bosch by-pass toimi kunnolla, jos ahdot menee yli 0.9bar. Mulla ainakin paukahti melko äänekkäästi auki. Elikkä tehtiin omatekoinen dumppi ja pelittänyt todella hyvin. Ks.http://www.saunalahti.fi/mattis6/Saab8T_16T.htm
Kyllä se ahdin sopii ilman vettäkin. Ei toi Saabin/Bosch by-pass toimi kunnolla, jos ahdot menee yli 0.9bar. Mulla ainakin paukahti melko äänekkäästi auki. Elikkä tehtiin omatekoinen dumppi ja pelittänyt todella hyvin. Ks.http://www.saunalahti.fi/mattis6/Saab8T_16T.htm
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
Kiitoksia kaikille!
Kiitos hienosta informaatiosta! Tarjottu ahdin on kyllä ihan asiallinen, mutta luulen että fiksuin temppu taitaa olla kunnostuttaa vanha turbo ja teettää siihen samalla pieniä kivoja muutoksia
Nyt tosin olisi mukava kuulla missä pääkaupunkiseudulla olisi asiallinen ja asiallisen hintainen turbohuolto
Ehdotettu on mm. KH-Motors ja sitten jotakin pajaa joka sijaitsee Tattarisuolla..... Dumppikysymyskin on vielä vähän auki, mutta sellainen olisi kyllä hyvä saada. Kokemuksia kuuntelen mielelläni!


900Tbo
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Paja Tattarisuolla on Turbotekniikka Oy, puh 09-3505270
En ole livenä paikalla käynyt, mutta puhelinkeskusteluun pohjaten väitän sieltäkin löytyvän asiantuntemusta turbojen osalta.
Eivät aiemmin halunneet puuhata viritys-turbojen kanssa, mutta ovat nykyisin jo jonkin verran muuttaneet linjaansa.
Kertoivat mulle olevansa Garrett-ahtimien "virallinen" maahantuoja Suomessa. Nettisivuilla ei kyllä paljoa Garrettia mainosteta
En ole livenä paikalla käynyt, mutta puhelinkeskusteluun pohjaten väitän sieltäkin löytyvän asiantuntemusta turbojen osalta.
Eivät aiemmin halunneet puuhata viritys-turbojen kanssa, mutta ovat nykyisin jo jonkin verran muuttaneet linjaansa.
Kertoivat mulle olevansa Garrett-ahtimien "virallinen" maahantuoja Suomessa. Nettisivuilla ei kyllä paljoa Garrettia mainosteta
