Mikä tekee turbosta arvokkaamman??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Mikä tekee turbosta arvokkaamman??

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei! Itse kun en tiedä noista turboista, niin muutama pointti olisi joka hieman askarruttaa. Eli kuinka paljon tehtiin turbo 99 autoja? Sinällään aika hauska seurata myynti-ilmoituksia, että esim. vuoden -81 turbo 99, joka on pelleiltään jo melko laho ja ehkä ilman kilpiäkin, niin siitä edelleen pyydetään jotain 500-600 e. Jos kyseessä olisi joku tavallinen 99, niin se melkein jo annetaan ilmaiseksi, että joku hakisi sen pois. Eli mistä tämä turbon noinkin suuri arvostus ainakin rahallisesti johtuu? Entä kuinka kestäviä turbot ovat, kun monesti on aina sanottu että turbo rikki mut kuitenkin voi ajaa ym. Sen ainakin tiedän, että turboissa on enemmän hevosvoimia ja ne lähtee "äkäisesti" liikkeelle ja niiden huippunopeudetkin ovat eri luokkaa kuin tavallisissa malleissa. :D
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Noh se varmaan johtuu siitäkin, että itse pelkkä turbo eli ahdin, maksaa jo jonkin verran, se riippuu tietenkin ahtimesta minkä merkkinen ja mikä malli.. Mutta uudet ahtimet maksavat suunnilleen 800e, siis riippuu tietenkin minkälaisen haluaa..

Sitten vielä turboihin tulee muuta osaa yleensä.. APC -boksia ja vaikka välijäähdytin eli IC
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

no, itse näen asian seuraavasti:

-auton arvo alkaa laskea heti kun sen ostaa...

-kun harvinaisempi malli rupeaa poistumaan, eli ne hajoaa, maatuu tai muuten vaan lakkaa olemasta, niin sen arvo rupeaa nousemaan.

-kyse on kysynnän ja tarjonnan asiasta :wink:

no en mä kyllä osannu tohon oikeen vastatakaan :lol:

Esim. 900 aero joskus 10 vuoden päästä priimakunnossa tulee maksamaan maltaita, avo on tullut jo siihen pisteeseen... ainakin osittain...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siinähän se jo tulikin että miksi...
Lainattu"
että turboissa on enemmän hevosvoimia ja ne lähtee "äkäisesti" liikkeelle ja niiden huippunopeudetkin ovat eri luokkaa kuin tavallisissa malleissa.

Tämän takia juuri... 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

99 turbohan on klassikko, joka on noteerattu monissa kansainvälisissä autohistoriaa käsittelevissä teoksissa. Jos ajatellaan että automallia on valmistettu n. 60 000 kpl (vrt. esim. Lancia Fulvia 140 000 kpl), hinnat ovat alhaisia.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

Viime kädessä kaikki näkemämme hinnat määrittää kysynnän ja tarjonnan laki, kuten joku jo suurin piirtein totesikin. 99 Turbo on ensimmäinen laajemmalle yleisölle suunnattu sarjatuotannolla valmistettu turbohenkilöauto, ja sen klassikkoarvo on 900 Cabrioletin ohella kenties suurimpia koko Saabin historiassa. Myös muiden, kuin Saabistien piirissä..
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

..

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

:D
Viimeksi muokannut Henna Makkonen, Ma Loka 11, 2004 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Pyh

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

:D
Viimeksi muokannut Henna Makkonen, Ma Loka 11, 2004 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

..

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

:D
Viimeksi muokannut Henna Makkonen, Ma Loka 11, 2004 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Heetkinen, siis kysymys oli että mikä tekee turbosta arvokkaamman ja "carimat" vastasi, että (lisääntyvä) harvinaisuus. Mikä tässä nyt meni metsään, että piti alkaa huutaa ja tapella? :roll:
Aki Peltola #1132
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kuten jo tossa aikaisemmin todettiin, niin vapaassa markkinataloudessahan kukaan ei yksistään määrää hintaa. Kysyntä ja tarjonta, siitähän se lähtee...

Mutta se varmaan siitä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
tn
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Classic Motor album nr7 / Saab -erikoisnumeron 99 tbojuttu

Viesti Kirjoittaja tn »

Eli ko. lehdessä oli juttu hienosta alle 40 tkm ajetusta marmorinvalkoisesta vm. 80 99 turbosta. Jutun yhteydessä oli myös tietoa valmistusmääristä ja -malleista väreineen:

- 1977: 157 koeversiota, joiden korimallit vaihtelivat. 50 kpl > USA, 50 > Eurooppaan ja loput Ruotsiin.
- 78: 6376 autoa, 3d CC-malleja. Ruotsin markkinoille yksinomaan tarjolla mustana ja met. kardinaalinpunaisena, vientiautoissa myös muita värejä. Autoissa varusteena kattoluukku, erikseen tilaamalla ilman. Arvio jäljellä olevista 580, joista n. 300 liikenteessä.
- 79: 1798, lähinnä 2d sedaneita, myös muutamia CC-malleja Englantiin. Saatavana met. vihreänä ja marmorinvalkoisena. Arvio jäljellä olevista n. 200 kpl, joista puolet liikenteessä.
- 80: 2333 kpl valk., pun. tai akvamariininsinisiä 2d sedaneita. Ruotsiin 4 vaihteisella lootalla, vientiin 5 vaihteisena. Vienti ei vetänyt ja näin muutamia vientimalleja löytyy myös Ruotsista. Arvio jäljellä olevista 470, joista n. 270 liikenteessä.
- 81 muutamia kipaleita brittimarkkinoille.

Kukahan tietäisi / listaisi Suomen malliston ja valmistusmäärät. Itselläni on Ukin 80 hopeanharmaa (saatavana myös kard.pun.) kattoluukuton 2d sedan, joita erään saamieni tietojen mukaan valmistettiin vähän yli 100 kpl.

Kaiken kaikkiaan turboilu 99 ympärillä taisi perustua rallitouhuihin ja 500 kpl min. valmistusmääriin > kv. luokitukset.

Tehtaalta oli myös saatavana 80 "kutittelusarja", jolla tehoja irtosi 160 hv.
Vastaa Viestiin