Laatikkovikaa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Laatikkovikaa?

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Vaihdettaessa 1:ltä 2:lle kuuluu ilkeä rusahdus. Nopeaa vaihtoa on turha edes kokeilla kun ei mene 2:nen silmään nopeasti... ja jos meneekin niin armoton rutina. Kun vaihtaa 1:ltä ja kiertää keppiä 5:sen kautta 2:lle tms. niin rusahdusta ei kuulu.

Olisko synkronirenkaissa jotain vikaa? Millanen homma ne on vaihtaa, että pystyykö tekemään kotikonstein? Liikkeeseen kun soitin ja kysyin niin kehottivat ostamaan
"uuden" käytetyn laatikon. Tulee kuulemma halvemmaksi. En nyt sitten tiedä pitäiskö ostaa uus laatikko vai korjata vanha :?: :?: :?:
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

joo o ihan kiva sivusto mutta ei auttanut asiassa eteenpäin... :?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jaa kyllähän se laatikko siellä sivuilla atomeiksi pistetään.. :o
Mutta jos sinä sitten ostat sen uuden "vanhan" laatikon, niin silloinhan
jää tuo purkamisen vaiva pois.

Kyllä sieltä laatikosta on menossa 2:n synkroni ratas, ei tuo nyt niitä
maailman pahimpia hommia ole vaihtaa.
Mutta jos se laatikko joudutaan avaamaan, niin silloinhan sille kannattaa
tehdä jo vähän suurempi remontti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Juuu, kakkosen synkalta haiskahtaisi. Itse osien hinta taitaa jopa Saabilla olla vain 50€ tietämissä, mutta vaihtamisen vaiva onkin sitten vähän isompi. "Uusi vanha" laatikko on siitä hauska juttu, että sitä olisi parempi päästä testaamaan ajossa ennen kiinni laittoa. Aika harvassa tapauksessa onnistuu :(

Tehdasuusi laatikko on Saabilla 3000€ arvoinen, peruskorjattuja saa n1000:lla, nykyään voi saada jo vähän alle. Riippuu tietty siitäkin, mikä on "peruskorjattu" ja kuka korjannut.

Irrottaako muuten kytkin kunnolla, ts. ykkönen ja pakki menevät paikallaan ollessa nätisti päälle?

Paljonko on autolla/lootalla ajettu, ja millainen kulkine noin muuten on kyseessä? Multa voisi 80-luvun turbon laatikkoon löytyä varaosia. Voisin jopa olla kiinnostunut siitä vanhasta laatikosta. Valitettavasti aika ei ennen syksyä riitä rempan tekoon kun itsellä on vanhan auton lisäksi vanha talo :?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Kyllä se irrottaa ja se kytkin on ihan uusi aj. n.500km jos sitäkään. Koneella oli ajettu 341tkm ja sitte se hajos ja nyt on uus kone hankittu ja tehty just täydellinen koneremppa niin en viitsis viallista laatikkoa laittaa takas kiinni. niin -89 vuoden 2,0T kone mulla on nyt siinä.
timoteus
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 28, 2004 08:50
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja timoteus »

Hei, jos sulla on laatikko lattialla, niin päätykoppa irti ja pystyt tarkastamaan 5-vaihteen boorit. Jos väljää, niin ei kannata korjata menee uusiksi ainakin pyöräpari ja akseli, laakerit...
Tsekkaa http://www.thesaabsite.com/9000/9000transrepair.htm

t. Timoteus
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

täytyy varmaan tarkistaa ne boorit...
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Multa vois löytyä "räjäytyskuvat" tuon laatikon purkamiseen jos kiinnostaa. Voin vaikka skannailla ne....
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Multa löytyy niitä räjäytyskuvia jos muitakin kiinnostaa. Ovat vaan aika epäselviä ja suttuisia. Huomaa että niitä on joskus tarvittu :lol: :wink: ... http://www.students.oamk.fi/~t3spja00/laatikko
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laatikkovikaa?

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Oisko kellään mitään käryä, että mikä tossa allekirjotuksen tonnarissa on menossa, kun tehnyt nyt muutaman kerran outoja temppuja. Ekan kerran ympäri vekslatessa pakin ku päälle laitoin niin kytkintä nostaessa kävi rutina ja kone sammu, tuntu ku vaihdelaatikko ois jumahtanu kiinni, no siinä sitten vaihteetkaan ei meinannu päälle mennä eikä auto liikkkua työntämällä mihinkään, vähän aikaa rassailtua alko auto yhtäkkiä toiminaan. Toisen kerran liikenneympyrässä pienemmälle pykältäessä ei menny taaskaan vaihteet silmään vaan auto jäi vapaalle, pysäkille sain rullattua ja koitin ykköstä silmään niin meni mutta aika vaivalloisesti ja taas kytkintä nostaessa sama rutina sen jälkeen pakki päälle ja taas rutisi mutta tän jälkeen auto taas alko toimimaan normaalisti. Kolmannen kerran tänään auto tyhjäkäynnillä paikalleen ja yhtäkkiä alko rutisemaan ja auto vähän nytkähtikin ja tällöin oli vapaa silmässä. Painoin kytkimen pohjaan ja rutina loppu eikä taaskaan palannut. Lisäksi vaihdekeppi liikkuu noin pari senttiä kolmosvaihteella vaihtamisen jälkeen/kaasua pumppaamalla. Muilla vaihteella tätä ei tapahdu.
Toivottavasti saitte jotian selkoo sekavasta sepastuksesta joten arvauksia/tietoo mikä tässä nyt mättää?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Laatikkovikaa?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Oisko välitys vivut/nivelet jollain tapaa mennyt rikki?
#3834
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laatikkovikaa?

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Joo tuo on jännä kun välillä pelaa normaalisti, tänään kyllä huomasin että vasemmalle kääntäessä nivel naputti mutta se ei taas täsmää tuon parkissa olevan vian kanssa..
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4245
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Laatikkovikaa?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laatikkovikaa?

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Tuolla selittyis se että vaihdekeppi liikkuu kolmosella, vielä mietityttää että mikä sielä voi alkaa rutisemaan/kahisemaan jos auto vapaalla parkissa käy ääni ei kuulostanut yhtään terveeltä ja autokin tais pikkasen nytkähtää.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laatikkovikaa?

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Nyt ei meinaa nelonen mennä silmään ja keppi jumiutuu välillä. Oikealle kun kaartaa niin kolmosella keppi ei heilu kaasulla leikkiessä mutta suoraan ajossa kylläkin mutta välillä se ei tee tätä suoraankaan ajossa. Kertokaahan mitä tässä nyt mahdollisesti pitäis vaihtaa ja millanen homma?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Vastaa Viestiin