Paljonko kiihtyy 80-120 kmh kolmosella

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Rajotinhan on sitä varten :roll:
STCF #3
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Speedou kirjoitti:Rajotinhan on sitä varten :roll:
Millainen rajoitin noissa vanhoissa T8 ja T16 satkuissa muuten mahtaa olla? Ettei vaan ois semmoinen joka katkaisee bensansyötön, eli vetää yhden sylinterin pirun laihalle hetkellisesti... Vai onko niissä fiksumpi systeemi eli sytkän katkaisu?

Meinaan että jos on toi systeemi joka katkaisee bensansyötön niin se rajoittimen turha "testailu" kierrättämällä ei ainakaan viritetyssä turbokoneessa tee varmaan kovin kutaa. Vai miten on?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

LH-jetissä tuntuisi olevan syttyperäinen rajoitin äänistä päätellen, pat-pat-pat-pat-pat :lol: .
Foxbody turbo
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

to4 kirjoitti:LH-jetissä tuntuisi olevan syttyperäinen rajoitin äänistä päätellen, pat-pat-pat-pat-pat :lol: .
Varma kans? Jos näin on niin sittenhän sitä uskaltanee kokeilla huippuja ihan rajoittajalle asti :twisted: Mä kun olen aina lopetellut isoilla vaihteilla vedättämisen siinä 5000-5500rpm kohdassa. Kattihan ei tuosta varmaan tykkää kun saa palamatonta bensaa putkeen mutta onneks mulla ei oo... siis mulla on katti, öh, epäkunnossa. :wink:

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Mutta John, sullahan on Lucasin ruisku.

Vaikuttaisi siltiä, että Lucas katkaisee nimenomaan bensansyötön, joten ei kannata ahdoilla
rajoittimelle päästää :)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eiköhän se LHjettikin bensantulon katkaise. Tosin mun mielestä ei voi puhua laihalle menemisestä, kun tässä systeemissä ei katkaista bensapumpun virtaa, kuin K-jetissä vaan ei vaan yksinkertaisesti avata suuttimia. Näinollen sylintereihin virtaa periaatteessa pelkkää ilmaa..
Aki Peltola #1132
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

TurboJanne kirjoitti:Mutta John, sullahan on Lucasin ruisku.
Niin, toi taas pääsikin jo unohtumaan... :)

Keksikää nyt joku miten tuon lucasin kierroksenrajoittimen saisi huitsin helvettiin... Joku pikku patentti ennen boksia joka "valehtelee" kierrokset boksille, eli esim. että boksi ei ikinä näe yli 5500rpm kierroksia. Ei kai sellaisen tekeminen voi olla kovin vaikeaa? ;)

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Siriam kirjoitti:Siis uskaltaako orkkis saab 900i -89:llä edes kokeilla tota testiä? Huutaa nimittäin kone aika hurjana jos kolmosvaihteella meinaa ton vejältää... :roll:
Ainakin oma i8 on pysynyt kasassa, n. 7,5s kestää ko. toimitus 8)
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Miksi rajoitin olisi toteutettu katkomalla bensansyöttöä? Kipinän katkominen on helpompi toteuttaa ja lienee turvallisempaa koneellekin.

Google antoi kierrosrajoittajan määritelmänä:

Engine speed limiter: A device which acts as a governor which cuts the power when a certain number of rpm is reached - eli laite, joka katkaisee virran, kun tietty kierrosluku on saavutettu.

Muuten löytyi aika heikosti tietoa Boschilaisen rajoittimen toteutuksesta, jos joku löytää selkeää faktaa, laittakoot esille :) . Lucacsen ruiskusta löytyi vielä vähemmän informaatiota.

Ei kellään satu olemaan ao. opuksia? Niistä lienee löytyisi varmistus asiaan.

How to tune & modify Bosch Fuel Injection, Ben Watson

Virittäjän Käsikirja 3 - Polttoainelaitteet, Esko Mauno
Foxbody turbo
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Miksi rajoitin olisi toteutettu katkomalla bensansyöttöä? Kipinän katkominen on helpompi toteuttaa ja lienee turvallisempaa koneellekin.
Koska sytkän katkominen aiheuttaa välillä mahtavaa pauketta pakoputkessa ja on haluttu sivistyneempi vaihtoehto?
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin, sitä faktaa:

"At the same time, the microprocessor senses the engine speed and temperature, which enables it to meter out the correct quantity of fuel to suit the requirements of the engine at all times. Moreover, the microprocessor incorporates a speed limiter which ensures that no opening signals will be transmitted to the fuel injection valves at engine speeds above 6000 rpm."

http://www.saabcentral.com/features/saa ... ion_12.htm
Aki Peltola #1132
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

No pakko se on sitten uskoa. Kiitokset oikaisusta :) .
Foxbody turbo
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Menee jo aikalailla ohi aiheen mutta kun bensapuolesta jo puhutaan muutenkin niin minkälaisia bensanpaineita(ns. peruspaine) olette pitäneet noilla FSE:n säätimillä vakio ahtimella ja bensalastulla kun omani on alkanut jotenkin oikuttelemaan. Kun kiihdytttää esim tuota 80-120 väliä tai yleensäkkin kiihdyttää niin että on ahtoja pelissä niin toimii mutta tasakaasulla/alipaineella ajettaessa vetää poikkeuksetta seoksia tosi laihalle vaikka bensanpaineet(peruspaineet) olis 3.5baria...turbon ja imusarjan välillä ei pitäisi ollla vuotoja josta pääsee imemään ilmaa ellei vakio cooleri ole korkannut!?...suuttimet rikki kun on ollut välillä tosi kovat bensanpaineet!?...
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Tasakaasulla ja alipaineellahan seoksen kuuluukin olla laihalla. Siis no problem...
Tuolloinhan ei käytännössä ole nakutusvaaraa, jolloin ECU ohjaa seoksen laihalle, jolloin
bensaa kuluu vähemmän. Ahdoilla sitten ruutataan enemmän tavaraa, ettei tule mäntiin reikiä :lol:
Vastaa Viestiin