Uusi kone 9-5:een
Uusi kone 9-5:een
Menee kone vaihtoon femmasta. Pitkä tarina, jonka vuodatan kunhan on päästy onnellisesti loppuun ja auto takas tien päälle.
Kysymys kuuluu: voin ilmeisesti asennuttaa suoraan 2.3 litraisen koneen vanhan 2.0 tilalle? Ja pitäisi toimia vanhalla softalla (Sisällä on nyt 185 hp. tehtaan softa)? Vai täytyykö softa päivittää?
Uuden koneen olen tilaamaisillani huomenna Englannista
http://global.ebay.com/Saab_9-5_9-3_B23 ... 81376/item
Mielestäni vaikuttaa hyvältä diililtä. Rahtikulut suomeen 170 puntaa (3 päivän toimituksella)
Kysymys kuuluu: voin ilmeisesti asennuttaa suoraan 2.3 litraisen koneen vanhan 2.0 tilalle? Ja pitäisi toimia vanhalla softalla (Sisällä on nyt 185 hp. tehtaan softa)? Vai täytyykö softa päivittää?
Uuden koneen olen tilaamaisillani huomenna Englannista
http://global.ebay.com/Saab_9-5_9-3_B23 ... 81376/item
Mielestäni vaikuttaa hyvältä diililtä. Rahtikulut suomeen 170 puntaa (3 päivän toimituksella)
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Uusi kone 9-5:een
Softan päivitys edessä. Mitäs se uusi moottori (vai oliko puolimoottori) maksoikaan merkkiliikkeessä?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Uusi kone 9-5:een
Just. Puolimoottorin hinta Pro Car Serviceltä 2200 eur, mutta niitä ei tällä hetkellä saa, sillä Speedpartsin hylly on tyhjä.
Mulla sattuu olemaan yksi ohjainboksi hyllyssä. Onko hyviä ideota mistä tarvittavan softan voisi saada ladattua edullisesti? Mahtaisikohan liikkeet ladata tuoreen softan kohtuulliseen hintaan jos boksi olisi valmiina?
Tai sitten jos hommaisikin samalla vähän lisää potkua
Samaan hässäkkään tuumasin kytkinlevyjenkin vaihtoa. Kytkimessä ei sinällään mitään vikaa, mutta kohta alkaa 300 tkm häämöttää, joten sen voisi tehdä tässä samalla.
Mielessä olisi tällainen paketti:
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuote ... §ion=c
Lieneekö kenelläkään kokemusta näistä?
Mulla sattuu olemaan yksi ohjainboksi hyllyssä. Onko hyviä ideota mistä tarvittavan softan voisi saada ladattua edullisesti? Mahtaisikohan liikkeet ladata tuoreen softan kohtuulliseen hintaan jos boksi olisi valmiina?
Tai sitten jos hommaisikin samalla vähän lisää potkua

Samaan hässäkkään tuumasin kytkinlevyjenkin vaihtoa. Kytkimessä ei sinällään mitään vikaa, mutta kohta alkaa 300 tkm häämöttää, joten sen voisi tehdä tässä samalla.
Mielessä olisi tällainen paketti:
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuote ... §ion=c
Lieneekö kenelläkään kokemusta näistä?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Uusi kone 9-5:een
Vielä tällainen idioottitsekki, mutta 2.3:han ilmeisesti menee suoraan 2.0 tilalle heittämällä? Ainoana erona on softa? Ei tarvitse tilailla etukäteen esim. uusia johtosarjoja tms?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Uusi kone 9-5:een
Ei noissa ole muuta rakenteellista eroa kuin iskunpituus.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Uusi kone 9-5:een
Kaikissa MY02 9-5:ssa ja 9-3:ssa on samat suuttimet, siis vakiona.Passi kirjoitti:Suuttimet softan mukaan.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Uusi kone 9-5:een
Johdot lienevät samat molemmissa koneissa (samanlaisia koneita kun ovat lukuunottamatta kampiakselia ja veivejä).
ihan mielenkiinnosta kysyisin että hajosiko kone niin totaalisen pahasti etteikö vanhaa myllyä olisi kannatanut vielä korjata?
(kannen luulisi säilyneen ehjänä vaikka kone olisi kalkatellut kampiakselinsa ja lohkonsakin kieroon?)
ihan mielenkiinnosta kysyisin että hajosiko kone niin totaalisen pahasti etteikö vanhaa myllyä olisi kannatanut vielä korjata?
(kannen luulisi säilyneen ehjänä vaikka kone olisi kalkatellut kampiakselinsa ja lohkonsakin kieroon?)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Uusi kone 9-5:een
Ei. Laakeroinnit ehjät, sen verran tutkittiin. Vaihdettiin kuitenkin samalla kiertokangen laakerit. Moottori kolkattaa käydessä ja käy vähän heikommin, joten paha sanoa mitä siitä sitten oikeasti on mennytng900aero kirjoitti:ihan mielenkiinnosta kysyisin että hajosiko kone niin totaalisen pahasti etteikö vanhaa myllyä olisi kannatanut vielä korjata?
(kannen luulisi säilyneen ehjänä vaikka kone olisi kalkatellut kampiakselinsa ja lohkonsakin kieroon?)

Ongelma vain on, että auto on nyt seissyt kolme viikkoa korjaamon x pihassa, eikä kukaan ole ehtinyt tekemään edes ohivuotomittauksia. Odottaminenkin maksaa. Heinäkuu on mahtavaa aikaa hajottaa autonsa.
Tuumailin asian näin: Koneen korjauttaminen (töiden osuus) edes minimivaurioin maksaisi vähintään 1000 eur. Päälle kannen plaanaus ja tarvittavat varaosat, päästäänkin jo samoihin lukemiin kuin tuo täysin korjattu ja tarkistettu vaihtokone 12 kk takuulla. Eli ei kannata korjata. Lisäksi vanha kone kelpaa sellaisenaan myytäväksi jollekin, joka haluaa / osaa sen korjata. Siitä saa vielä jotain koska ei ole totaalisen paskana. Loppusumma on melkolailla sama. Erona vain se, että nokan alla seisoo uutta vastaava takuukorjattu moottori. Samalla rahalla sinne sitten hommaa isomman (= tehokkaamman ja taloudellisemman) pannun
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Uusi kone 9-5:een
Otappa yhteyttä niminerkki jcarlsoniin, häneltä varmaan syntyy sopiva softa.Tannisto kirjoitti:Just.
Tai sitten jos hommaisikin samalla vähän lisää potkua![]()
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Re: Uusi kone 9-5:een
Terve Ipe. Juu, keskusteltu onSaabisti -77 kirjoitti:Otappa yhteyttä niminerkki jcarlsoniin, häneltä varmaan syntyy sopiva softa.Tannisto kirjoitti:Just.
Tai sitten jos hommaisikin samalla vähän lisää potkua![]()

Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Uusi kone 9-5:een
Jos löytyy MY02 softa 2.3:selle niin siitä vaan, mutta jos sinne vaikka pistää vähän viripiri softaa...jyyrä kirjoitti:Kaikissa MY02 9-5:ssa ja 9-3:ssa on samat suuttimet, siis vakiona.Passi kirjoitti:Suuttimet softan mukaan.
99T-museopeli
Re: Uusi kone 9-5:een
Niin mutta miten tuo liittyy suuttimiin, sillä noi vakio suuttimet riittää n.280hv ja 3.5bar bensanpaineen säätimellä n.300-310hv. Jos autossa on GT17 niin uskon että suuttimiin ei tarvii kajota vaikka sinne laitettaisiin niin "kireä" softa kuin tuo garretti salliiPassi kirjoitti:Jos löytyy MY02 softa 2.3:selle niin siitä vaan, mutta jos sinne vaikka pistää vähän viripiri softaa...jyyrä kirjoitti:Kaikissa MY02 9-5:ssa ja 9-3:ssa on samat suuttimet, siis vakiona.Passi kirjoitti:Suuttimet softan mukaan.

Tietysti tuon voisi kirjoittaa paremmin että softa suuttimien mukaan, eikä suuttimet softan mukaan

Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Uusi kone 9-5:een
MY01 (Aero M00) alkaen ihan kaikki 2,0t/2,3t/2,3T/Aero T7-koneiset 9-5:t on niillä samoilla 350cc/min ruskeilla suuttimilla.Passi kirjoitti:Jos löytyy MY02 softa 2.3:selle niin siitä vaan, mutta jos sinne vaikka pistää vähän viripiri softaa...jyyrä kirjoitti:Kaikissa MY02 9-5:ssa ja 9-3:ssa on samat suuttimet, siis vakiona.Passi kirjoitti:Suuttimet softan mukaan.

Ainoat poikkeukset on M98-99 2,3t joissa on punaiset 350cc/min suuttimet ja M98-00 2,0t joissa on vihreät 240cc/min suuttimet. Molemmat lyhyttä kaksiosaiseen imusarjaan sopivaa mallia. Lisäksi 2,0t virisarjojen mukana on tullut noita punaisia suuttimia. Viggenissä on myös punaiset suuttimet 98-99 ja ruskeat 00-02.
Sumultaan ja nopeudeltaan alkupään lyhyet suuttimet on hieman laadukkaampia mutta luultavasti säästösyistä siirryttiin myöhemmin yksiosaiseen imusarjaan ja ruskeisiin suuttimiin.
Jotta kaikki 4cyl T7 suutintyypit tulisi käsiteltyä niin vielä yksi kummajainen löytyy eli M00 9-3 2.0T 185hv jossa on harmaat 280cc/min suuttimet jotka on muuten käytännössä samankaltaiset kuin edellämainitut ruskeat mutta tuotto pienempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com