0G 900 Kytkimen pääsylinterin irroitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

0G 900 Kytkimen pääsylinterin irroitus

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mitä olette laittaneet kynsien väliin vai onko siihen myytävänä joku erikoistyökalu?? Löytyyköhän Kemin seudulta ???
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Meinaatko paineasetelmaan? Laita sinne 4mm teräslangasta tehty panka. niin saat pääsylinterin pois paikoiltaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jep....asetelmaahan minä tarkoitin....Millä saan kynnet alemmas kun pääsylinteri ei toimi ollenkaan(nesteet mäellä)....
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Asetelma

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Joo, sama homma ilmeisesti edessä. Eli onko pidikkeet jotkut U-malliset koukut eripuolille asetelmaa, että se pysyy kokoonpuristuneena? Mikä sen pidikkeen vapaa väli pitäisi olla, että asetelma mahtuu väliin, jos tekisi ne koukut etukäteen?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Siis mihin tuo panka laitetaan, painelaakerin ja paineasetelman väliinkö ?
vai laakerin ja sylinterin väliin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lanka laitetaan asetelman kuoren ja levyjousen väliin.

http://www.twinsaabs.com/clutchjob/clutch_step2.html

http://www.twinsaabs.com/clutchjob/clutchjob.html
http://www.twinsaabs.com/

Pääsylinteri on kytkinpolkimen yhteydessä, työsylinteri kytkinasetelman vieressä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No juu ei kyllä selvene.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Reijo kirjoitti:No juu ei kyllä selvene.
Katso tarkasti, tämä lankakiekura, "erikoistyökalu"
Kuva

on tuolla välissä:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No juu , täytyy huomenna hommata tuollaista lankaa , vääntää siitä kiekura ja ujuttaa se tuonne väliin sitten , tänään sainkin kaiken muun irti tuo paketti ei vaan noussut ylös , konstit loppu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin, eli ongelmaksihan jää edelleenkin se, kuinka tuo kytki painetaan kasaan, jos nesteet ei ole sisällä/systeemi ei toimi. Jotkut ovat rikkoneet asetelman paremman neuvon puutteessa ja laittaneet uuden. Parempi vaihtoehto on kuulemma lainata työkalu, jollainen pitäisi löytyä virallisesta saabhuollosta. Sillä voidaan puristaa kytkin kasaan, vaikka nestejärjestelmä ei toimisikaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos ei merkkihuollosta satu saamaan lainaan, toimiva työkalu ei liene kovin vaikea valmistaa itse.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse käytin paksua sähkölankaa kun en muuta löytänyt, hyvin toimi silläkin.... 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jäi työsylinteri vaihtamatta, mutta saatiin se pelaamaan...ja kytkin pelaa " joten kuten " ilman luistamista.....JOS SEN VIELÄ JOUTUU OTTAAN AUKI NIIN KOLME KYNTTÄ POIKKI RÄLLÄKÄLLÄ JA ASETELMA LEVYINEEN PIHALLE JA UUSI SISÄLLE, JONKA ASETELMAA KÄYTETÄÄN HYDRAULIPURISTIMESSA, JOSSA SAADAAN PANTA PAIKALLEEN..

PS..Muuten hyvä auto huoltaa, mutta tuo kytkin on helpossa paikassa, mutta se on " syvältä " huollon kannalta...?????????

PS 2. Kyllä ne vaihtaa merkkihuollossa alle kolmeen tuntiin, mutta se hinta osien ja työn osalta on mielestäni kova 59 eeroo / tunti + merkkiliikkeen omat osat(jossa kate on kohdallaan).
Jyväskylässä..
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

PS..Muuten hyvä auto huoltaa, mutta tuo kytkin on helpossa paikassa, mutta se on " syvältä " huollon kannalta...?????????

Tästä voi olla monta mieltä. Kytkin on nimenomaan helpossa paikassa, eikä se vaihtokaan hankala ole, jos sen on kerran nähnyt. Monessa autossa joutuu laatikkoa irroittelemaan pelkän kytkinrempan takia.

Itse olen onnistunut vaihtamaan kytkimen, vaikka työsylinteri ei pelannutkaan. Pitkällä kammella vaan änkesin siitä paineasetelman kynsiä yks kerrallaan ja väliin laitoin muistaakseni kierretangon pätkiä. Kyllä se sieltä irti lähti.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Purin kytkimen kokeilumielessä , varaosa autosta ja ei se lähtenyt minultakaan ehyenä piti särkemällä ottaa , eli on hiukka korkea kynnys ruveta itse vaihtamaan tuohon varsinaiseen ajokkiin , mutta korjaamohinnat tosiaan hirvittää.
Vastaa Viestiin