Uusi kone 9-5:een

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Menee kone vaihtoon femmasta. Pitkä tarina, jonka vuodatan kunhan on päästy onnellisesti loppuun ja auto takas tien päälle.

Kysymys kuuluu: voin ilmeisesti asennuttaa suoraan 2.3 litraisen koneen vanhan 2.0 tilalle? Ja pitäisi toimia vanhalla softalla (Sisällä on nyt 185 hp. tehtaan softa)? Vai täytyykö softa päivittää?

Uuden koneen olen tilaamaisillani huomenna Englannista
http://global.ebay.com/Saab_9-5_9-3_B23 ... 81376/item

Mielestäni vaikuttaa hyvältä diililtä. Rahtikulut suomeen 170 puntaa (3 päivän toimituksella)
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Softan päivitys edessä. Mitäs se uusi moottori (vai oliko puolimoottori) maksoikaan merkkiliikkeessä?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Just. Puolimoottorin hinta Pro Car Serviceltä 2200 eur, mutta niitä ei tällä hetkellä saa, sillä Speedpartsin hylly on tyhjä.
Mulla sattuu olemaan yksi ohjainboksi hyllyssä. Onko hyviä ideota mistä tarvittavan softan voisi saada ladattua edullisesti? Mahtaisikohan liikkeet ladata tuoreen softan kohtuulliseen hintaan jos boksi olisi valmiina?
Tai sitten jos hommaisikin samalla vähän lisää potkua :twisted:

Samaan hässäkkään tuumasin kytkinlevyjenkin vaihtoa. Kytkimessä ei sinällään mitään vikaa, mutta kohta alkaa 300 tkm häämöttää, joten sen voisi tehdä tässä samalla.
Mielessä olisi tällainen paketti:
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuote ... &section=c
Lieneekö kenelläkään kokemusta näistä?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Vielä tällainen idioottitsekki, mutta 2.3:han ilmeisesti menee suoraan 2.0 tilalle heittämällä? Ainoana erona on softa? Ei tarvitse tilailla etukäteen esim. uusia johtosarjoja tms?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ei noissa ole muuta rakenteellista eroa kuin iskunpituus.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Passi »

Suuttimet softan mukaan.
99T-museopeli
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Passi kirjoitti:Suuttimet softan mukaan.
Kaikissa MY02 9-5:ssa ja 9-3:ssa on samat suuttimet, siis vakiona.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9410
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Johdot lienevät samat molemmissa koneissa (samanlaisia koneita kun ovat lukuunottamatta kampiakselia ja veivejä).
ihan mielenkiinnosta kysyisin että hajosiko kone niin totaalisen pahasti etteikö vanhaa myllyä olisi kannatanut vielä korjata?
(kannen luulisi säilyneen ehjänä vaikka kone olisi kalkatellut kampiakselinsa ja lohkonsakin kieroon?)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

ng900aero kirjoitti:ihan mielenkiinnosta kysyisin että hajosiko kone niin totaalisen pahasti etteikö vanhaa myllyä olisi kannatanut vielä korjata?
(kannen luulisi säilyneen ehjänä vaikka kone olisi kalkatellut kampiakselinsa ja lohkonsakin kieroon?)
Ei. Laakeroinnit ehjät, sen verran tutkittiin. Vaihdettiin kuitenkin samalla kiertokangen laakerit. Moottori kolkattaa käydessä ja käy vähän heikommin, joten paha sanoa mitä siitä sitten oikeasti on mennyt :?
Ongelma vain on, että auto on nyt seissyt kolme viikkoa korjaamon x pihassa, eikä kukaan ole ehtinyt tekemään edes ohivuotomittauksia. Odottaminenkin maksaa. Heinäkuu on mahtavaa aikaa hajottaa autonsa.
Tuumailin asian näin: Koneen korjauttaminen (töiden osuus) edes minimivaurioin maksaisi vähintään 1000 eur. Päälle kannen plaanaus ja tarvittavat varaosat, päästäänkin jo samoihin lukemiin kuin tuo täysin korjattu ja tarkistettu vaihtokone 12 kk takuulla. Eli ei kannata korjata. Lisäksi vanha kone kelpaa sellaisenaan myytäväksi jollekin, joka haluaa / osaa sen korjata. Siitä saa vielä jotain koska ei ole totaalisen paskana. Loppusumma on melkolailla sama. Erona vain se, että nokan alla seisoo uutta vastaava takuukorjattu moottori. Samalla rahalla sinne sitten hommaa isomman (= tehokkaamman ja taloudellisemman) pannun
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Tannisto kirjoitti:Just.
Tai sitten jos hommaisikin samalla vähän lisää potkua :twisted:
Otappa yhteyttä niminerkki jcarlsoniin, häneltä varmaan syntyy sopiva softa.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Saabisti -77 kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:Just.
Tai sitten jos hommaisikin samalla vähän lisää potkua :twisted:
Otappa yhteyttä niminerkki jcarlsoniin, häneltä varmaan syntyy sopiva softa.
Terve Ipe. Juu, keskusteltu on :wink:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Passi »

jyyrä kirjoitti:
Passi kirjoitti:Suuttimet softan mukaan.
Kaikissa MY02 9-5:ssa ja 9-3:ssa on samat suuttimet, siis vakiona.
Jos löytyy MY02 softa 2.3:selle niin siitä vaan, mutta jos sinne vaikka pistää vähän viripiri softaa...
99T-museopeli
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Passi kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:
Passi kirjoitti:Suuttimet softan mukaan.
Kaikissa MY02 9-5:ssa ja 9-3:ssa on samat suuttimet, siis vakiona.
Jos löytyy MY02 softa 2.3:selle niin siitä vaan, mutta jos sinne vaikka pistää vähän viripiri softaa...
Niin mutta miten tuo liittyy suuttimiin, sillä noi vakio suuttimet riittää n.280hv ja 3.5bar bensanpaineen säätimellä n.300-310hv. Jos autossa on GT17 niin uskon että suuttimiin ei tarvii kajota vaikka sinne laitettaisiin niin "kireä" softa kuin tuo garretti sallii :)

Tietysti tuon voisi kirjoittaa paremmin että softa suuttimien mukaan, eikä suuttimet softan mukaan :wink:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi kone 9-5:een

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Passi kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:
Passi kirjoitti:Suuttimet softan mukaan.
Kaikissa MY02 9-5:ssa ja 9-3:ssa on samat suuttimet, siis vakiona.
Jos löytyy MY02 softa 2.3:selle niin siitä vaan, mutta jos sinne vaikka pistää vähän viripiri softaa...
MY01 (Aero M00) alkaen ihan kaikki 2,0t/2,3t/2,3T/Aero T7-koneiset 9-5:t on niillä samoilla 350cc/min ruskeilla suuttimilla. :roll:

Ainoat poikkeukset on M98-99 2,3t joissa on punaiset 350cc/min suuttimet ja M98-00 2,0t joissa on vihreät 240cc/min suuttimet. Molemmat lyhyttä kaksiosaiseen imusarjaan sopivaa mallia. Lisäksi 2,0t virisarjojen mukana on tullut noita punaisia suuttimia. Viggenissä on myös punaiset suuttimet 98-99 ja ruskeat 00-02.

Sumultaan ja nopeudeltaan alkupään lyhyet suuttimet on hieman laadukkaampia mutta luultavasti säästösyistä siirryttiin myöhemmin yksiosaiseen imusarjaan ja ruskeisiin suuttimiin.

Jotta kaikki 4cyl T7 suutintyypit tulisi käsiteltyä niin vielä yksi kummajainen löytyy eli M00 9-3 2.0T 185hv jossa on harmaat 280cc/min suuttimet jotka on muuten käytännössä samankaltaiset kuin edellämainitut ruskeat mutta tuotto pienempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin