Päivää!
Ikkuna ei laskeudu ovikykimestä eikä konsolista. Kun painan oven ylös-nappia kuuluu moottorista naksahdus. Alas-napista ei mitään.
Irroitin toisen takaoven kytkimen, sama tulos. Tosin toisen puolen ikkunassa on ollut pätkimistä, joten 100-varmaksi en voi kytkintä sanoa.
Mitä tutkin seuraavaksi, voiko moottorille antaa virtaa liittimen nastoille tai johtoja yhdistellä jotta vika selviäisi?
Hausta en ole apua löytänyt. -Antti
Takalasin nostimen moottorissa ongelmaa
Re: Takalasin nostimen moottorissa ongelmaa
Takalasin nostin ei toimi edes keskikonsolin napista jos ovessa oleva kytkin ei ole paikallaan tai ei ole puhdas/ehjä. Kokeile vaihtaa ovikytkimet keskenään. Jos vika siirtyy toiselle puolelle, vika on siinä ovikytkimessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2653
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Takalasin nostimen moottorissa ongelmaa
Oman purkutontun keskikonsolin sähkölasinapeista oli liimattu etupään vänkärin puolen käyttönappi kiinni, siten ettei sitä voinut liikuttaa. Minä rapsein meisselin kärjellä liimat pois ja saatuani napin liikkumaan huomasin miksi kyseinen toimenpide oli tehty. Keskikonsolin napista sai apparin ikkunan alas, mutta ei enää takaisin ylös
Tein sitten seuraavanlaisen kytkennän, jotta sain lasin takaisin ylös: 
Eli moottorille menevien kahden karvan napaisuus vaihdetaan keskenään - / + tai + / - ihan sen mukaan halutaanko lasi ylös vaiko alas. Ja tosiaankin mikäli takaoven lasikytkin on irti, niin se ei toimi keskikonsolistakaan. Ja jos joskus joutuu purkamaan etuovien verhoilut, kannattaa samalla tarkistaa ikkunahissien kiinnitys ylä ja alapäästä. Omassa purkuautossa molemmat toimivat, mutta alapäästä oli kiskon kiinnitys pettänyt korvakkeesta ja yläpään pultti oli löystynyt (sama ilmiö molemmilla puolilla autoa), minkä takia kuuluu ylimääräisiä kolinoita ikkunoita avattaessa ja suljettaessa. Heftasin kuvassa näkyvän kiskon alapäästään migillä kiinni. Yläpäässä kiskon kiinnityspultin ympärillä oleva reikä oli laajentunut isommaksi ajan myötä.
Tiedä sitten paljonko tästä on apua sinun propleemaan mutta teki mieleni tuoda julki tekemäni havainnot. Kauheaa selittämistä. Tästä ei ota Erkin velikään kohta selvää 


Eli moottorille menevien kahden karvan napaisuus vaihdetaan keskenään - / + tai + / - ihan sen mukaan halutaanko lasi ylös vaiko alas. Ja tosiaankin mikäli takaoven lasikytkin on irti, niin se ei toimi keskikonsolistakaan. Ja jos joskus joutuu purkamaan etuovien verhoilut, kannattaa samalla tarkistaa ikkunahissien kiinnitys ylä ja alapäästä. Omassa purkuautossa molemmat toimivat, mutta alapäästä oli kiskon kiinnitys pettänyt korvakkeesta ja yläpään pultti oli löystynyt (sama ilmiö molemmilla puolilla autoa), minkä takia kuuluu ylimääräisiä kolinoita ikkunoita avattaessa ja suljettaessa. Heftasin kuvassa näkyvän kiskon alapäästään migillä kiinni. Yläpäässä kiskon kiinnityspultin ympärillä oleva reikä oli laajentunut isommaksi ajan myötä.


Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Takalasin nostimen moottorissa ongelmaa
Kokeilin illalla kytkimien vaihtamista ja tuntuisi siltä että kumpikin takaikkuna haluaisi vain nousta. (Samalla puhdistin kytkimien sisäosat.)
Eli kun painan ylös-nappia kuuluu naksahdus ja sisävalo himmenee, alas-napista ei mitään.
Lähtisinkö seuraavaksi konsolin kytkintä purkamaan?
Eli kun painan ylös-nappia kuuluu naksahdus ja sisävalo himmenee, alas-napista ei mitään.
Lähtisinkö seuraavaksi konsolin kytkintä purkamaan?
Re: Takalasin nostimen moottorissa ongelmaa
Ota ovipahvi irti ja kokeile antaa suoraan virtaa moottorille. Voihan olla, että moottori on tiensä päässä ja vääntö lopussa. Moottori saattaa toimia irrallaan hyvin, mutta ei jaksa nostaa enää kuormitettuna. Jos nousee moitteetta sitten muita kytkentöjä tutkimaan.antti76 kirjoitti:
Lähtisinkö seuraavaksi konsolin kytkintä purkamaan?
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96