Voimavirrasta ja sen tehosta

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Hankin ensimmäisen voimavirta hitsauskoneeni, tietysti vanhan ja käytetyn. Koneessa on kiinni 3 x 32A voimavirtapistoke. Voinkos vaihtaa siihen 3 x 16A pistokkeen kun tyyppikilvessä mainitaan täydellä teholla virraksi 16Ampeeria 380Voltilla. Tästähän taitaa tulla maalaisjärjellä laskettuna tehoa 380Vx16A=6080W, mutta meneekös se komivaihevirralla noin. Vai tarkoittaako tuo 16A tyyppikilvessä jokaista vaihetta kohti.

Jotenkin kouluajoilta, niiltä muutamilta sähkökursseilta muistelen 3x16A voimavirrasta saatavan hiukan yli 11KW tehon (tämä vain hatara muistikuva) mutta se miten se lasketaan on vaipunut unholaan?

Kone siis 250A Esab jostain 80-90 luvun taitteesta.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja puu »

Taitaapi mennä 230V * 16A * 3 = 11kW
tai 400V * 16A * 3^(1/2) = 11kW
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Teukka.k kirjoitti:Hankin ensimmäisen voimavirta hitsauskoneeni, tietysti vanhan ja käytetyn. Koneessa on kiinni 3 x 32A voimavirtapistoke. Voinkos vaihtaa siihen 3 x 16A pistokkeen kun tyyppikilvessä mainitaan täydellä teholla virraksi 16Ampeeria 380Voltilla. Tästähän taitaa tulla maalaisjärjellä laskettuna tehoa 380Vx16A=6080W, mutta meneekös se komivaihevirralla noin. Vai tarkoittaako tuo 16A tyyppikilvessä jokaista vaihetta kohti.

Jotenkin kouluajoilta, niiltä muutamilta sähkökursseilta muistelen 3x16A voimavirrasta saatavan hiukan yli 11KW tehon (tämä vain hatara muistikuva) mutta se miten se lasketaan on vaipunut unholaan?

Kone siis 250A Esab jostain 80-90 luvun taitteesta.

Voi laittaa jos kaapelin johtimet mahtuvat 16A kolmivaihepistorasian liittimiin min 4/5x2.5
Noin päin voi tehdä koska jos imaisee liikaa virtaa laukeaa/palaa sulakkeet.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja teesalama »

wanhat kunnon voimavirta ja valovirta, ei sellaisia ole olemassakaan :lol:
Pääjännite on nykymaailmassa (suomessa) 400 V ja vaihejännite 230 V.

Pienjännitteellä on 1-vaihe ja 3-vaihepistorasioita.

3-vaiheteho: P=U*I*sqrt(3)*cos phii
(jossa "sqrt(3)" on neliöjuuri 3:sta ja "cos phii" tehokerroin cosini phii)
1-vaiheteho:P=U*I

Pikakonstina voi käyttää myös nyrkkisääntöä "kilowatit puolellatoista" eli 11 kW * 1,5 = n. 16 A (pätee 3-vaiheisella teholla).

Älä nyt hyvä mies mene vaihtamaan kojeesta pistotulpaa pienemmäksi, jos siinä on suurempi. Eikös tuohon ole adaptereita olemassa, mutta riittääkö sitten teho...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Nyt on konetta testattu ja toimii tuolla 3 x 16A pistokkeella. Johdotkin mahtuivat pistokkeen liittimiin mainiosti. Itse asiassa löysin lopulta netistä englanninkielisen manuaalin jossa mainitaan sulakkeeksi 16A slow. En ole aivan varma onko tuo juuri oikean ikäisen Esab power compactin manuaali mutta kuitenkin hyvin samanlainen kone siinä on.

Mutta ei päivää ilman ongelmaa. Talli minne koneen sijoitin on niin uusi, että voimavirtapistokekkin on suojattu vikavirtasuojalla joka laukeaa heti kun töpselin tökkää seinään. Entisessä käyttöpaikassa ei ongelmaa ollut kun ei ollut vikavirtasuojiakaan.

Koneessa siis käytössä 5 johtiminen virtajohto joka ei näytä alkuperäiseltä. Kytkentä olikin tehty siten, että vaiheet on koneessa oikeilla paikoillaan ja 0-johdin ja maa on laitettu koneen runkoon samaan liittimeen. Ilmeisesti juuri tämä maan ja nollan yhteen kytkeminen aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen, vai kuinka? Koneella kuitenkin hitsattiin irrottamalla nolla johdin kun jotain piti keksiä. Mutta onko tämä tapa oikea vai täysin väärä ja aiheuttaa välittömän sähköiskuvaaran? Jos väärin niin onko kone vain käyttökelvoton vikavirtasuojatuissa pirtorasioissa. Ja tuskin käyttö suojaamattomassa pistorasiassakaan sen turvallisempaa on. Vai onko tähän ratkaisua.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Teukka.k kirjoitti:Nyt on konetta testattu ja toimii tuolla 3 x 16A pistokkeella. Johdotkin mahtuivat pistokkeen liittimiin mainiosti. Itse asiassa löysin lopulta netistä englanninkielisen manuaalin jossa mainitaan sulakkeeksi 16A slow. En ole aivan varma onko tuo juuri oikean ikäisen Esab power compactin manuaali mutta kuitenkin hyvin samanlainen kone siinä on.

Mutta ei päivää ilman ongelmaa. Talli minne koneen sijoitin on niin uusi, että voimavirtapistokekkin on suojattu vikavirtasuojalla joka laukeaa heti kun töpselin tökkää seinään. Entisessä käyttöpaikassa ei ongelmaa ollut kun ei ollut vikavirtasuojiakaan.

Koneessa siis käytössä 5 johtiminen virtajohto joka ei näytä alkuperäiseltä. Kytkentä olikin tehty siten, että vaiheet on koneessa oikeilla paikoillaan ja 0-johdin ja maa on laitettu koneen runkoon samaan liittimeen. Ilmeisesti juuri tämä maan ja nollan yhteen kytkeminen aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen, vai kuinka? Koneella kuitenkin hitsattiin irrottamalla nolla johdin kun jotain piti keksiä. Mutta onko tämä tapa oikea vai täysin väärä ja aiheuttaa välittömän sähköiskuvaaran? Jos väärin niin onko kone vain käyttökelvoton vikavirtasuojatuissa pirtorasioissa. Ja tuskin käyttö suojaamattomassa pistorasiassakaan sen turvallisempaa on. Vai onko tähän ratkaisua.

Jos koneessa ei ole nolalle paikkaa ei sitä tarvitse/voi kytkeä.
Sen takia kerroinkin että jos syöttökaapeli 4/5x2,5 neliötä

Koneen runko on kytketty keviin eli maadoitukseen.
Eli jos koneen runkoon tulee jännite lähtee nalli.

Koneessa on sisäinen muutaja joka tekee tarvittavat jänniteet ja virrat

Ehdottomasti kevi pitää olla koneen madoitusliittimessä/koneen rungossa.
Vastaavasti pistotulpassa kevin on oltava ehdottomasti oikeassa liittimessä!!!!!!

Eli jos ei tiedä mitä tekee älä tee mitään anna jonkun s-asentajan hoitaa homma :!:
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja jka »

Kuionkahan moni oikeasti tilaa sähkömiehen kytkemään yhden pistotulpan.

En minä ainakaan, vaikka laki vaatisi.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3611
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti:Muistakaa, että maallikko saa tehdä vain 1-vaiheisen pistotulpan asennuksen.
Hienoa että vaihteeksi joku muukin kuin Wesku muistuttaa määräyksistä :)

Olisiko paikallaan vielä tarkentaa että kyse taitaa olla vain rikkoutuneen vaihdosta paitsi jos kyseessä on valaisinpistotulppa ?

http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/etu.html

http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/3_2.html
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

wesku kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Muistakaa, että maallikko saa tehdä vain 1-vaiheisen pistotulpan asennuksen.
Hienoa että vaihteeksi joku muukin kuin Wesku muistuttaa määräyksistä :)

Olisiko paikallaan vielä tarkentaa että kyse taitaa olla vain rikkoutuneen vaihdosta paitsi jos kyseessä on valaisinpistotulppa ?

http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/etu.html

http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/3_2.html
juu ei saa teidä mutta kun ne tekee joka tapauksessa. minusta on parempi teroittaa perus asioita ettei napsahda
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja jka »

Joo, kannattaa tietäää mitä tekee, en minäkään ole muuta tehnyt kun pistotulppia vaihdellut ja vaiheita kääntänyt joidenkin pyörivien vehkeiden kohdalla.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Voimavirrasta ja sen tehosta

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

kalle37 kirjoitti:Juu ei saa teidä mutta kun ne tekee joka tapauksessa. minusta on parempi teroittaa perus asioita ettei napsahda
Juuri näin. Kiitos vastuksista. Ja jos ei tietoa saa niin sitten joutuu kokeilemaan joka ei välttämättä ole enää järkevää.
kalle37 kirjoitti:Jos koneessa ei ole nolalle paikkaa ei sitä tarvitse/voi kytkeä.
Näin juuri järkeilin. Nolla oli kuitenkin kytkettynä maadoitusliittimeen koneen runkoon. Kun nollan poisti niin pääsi hitsaamaan.
kalle37 kirjoitti:Ehdottomasti kevi pitää olla koneen madoitusliittimessä/koneen rungossa.
Vastaavasti pistotulpassa kevin on oltava ehdottomasti oikeassa liittimessä!!!!!!
Näin on. Tästä on vaikea erehtyä. Toki se on mahdollista, asentajia on moneksi.
jka kirjoitti:Kuionkahan moni oikeasti tilaa sähkömiehen kytkemään yhden pistotulpan.

En minä ainakaan, vaikka laki vaatisi.
En minäkään toki sen laki vaatii. Laki vaatii myös ajamaan nopeusrajoituksen mukaan, siitäkin olen joskus livennyt. Mutta jos pistotulpan vaihto vie 5 minuuttia ja uusi pistotulppa maksaa 3.50eur niin odotanko sähkömiestä päiviä ja maksan siitä joitakin kymppejä. Tai nostanko 100kg koneen saabin konttiin ja ajan johonkin hitsauskonehuoltoon töpselinvaihtoon. Heh! on helppo valita. Varsinkin jos töissä osaa kytkeä 25 karvaisen töpselin niin miksi kotona ei osaisi kytkeä 5 karvaa. Ero on vain siinä että töissä on vain 24V DC:tä kotona hiukan enemmän AC:tä. Töissä ei voi lähteä henki omista kytkennöistä, kotona voi.
kalle37 kirjoitti:Eli jos ei tiedä mitä tekee älä tee mitään anna jonkun s-asentajan hoitaa homma :!:
Tämä täytyy aina muistaa!!!
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin