900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Hei,
hankimme juuri ensimmäisen Saabimme, 900i 2.0 -87, combi. Toiselta puolelta on jarrupala kulunut ihan loppuun eli ottaa levyyn kiinni ja koitin tuossa ilman ohjetta vaihtaa niitä paloja. En kuitenkaan vielä tajunnut jarrusatulan irroitusta, eli siellä on sellainen kummallinen mutteri, joka on aika erikoisen muotoinen.
Tässä kuva (kuvaa saa suurennettua painamalla suurennuslasia siitä kuvan yläpuolelta oikealta): http://picasaweb.google.fi/lh/photo/4b- ... directlink
Kyseessä siis tuo alempi isompi mutteri, jossa menee alla tuollainen vaakatasossa oleva väkänen. Millä tuo aukeaa? Ja onko tuo edes se, mistä tuo satula aukeaa?
Se kulunut jarrupala on kulunut ulommalta reunaltaan, pintaa on vielä jäljellä sieltä sisemmältä. Onkohan tähän joku syvempi syy?
hankimme juuri ensimmäisen Saabimme, 900i 2.0 -87, combi. Toiselta puolelta on jarrupala kulunut ihan loppuun eli ottaa levyyn kiinni ja koitin tuossa ilman ohjetta vaihtaa niitä paloja. En kuitenkaan vielä tajunnut jarrusatulan irroitusta, eli siellä on sellainen kummallinen mutteri, joka on aika erikoisen muotoinen.
Tässä kuva (kuvaa saa suurennettua painamalla suurennuslasia siitä kuvan yläpuolelta oikealta): http://picasaweb.google.fi/lh/photo/4b- ... directlink
Kyseessä siis tuo alempi isompi mutteri, jossa menee alla tuollainen vaakatasossa oleva väkänen. Millä tuo aukeaa? Ja onko tuo edes se, mistä tuo satula aukeaa?
Se kulunut jarrupala on kulunut ulommalta reunaltaan, pintaa on vielä jäljellä sieltä sisemmältä. Onkohan tähän joku syvempi syy?
Saab 900i -93, 2.1
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Satulaa ei tarvitse irroittaa palojen vaihtoa varten.
Sen verran pitää satulan ja palojen väliin saada tilaa, että saat ne nitkutelluksi pois.
Pura se palojen päällä oleva jousirakennelma ja ne kaksi sokkaa irti. Sokat pois ensin, jousi lähtee samalla pois.
Pääset sitten niistä palojen reijistä nitkuttelemaan ne pois. Sylinterin palautukseen tarvitset työkalun, jolla sylinterin mäntää kierretään takaisin. Se vaikuttaa käsijarruun. Kun mäntää on kierretty takaisin päin, voin puristaa varovasti mäntää sissän siihen asti, kun se kiltisti menee. Kierra sitten taas mäntää ja saat lisää tilaa. Tämä ohje toimii -87 ja vanhempiin. Jos käsijattu ottaa taakse, on homma toisenlainen. Oletus oli tuo mainitsemasi -87 vuosimalli. Tietenkin satulan liukupinnat kannattaa puhdistaa ja voidella.
Kuvien pultit ovat satulan pultteja, mutta niiden alla on lukituslevy, joka on yhteinen molemmille pulteille. Sen lieve on käännetty pultin kylkeen. Käännä se pois jotta pääset avaamaan pultit, jos haluat satulan pois. Palojen vaihtoa varten sitä ole tarve tehdä.
Sen verran pitää satulan ja palojen väliin saada tilaa, että saat ne nitkutelluksi pois.
Pura se palojen päällä oleva jousirakennelma ja ne kaksi sokkaa irti. Sokat pois ensin, jousi lähtee samalla pois.
Pääset sitten niistä palojen reijistä nitkuttelemaan ne pois. Sylinterin palautukseen tarvitset työkalun, jolla sylinterin mäntää kierretään takaisin. Se vaikuttaa käsijarruun. Kun mäntää on kierretty takaisin päin, voin puristaa varovasti mäntää sissän siihen asti, kun se kiltisti menee. Kierra sitten taas mäntää ja saat lisää tilaa. Tämä ohje toimii -87 ja vanhempiin. Jos käsijattu ottaa taakse, on homma toisenlainen. Oletus oli tuo mainitsemasi -87 vuosimalli. Tietenkin satulan liukupinnat kannattaa puhdistaa ja voidella.
Kuvien pultit ovat satulan pultteja, mutta niiden alla on lukituslevy, joka on yhteinen molemmille pulteille. Sen lieve on käännetty pultin kylkeen. Käännä se pois jotta pääset avaamaan pultit, jos haluat satulan pois. Palojen vaihtoa varten sitä ole tarve tehdä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Se männän vapautus työkalu on melkein pakollinen jos ei meinaa satulaa irrottaa.
Biltemasta saa eikä maksa paljon.
Ilkeä mielinen katsastusmies voi muuten pistää ton jarrukilven vaihtoon.
Maksaa muuten Saabilla jokseenkin ihan vitusti ja muualat en itse löytänyt.
Uuden jos joudut laittamaan niin vedä uusi halki laikalla ja vääntele paikalleen ja hitsaa takasin nippuun muuten on jokseenkin mulk*u duuni.
Biltemasta saa eikä maksa paljon.
Ilkeä mielinen katsastusmies voi muuten pistää ton jarrukilven vaihtoon.
Maksaa muuten Saabilla jokseenkin ihan vitusti ja muualat en itse löytänyt.
Uuden jos joudut laittamaan niin vedä uusi halki laikalla ja vääntele paikalleen ja hitsaa takasin nippuun muuten on jokseenkin mulk*u duuni.
900i -90
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Kiitos teille vastauksista. Sainkin toiselle puolelle vaihdettua palat, mutta sille varsinaiselle ongelmapuolelle en. Puuttui se mäntätyökalu, jolla olis saanu männän takasin sisään. Onko siinä kaksi mäntää, näytti ihan siltä? Tavallaan vastakkain, toinen vetäis sitä ulompaa jarrupalaa tiukemmalle? Säätyykö ne samasta kohdasta?
No, käyn huomenna hakemassa kirjastosta korjausoppaan, ehkä siinäkin mainitaan jotain..
No, käyn huomenna hakemassa kirjastosta korjausoppaan, ehkä siinäkin mainitaan jotain..
Saab 900i -93, 2.1
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Yksi mäntä siellä on ja ns. liukuva satula. Se työkalu kannattaa kyllä hankkia.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Jos,ja kun käsijarru ottaa etupyöriin,kuten tässä näkyy olevan,on sylinterissä
kaksi mäntää,joista toinen liikuttaa tuota satulan liukuvaa osaa.
kaksi mäntää,joista toinen liikuttaa tuota satulan liukuvaa osaa.

96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,95E -70 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00,9-5 Aero wagon -00. #585# ,39v. Saabilla ajelua.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Muisti pätkii, kun en ole vuosiin vanhemman mallin jarrujen kanssa pelannut. Näin se taisi olla. 

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
melkeinpä sanoisin mitä minulla on tohon hommaan kokemusta.
vaputtele tuo lukko lista suoraksi. ja avaa pultit.
vaiha samalla uudet jarruletkut ihan suosiolla ei maksa kamalasti.
irroita koko satula naputtele viilapenkissä sokat auki ja samalla putsaa satula kaikesta moskasta kunnolla ja tee satulaan huolto. eli vaiha tiivisteet samalla.
vaiha myös jarrukilvet ja levyt nyt kaikki on helppoa kun kerralla tekee homman.
myynti osastolta saattaa löytää edullisesti uusia kilpiä taikka sitten romikselta.
putsaa kunnolla ja maalaa samalla vauhilla.
kun kilvet on tossa jamassa niin sanoisin että pomppaa ihan taatusti.
kun kasaat kaikki paikoilleen niin laita kuparitahnaa pultteihin niin saat ne joskus vielä aukikin.
noi sokat (liukutapit )vai mitkä onkaan niin on usein aika pahasti syöpyneet ja kannattaa samalla uusia eikä ole nekään mitään kamalan kalliita.
toi avain jolla satulan sylinteri kierretään kiini (ainakin jos biltemasta hankkii) on aika meltoa kamaa ja paikoillaan satulan ollessa ei hommasta tule yhtään mitää.
omalla kokemuksella. vääntyy meinaan koko paska tai sitten piikit antaa periksi.
suosittelen tekemään kerralla kunnolla koko homman niin ei tule ylläreitä leimalla
vaputtele tuo lukko lista suoraksi. ja avaa pultit.
vaiha samalla uudet jarruletkut ihan suosiolla ei maksa kamalasti.
irroita koko satula naputtele viilapenkissä sokat auki ja samalla putsaa satula kaikesta moskasta kunnolla ja tee satulaan huolto. eli vaiha tiivisteet samalla.
vaiha myös jarrukilvet ja levyt nyt kaikki on helppoa kun kerralla tekee homman.
myynti osastolta saattaa löytää edullisesti uusia kilpiä taikka sitten romikselta.
putsaa kunnolla ja maalaa samalla vauhilla.
kun kilvet on tossa jamassa niin sanoisin että pomppaa ihan taatusti.
kun kasaat kaikki paikoilleen niin laita kuparitahnaa pultteihin niin saat ne joskus vielä aukikin.
noi sokat (liukutapit )vai mitkä onkaan niin on usein aika pahasti syöpyneet ja kannattaa samalla uusia eikä ole nekään mitään kamalan kalliita.
toi avain jolla satulan sylinteri kierretään kiini (ainakin jos biltemasta hankkii) on aika meltoa kamaa ja paikoillaan satulan ollessa ei hommasta tule yhtään mitää.
omalla kokemuksella. vääntyy meinaan koko paska tai sitten piikit antaa periksi.
suosittelen tekemään kerralla kunnolla koko homman niin ei tule ylläreitä leimalla
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Pitääkö ne männät vääntää kummatkin erikseen sisään?uneturbo kirjoitti:Jos,ja kun käsijarru ottaa etupyöriin,kuten tässä näkyy olevan,on sylinterissä
kaksi mäntää,joista toinen liikuttaa tuota satulan liukuvaa osaa.
Milläs noita kannattaa puhdistella, bräkleen? Ja mistäs noita jarrusatulan liukutappeja saa, ei näyttäny löytyvän motonetin listoilta?jusa_71 kirjoitti:irroita koko satula naputtele viilapenkissä sokat auki ja samalla putsaa satula kaikesta moskasta kunnolla ja tee satulaan huolto. eli vaiha tiivisteet samalla.
Ja voiko noi jarrukilvet vaan poistaa kokonaan?

Saab 900i -93, 2.1
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
voihan ne poistaa, mut katsastusmies tod. näk. hylkää.
Käsittääkseni kun ne on alkuperäisenä ollut, ei lailllisesti saa poistaa.
Käsittääkseni kun ne on alkuperäisenä ollut, ei lailllisesti saa poistaa.
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
rälläkän avain käy hätätapauksessa mäntien kiertoon.
ja motonet tarjoaa
23-0928 Jarrup as s Saab
900 78->87 eteen (ei Turbo16) [1978-1987]
4.90 €
eli alle 5e ja setti sisältää molempiin satuloihin hilut...
juuh jarruletkut samalla...varo sitä pientä jarruputken pätkää satulassa...
ja motonet tarjoaa
23-0928 Jarrup as s Saab
900 78->87 eteen (ei Turbo16) [1978-1987]
4.90 €
eli alle 5e ja setti sisältää molempiin satuloihin hilut...
juuh jarruletkut samalla...varo sitä pientä jarruputken pätkää satulassa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
pirtanen
Pitääkö ne männät vääntää kummatkin erikseen sisään?
Milläs noita kannattaa puhdistella, bräkleen? Ja mistäs noita jarrusatulan liukutappeja saa, ei näyttäny löytyvän motonetin listoilta?
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Ainoastaan sisempi kierretää kiinni. Jos satula on paikallaan ja mäntä tiukassa.
Kannatta jättää ulompi pala paikalleen ja kiilata avain männän ja jarrulevyn väliin
niin avain ei pääse lipeämään jos on kaveri niin käy helposti kun toinen painaa
pikkusen jarrua. Se bilteman avain on kieltämättä aika paska. Laikkakoneen
laikan irrotus työkalulla en rupeisi puljaamaan jos on vähänkin tiukassa jako kun ei sovi.
Mitkä helvetin liukutapit? Kuvassa sulla on ainakin satula jossa on kässäri edessä. Jos kässäri on takana niin sitten on liukutapit mutta sitten ei tarvitse mitään mäntiäkään kierrellä sisään.
pirtanen
Pitääkö ne männät vääntää kummatkin erikseen sisään?
Milläs noita kannattaa puhdistella, bräkleen? Ja mistäs noita jarrusatulan liukutappeja saa, ei näyttäny löytyvän motonetin listoilta?
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Ainoastaan sisempi kierretää kiinni. Jos satula on paikallaan ja mäntä tiukassa.
Kannatta jättää ulompi pala paikalleen ja kiilata avain männän ja jarrulevyn väliin
niin avain ei pääse lipeämään jos on kaveri niin käy helposti kun toinen painaa
pikkusen jarrua. Se bilteman avain on kieltämättä aika paska. Laikkakoneen
laikan irrotus työkalulla en rupeisi puljaamaan jos on vähänkin tiukassa jako kun ei sovi.
Mitkä helvetin liukutapit? Kuvassa sulla on ainakin satula jossa on kässäri edessä. Jos kässäri on takana niin sitten on liukutapit mutta sitten ei tarvitse mitään mäntiäkään kierrellä sisään.
900i -90
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Tässä on varmaan käsitteiden semantiikkaa. Palojen läpi menee lukkosokat. Uudemmissa on liukutapit edessä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Kiitos vastauksista taas.
Vaihdoin jarrulevyn oikealle puolelle, vasemmalle vaihdan vähän myöhemmin. Satula oikealla on aika jumissa, sain pyöriteltyä sen sisemmän jarrupalan männän sisään mutta se toinen mäntä joka kiristää ulompaa palaa on edelleen aika ulkona. Varmaan se jarrusatulan liukuva osa jumissa, pitää purkaa koko höskä ja koittaa puhdistaa. Jarrunesteletkua varten ostin sellaisen puristimen, mutta en tarpeeksi vahvaa.. eihän tollanen muovinen mitään purista. Joten en pura tänään.
Vaihdoin jarrulevyn oikealle puolelle, vasemmalle vaihdan vähän myöhemmin. Satula oikealla on aika jumissa, sain pyöriteltyä sen sisemmän jarrupalan männän sisään mutta se toinen mäntä joka kiristää ulompaa palaa on edelleen aika ulkona. Varmaan se jarrusatulan liukuva osa jumissa, pitää purkaa koko höskä ja koittaa puhdistaa. Jarrunesteletkua varten ostin sellaisen puristimen, mutta en tarpeeksi vahvaa.. eihän tollanen muovinen mitään purista. Joten en pura tänään.
Saab 900i -93, 2.1
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Kun on kierretty ulompi mäntä sisään niin otetaan moska käteen ja pamautellaan koko paketti ulospäin niin paljon että uusi jarrupala mahtuu ulkopuolelle sitten paukutellaan koko pakettia sisäänpäin ja sovitellaan sisempi jarrupala, voi joutua kääntämään mäntää lisää jotta pala mahtuu. Moska on tossa hommassa sopiva osien herkistämistyökalu.pirtanen kirjoitti:Kiitos vastauksista taas.
Vaihdoin jarrulevyn oikealle puolelle, vasemmalle vaihdan vähän myöhemmin. Satula oikealla on aika jumissa, sain pyöriteltyä sen sisemmän jarrupalan männän sisään mutta se toinen mäntä joka kiristää ulompaa palaa on edelleen aika ulkona. Varmaan se jarrusatulan liukuva osa jumissa, pitää purkaa koko höskä ja koittaa puhdistaa. Jarrunesteletkua varten ostin sellaisen puristimen, mutta en tarpeeksi vahvaa.. eihän tollanen muovinen mitään purista. Joten en pura tänään.
Kannattaa asentaa palat heti lähelle jotta kässärin saa pelaamaan nopeammin, muuten saa repiä kahvaa jonkun aikaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.