Voimavirrasta ja sen tehosta
Voimavirrasta ja sen tehosta
Hankin ensimmäisen voimavirta hitsauskoneeni, tietysti vanhan ja käytetyn. Koneessa on kiinni 3 x 32A voimavirtapistoke. Voinkos vaihtaa siihen 3 x 16A pistokkeen kun tyyppikilvessä mainitaan täydellä teholla virraksi 16Ampeeria 380Voltilla. Tästähän taitaa tulla maalaisjärjellä laskettuna tehoa 380Vx16A=6080W, mutta meneekös se komivaihevirralla noin. Vai tarkoittaako tuo 16A tyyppikilvessä jokaista vaihetta kohti.
Jotenkin kouluajoilta, niiltä muutamilta sähkökursseilta muistelen 3x16A voimavirrasta saatavan hiukan yli 11KW tehon (tämä vain hatara muistikuva) mutta se miten se lasketaan on vaipunut unholaan?
Kone siis 250A Esab jostain 80-90 luvun taitteesta.
Jotenkin kouluajoilta, niiltä muutamilta sähkökursseilta muistelen 3x16A voimavirrasta saatavan hiukan yli 11KW tehon (tämä vain hatara muistikuva) mutta se miten se lasketaan on vaipunut unholaan?
Kone siis 250A Esab jostain 80-90 luvun taitteesta.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Voimavirrasta ja sen tehosta
Taitaapi mennä 230V * 16A * 3 = 11kW
tai 400V * 16A * 3^(1/2) = 11kW
tai 400V * 16A * 3^(1/2) = 11kW
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Voimavirrasta ja sen tehosta
Teukka.k kirjoitti:Hankin ensimmäisen voimavirta hitsauskoneeni, tietysti vanhan ja käytetyn. Koneessa on kiinni 3 x 32A voimavirtapistoke. Voinkos vaihtaa siihen 3 x 16A pistokkeen kun tyyppikilvessä mainitaan täydellä teholla virraksi 16Ampeeria 380Voltilla. Tästähän taitaa tulla maalaisjärjellä laskettuna tehoa 380Vx16A=6080W, mutta meneekös se komivaihevirralla noin. Vai tarkoittaako tuo 16A tyyppikilvessä jokaista vaihetta kohti.
Jotenkin kouluajoilta, niiltä muutamilta sähkökursseilta muistelen 3x16A voimavirrasta saatavan hiukan yli 11KW tehon (tämä vain hatara muistikuva) mutta se miten se lasketaan on vaipunut unholaan?
Kone siis 250A Esab jostain 80-90 luvun taitteesta.
Voi laittaa jos kaapelin johtimet mahtuvat 16A kolmivaihepistorasian liittimiin min 4/5x2.5
Noin päin voi tehdä koska jos imaisee liikaa virtaa laukeaa/palaa sulakkeet.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Voimavirrasta ja sen tehosta
wanhat kunnon voimavirta ja valovirta, ei sellaisia ole olemassakaan
Pääjännite on nykymaailmassa (suomessa) 400 V ja vaihejännite 230 V.
Pienjännitteellä on 1-vaihe ja 3-vaihepistorasioita.
3-vaiheteho: P=U*I*sqrt(3)*cos phii
(jossa "sqrt(3)" on neliöjuuri 3:sta ja "cos phii" tehokerroin cosini phii)
1-vaiheteho:P=U*I
Pikakonstina voi käyttää myös nyrkkisääntöä "kilowatit puolellatoista" eli 11 kW * 1,5 = n. 16 A (pätee 3-vaiheisella teholla).
Älä nyt hyvä mies mene vaihtamaan kojeesta pistotulpaa pienemmäksi, jos siinä on suurempi. Eikös tuohon ole adaptereita olemassa, mutta riittääkö sitten teho...

Pääjännite on nykymaailmassa (suomessa) 400 V ja vaihejännite 230 V.
Pienjännitteellä on 1-vaihe ja 3-vaihepistorasioita.
3-vaiheteho: P=U*I*sqrt(3)*cos phii
(jossa "sqrt(3)" on neliöjuuri 3:sta ja "cos phii" tehokerroin cosini phii)
1-vaiheteho:P=U*I
Pikakonstina voi käyttää myös nyrkkisääntöä "kilowatit puolellatoista" eli 11 kW * 1,5 = n. 16 A (pätee 3-vaiheisella teholla).
Älä nyt hyvä mies mene vaihtamaan kojeesta pistotulpaa pienemmäksi, jos siinä on suurempi. Eikös tuohon ole adaptereita olemassa, mutta riittääkö sitten teho...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Voimavirrasta ja sen tehosta
Nyt on konetta testattu ja toimii tuolla 3 x 16A pistokkeella. Johdotkin mahtuivat pistokkeen liittimiin mainiosti. Itse asiassa löysin lopulta netistä englanninkielisen manuaalin jossa mainitaan sulakkeeksi 16A slow. En ole aivan varma onko tuo juuri oikean ikäisen Esab power compactin manuaali mutta kuitenkin hyvin samanlainen kone siinä on.
Mutta ei päivää ilman ongelmaa. Talli minne koneen sijoitin on niin uusi, että voimavirtapistokekkin on suojattu vikavirtasuojalla joka laukeaa heti kun töpselin tökkää seinään. Entisessä käyttöpaikassa ei ongelmaa ollut kun ei ollut vikavirtasuojiakaan.
Koneessa siis käytössä 5 johtiminen virtajohto joka ei näytä alkuperäiseltä. Kytkentä olikin tehty siten, että vaiheet on koneessa oikeilla paikoillaan ja 0-johdin ja maa on laitettu koneen runkoon samaan liittimeen. Ilmeisesti juuri tämä maan ja nollan yhteen kytkeminen aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen, vai kuinka? Koneella kuitenkin hitsattiin irrottamalla nolla johdin kun jotain piti keksiä. Mutta onko tämä tapa oikea vai täysin väärä ja aiheuttaa välittömän sähköiskuvaaran? Jos väärin niin onko kone vain käyttökelvoton vikavirtasuojatuissa pirtorasioissa. Ja tuskin käyttö suojaamattomassa pistorasiassakaan sen turvallisempaa on. Vai onko tähän ratkaisua.
Mutta ei päivää ilman ongelmaa. Talli minne koneen sijoitin on niin uusi, että voimavirtapistokekkin on suojattu vikavirtasuojalla joka laukeaa heti kun töpselin tökkää seinään. Entisessä käyttöpaikassa ei ongelmaa ollut kun ei ollut vikavirtasuojiakaan.
Koneessa siis käytössä 5 johtiminen virtajohto joka ei näytä alkuperäiseltä. Kytkentä olikin tehty siten, että vaiheet on koneessa oikeilla paikoillaan ja 0-johdin ja maa on laitettu koneen runkoon samaan liittimeen. Ilmeisesti juuri tämä maan ja nollan yhteen kytkeminen aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen, vai kuinka? Koneella kuitenkin hitsattiin irrottamalla nolla johdin kun jotain piti keksiä. Mutta onko tämä tapa oikea vai täysin väärä ja aiheuttaa välittömän sähköiskuvaaran? Jos väärin niin onko kone vain käyttökelvoton vikavirtasuojatuissa pirtorasioissa. Ja tuskin käyttö suojaamattomassa pistorasiassakaan sen turvallisempaa on. Vai onko tähän ratkaisua.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Voimavirrasta ja sen tehosta
Teukka.k kirjoitti:Nyt on konetta testattu ja toimii tuolla 3 x 16A pistokkeella. Johdotkin mahtuivat pistokkeen liittimiin mainiosti. Itse asiassa löysin lopulta netistä englanninkielisen manuaalin jossa mainitaan sulakkeeksi 16A slow. En ole aivan varma onko tuo juuri oikean ikäisen Esab power compactin manuaali mutta kuitenkin hyvin samanlainen kone siinä on.
Mutta ei päivää ilman ongelmaa. Talli minne koneen sijoitin on niin uusi, että voimavirtapistokekkin on suojattu vikavirtasuojalla joka laukeaa heti kun töpselin tökkää seinään. Entisessä käyttöpaikassa ei ongelmaa ollut kun ei ollut vikavirtasuojiakaan.
Koneessa siis käytössä 5 johtiminen virtajohto joka ei näytä alkuperäiseltä. Kytkentä olikin tehty siten, että vaiheet on koneessa oikeilla paikoillaan ja 0-johdin ja maa on laitettu koneen runkoon samaan liittimeen. Ilmeisesti juuri tämä maan ja nollan yhteen kytkeminen aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen, vai kuinka? Koneella kuitenkin hitsattiin irrottamalla nolla johdin kun jotain piti keksiä. Mutta onko tämä tapa oikea vai täysin väärä ja aiheuttaa välittömän sähköiskuvaaran? Jos väärin niin onko kone vain käyttökelvoton vikavirtasuojatuissa pirtorasioissa. Ja tuskin käyttö suojaamattomassa pistorasiassakaan sen turvallisempaa on. Vai onko tähän ratkaisua.
Jos koneessa ei ole nolalle paikkaa ei sitä tarvitse/voi kytkeä.
Sen takia kerroinkin että jos syöttökaapeli 4/5x2,5 neliötä
Koneen runko on kytketty keviin eli maadoitukseen.
Eli jos koneen runkoon tulee jännite lähtee nalli.
Koneessa on sisäinen muutaja joka tekee tarvittavat jänniteet ja virrat
Ehdottomasti kevi pitää olla koneen madoitusliittimessä/koneen rungossa.
Vastaavasti pistotulpassa kevin on oltava ehdottomasti oikeassa liittimessä!!!!!!
Eli jos ei tiedä mitä tekee älä tee mitään anna jonkun s-asentajan hoitaa homma

Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Voimavirrasta ja sen tehosta
Kuionkahan moni oikeasti tilaa sähkömiehen kytkemään yhden pistotulpan.
En minä ainakaan, vaikka laki vaatisi.
En minä ainakaan, vaikka laki vaatisi.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: Voimavirrasta ja sen tehosta
Hienoa että vaihteeksi joku muukin kuin Wesku muistuttaa määräyksistäMimmi kirjoitti:Muistakaa, että maallikko saa tehdä vain 1-vaiheisen pistotulpan asennuksen.

Olisiko paikallaan vielä tarkentaa että kyse taitaa olla vain rikkoutuneen vaihdosta paitsi jos kyseessä on valaisinpistotulppa ?
http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/etu.html
http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/3_2.html
Re: Voimavirrasta ja sen tehosta
juu ei saa teidä mutta kun ne tekee joka tapauksessa. minusta on parempi teroittaa perus asioita ettei napsahdawesku kirjoitti:Hienoa että vaihteeksi joku muukin kuin Wesku muistuttaa määräyksistäMimmi kirjoitti:Muistakaa, että maallikko saa tehdä vain 1-vaiheisen pistotulpan asennuksen.
Olisiko paikallaan vielä tarkentaa että kyse taitaa olla vain rikkoutuneen vaihdosta paitsi jos kyseessä on valaisinpistotulppa ?
http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/etu.html
http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/3_2.html
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Voimavirrasta ja sen tehosta
Joo, kannattaa tietäää mitä tekee, en minäkään ole muuta tehnyt kun pistotulppia vaihdellut ja vaiheita kääntänyt joidenkin pyörivien vehkeiden kohdalla.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: Voimavirrasta ja sen tehosta
Juuri näin. Kiitos vastuksista. Ja jos ei tietoa saa niin sitten joutuu kokeilemaan joka ei välttämättä ole enää järkevää.kalle37 kirjoitti:Juu ei saa teidä mutta kun ne tekee joka tapauksessa. minusta on parempi teroittaa perus asioita ettei napsahda
Näin juuri järkeilin. Nolla oli kuitenkin kytkettynä maadoitusliittimeen koneen runkoon. Kun nollan poisti niin pääsi hitsaamaan.kalle37 kirjoitti:Jos koneessa ei ole nolalle paikkaa ei sitä tarvitse/voi kytkeä.
Näin on. Tästä on vaikea erehtyä. Toki se on mahdollista, asentajia on moneksi.kalle37 kirjoitti:Ehdottomasti kevi pitää olla koneen madoitusliittimessä/koneen rungossa.
Vastaavasti pistotulpassa kevin on oltava ehdottomasti oikeassa liittimessä!!!!!!
En minäkään toki sen laki vaatii. Laki vaatii myös ajamaan nopeusrajoituksen mukaan, siitäkin olen joskus livennyt. Mutta jos pistotulpan vaihto vie 5 minuuttia ja uusi pistotulppa maksaa 3.50eur niin odotanko sähkömiestä päiviä ja maksan siitä joitakin kymppejä. Tai nostanko 100kg koneen saabin konttiin ja ajan johonkin hitsauskonehuoltoon töpselinvaihtoon. Heh! on helppo valita. Varsinkin jos töissä osaa kytkeä 25 karvaisen töpselin niin miksi kotona ei osaisi kytkeä 5 karvaa. Ero on vain siinä että töissä on vain 24V DC:tä kotona hiukan enemmän AC:tä. Töissä ei voi lähteä henki omista kytkennöistä, kotona voi.jka kirjoitti:Kuionkahan moni oikeasti tilaa sähkömiehen kytkemään yhden pistotulpan.
En minä ainakaan, vaikka laki vaatisi.
Tämä täytyy aina muistaa!!!kalle37 kirjoitti:Eli jos ei tiedä mitä tekee älä tee mitään anna jonkun s-asentajan hoitaa homma
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi