8v sylinterikansi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

8v sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onko H-koneen ruiskun ja kaasarin 8v sylinterikansilla mitään eroa? Ilmeisesti ruiskussa olisi natriumvenat, mutta onko mitään muuta eroa? Esim. nokka-akselissa tai muualla? Aikeena siis ostaa uusi kansi koneeseen, mutta onko jotain huomioitavaa edellämainitun tiimoilta?

tyhmänä kyselee

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Minusta kaasarin kanavissa on jotain supistuksia. Tai ainakin näin olen antanut itselleni kertoa.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Mutta eikös nuo supistukset ole niin kaasarin kuin ruiskunkin kannessa? Turboissa sitten ei ole...? vai?
Aki Peltola #1132
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tulipa vilkasitua noita kansia EPC:stä. Siellä on kahta tarjolla, kaasariin ja ruiskuun(eri numeroilla), mutta turboon ilmeisesti tarjotaan tuota ruiskun kantta. Äkkiseltään katsottuna epc ei tunne muuta eroa kuin ne venttilit. Nokka-akselikin näyttää olevan samalla koodilla. Mutta onko joku päässyt vertaamaan kansia keskenään. Löytyykö jotain tietoa mahdollisista eroista kanavissa?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No muistaakseni ne supistukset ovat siinä venttiiliseetin kohdalla, joten jos kansi menee muutenkin porttaukseen, ei ole mitään merkitystä kummanlainen se on alunperin.. :)
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:No muistaakseni ne supistukset ovat siinä venttiiliseetin kohdalla, joten jos kansi menee muutenkin porttaukseen, ei ole mitään merkitystä kummanlainen se on alunperin.. :)
Juurikin näin, joskin eri valunumeroilla/vuosikerroilla on jonkinverran eroja sekä kanavissa että palotiloissa, mutta erot ovat pienehköjä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Soitin tänään tuonne Kokkolan Moottorihiomoon ja kysyin porttauksesta. Kaveri sanoi selitykseni jälkeen, että kannattaisi tehdä sellanen 80% porttaus ja se ei maksa vielä ihmeitä. Turha ruveta tekemään 100% porttausta, koska työmäärä kasvaa loppua kohden merkittävästi. Venttiileistäkin sain tietoa, että einatrium-venttilit kuulemma on paremmat virtauksien kannalta, koska varsi on hieman ohuempi ja vaparissa ei lämmöt nouse pakopuolella niin paljoa, että kannattaisi natriumvenoja etsiä. Hinta oli n. 200€ koko homma. En muista mitä maksoit omasta projektistasi, mutta sullahan oli noita suhteita :) . Hmmm... kuuluiskohan tämä keskustelu oikeemmin tuonne tuuninkiosastolle :?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ei mikään hirmuinen hinta. Oliko puristuksen nostosta puhetta? Senkin varmasti tohtii tuonne 10.5:1 nostaa kunhan ajaa 98:lla ja on tarkkana seosten kanssa.

Kansi sinne vaan ja peltisarja ja tuplakaasarit niin eiköhän se siitä! ;) :D
Aki Peltola #1132
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hieman arveluttaa tuo puristusten nosto, etenkin jos pitää olla tarkkana seosten kanssa. Täytyy käydä oikeen paikan päällä juttelemassa tuosta hommasta.

Tuplathan mulla on jo nokalla, mutta se peltisarja vasta sitten, kun kansi on tehty. Olishan tuolla maailmalla vaikkapa Dellorton kaasaripuolta tarjolla kunnon imusarjalla(joka pytylle oma kanava ja läppä), mutta alkaa varmaan mennä hieman kulutuspitoiseksi tää projekti. Yritetään pitää jalat maassa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No Saabeissa on kyllä laadukkaat männät (Mahle), joten kyllä niitä ruttuja uskaltaa nostaa, kunhan ei kovin laihalla seoksella ajele. Onhan 900i16valvessa vakiona 10.1:1..
Aki Peltola #1132
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aksu900 kirjoitti:Onhan 900i16valvessa vakiona 10.1:1..
Jotka muuten käyvät 8-venttiilisiin, kuin isä äitiin. Suosittelen mäntien vaihtoa kannenlaskun sijaan, saa varmempia puristuksia. Niin, käyvät muuten B-mallin koneeseenkin nuo = jahka konetta viritän, niin laitan 16V-männät.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eikös 8valve koneessa ole pienemmät palotilat, joten puristus menisi jonkin verran ylikin tuon 10.1:1?? Muutenhan kaikki vanhojen saabien männät käy tunnetusti ristiin. No ei siinä mitään niin kauan kun ruttu ei ole kovin paljon yli 11.

Mutta 8v-kannesta on plaanattu parhaillaan 3mm ja kansi on vielä täysin käyttökelpoinen sen jälkeen, kunhan koneistaa öljykanavat uudelleen kohdalleen. Ilmeisesti melkoisen paksua valua siis. Vielä kun ottaa huomioon että 8v kannet ovat moninkertaisesti halvempia kuin 16v männät niin mäntien vaihdon etu on mun mielestä hieman kyseenalainen.. :?
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

dimebak kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Onhan 900i16valvessa vakiona 10.1:1..
Jotka muuten käyvät 8-venttiilisiin, kuin isä äitiin. Suosittelen mäntien vaihtoa kannenlaskun sijaan, saa varmempia puristuksia. Niin, käyvät muuten B-mallin koneeseenkin nuo = jahka konetta viritän, niin laitan 16V-männät.
Kun keskustelu vei mäntiin, niin muistaako kukaan eri moottori/puristusvaihtoehtojen männissä olevien palotilojen kokoa kuutiosenttimetreinä?

Pitäis meinaan kohtpuoleen valita männät tulevaan koneeseen, että laitanko petron, h-turbon vaiko B234 turbon männät tuohon H-turboon... niin, ja saako tuohon B201 pataan istutettua B202 yläkerran?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Männistä en muista, mutta 16v-kansi käy kyllä b201 koneeseen, ja isäukolla on muuten myytävänä kaikki, mitä tarvitset ko. muunnokseen. Pyynti taisi olla 200. Jos kiinnostaa niin lisätietoja yv:llä...?
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:Männistä en muista, mutta 16v-kansi käy kyllä b201 koneeseen, ja isäukolla on muuten myytävänä kaikki, mitä tarvitset ko. muunnokseen. Pyynti taisi olla 200. Jos kiinnostaa niin lisätietoja yv:llä...?
Itseasiassa taidan omistaa liki kaikki tarvittavat hilut.. ja satkun B202 koneessahan on vesipumppu samassa paikassa kuin tonnarissa?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin