900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
pirtanen
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 10:18
Paikkakunta: Helsinki

900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja pirtanen »

Hei,
hankimme juuri ensimmäisen Saabimme, 900i 2.0 -87, combi. Toiselta puolelta on jarrupala kulunut ihan loppuun eli ottaa levyyn kiinni ja koitin tuossa ilman ohjetta vaihtaa niitä paloja. En kuitenkaan vielä tajunnut jarrusatulan irroitusta, eli siellä on sellainen kummallinen mutteri, joka on aika erikoisen muotoinen.
Tässä kuva (kuvaa saa suurennettua painamalla suurennuslasia siitä kuvan yläpuolelta oikealta): http://picasaweb.google.fi/lh/photo/4b- ... directlink

Kyseessä siis tuo alempi isompi mutteri, jossa menee alla tuollainen vaakatasossa oleva väkänen. Millä tuo aukeaa? Ja onko tuo edes se, mistä tuo satula aukeaa?

Se kulunut jarrupala on kulunut ulommalta reunaltaan, pintaa on vielä jäljellä sieltä sisemmältä. Onkohan tähän joku syvempi syy?
Saab 900i -93, 2.1
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Satulaa ei tarvitse irroittaa palojen vaihtoa varten.
Sen verran pitää satulan ja palojen väliin saada tilaa, että saat ne nitkutelluksi pois.
Pura se palojen päällä oleva jousirakennelma ja ne kaksi sokkaa irti. Sokat pois ensin, jousi lähtee samalla pois.
Pääset sitten niistä palojen reijistä nitkuttelemaan ne pois. Sylinterin palautukseen tarvitset työkalun, jolla sylinterin mäntää kierretään takaisin. Se vaikuttaa käsijarruun. Kun mäntää on kierretty takaisin päin, voin puristaa varovasti mäntää sissän siihen asti, kun se kiltisti menee. Kierra sitten taas mäntää ja saat lisää tilaa. Tämä ohje toimii -87 ja vanhempiin. Jos käsijattu ottaa taakse, on homma toisenlainen. Oletus oli tuo mainitsemasi -87 vuosimalli. Tietenkin satulan liukupinnat kannattaa puhdistaa ja voidella.

Kuvien pultit ovat satulan pultteja, mutta niiden alla on lukituslevy, joka on yhteinen molemmille pulteille. Sen lieve on käännetty pultin kylkeen. Käännä se pois jotta pääset avaamaan pultit, jos haluat satulan pois. Palojen vaihtoa varten sitä ole tarve tehdä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Se männän vapautus työkalu on melkein pakollinen jos ei meinaa satulaa irrottaa.
Biltemasta saa eikä maksa paljon.

Ilkeä mielinen katsastusmies voi muuten pistää ton jarrukilven vaihtoon.
Maksaa muuten Saabilla jokseenkin ihan vitusti ja muualat en itse löytänyt.

Uuden jos joudut laittamaan niin vedä uusi halki laikalla ja vääntele paikalleen ja hitsaa takasin nippuun muuten on jokseenkin mulk*u duuni.
900i -90
pirtanen
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 10:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja pirtanen »

Kiitos teille vastauksista. Sainkin toiselle puolelle vaihdettua palat, mutta sille varsinaiselle ongelmapuolelle en. Puuttui se mäntätyökalu, jolla olis saanu männän takasin sisään. Onko siinä kaksi mäntää, näytti ihan siltä? Tavallaan vastakkain, toinen vetäis sitä ulompaa jarrupalaa tiukemmalle? Säätyykö ne samasta kohdasta?

No, käyn huomenna hakemassa kirjastosta korjausoppaan, ehkä siinäkin mainitaan jotain..
Saab 900i -93, 2.1
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Yksi mäntä siellä on ja ns. liukuva satula. Se työkalu kannattaa kyllä hankkia.
# 419 Vesa Pohjalainen
uneturbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Marras 11, 2006 18:54
Paikkakunta: savo

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja uneturbo »

Jos,ja kun käsijarru ottaa etupyöriin,kuten tässä näkyy olevan,on sylinterissä
kaksi mäntää,joista toinen liikuttaa tuota satulan liukuvaa osaa. :D
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,95E -70 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00,9-5 Aero wagon -00. #585# ,39v. Saabilla ajelua.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Muisti pätkii, kun en ole vuosiin vanhemman mallin jarrujen kanssa pelannut. Näin se taisi olla. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

melkeinpä sanoisin mitä minulla on tohon hommaan kokemusta.
vaputtele tuo lukko lista suoraksi. ja avaa pultit.
vaiha samalla uudet jarruletkut ihan suosiolla ei maksa kamalasti.
irroita koko satula naputtele viilapenkissä sokat auki ja samalla putsaa satula kaikesta moskasta kunnolla ja tee satulaan huolto. eli vaiha tiivisteet samalla.
vaiha myös jarrukilvet ja levyt nyt kaikki on helppoa kun kerralla tekee homman.
myynti osastolta saattaa löytää edullisesti uusia kilpiä taikka sitten romikselta.
putsaa kunnolla ja maalaa samalla vauhilla.
kun kilvet on tossa jamassa niin sanoisin että pomppaa ihan taatusti.
kun kasaat kaikki paikoilleen niin laita kuparitahnaa pultteihin niin saat ne joskus vielä aukikin.
noi sokat (liukutapit )vai mitkä onkaan niin on usein aika pahasti syöpyneet ja kannattaa samalla uusia eikä ole nekään mitään kamalan kalliita.
toi avain jolla satulan sylinteri kierretään kiini (ainakin jos biltemasta hankkii) on aika meltoa kamaa ja paikoillaan satulan ollessa ei hommasta tule yhtään mitää.
omalla kokemuksella. vääntyy meinaan koko paska tai sitten piikit antaa periksi.
suosittelen tekemään kerralla kunnolla koko homman niin ei tule ylläreitä leimalla
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
pirtanen
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 10:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja pirtanen »

uneturbo kirjoitti:Jos,ja kun käsijarru ottaa etupyöriin,kuten tässä näkyy olevan,on sylinterissä
kaksi mäntää,joista toinen liikuttaa tuota satulan liukuvaa osaa. :D
Pitääkö ne männät vääntää kummatkin erikseen sisään?
jusa_71 kirjoitti:irroita koko satula naputtele viilapenkissä sokat auki ja samalla putsaa satula kaikesta moskasta kunnolla ja tee satulaan huolto. eli vaiha tiivisteet samalla.
Milläs noita kannattaa puhdistella, bräkleen? Ja mistäs noita jarrusatulan liukutappeja saa, ei näyttäny löytyvän motonetin listoilta?

Ja voiko noi jarrukilvet vaan poistaa kokonaan? :)
Saab 900i -93, 2.1
9airo5
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 14:05
Paikkakunta: Simpele

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja 9airo5 »

voihan ne poistaa, mut katsastusmies tod. näk. hylkää.

Käsittääkseni kun ne on alkuperäisenä ollut, ei lailllisesti saa poistaa.
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

rälläkän avain käy hätätapauksessa mäntien kiertoon.

ja motonet tarjoaa
23-0928 Jarrup as s Saab

900 78->87 eteen (ei Turbo16) [1978-1987]
4.90 €

eli alle 5e ja setti sisältää molempiin satuloihin hilut...

juuh jarruletkut samalla...varo sitä pientä jarruputken pätkää satulassa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja Morphing »

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
pirtanen
Pitääkö ne männät vääntää kummatkin erikseen sisään?

Milläs noita kannattaa puhdistella, bräkleen? Ja mistäs noita jarrusatulan liukutappeja saa, ei näyttäny löytyvän motonetin listoilta?
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Ainoastaan sisempi kierretää kiinni. Jos satula on paikallaan ja mäntä tiukassa.
Kannatta jättää ulompi pala paikalleen ja kiilata avain männän ja jarrulevyn väliin
niin avain ei pääse lipeämään jos on kaveri niin käy helposti kun toinen painaa
pikkusen jarrua. Se bilteman avain on kieltämättä aika paska. Laikkakoneen
laikan irrotus työkalulla en rupeisi puljaamaan jos on vähänkin tiukassa jako kun ei sovi.

Mitkä helvetin liukutapit? Kuvassa sulla on ainakin satula jossa on kässäri edessä. Jos kässäri on takana niin sitten on liukutapit mutta sitten ei tarvitse mitään mäntiäkään kierrellä sisään.
900i -90
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tässä on varmaan käsitteiden semantiikkaa. Palojen läpi menee lukkosokat. Uudemmissa on liukutapit edessä.
# 419 Vesa Pohjalainen
pirtanen
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 10:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja pirtanen »

Kiitos vastauksista taas.

Vaihdoin jarrulevyn oikealle puolelle, vasemmalle vaihdan vähän myöhemmin. Satula oikealla on aika jumissa, sain pyöriteltyä sen sisemmän jarrupalan männän sisään mutta se toinen mäntä joka kiristää ulompaa palaa on edelleen aika ulkona. Varmaan se jarrusatulan liukuva osa jumissa, pitää purkaa koko höskä ja koittaa puhdistaa. Jarrunesteletkua varten ostin sellaisen puristimen, mutta en tarpeeksi vahvaa.. eihän tollanen muovinen mitään purista. Joten en pura tänään.
Saab 900i -93, 2.1
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

pirtanen kirjoitti:Kiitos vastauksista taas.

Vaihdoin jarrulevyn oikealle puolelle, vasemmalle vaihdan vähän myöhemmin. Satula oikealla on aika jumissa, sain pyöriteltyä sen sisemmän jarrupalan männän sisään mutta se toinen mäntä joka kiristää ulompaa palaa on edelleen aika ulkona. Varmaan se jarrusatulan liukuva osa jumissa, pitää purkaa koko höskä ja koittaa puhdistaa. Jarrunesteletkua varten ostin sellaisen puristimen, mutta en tarpeeksi vahvaa.. eihän tollanen muovinen mitään purista. Joten en pura tänään.
Kun on kierretty ulompi mäntä sisään niin otetaan moska käteen ja pamautellaan koko paketti ulospäin niin paljon että uusi jarrupala mahtuu ulkopuolelle sitten paukutellaan koko pakettia sisäänpäin ja sovitellaan sisempi jarrupala, voi joutua kääntämään mäntää lisää jotta pala mahtuu. Moska on tossa hommassa sopiva osien herkistämistyökalu.
Kannattaa asentaa palat heti lähelle jotta kässärin saa pelaamaan nopeammin, muuten saa repiä kahvaa jonkun aikaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin