Startti ongelma
Startti ongelma
Omaan 9000CS 2.3i vm. 1993 on ilmaantunut ärsyttävä starttiongelma. Ongelma on seuraavanlainen: Kun autoa yrittää käynnistää, niin startti pyörähtää vain hetken aikaa ja auto ei tietenkään lähde käyntiin. Aivan kuin virran tulo startille loppuisi. Auto lähtee käyntiin ehkä noin joka kymmenennellä yrityksellä. Autoon on vaihdettu vian korjaamiseksi uusi startti ja virtalukon pohja. Akku on keväällä ostettu.
-Kime
-Kime
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Re: Startti ongelma
sähkö liitokset jos ovat päässeet hapettumaan voisi tuollaista aiheuttaa 

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Startti ongelma
Minkähän sulakkeen/releen alla on nuo sytytykseen/starttiin liittyvät asiat? En ole saanut sitä selville. Ja semmonenkin asia tuossa huomattiin, kun avaimen on kääntänyt startti asentoon, niin startti pyörähtää kerran. Jos jatkaa avaimen pitämistä startti asennossa, niin hetken päästä startti pyörähtää toisen kerran. Eli jonkunlaista pätkimistä siinä virran kulkemisessa on.
-Kime
-Kime
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Re: Startti ongelma
Kokeiltiin tuossa vielä ottaa starttiin herätevirta suoraan akulta, niin auto lähti heittämällä käyntiin. Eli jonkun sortin vika on johdossa.
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Re: Startti ongelma
En lonkalta muista mimmonen rele tuolle startille on mutta sekin voisi aiheuttaa moista käyttäytymistä.
Re: Startti ongelma
Vaihdettiin tuossa vielä johdot siten, että virtalukolta kulkee erikseen herätevirta johto suoraan startille. Ei auttanu sekään. Eli vika on melkein pakko olla akun ja virtalukon välillä. Ellei siellä jossain sitten ole jotain relettä.... Mielenkiintoisia nämä vanhat Saabit
-Kime

-Kime
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Re: Startti ongelma
Osaisiko joku kertoa siitä mahdollisesta startin releestä? Eli missä se sijaitsee?
-Kime
-Kime
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Re: Startti ongelma
Ei ainakaan Alfamerin korjausoppaan kaaviossa ole relettä startille,,, tosin noitten oppaitten tiedot nyt on mitä on, sattui vaan olemaan käsillä.
Muistelen joskus nähneeni netissä jonkun tehtaan bulletiinin tms virtaongelmista, mulla tossa omassa saabissa menee jälkikäteen asennetun näköinen virtajohto akulta hanskalokeron suuntaan.
Edit: -95 mallissa näyttäisi rele löytyvän http://townsendimports.com/Web/electric ... artwir.htm
Muistelen joskus nähneeni netissä jonkun tehtaan bulletiinin tms virtaongelmista, mulla tossa omassa saabissa menee jälkikäteen asennetun näköinen virtajohto akulta hanskalokeron suuntaan.
Edit: -95 mallissa näyttäisi rele löytyvän http://townsendimports.com/Web/electric ... artwir.htm
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Startti ongelma
Ei siellä starttiherätteelle virtalukon pohjan ja käynnistysmoottorin välillä ole muuta relettä kuin mahdollisen ajoneston rele. Ja automaattivaihteisessa lisäksi vaihdevalitsimen juuressa oleva turvakytkin joka estää käynnistämisen muilla kuin P- tai N-asennoilla.
Onko kokeiltu mitata notkuuko virtalukon pohjalle tuleva jännite käynnistysyrityksen aikana, jospa olisi vikaa johdoissa akulta virtalukon pohjalle?
Tai nyt kun uusi johto virtalukon pohjalta startille on jo vedetty, pyörittääkö kun yhdistää sen johdon hyppylangalla suoraan virtalukolle tulevaan jännitesyöttöön (harmaa)? Jospa olisikin virtalukon pohjan starttikontaktissa röpöä, siitäkin huolimatta että virtalukon pohja vaihdettu.
Onko akkutelineen vieressä olevasta akun plusnavalta lähtevästä ohuemmasta johdosta haarautuvan jännitteenjakopisteen liitokset puhdistettu?
Onko kokeiltu mitata notkuuko virtalukon pohjalle tuleva jännite käynnistysyrityksen aikana, jospa olisi vikaa johdoissa akulta virtalukon pohjalle?
Tai nyt kun uusi johto virtalukon pohjalta startille on jo vedetty, pyörittääkö kun yhdistää sen johdon hyppylangalla suoraan virtalukolle tulevaan jännitesyöttöön (harmaa)? Jospa olisikin virtalukon pohjan starttikontaktissa röpöä, siitäkin huolimatta että virtalukon pohja vaihdettu.
Onko akkutelineen vieressä olevasta akun plusnavalta lähtevästä ohuemmasta johdosta haarautuvan jännitteenjakopisteen liitokset puhdistettu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Startti ongelma
Akkutelineen vierestä johdot on puhdisteltu. Ei auttanu mitään. Mutta täytynee kokeilla noita aiempia vinkkejä.jus kirjoitti:
Onko kokeiltu mitata notkuuko virtalukon pohjalle tuleva jännite käynnistysyrityksen aikana, jospa olisi vikaa johdoissa akulta virtalukon pohjalle?
Tai nyt kun uusi johto virtalukon pohjalta startille on jo vedetty, pyörittääkö kun yhdistää sen johdon hyppylangalla suoraan virtalukolle tulevaan jännitesyöttöön (harmaa)? Jospa olisikin virtalukon pohjan starttikontaktissa röpöä, siitäkin huolimatta että virtalukon pohja vaihdettu.
Onko akkutelineen vieressä olevasta akun plusnavalta lähtevästä ohuemmasta johdosta haarautuvan jännitteenjakopisteen liitokset puhdistettu?
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Re: Startti ongelma
Kokeiltiin startata myös hyppylangalla siitä harmaasta johdosta suoraan, mutta sama tulos. Nyt noiden johtojen pätkimisen ja puhdistelujen seurauksena on oikeestaan tilanne muuttunu vaan siihen, että joka toisella startti yrityksellä hyrähtää käyntiin.
Ja hanskalokeron takana on jonkun sortin rele G-paikassa (Ignition Lock). Sen kun ottaa pois ja kokeilee startata, niin mikään ei muutu. Alkaa vaikuttaa siltä, että auto pitää viedä jonnekin huoltoon, jossa voi testata paremmin.
-Kime
Ja hanskalokeron takana on jonkun sortin rele G-paikassa (Ignition Lock). Sen kun ottaa pois ja kokeilee startata, niin mikään ei muutu. Alkaa vaikuttaa siltä, että auto pitää viedä jonnekin huoltoon, jossa voi testata paremmin.
-Kime
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Re: Startti ongelma
Jos tuossa releessä vika olis, niin sen releen varmaan sais auki ja käytyä tinaukset läpi? Voi kyllä olla että se vika on jossain muuallakin...kime86 kirjoitti:Ja hanskalokeron takana on jonkun sortin rele G-paikassa (Ignition Lock). Sen kun ottaa pois ja kokeilee startata, niin mikään ei muutu. Alkaa vaikuttaa siltä, että auto pitää viedä jonnekin huoltoon, jossa voi testata paremmin.
-Kime
Re: Startti ongelma
Virtalukon releen ei kuulukaan vaikuttaa käynnistämiseen, siis starttimoottorin pyörittämiseen. Rele vaan kytkee lisää virransyöttöjä päälle kun virtalukko on virrat päällä -asennossa. Starttiasennossa virtalukon rele ei vedä - muistankohan oikein?kime86 kirjoitti:Ja hanskalokeron takana on jonkun sortin rele G-paikassa (Ignition Lock).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Startti ongelma
Ongelmaa ei olla vielä saatu korjattua, kun täytyy uutta kaapelia käydä ostamassa, kun ei sattunut hyllyssä enää olemaan sopivia. Ja otettiin sitten samalla startti irti kokeiltiin sitä heittää käyntiin ihan suoraan akulta (Johdossa oli kiinni painonappi-katkaisija ja sulakkeet jne.)
Starttia ei saatu millään pyörimään jatkuvasti, joten voisiko vika olla jo vaihdetussa startissa? Startti pyörähti aina vain pikkusen. Vai kuuluuko sen toimia noin. Akku oli myös täyteen ladattu ja maadoitukset olivat kunnossa.
-Kime
Starttia ei saatu millään pyörimään jatkuvasti, joten voisiko vika olla jo vaihdetussa startissa? Startti pyörähti aina vain pikkusen. Vai kuuluuko sen toimia noin. Akku oli myös täyteen ladattu ja maadoitukset olivat kunnossa.
-Kime
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2653
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Startti ongelma
Kyllä mun tonttu starttaa yhtä soittoa niin kauan kuin vaan akussa virtaa riittää. Voisi kannattaa tarkistaa se startti. Onhan se mahdollista että siinä on vikaa.kime86 kirjoitti:Ongelmaa ei olla vielä saatu korjattua, kun täytyy uutta kaapelia käydä ostamassa, kun ei sattunut hyllyssä enää olemaan sopivia. Ja otettiin sitten samalla startti irti kokeiltiin sitä heittää käyntiin ihan suoraan akulta (Johdossa oli kiinni painonappi-katkaisija ja sulakkeet jne.)
Starttia ei saatu millään pyörimään jatkuvasti, joten voisiko vika olla jo vaihdetussa startissa? Startti pyörähti aina vain pikkusen. Vai kuuluuko sen toimia noin. Akku oli myös täyteen ladattu ja maadoitukset olivat kunnossa.
-Kime
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008