K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Elikkä potilas on 900i vm90 ja kyseisessä vempeleessä on
K-Jetronic ruisku lambda anturilla, eli vanha mekaaninen K-Jetronic
johon on lisätty lambda anturi joka säätää "tahtiventtiiliä"

Katsastuksessa sitten jäi päästöistä kiinni.
1" Sytkä on käyty satavarmasti läpi.
2" Imuvuotoja ei ole imusarja irti uudet tiivisteet jne.
3" Uudet ruiskusuuttimet ja ilmamäärämittari purettu ja putsattu jne.

No CO silti pikkusen ylhäällä 0,5% mutta kun on vähäpäästönen :x
Kone käy melko tasaisesti mutta välillä pikkusen poksauttaa ihan kun olis stendiksessä vikaa vaan kun ei ole.
Viaksi epäilen että kone käy välillä liijan laihalla. Potilasta olen seurannut
korvakuulolla ja oskiloskoopilla katellut lambdan arvoja. Lambda soutaa
välillä 0-0,8V ja 0 voltiahan tarkoittaa sitä että mennään tosi laihalla
ja välttämättä ei aina sytytä seosta vaan puskee raakana läpi HC meinaan oli jossain vaiheessa kanssa ylhäällä.

Tyhjä käynnillä arvot on kohdallaan kierroksilla CO nousee yli sallitun.

Kysymys siis kuuluu miten helvetissä tosta saa säädettyä seosta hieman rikkaammalle? Onko "tahtiventtiilin" vaihdosta mitään apua?

Huonotkin ideat otetaan vastaan tässä tapauksessa hyvinä :idea:

ECU toimii ainakin jotenkin jos lambdan ottaa irti niin antaa nätisti 50% pulssisuhdetta ja lähtee säätämään kun laittaa lambdan takasin kiinni
Lambda tietenkin on vaihdettu tosin biltema malliin :oops:
900i -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uusilla öljyillä voi pudota CO senverran, että menee läpi hyväksytysti. Yhdellä prosenttiyksiköllä parhaimmillaan putoaa tuo CO-arvo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Pitää paikkansa jos kyseessä olisi pelkkä CO ongelma.
Mutta niin kun edellä sanoin niin myös HC oli välillä ylhäällä.
Mikä on merkki siitä että bensaa menee raakana läpi.
Edellee väittäisi vian olevan siinä että käy välillä liijan laihalla.
Ja siihen jos jollain olisi vinkkejä.

Seosruuvin blummi on porailtu irti ja kokeiltu seoksen säätöä mutta ainoa mitä
saa aikaiseksi on että menee ohi ECU säädön ohi joten toimii viellä huonommin.

Kilometrejä ei muuten pannulla ole takana kun 230 000km
Kiitos sinänsä hyvästä vinkistä ei vaan toimi tässä tapauksessa.
900i -90
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko katalysaattori varmasti kunnossa sillä 0,5 on ihan hyvä arvo katittomalle autolle entä paljonko se hc on pielessä. katittomalla autolla se on noin 200.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Katalysaattori on kunnossa sillä sekä CO että HC ovat menneet välillä läpi.
Mutta ei tietenkään samalla mittauksella tanan kele :x

Ja snadi poksahtelu putkessa saa ilmeisesti arvot just niukasti menemään yli
rajojen siksi epäilen liijan laihaa seosta syntipukiksi.

Vaikuttas viellä siltä että vois tsäkällä mennä läpi hieman viileemmällä koneella.
900i -90
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja Morphing »

antti.hakamaa kirjoitti:onko katalysaattori varmasti kunnossa sillä 0,5 on ihan hyvä arvo katittomalle autolle entä paljonko se hc on pielessä. katittomalla autolla se on noin 200.
Sinänsä hyvä neuvo sillä katti oli ainakin toisesta päästä snadisti revennyt.
Mutta uutta kun hitsailin kiinni niin totesin että pakosarjakin aivan musta.
Eli rikkaalla käy.
Bilteman lambdankin varmuudenvuoksi vaihdoin Bosc:hiin ei apuja.

Lambda arvoa kun katselin uusin silmin niin seilaa liijan isolla "alueella"
Eli 0-0.8V 0V ja 0.8V kun molemmat ovat jo ääripäitä eli jos nään 0.8v
niin en tiedä muuta kun liijan rikas jne.

Eli osaako kukaan sanoa miten aluetta voisi pienentää?
Seosruuvin blummi on jo porailtu irti ja siihen kajoaminen ei auta.
Joka suuntaan kierrettäessä tulos on huono tai viellä huonompi ;-)

Aivoaski sinänsä toimii ainakin jotenkin lambda irti ja nätisti vaihtaa 50/50%
Ja muutenkin kestää kivasti letkujen repimistä irti (eli rupee säätämään)

Vaan miten säädetään aluetta?
900i -90
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja 900i »

Onko ohjauspaineet mitattu? Omassa 8v katissani oli seos rikkaalla ja ohjauspaineventtiili sökö. Pitää vaan olla painemittaus vehkeet. Arvot löytyy jostain opuksesta.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Näin maallikkona ja asiasta vaillatäyttäymmärrystä olevana sanoisin, jotta tuo bensan paine ja/tai suuttimien kunto ja sitä myötä niiden antama suihkun muoto ynnä pisarakoko on se mikä on pielessä tässä tapauksessa...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Ruiskusuuttimet on uudet ja paineet 3.6 k eli ihan kohdallaan.
Lambdaa kun mittailee niin jännite on tosiaan välillä 0-0.8V
Ja lähinnä kanttiaaltoa. Pitäisi kai olla lähempänä siniaaltoa eli nyt käy rikkaalla ja laihalla vuorotellen. Vaan miten pirussa tota aluetta voi säätää.
Uusi katti on nyt hitsailtu kiinni pitää käydä vielä kerran mittaamassa päästöt.

Jos taaskaan ei mene läpi niin sitten olen aika kädetön homman kanssa :oops:
900i -90
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja Morphing »

No niin leima tuli.
Katti vaihdettu kerron lisä tarinoita kun jaksan kiitos vastanneille.
900i -90
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Katsastus läpi.
No niin arvot oli.
Tyhjäkäynnillä Lambda 1.003 CO 0.034 HC 32ppm
Keirrokset 2000 Lambda 0.998 CO 0.006 HC 28ppm

Katti vaihdettu ja jos jonkin moista muuta.
Jälkipolville sanoisin että vaihtaen lambda anturin ja Katin niin maksaisi 200€
Ja välttämättä ei hukkaan menisi vaikka toimisivatkin ;-)

1"Lambda Bosh LS 04 (0 258 986 504-36Y) Yleis anturi ei Saabin piuhoilla mutta
oikea ja ei tarvi miettiä että onko varmasti toimiva toimii maksaa 90€

2" Mufflex 098-CAT033A maksaa 100€ ilman hitsaus innostusta netistä näkys 300E
löytyvän valmis katti.

Maksa siis kaksisataa ilman teknistä vinoilua ja vaihda nämä palikat niin säästät
noin 500€ ruiskusuuttimet jne.

Kokeile siis nämä älä ole minä
Viimeksi muokannut Morphing, To Kesä 17, 2010 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i -90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaa nyt sitten muistaa vielä se että se kapeakaistainen lambda-anturi on juurikin sitä eli ne ääripäät siinä ei tarkoita oikeasti mitään todella rikkaita ja todella laihoja seoksia vaan anturi on niin herkkä siinä lambda 1 tuntumassa että jännite pomppaa heti toiseen äärilaitaan pienestäkin poikkeamasta.

Normaaliajossa sellainen ~ 0,2 - 0,8 V välillä seilaaminen on siis hyvää toimintaa. Ja signaalin muoto tosiaan on merkittävä, mahdollisimman korkeataajuinen siniaalto olisi optimi, mutta varsinkin vanhanaikaisessa K-Jetissä muoto lähestyy enemmän kanttiaaltoa koska säätö on sen verran hidas.

Täysin 0 volttiin putoaminen ja anturin signaalin driftaus sinne matalamman jännitteen puolelle kertoo väsähtäneestä lambda-anturista joka huijaa samalla myös seoksen rikkaalle koska säätö luulee seoksen olevan laihalla vaikka se ei sitä olisi.

Nyt saamasi arvot on todella hyvät etenkin Kat K-jetille, tuskin aivan uutena tehtaan linjalta juuri tulleenakaan tuon parempia olisi saanut.
Uusi Bosch lambda oli hyvä valinta eikä se katin uusiminenkaan varmasti pahaksi ollut tuon ikäisessä autossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja Morphing »

jcarlson kirjoitti:Kannattaa nyt sitten muistaa vielä se että se kapeakaistainen lambda-anturi on juurikin sitä eli ne ääripäät siinä ei tarkoita oikeasti mitään todella rikkaita ja todella laihoja seoksia vaan anturi on niin herkkä siinä lambda 1 tuntumassa että jännite pomppaa heti toiseen äärilaitaan pienestäkin poikkeamasta.

Normaaliajossa sellainen ~ 0,2 - 0,8 V välillä seilaaminen on siis hyvää toimintaa. Ja signaalin muoto tosiaan on merkittävä, mahdollisimman korkeataajuinen siniaalto olisi optimi, mutta varsinkin vanhanaikaisessa K-Jetissä muoto lähestyy enemmän kanttiaaltoa koska säätö on sen verran hidas.

Täysin 0 volttiin putoaminen ja anturin signaalin driftaus sinne matalamman jännitteen puolelle kertoo väsähtäneestä lambda-anturista joka huijaa samalla myös seoksen rikkaalle koska säätö luulee seoksen olevan laihalla vaikka se ei sitä olisi.

Nyt saamasi arvot on todella hyvät etenkin Kat K-jetille, tuskin aivan uutena tehtaan linjalta juuri tulleenakaan tuon parempia olisi saanut.
Uusi Bosch lambda oli hyvä valinta eikä se katin uusiminenkaan varmasti pahaksi ollut tuon ikäisessä autossa.

Lainasin ehkä liijan isoa aluetta :-)
Mutta kun olet ainoa joka edes tietää mistä puhutaan niin mikä alue pitäs olla?
? Saako mennä alle 50mV tai pitäskö olla välillä yli 900mV swingaillessa?

Meneehän se päästöissä läpi ja kuljettaa mua edes takas mutta veivaa mun mielestä aika isolla reinchillä niin kun intiaanit sanoo
900i -90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se siinä 200mV - 800mV välillä heiluu n. 1Hz taajuudella ihan normaalisti. Kovin paljoa yli tai alle ei mene jos säätö on tarkka mutta voi mennä vanhemmilla systeemeillä. Eikä varsinkaan saa jäädä jumittamaan sinne <100mV.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: K-Jetronic Kat CO ja HC arvot pielessä

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Sehän tässä juuri arveluttaa kun lambda näyttää noin 50-800mV
Eli heijaa törkeän laihalla. Seossäätöruuvia ei voi veivata kumpaankaan suuntaan
huonontamatta tilannetta vielä lisää.

ECU boksihan on tavallaan ei säädettävä. Siinä on kyllä vastuksia millä boksi
on selvästikin viritetty uutena iskuunsa vaan kun en ainakaan netistä löydä
aiheesta sanaakaan.

Eli vaihtoehdot vähissä. Mutta voiko esim: kulunut tahtiventtiili aiheuttaa moista?
Saabilta ei tosin enään edes saa ja hintakin olisi ollut noin 300€

Ilmamäärä säätimessä taas on joku venttiili systeemi jonka jousen kireyttä
säädettiin vanhemmissa prikoilla vaan kun epäilen että tässä lambda mallissa
sillä ei ole merkitystä vaan tahtiventtiili "ohittaa" sen kun on juuri siinä piirissä.
900i -90
Vastaa Viestiin