8v sylinterikansi
8v sylinterikansi
Onko H-koneen ruiskun ja kaasarin 8v sylinterikansilla mitään eroa? Ilmeisesti ruiskussa olisi natriumvenat, mutta onko mitään muuta eroa? Esim. nokka-akselissa tai muualla? Aikeena siis ostaa uusi kansi koneeseen, mutta onko jotain huomioitavaa edellämainitun tiimoilta?
tyhmänä kyselee
Matti
tyhmänä kyselee
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tulipa vilkasitua noita kansia EPC:stä. Siellä on kahta tarjolla, kaasariin ja ruiskuun(eri numeroilla), mutta turboon ilmeisesti tarjotaan tuota ruiskun kantta. Äkkiseltään katsottuna epc ei tunne muuta eroa kuin ne venttilit. Nokka-akselikin näyttää olevan samalla koodilla. Mutta onko joku päässyt vertaamaan kansia keskenään. Löytyykö jotain tietoa mahdollisista eroista kanavissa?
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Juurikin näin, joskin eri valunumeroilla/vuosikerroilla on jonkinverran eroja sekä kanavissa että palotiloissa, mutta erot ovat pienehköjä.Aksu900 kirjoitti:No muistaakseni ne supistukset ovat siinä venttiiliseetin kohdalla, joten jos kansi menee muutenkin porttaukseen, ei ole mitään merkitystä kummanlainen se on alunperin..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Soitin tänään tuonne Kokkolan Moottorihiomoon ja kysyin porttauksesta. Kaveri sanoi selitykseni jälkeen, että kannattaisi tehdä sellanen 80% porttaus ja se ei maksa vielä ihmeitä. Turha ruveta tekemään 100% porttausta, koska työmäärä kasvaa loppua kohden merkittävästi. Venttiileistäkin sain tietoa, että einatrium-venttilit kuulemma on paremmat virtauksien kannalta, koska varsi on hieman ohuempi ja vaparissa ei lämmöt nouse pakopuolella niin paljoa, että kannattaisi natriumvenoja etsiä. Hinta oli n. 200€ koko homma. En muista mitä maksoit omasta projektistasi, mutta sullahan oli noita suhteita
. Hmmm... kuuluiskohan tämä keskustelu oikeemmin tuonne tuuninkiosastolle
Matti


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Hieman arveluttaa tuo puristusten nosto, etenkin jos pitää olla tarkkana seosten kanssa. Täytyy käydä oikeen paikan päällä juttelemassa tuosta hommasta.
Tuplathan mulla on jo nokalla, mutta se peltisarja vasta sitten, kun kansi on tehty. Olishan tuolla maailmalla vaikkapa Dellorton kaasaripuolta tarjolla kunnon imusarjalla(joka pytylle oma kanava ja läppä), mutta alkaa varmaan mennä hieman kulutuspitoiseksi tää projekti. Yritetään pitää jalat maassa.
Matti
Tuplathan mulla on jo nokalla, mutta se peltisarja vasta sitten, kun kansi on tehty. Olishan tuolla maailmalla vaikkapa Dellorton kaasaripuolta tarjolla kunnon imusarjalla(joka pytylle oma kanava ja läppä), mutta alkaa varmaan mennä hieman kulutuspitoiseksi tää projekti. Yritetään pitää jalat maassa.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jotka muuten käyvät 8-venttiilisiin, kuin isä äitiin. Suosittelen mäntien vaihtoa kannenlaskun sijaan, saa varmempia puristuksia. Niin, käyvät muuten B-mallin koneeseenkin nuo = jahka konetta viritän, niin laitan 16V-männät.Aksu900 kirjoitti:Onhan 900i16valvessa vakiona 10.1:1..
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eikös 8valve koneessa ole pienemmät palotilat, joten puristus menisi jonkin verran ylikin tuon 10.1:1?? Muutenhan kaikki vanhojen saabien männät käy tunnetusti ristiin. No ei siinä mitään niin kauan kun ruttu ei ole kovin paljon yli 11.
Mutta 8v-kannesta on plaanattu parhaillaan 3mm ja kansi on vielä täysin käyttökelpoinen sen jälkeen, kunhan koneistaa öljykanavat uudelleen kohdalleen. Ilmeisesti melkoisen paksua valua siis. Vielä kun ottaa huomioon että 8v kannet ovat moninkertaisesti halvempia kuin 16v männät niin mäntien vaihdon etu on mun mielestä hieman kyseenalainen..
Mutta 8v-kannesta on plaanattu parhaillaan 3mm ja kansi on vielä täysin käyttökelpoinen sen jälkeen, kunhan koneistaa öljykanavat uudelleen kohdalleen. Ilmeisesti melkoisen paksua valua siis. Vielä kun ottaa huomioon että 8v kannet ovat moninkertaisesti halvempia kuin 16v männät niin mäntien vaihdon etu on mun mielestä hieman kyseenalainen..

Aki Peltola #1132
Kun keskustelu vei mäntiin, niin muistaako kukaan eri moottori/puristusvaihtoehtojen männissä olevien palotilojen kokoa kuutiosenttimetreinä?dimebak kirjoitti:Jotka muuten käyvät 8-venttiilisiin, kuin isä äitiin. Suosittelen mäntien vaihtoa kannenlaskun sijaan, saa varmempia puristuksia. Niin, käyvät muuten B-mallin koneeseenkin nuo = jahka konetta viritän, niin laitan 16V-männät.Aksu900 kirjoitti:Onhan 900i16valvessa vakiona 10.1:1..
Pitäis meinaan kohtpuoleen valita männät tulevaan koneeseen, että laitanko petron, h-turbon vaiko B234 turbon männät tuohon H-turboon... niin, ja saako tuohon B201 pataan istutettua B202 yläkerran?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Itseasiassa taidan omistaa liki kaikki tarvittavat hilut.. ja satkun B202 koneessahan on vesipumppu samassa paikassa kuin tonnarissa?Aksu900 kirjoitti:Männistä en muista, mutta 16v-kansi käy kyllä b201 koneeseen, ja isäukolla on muuten myytävänä kaikki, mitä tarvitset ko. muunnokseen. Pyynti taisi olla 200. Jos kiinnostaa niin lisätietoja yv:llä...?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)