Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Eikös se mene niin että rekisteriotteista katsotaan paljonko on kärryn suurin sallittu kokonaismassa ja sen jälkeen paljonko on vetoautolle merkitty suurin sallittu perävaunun kokonaismassa. Vaikka olisi abecede-kortti niin perävaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton suurinta sallittua?
Ahdonvoimaa
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Jos näin olisi, näkyisi laittomia yhdistelmiä tyhjän kärryn kera tien päällä jatkuvasti. Lisäksi ko. rajoitus varmasti näkyisi jossain - ainakaan minä en sitä löydä sen enempää TraFin sivuilta kuin Finlexistäkään.Wagonisti kirjoitti:Eikös se mene niin että rekisteriotteista katsotaan paljonko on kärryn suurin sallittu kokonaismassa ja sen jälkeen paljonko on vetoautolle merkitty suurin sallittu perävaunun kokonaismassa. Vaikka olisi abecede-kortti niin perävaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton suurinta sallittua?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Todelliset painot ratkaisevat nykyään. Jos otteessa lukee 1600 kg, niin saa vetää 1600kg omapainoista kärryä tyhjänä laillisesti. Lisäksi jos poliisi punnitsee, niin akselivaa'alla. Osa painosta jää vetoauton koukkuun. Käytännössä jos ei ihan hölmöjä tee, niin kiinni jäämisen riski on olematon.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Niin siis autolla saa vetää tuollaista kuormaa. Sen sijaan kuski ei saa vetää tuollaista kuormaa sillä autolla, jos auton rekisteriotteeseen merkitty omamassa on alle kärryn kokonaismassan tai nämä yhteensä ovat yli 3500kg ja pikku-e puuttuu.Naxu kirjoitti:Todelliset painot ratkaisevat nykyään. Jos otteessa lukee 1600 kg, niin saa vetää 1600kg omapainoista kärryä tyhjänä laillisesti.
Ei kannata kirjoitella näitä "yleistyksiä" liikaa yksinkertaistettuna, koska niin yksinkertaisesti asiat eivät vain mene.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Muotoilin tuon oman kirjoitukseni hieman huonosti, tarkoitin tuota lainattua tilannetta. Joten vääntäkää mahd. paksusta rautalangasta tyhmälle(minä) miksi auton rekisteriotteeseen sitten merkitään perävaununmassa jarruin, kunhan yhdistelmän kokonaismassa pysyy alle 3600kg? Olen antanu itseni ymmärtää, että yllä lainatussa tapauksessa 3600kg muodostuu vetoauto lastattuna eli tekn. suurin sallittu kok. massa 2000kg + perävaunumassa jarruin 1600kg = yhd. suurin sallittu kok. massa tieliik. 3600kg. Eihän poliisin tarvitse punnita tiellä massoja. Riittää kunhan katsoo mitä rekisteriotteet näyttää ja sen mukaan tuomitaan. Ihan sama onko lastina kaljakoppa, hevonen tai vaikka kärry täys heiniä. Tyhjän vetäminen ei kiinnosta tällä kertaa.eljass kirjoitti:Vetoautona Saab 9-3 SS, jonka rekisteriotteessa:
- ajoneuvon omamassa 1545kg
- tekn. suurin sallittu kok. massa 2000kg
- tieliikenteessä sallittu suurin kok. massa 2000kg
- yhd. suurin sallittu kok. massa tieliik. 3600kg
- perävaunumassa jarruin 1600kg
Kärry jota pitäisi vetää, on hevoskärry (rekisteriotetta ei saatavilla tällä hetkellä):
- omamassa noin 700kg
- kokonaismassa noin 2300kg
- kärryyn työnnetään yksi hevonen, jonka massa 600kg
Kortin riittävyyksistä ei ole pulaa, eikä omasta mielestäni autokaan tule tässä rajoittavaksi tekijäksi, vai tuleeko? Mitä mieltä arvon raati on?
Ajoneuvon omamassa (1545kg) + kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) = 2845kg, eli alle yhdistelmän suurimman sallitun kokonaismassan tieliikenteessä (3600kg).
Ahdonvoimaa
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Mistäs se poliisi punnitsematta tietää, että siinä lastatussa kärryssä on tasan se 1600kg massaa? Jos kattoo rekisteriotetta, siellä lukee yllämainittu 2300kg.Wagonisti kirjoitti:Eihän poliisin tarvitse punnita tiellä massoja. Riittää kunhan katsoo mitä rekisteriotteet näyttää ja sen mukaan tuomitaan. Ihan sama onko lastina kaljakoppa, hevonen tai vaikka kärry täys heiniä. Tyhjän vetäminen ei kiinnosta tällä kertaa.eljass kirjoitti: - perävaunumassa jarruin 1600kg
Kärry jota pitäisi vetää, on hevoskärry (rekisteriotetta ei saatavilla tällä hetkellä):
- omamassa noin 700kg
- kokonaismassa noin 2300kg
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Linkkaa se pykälä, joka tuon kieltää, niin voin vähitellen uskoa. Tuohon liittyy ihan liikaa ongelmia, että homma voisi noin mennä.Wagonisti kirjoitti:Niinpä, ei saa vetää tuolla autolla?
aero kirjoitti:Jos näin olisi, näkyisi laittomia yhdistelmiä tyhjän kärryn kera tien päällä jatkuvasti. Lisäksi ko. rajoitus varmasti näkyisi jossain - ainakaan minä en sitä löydä sen enempää TraFin sivuilta kuin Finlexistäkään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Eipä ole mitään pykälää tähän hätään tarjota. On vain jostain jäänyt semmoinen käsitys että näin olisi. Itse toimin sen mukaan eikä varmasti tule sakkojaaero kirjoitti:Linkkaa se pykälä, joka tuon kieltää, niin voin vähitellen uskoa. Tuohon liittyy ihan liikaa ongelmia, että homma voisi noin mennä.Wagonisti kirjoitti:Niinpä, ei saa vetää tuolla autolla?

Mistäs tiedät ettei näin ole? Tai kysytäänpä toisin päin, mihin tuo väite perustuu? Sivusta katsoen tiedät paljonko mikäkin yhdistelmä painaa, auto ja kärry erikseen ja mitkä on niille suurimmat sallitut kokonaismassat?aero kirjoitti:Jos näin olisi, näkyisi laittomia yhdistelmiä tyhjän kärryn kera tien päällä jatkuvasti.
Eikä herneitä, pohdintaa hyvässä hengessä

Ahdonvoimaa
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
En toki varmaksi tiedäkään, mutta epäilen rankasti.Wagonisti kirjoitti:aero kirjoitti:Jos näin olisi, näkyisi laittomia yhdistelmiä tyhjän kärryn kera tien päällä jatkuvasti.
Mistäs tiedät ettei näin ole?
Kyllä sen suurinpiirtein näkee, että jos henkilöauton perässä on iso kaksiakselinen jarrullinen peräkärry, niin kärryn kokonaismassa on melko hyvällä todennäköisyydellä isompi (luokkaa 2500-3500kg) kuin auton sallittu vetomassa (luokkaa 1500-2000kg).Wagonisti kirjoitti:Tai kysytäänpä toisin päin, mihin tuo väite perustuu? Sivusta katsoen tiedät paljonko mikäkin yhdistelmä painaa, auto ja kärry erikseen ja mitkä on niille suurimmat sallitut kokonaismassat?
Eikä herneitä, pohdintaa hyvässä hengessä
Toki jos on dokumenttia lastin painosta (esim. traikulla auto, jonka rekisteriotteessa lukee omamassa ja kulkine on sisältä ~tyhjä), saattaa sitä ja kärryn omamassaa yhteenlaskettuna voida käyttää punnitsemisen sijasta (en tiedä).
Ja kylläpäs herneitä - sopassa nimittäin, tänään on torstai

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Eikös papereista lueta painot silloin kuin funtsitaan mitä ajokortilla saa vetää.
Sitä mitä autolla saa vetää määritetään aina vaa`alla, jos on tarpeen määritellä.
Sitä mitä autolla saa vetää määritetään aina vaa`alla, jos on tarpeen määritellä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Nimenomaan poliisin tarvitsee punnita massat, jos epäillään ylikuormaa. Ja siitä tässä on kyse. (kysyjähän kertoi, ettei ole kortista kiinni vaan siitä löytyy kaikki kirjaimet)Wagonisti kirjoitti: Eihän poliisin tarvitse punnita tiellä massoja.
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
9-5T kirjoitti:Kaikki mahdolliset kirjaimet, kaikkia ei voi olla.meverkko kirjoitti:löytyy kaikki kirjaimet
Kaikilla mahdollisilla kirjaimilla olen tullut siihen käsitykseen että perässä saa olla todellista painoa se mitä autolla saa vetää eikä tähän vaikuta kärryn paperit jos riittävät tuohon painoon.










"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Ihan varmojahan emme voi olla siitä.... Pitää tosin olla aika eksoottinen nimi....9-5T kirjoitti:Kaikki mahdolliset kirjaimet, kaikkia ei voi olla.meverkko kirjoitti:löytyy kaikki kirjaimet

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Ainakin kerran pysäytyksessä Raisiossa LP alkoi soittelemaan tietoja trailerilla olleen auton rekisterinumeron perusteella. Kyydissä oli OG900 turbo, veturina Volvo 240. Taisi olla vielä aikaan ennenkuin BE:tä tarvittiin alle 3500 kg yhdistelmiin joten kyse oli vain vetoauton kapasiteetista, ei kortista. Jotain keskustelua siinä tuli satkun omamassasta joka oli yli trailerin kantavuuden mutta selitykseksi riitti että osia purettu ja tankki tyhjä ym. Nykyäänhän taitaa olla auton omamassassa laskettu kuljettajakin mukaan ja tankki täynnä niin käytännössä omamassa saa ylittää kantavuuden reilustikin.aero kirjoitti: Toki jos on dokumenttia lastin painosta (esim. traikulla auto, jonka rekisteriotteessa lukee omamassa ja kulkine on sisältä ~tyhjä), saattaa sitä ja kärryn omamassaa yhteenlaskettuna voida käyttää punnitsemisen sijasta (en tiedä).