juhokare kirjoitti:
Eli diiselissä voi olla alavääntöä? Sitä on juuri täällä väitetty olevan liian vähän verrattuna bensaan. Minullakin on ollut käsitys, että ainakin tässä TTiD:ssä vääntöä kyllä löytyy. No, mites sitten yläkierroksilla?
Riippuu ihan mitä tuolla alaväännöllä tarkoitetaan. Heti tyhjäkäynnin yläpuolella useat turbodieselit ovat hieman vastaavan kokoisia bensaturboja hengettömämpiä, mutta sitten ahtimen käyttöalueelle pääsyn jälkeen dieselistä löytyy enemmän vääntöä. TTiD:ssä tuo tapahtunee noin 1500 rpm paikkeilla.
juhokare kirjoitti:
Eli diiselissä voi olla alavääntöä? Sitä on juuri täällä väitetty olevan liian vähän verrattuna bensaan. Minullakin on ollut käsitys, että ainakin tässä TTiD:ssä vääntöä kyllä löytyy. No, mites sitten yläkierroksilla?
Riippuu ihan mitä tuolla alaväännöllä tarkoitetaan. Heti tyhjäkäynnin yläpuolella useat turbodieselit ovat hieman vastaavan kokoisia bensaturboja hengettömämpiä, mutta sitten ahtimen käyttöalueelle pääsyn jälkeen dieselistä löytyy enemmän vääntöä. TTiD:ssä tuo tapahtunee noin 1500 rpm paikkeilla.
Kyllä, ja tämän käyttöalueen on väitetty jo toisessa topikissa olevan aika pieni vs. bensa. Ainakin omassa 2.5TiD:ssä jo ilman spoolausta auto vääntää ihan riittävästi, että pääsisi liikkeelle. Kun turbo herää, niin menokin on sen mukaista ja kyllä sitä voima-aluetta tuntuu löytyvän jonkun ajan, mutta 3000rpm:n jälkeen on hengetön.
juhokare kirjoitti:
Eli diiselissä voi olla alavääntöä? Sitä on juuri täällä väitetty olevan liian vähän verrattuna bensaan. Minullakin on ollut käsitys, että ainakin tässä TTiD:ssä vääntöä kyllä löytyy. No, mites sitten yläkierroksilla?
Riippuu ihan mitä tuolla alaväännöllä tarkoitetaan. Heti tyhjäkäynnin yläpuolella useat turbodieselit ovat hieman vastaavan kokoisia bensaturboja hengettömämpiä, mutta sitten ahtimen käyttöalueelle pääsyn jälkeen dieselistä löytyy enemmän vääntöä. TTiD:ssä tuo tapahtunee noin 1500 rpm paikkeilla.
Kyllä, ja tämän käyttöalueen on väitetty jo toisessa topikissa olevan aika pieni vs. bensa. Ainakin omassa 2.5TiD:ssä jo ilman spoolausta auto vääntää ihan riittävästi, että pääsisi liikkeelle. Kun turbo herää, niin menokin on sen mukaista ja kyllä sitä voima-aluetta tuntuu löytyvän jonkun ajan, mutta 3000rpm:n jälkeen on hengetön.
No jos tuota yllä olevaa dynokäppyrää katsoo, niin ainakin 4000 rpm asti pitäisi löytyä kulkua. Todellisuudessa tuskin kannattaa normaaliajossa kierrättää noin korkealle, ainakaan jos polttoaineen kulutus yhtään kiinnostaa.
Toisaalta eipä se pikkupillerillä varustettu bensaturbokaan nyt käyttöalueensa laajuudella hämmästytä, noin 4500 - 5000 rpm asti yleensä riittää edes kohtalaisen ripeää kulkua. Yläkierroksilla hyytyminen tosin hivenen dieseliä miedompaa.
Toiset ovat vastaan dieseleitä, mutta toiset taas kannattavat niitä. Kahteen kerhoohan tämä jakaantuu.
Tämän paremmin selvittämiseksi aion käydä ajamassa joskus uuden TiD4:n tai TTiD4:n vs. 2.0T, niin saisi käsitystä asiasta.
Tämä on tyypillistä faktaa, jolla dieselin "hyvyyttä" korostetaan. Oikeasti kovaa 60-100km/h mentäisiin 2.8T:llä kakkosvaihteella, 80-120 kolmosella, jolloin dieselin syöksemää voimasavua voi ihailla vaikkapa taustapeilistä
Traktorin 2,5TDi:ssä arvostan sitä, että se ei kyykkää kierroksilla likikään niin pahasti kuin esim nuo Fiatin/Alfan disukat vaan kiertää ihan mukavasti punarajan tuntumaan. Alavääntö on kyllä surkeaa, esim. jos kotipihalla autoja vekslatessa pitää pysähdyksitä lähteä ylämäkeen, niin väkevää kytkimen käryä on ilmoilla...
Ehkä pitäisi testata tuommoista tuplaturbollista diisseliä vielä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mielestäni tuo käyttöalue alkaa siinä 1250rpm paikkeilla (~300Nm), riippuu toki vaihteesta.
60-100km/h on toimiva arkivertaus. Harvempi meistä käy radalla.
Ristom kirjoitti:
60-100km/h on toimiva arkivertaus.
Ainakin itse teen erittäin harvoin kaasu pohjassa 60-100km/h kiihdytyksen nelosvaihteella. Sen sijaan teen ohitukset, rampeilta moottoritielle kiihdytykset jne melkein aina maksimikiihtyvyydellä, eli kaasu pohjassa konetta reippaasti kierrättäen. 60-100km/h nelosvaihteella ei tuo maksimikiihtyvyyttä (edes dieselillä), se on vaan yleisesti käytetty väli sitkeysmittauksissa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:Ainakin itse teen erittäin harvoin kaasu pohjassa 60-100km/h kiihdytyksen nelosvaihteella. Sen sijaan teen ohitukset, rampeilta moottoritielle kiihdytykset jne melkein aina maksimikiihtyvyydellä, eli kaasu pohjassa konetta reippaasti kierrättäen. 60-100km/h nelosvaihteella ei tuo maksimikiihtyvyyttä (edes dieselillä), se on vaan yleisesti käytetty väli sitkeysmittauksissa.
Sitähän saa kukin olla sellainen ritari-ässä kuin tahtoo. Ehkä sun kannattaa tosiaan käydä testaamassa kahta teetä, kuten VKe tuossa aiemmin totesi.
On tämä TTiD Hirvi ihan kohtuullinen peli teho/kulutussuhteeltaan. Parisataaheppainen farkku tuli välin Kustavi-Raisio (noin puolet 100 ja puolet 80 aluetta usein 60-alueen taajamin) ajotietokoneen mukaan 4.6l/100km, todellisuus on kokemuksen mukaan hiukan karumpi, luokkaa 5l/100km.
Suhteessa saman verran tämä silti syö kuin 320-heppaiseksi viritelty ex-2.3t 9-5
Mua huolestuttaa vähän tuossa omassa TTiD:ssä kun välillä käyntiääni (huom, pelkästään ääni, ei kierrokset) nousee, varsinkin tyhjäkäynnillä. Ehkä useammin moottori kylmänä kuin kuumana. Ääni "menee" kierroksien mukaan. Ääni esiintyy 5-10 sek. kerrallaan.
Onkohan ominaisuus vai oire?
Olen aina ollut auton sisällä kun olen ääni kuullut, joten en ole pystynyt paikallistamaan ääni. Siis, mikään kovasta äänestä ei ole kysymys, mutta se on huomattavasti käyntiääni kovempaa.
Mulla kuuluu koneesta koko ajan jonkin lisälaitteen vaimea "vinkuna", ääni on joka tapauksessa huomattavasti korkeampi kuin moottorin kierroksista tuleva. Todennäköisin lähde taitaa olla laturi, pelottavampi vaihtoehto vesipumppu.
2.3i-16 kirjoitti:Mulla kuuluu koneesta koko ajan jonkin lisälaitteen vaimea "vinkuna", ääni on joka tapauksessa huomattavasti korkeampi kuin moottorin kierroksista tuleva. Todennäköisin lähde taitaa olla laturi, pelottavampi vaihtoehto vesipumppu.
jos on vesiPumppu niin on aikas paska juttu... kannattaisi tarkistuttaa ettei leipaise