TTiD
Re: TTiD
Kyllä tämän käyrän mukaan vääntöä löytyy mielestäni aika hyvin. Onko kuvatusta mitatuista arvoista (dyno)?
Löytyhän se heti googlettamalla:¨
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTiD
Riippuu ihan mitä tuolla alaväännöllä tarkoitetaan. Heti tyhjäkäynnin yläpuolella useat turbodieselit ovat hieman vastaavan kokoisia bensaturboja hengettömämpiä, mutta sitten ahtimen käyttöalueelle pääsyn jälkeen dieselistä löytyy enemmän vääntöä. TTiD:ssä tuo tapahtunee noin 1500 rpm paikkeilla.juhokare kirjoitti: Eli diiselissä voi olla alavääntöä? Sitä on juuri täällä väitetty olevan liian vähän verrattuna bensaan. Minullakin on ollut käsitys, että ainakin tässä TTiD:ssä vääntöä kyllä löytyy. No, mites sitten yläkierroksilla?
Re: TTiD
Kyllä, ja tämän käyttöalueen on väitetty jo toisessa topikissa olevan aika pieni vs. bensa. Ainakin omassa 2.5TiD:ssä jo ilman spoolausta auto vääntää ihan riittävästi, että pääsisi liikkeelle. Kun turbo herää, niin menokin on sen mukaista ja kyllä sitä voima-aluetta tuntuu löytyvän jonkun ajan, mutta 3000rpm:n jälkeen on hengetön.Ilkka R kirjoitti:Riippuu ihan mitä tuolla alaväännöllä tarkoitetaan. Heti tyhjäkäynnin yläpuolella useat turbodieselit ovat hieman vastaavan kokoisia bensaturboja hengettömämpiä, mutta sitten ahtimen käyttöalueelle pääsyn jälkeen dieselistä löytyy enemmän vääntöä. TTiD:ssä tuo tapahtunee noin 1500 rpm paikkeilla.juhokare kirjoitti: Eli diiselissä voi olla alavääntöä? Sitä on juuri täällä väitetty olevan liian vähän verrattuna bensaan. Minullakin on ollut käsitys, että ainakin tässä TTiD:ssä vääntöä kyllä löytyy. No, mites sitten yläkierroksilla?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTiD
No jos tuota yllä olevaa dynokäppyrää katsoo, niin ainakin 4000 rpm asti pitäisi löytyä kulkua. Todellisuudessa tuskin kannattaa normaaliajossa kierrättää noin korkealle, ainakaan jos polttoaineen kulutus yhtään kiinnostaa.juhokare kirjoitti:Kyllä, ja tämän käyttöalueen on väitetty jo toisessa topikissa olevan aika pieni vs. bensa. Ainakin omassa 2.5TiD:ssä jo ilman spoolausta auto vääntää ihan riittävästi, että pääsisi liikkeelle. Kun turbo herää, niin menokin on sen mukaista ja kyllä sitä voima-aluetta tuntuu löytyvän jonkun ajan, mutta 3000rpm:n jälkeen on hengetön.Ilkka R kirjoitti:Riippuu ihan mitä tuolla alaväännöllä tarkoitetaan. Heti tyhjäkäynnin yläpuolella useat turbodieselit ovat hieman vastaavan kokoisia bensaturboja hengettömämpiä, mutta sitten ahtimen käyttöalueelle pääsyn jälkeen dieselistä löytyy enemmän vääntöä. TTiD:ssä tuo tapahtunee noin 1500 rpm paikkeilla.juhokare kirjoitti: Eli diiselissä voi olla alavääntöä? Sitä on juuri täällä väitetty olevan liian vähän verrattuna bensaan. Minullakin on ollut käsitys, että ainakin tässä TTiD:ssä vääntöä kyllä löytyy. No, mites sitten yläkierroksilla?
Toisaalta eipä se pikkupillerillä varustettu bensaturbokaan nyt käyttöalueensa laajuudella hämmästytä, noin 4500 - 5000 rpm asti yleensä riittää edes kohtalaisen ripeää kulkua. Yläkierroksilla hyytyminen tosin hivenen dieseliä miedompaa.
Re: TTiD
Toiset ovat vastaan dieseleitä, mutta toiset taas kannattavat niitä. Kahteen kerhoohan tämä jakaantuu.
Tämän paremmin selvittämiseksi aion käydä ajamassa joskus uuden TiD4:n tai TTiD4:n vs. 2.0T, niin saisi käsitystä asiasta.
Tämän paremmin selvittämiseksi aion käydä ajamassa joskus uuden TiD4:n tai TTiD4:n vs. 2.0T, niin saisi käsitystä asiasta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: TTiD
Tämä on tyypillistä faktaa, jolla dieselin "hyvyyttä" korostetaan. Oikeasti kovaa 60-100km/h mentäisiin 2.8T:llä kakkosvaihteella, 80-120 kolmosella, jolloin dieselin syöksemää voimasavua voi ihailla vaikkapa taustapeilistäRistom kirjoitti: SS TTiD kiihtyy 60-100km/h nelosella 6,5s (2.8T 6,2s), 80-120km/h vitosella 8,4s (2.0T 10,5s)
Lähde: http://www.hirsch-performance.ch/
Traktorin 2,5TDi:ssä arvostan sitä, että se ei kyykkää kierroksilla likikään niin pahasti kuin esim nuo Fiatin/Alfan disukat vaan kiertää ihan mukavasti punarajan tuntumaan. Alavääntö on kyllä surkeaa, esim. jos kotipihalla autoja vekslatessa pitää pysähdyksitä lähteä ylämäkeen, niin väkevää kytkimen käryä on ilmoilla...
Ehkä pitäisi testata tuommoista tuplaturbollista diisseliä vielä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: TTiD
Ainakin itse teen erittäin harvoin kaasu pohjassa 60-100km/h kiihdytyksen nelosvaihteella. Sen sijaan teen ohitukset, rampeilta moottoritielle kiihdytykset jne melkein aina maksimikiihtyvyydellä, eli kaasu pohjassa konetta reippaasti kierrättäen. 60-100km/h nelosvaihteella ei tuo maksimikiihtyvyyttä (edes dieselillä), se on vaan yleisesti käytetty väli sitkeysmittauksissa.Ristom kirjoitti: 60-100km/h on toimiva arkivertaus.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: TTiD
Sitähän saa kukin olla sellainen ritari-ässä kuin tahtoo. Ehkä sun kannattaa tosiaan käydä testaamassa kahta teetä, kuten VKe tuossa aiemmin totesi.V.J.S kirjoitti:Ainakin itse teen erittäin harvoin kaasu pohjassa 60-100km/h kiihdytyksen nelosvaihteella. Sen sijaan teen ohitukset, rampeilta moottoritielle kiihdytykset jne melkein aina maksimikiihtyvyydellä, eli kaasu pohjassa konetta reippaasti kierrättäen. 60-100km/h nelosvaihteella ei tuo maksimikiihtyvyyttä (edes dieselillä), se on vaan yleisesti käytetty väli sitkeysmittauksissa.
Re: TTiD
On tämä TTiD Hirvi ihan kohtuullinen peli teho/kulutussuhteeltaan. Parisataaheppainen farkku tuli välin Kustavi-Raisio (noin puolet 100 ja puolet 80 aluetta usein 60-alueen taajamin) ajotietokoneen mukaan 4.6l/100km, todellisuus on kokemuksen mukaan hiukan karumpi, luokkaa 5l/100km.
Suhteessa saman verran tämä silti syö kuin 320-heppaiseksi viritelty ex-2.3t 9-5
Suhteessa saman verran tämä silti syö kuin 320-heppaiseksi viritelty ex-2.3t 9-5
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Mua huolestuttaa vähän tuossa omassa TTiD:ssä kun välillä käyntiääni (huom, pelkästään ääni, ei kierrokset) nousee, varsinkin tyhjäkäynnillä. Ehkä useammin moottori kylmänä kuin kuumana. Ääni "menee" kierroksien mukaan. Ääni esiintyy 5-10 sek. kerrallaan.
Onkohan ominaisuus vai oire?
Olen aina ollut auton sisällä kun olen ääni kuullut, joten en ole pystynyt paikallistamaan ääni. Siis, mikään kovasta äänestä ei ole kysymys, mutta se on huomattavasti käyntiääni kovempaa.
Onkohan ominaisuus vai oire?
Olen aina ollut auton sisällä kun olen ääni kuullut, joten en ole pystynyt paikallistamaan ääni. Siis, mikään kovasta äänestä ei ole kysymys, mutta se on huomattavasti käyntiääni kovempaa.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: TTiD
Mulla kuuluu koneesta koko ajan jonkin lisälaitteen vaimea "vinkuna", ääni on joka tapauksessa huomattavasti korkeampi kuin moottorin kierroksista tuleva. Todennäköisin lähde taitaa olla laturi, pelottavampi vaihtoehto vesipumppu.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
jos on vesiPumppu niin on aikas paska juttu... kannattaisi tarkistuttaa ettei leipaise2.3i-16 kirjoitti:Mulla kuuluu koneesta koko ajan jonkin lisälaitteen vaimea "vinkuna", ääni on joka tapauksessa huomattavasti korkeampi kuin moottorin kierroksista tuleva. Todennäköisin lähde taitaa olla laturi, pelottavampi vaihtoehto vesipumppu.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007