Femman ilmastoinnista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

Mimmi kirjoitti:Vika 22 tulee varmasti takaisin (se on ACC paneelin konfiguroinnin vikakoodi) ja se poistetaan ohjelmoimalla TECHlla usi ohjelma sisään.
OK, uskotaan kyllä :) ,pitää käydä ohjelmoinnissa.

Osaatko tosta moottorikomponentista sanoa, saako sitä varaosana jostain?
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

Tarina jatkuu...

Eli voi juma, tästä oli kyse: http://www.saabcentral.com/forums/showp ... stcount=16

Eli itse moottorin akseli oli tullut liikaa ulos. Mikä hämäsi oli se, että kun se oli liikaa ulkona, säätöakselia pystyi pyörittämään käsin. Kun akseli oli laitettu enemmän sisään taas, niin akselipa ei käsin hievahtanutkaan. Mutta kun kuitenkin meni ja kokeili, niin sepä toimi kun oli autossa kiinni! Eli akselin ei kuulu liikkua kun käsin pyörittää.

Nyt vaan arvaamaan akselin oikeaa asentoa. LO asennossa vipu on ylhäällä, joten akselin hahlon pitää olla noin kello yhdessä. Lähdetään siitä...
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

Kiitos Mimmi, :oops: tähän samaan häkellyttävään johtopäätökseen pääsin itsekin asiaa ihmetellessäni. Tulee näköjään aina postattuä pikkuisen liian aikaisin - no sama ilmiö muutenkin, tulee aina sanottua mitä ajattelee ennen kuin ajattelee mitä sanoo :wink:

Kiitokset kaikille ketjun aikana auttaneille! Mukavaa jatkaa kesälomailua, kun voi pitää vänkärin ja takapenkinkin ilmastointisuuttimet avoinna :D
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

nipa kirjoitti:Tarina jatkuu...

Eli voi juma, tästä oli kyse: http://www.saabcentral.com/forums/showp ... stcount=16

Eli itse moottorin akseli oli tullut liikaa ulos.
Sori kun oli huono ulosanti, mutta tätähän minä yritin tuossa edellisellä sivulla selittää. :oops: No hyvä kun selvis.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

white9-5 kirjoitti: Sori kun oli huono ulosanti, mutta tätähän minä yritin tuossa edellisellä sivulla
selittää. :oops: No hyvä kun selvis.
Olin juuri omin silmin todennut, että sähkömoottori pelittää joten en enää osannut sitä epäillä mistään vaan tulkitsin sitten että tarkoitit sitä komponentin rungon paksua akselia ja runko-osan sisällä olevia hammasrattaita... :)

No, tarinan opetus on että paksupäisempikin saa hommat tehtyä kun vain jaksaa yrittää. Sähkömoottorin akselin siirtymän saa tämän kokemuksen perusteella selville jo ennen avaamista tosiaan sillä, että se paksu, läpän vipua liikuttava akseli siinä komponentin ulkopuolella pyörii ihan käsin pyörittämällä. Jos sähkömoottorin akseli on paikallaan, ei sen paksun akselin kuuluisi pyöriä.

Ja lopuksi tiedoksi SIDin pixeleiden kanssa painiville. Vekatronics hoiti homman 160,- korvausta vastaan, antaa takuun, yhtään SIDiä ei kuulemma ole tullut takaisin. Helppo uskoa, oli todella osaavan oloinen kaveri, kunnostaa myös mittareita.

http://www.vekatronics.fi/
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

nipa kirjoitti: Ja lopuksi tiedoksi SIDin pixeleiden kanssa painiville. Vekatronics hoiti homman 160,- korvausta vastaan, antaa takuun, yhtään SIDiä ei kuulemma ole tullut takaisin. Helppo uskoa, oli todella osaavan oloinen kaveri, kunnostaa myös mittareita.

http://www.vekatronics.fi/
Hyvä että on kotimaisiakin vaihtoehtoja. Englannissa homma hoituu hintaan £50 (n. 63€) + £5 lähetys UK-Suomi, Itellan ryöstötaksaa paketille englantiin en ala arvailemaan :)
Kuulemma n. viikko menee edestakas-lähetyksineen.
Korjauksella elinikäinen takuu.
http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/Pro ... Costs.html
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JussiM
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 20:25
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja JussiM »

Viime viikolla loppui kylmän tulo, suuttimista tuleva ilma on ehkäpä aavistuksen viileämpää kuin ulkoilma. Kompura näyttäisi kuitenkin pyörivän eli aineet pitäisi olla tallella. Huuhtelin kennonkin, mutta sillä ei ollut toivottua vaikutusta.
Risoja sulakkeita en löytänyt, jos nyt osasin katsoa kaikki asiaankuuluvat nallit.

Mutta päätä auton vieressä raapiessani huomasin, että flekti ei pyöri "täysillä" niin kuin normaalisti kuumalla tekee.

Mistähän pitäisi vikaa lähteä etsimään?? En äkkiseltään löytänyt vastaavaa tapausta!



T:Jussi
9-5 2.3t A Vector Wagon -02
JussiM
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 20:25
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja JussiM »

Mimmi kirjoitti:Kokeiles ihan varuiksi vaihtaa flektin ja ACn releet keskenään. Jos nyt saat vilenystä, on rele porsinut.
Muistithan, että femman AC kompura on muuttuvatilavuksinen ja pyörii koko ajan.
Vaihtelin releitä ristiin rastiin, kun siellähän oli 3 relettä flektille (fan low. fan high 1 ja fan high 2) näin ulkomuistista. Ei muutosta tilanteeseen.

Elikkä siis tarkoitatko, että kompura pyörii aina kun ilmastointi on päällä ja lämpötila yli sen rajan (olikos se +5 vai miten se nyt oli), vaikka ainetta ei olisi?

Unohtu vielä mainita, kun jonkin aikaa on acc:n paneelista hävinnyt se AUTO teksti ja välillä se ilmestyy takaisin. Ja jos ajelee yli tunnin yhtä soittoa, niin paneeli menee ihan sekaisin ja himmenee. Välillä vaan puuttuu pikseleitä kuskin lämpötilanäytöstä.
9-5 2.3t A Vector Wagon -02
jypatama
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Elo 20, 2009 06:00

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja jypatama »

Onko tuossa ilmastoinnissa systeemi, joka vähentää kompuran tehonkulutusta täyskaasukiihdytyksessä?
aasaa
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Maalis 25, 2010 18:32

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja aasaa »

mulla oli kompuran kytkin paskana vaihdoin koko paskan ja taas pelittää vaiks ois kuin kuuma ulkona 8)
JussiM
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 20:25
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja JussiM »

Noniin.
Mulla olikin se moottorin sivulla oleva ilmastoinnin täyttöventtiili paskana, eli vuoti hiljakseen aineet pihalle.
Nyt on venttiilin sisuskalut vaihdettu ja uudet aineet sisällä. On pelannut nyt kolme päivää.
9-5 2.3t A Vector Wagon -02
jupoi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Kesä 18, 2010 17:13

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja jupoi »

Mille tuo kylmäaine haisee?
alkoi nimittäin auto haisemaan sellaiselle pistävälle "hielle" yhtäkkiä
ja huomenna pitäisi lähteä ajamaan 400km reissu perheen kanssa.
onkohan se kylmä aine kuinka vaarallista??
Miqwe
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Elo 14, 2010 14:02

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Miqwe »

Heps!

Tänään huomasin, että kuskin puolelle tulee vain lämmintä/kuumaa ilmaa ja repsikan puolen säätö toimii normaalisti.

Vikakoodiksi ilmoitti 1>06, eli "jokin moottori" jossain vasemmalla oikosessa tms, näin ainakin tulkitsin?

Eli mistä alottaisin, mitä pitää purkaa ja mistä?

Saabin korjaamisesta ei aiempaa kokemusta. :oops:
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Miqwe
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Elo 14, 2010 14:02

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Miqwe »

Kiitos linkeistä! Tosin vikakoodin luin samaiselta sivulta aikaisemmin..

Vikakoodin kertomaa:


"Heater Flap Motor Left. Open Circuit

Heater Flap Motor Left. Short Circuit

Fault symptoms
Perceived temperature in cabin too high or too low compared to the set temperature.

Conditions
The following conditions apply:

• When the current on one of the control module stepping motor outputs exceeds a certain value, the diagnostic trouble code for short circuit will be set.
• If any of the stepping motor outputs sense that the control current is less than 55 mA, a diagnostic trouble code for open circuit is generated.
• Continuous monitoring and when calibrating."


Mutta asiaan: Linkin takaa löytyvää moottoria/akselia ei näy löytyvän kuskin jalkatilasta...? Lämpöanturin/jalkatilasuulakkeen vieressä ei ollut kuvien mukaista koneistoa. :roll:

Siellä näkyi samassa kohdassa sellainen "työntömoottorin" tapainen moottori, jossa oli hammastus.
Hammastus ei tosin liikkunut mihinkään suuntaan, vaikka lämpöä sääteli ääripäästä toiseen.

Ainoa osa, minkä näin liikkuvan, oli jalkatilan tuuletusta säätävä pyörivä läppä.

Kiinnitysruuvitkaan eivät olleet ruuveja niinkuin ohjeessa, vaan pulttikantaisia..

Onko nuita automaatti-ilmastointeja tekniikaltaan erilaisia?

Auto on 02 vector, 3.0 tid.
Vastaa Viestiin