
Mikä tekee turbosta arvokkaamman??
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Mikä tekee turbosta arvokkaamman??
Hei! Itse kun en tiedä noista turboista, niin muutama pointti olisi joka hieman askarruttaa. Eli kuinka paljon tehtiin turbo 99 autoja? Sinällään aika hauska seurata myynti-ilmoituksia, että esim. vuoden -81 turbo 99, joka on pelleiltään jo melko laho ja ehkä ilman kilpiäkin, niin siitä edelleen pyydetään jotain 500-600 e. Jos kyseessä olisi joku tavallinen 99, niin se melkein jo annetaan ilmaiseksi, että joku hakisi sen pois. Eli mistä tämä turbon noinkin suuri arvostus ainakin rahallisesti johtuu? Entä kuinka kestäviä turbot ovat, kun monesti on aina sanottu että turbo rikki mut kuitenkin voi ajaa ym. Sen ainakin tiedän, että turboissa on enemmän hevosvoimia ja ne lähtee "äkäisesti" liikkeelle ja niiden huippunopeudetkin ovat eri luokkaa kuin tavallisissa malleissa. 

Noh se varmaan johtuu siitäkin, että itse pelkkä turbo eli ahdin, maksaa jo jonkin verran, se riippuu tietenkin ahtimesta minkä merkkinen ja mikä malli.. Mutta uudet ahtimet maksavat suunnilleen 800e, siis riippuu tietenkin minkälaisen haluaa..
Sitten vielä turboihin tulee muuta osaa yleensä.. APC -boksia ja vaikka välijäähdytin eli IC
Sitten vielä turboihin tulee muuta osaa yleensä.. APC -boksia ja vaikka välijäähdytin eli IC
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
no, itse näen asian seuraavasti:
-auton arvo alkaa laskea heti kun sen ostaa...
-kun harvinaisempi malli rupeaa poistumaan, eli ne hajoaa, maatuu tai muuten vaan lakkaa olemasta, niin sen arvo rupeaa nousemaan.
-kyse on kysynnän ja tarjonnan asiasta
no en mä kyllä osannu tohon oikeen vastatakaan
Esim. 900 aero joskus 10 vuoden päästä priimakunnossa tulee maksamaan maltaita, avo on tullut jo siihen pisteeseen... ainakin osittain...
-auton arvo alkaa laskea heti kun sen ostaa...
-kun harvinaisempi malli rupeaa poistumaan, eli ne hajoaa, maatuu tai muuten vaan lakkaa olemasta, niin sen arvo rupeaa nousemaan.
-kyse on kysynnän ja tarjonnan asiasta

no en mä kyllä osannu tohon oikeen vastatakaan

Esim. 900 aero joskus 10 vuoden päästä priimakunnossa tulee maksamaan maltaita, avo on tullut jo siihen pisteeseen... ainakin osittain...
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7775
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Siinähän se jo tulikin että miksi...
Lainattu"
että turboissa on enemmän hevosvoimia ja ne lähtee "äkäisesti" liikkeelle ja niiden huippunopeudetkin ovat eri luokkaa kuin tavallisissa malleissa.
Tämän takia juuri...
Lainattu"
että turboissa on enemmän hevosvoimia ja ne lähtee "äkäisesti" liikkeelle ja niiden huippunopeudetkin ovat eri luokkaa kuin tavallisissa malleissa.
Tämän takia juuri...

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Viime kädessä kaikki näkemämme hinnat määrittää kysynnän ja tarjonnan laki, kuten joku jo suurin piirtein totesikin. 99 Turbo on ensimmäinen laajemmalle yleisölle suunnattu sarjatuotannolla valmistettu turbohenkilöauto, ja sen klassikkoarvo on 900 Cabrioletin ohella kenties suurimpia koko Saabin historiassa. Myös muiden, kuin Saabistien piirissä..
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Classic Motor album nr7 / Saab -erikoisnumeron 99 tbojuttu
Eli ko. lehdessä oli juttu hienosta alle 40 tkm ajetusta marmorinvalkoisesta vm. 80 99 turbosta. Jutun yhteydessä oli myös tietoa valmistusmääristä ja -malleista väreineen:
- 1977: 157 koeversiota, joiden korimallit vaihtelivat. 50 kpl > USA, 50 > Eurooppaan ja loput Ruotsiin.
- 78: 6376 autoa, 3d CC-malleja. Ruotsin markkinoille yksinomaan tarjolla mustana ja met. kardinaalinpunaisena, vientiautoissa myös muita värejä. Autoissa varusteena kattoluukku, erikseen tilaamalla ilman. Arvio jäljellä olevista 580, joista n. 300 liikenteessä.
- 79: 1798, lähinnä 2d sedaneita, myös muutamia CC-malleja Englantiin. Saatavana met. vihreänä ja marmorinvalkoisena. Arvio jäljellä olevista n. 200 kpl, joista puolet liikenteessä.
- 80: 2333 kpl valk., pun. tai akvamariininsinisiä 2d sedaneita. Ruotsiin 4 vaihteisella lootalla, vientiin 5 vaihteisena. Vienti ei vetänyt ja näin muutamia vientimalleja löytyy myös Ruotsista. Arvio jäljellä olevista 470, joista n. 270 liikenteessä.
- 81 muutamia kipaleita brittimarkkinoille.
Kukahan tietäisi / listaisi Suomen malliston ja valmistusmäärät. Itselläni on Ukin 80 hopeanharmaa (saatavana myös kard.pun.) kattoluukuton 2d sedan, joita erään saamieni tietojen mukaan valmistettiin vähän yli 100 kpl.
Kaiken kaikkiaan turboilu 99 ympärillä taisi perustua rallitouhuihin ja 500 kpl min. valmistusmääriin > kv. luokitukset.
Tehtaalta oli myös saatavana 80 "kutittelusarja", jolla tehoja irtosi 160 hv.
- 1977: 157 koeversiota, joiden korimallit vaihtelivat. 50 kpl > USA, 50 > Eurooppaan ja loput Ruotsiin.
- 78: 6376 autoa, 3d CC-malleja. Ruotsin markkinoille yksinomaan tarjolla mustana ja met. kardinaalinpunaisena, vientiautoissa myös muita värejä. Autoissa varusteena kattoluukku, erikseen tilaamalla ilman. Arvio jäljellä olevista 580, joista n. 300 liikenteessä.
- 79: 1798, lähinnä 2d sedaneita, myös muutamia CC-malleja Englantiin. Saatavana met. vihreänä ja marmorinvalkoisena. Arvio jäljellä olevista n. 200 kpl, joista puolet liikenteessä.
- 80: 2333 kpl valk., pun. tai akvamariininsinisiä 2d sedaneita. Ruotsiin 4 vaihteisella lootalla, vientiin 5 vaihteisena. Vienti ei vetänyt ja näin muutamia vientimalleja löytyy myös Ruotsista. Arvio jäljellä olevista 470, joista n. 270 liikenteessä.
- 81 muutamia kipaleita brittimarkkinoille.
Kukahan tietäisi / listaisi Suomen malliston ja valmistusmäärät. Itselläni on Ukin 80 hopeanharmaa (saatavana myös kard.pun.) kattoluukuton 2d sedan, joita erään saamieni tietojen mukaan valmistettiin vähän yli 100 kpl.
Kaiken kaikkiaan turboilu 99 ympärillä taisi perustua rallitouhuihin ja 500 kpl min. valmistusmääriin > kv. luokitukset.
Tehtaalta oli myös saatavana 80 "kutittelusarja", jolla tehoja irtosi 160 hv.