Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Tarkoitus saada taakse jäykempi ja hieman korkeampi perä. 3" taka-akselinylittäjä hakkaa töyssyissä ikävästi taka-akseliin...
Pidänkö nuo vakiot turbon takajouset vai ostanko kuormajouset..?
Pidänkö nuo vakiot turbon takajouset vai ostanko kuormajouset..?
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
tee parempi ylitys....3" jt ylitys ei ainakaan hakannu minnekkään vaikka oli madallusarja..
kuormajousia en kannata....ellet jatkuvasti kuskaa takaluukussa +100kiloa roipetta...
kuormajousia en kannata....ellet jatkuvasti kuskaa takaluukussa +100kiloa roipetta...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Miksi ei kuormajousia ??? Aeron takajouset / laskusarjan jouset on samaa jäykkyysluokkaa kuin kuormajouset.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Mitä haittaa niistä kuormajousista voi olla? Vai onko vaan niin ettei ne jousta sitten ollenkaan
Tosin noilla turbon jousilla hakkaa akselinylittäjä vaan vähän isommissa töyssyissä. En sitten tiedä jos takana istuu porukkaa, että miten herkästi silloin hakkaa...
Ja tuosta "+100kg tavaraa kontissa", niin minulla on rakenteilla subikotelo konttiin mikä tulee olemaan noin 30-50kilonen. Siis jos se mitenkään voisi vaikuttaa jousien valintaan. Tietty tuohon vielä jos takana istuu pari 60-70kilosta jamppaa (ei kyllä mitenkään kauhean usein).

Ja tuosta "+100kg tavaraa kontissa", niin minulla on rakenteilla subikotelo konttiin mikä tulee olemaan noin 30-50kilonen. Siis jos se mitenkään voisi vaikuttaa jousien valintaan. Tietty tuohon vielä jos takana istuu pari 60-70kilosta jamppaa (ei kyllä mitenkään kauhean usein).
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Kyllä ne kuormajouset hyvät on ainakin normaalikorkuisten renkaiden kanssa. jos on jotku eristysnauhankorkuiset kumit, niin siitä en tiedä....
Mulla ainakin on pelkästään positiivisia kokemuksia Lesjöforsin/kilenin kuormajousista, niillä kun vielä sai auton järkevään asentoonkin...
Mulla ainakin on pelkästään positiivisia kokemuksia Lesjöforsin/kilenin kuormajousista, niillä kun vielä sai auton järkevään asentoonkin...

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Juu no itsellä nuo Aerot 205/50-16 kumeilla..
Pitää vielä kattoa jos tulisi lisää mielipiteitä.
Pitää vielä kattoa jos tulisi lisää mielipiteitä.
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Omani on vm -84 4-ovinen, jonka perä "roikkuu". Mitäs jousia tuohon nyt ensisijaisesti suosittelette? Alusta on täysin vakio ja renkaatkin ovat 15-tuumaiset.
Onko turbon tai kuormajousista jotain haittaa, vaikka takapenkki ja takaluukkukin useimmiten ovat tyhjät? Onko niistä mitään erityistä hyötyä verrattuna "normaaleihin"?
Onko turbon tai kuormajousista jotain haittaa, vaikka takapenkki ja takaluukkukin useimmiten ovat tyhjät? Onko niistä mitään erityistä hyötyä verrattuna "normaaleihin"?
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=67-5741
tai
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=67-5065
ei ole niistä mitää haittaa, kantavat paremmin eikä perä roiku.
Alkuperäiset jouset on liian lerput, varsinkin jos on vetokoukkua käytetty tai kuskattu jotain tavaraa.
tai
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=67-5065
ei ole niistä mitää haittaa, kantavat paremmin eikä perä roiku.
Alkuperäiset jouset on liian lerput, varsinkin jos on vetokoukkua käytetty tai kuskattu jotain tavaraa.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Omaan 900 ässään laitettiin kuormajouset taakse ja turbon etujouset+uudet iskarit niin auton asennosta tuli hyvä, perä aavistuksen korkeamalla ja kyyti on kuin uudessa autossa. Kuormajouset eivät päästä perää raskaalla kuormallakaan kuin aavistuksen alaspäin ja vetohommissa autosta tuli tosi jämäkkä hinuri, ei heilu sivuttain. Kurvitietä voi myös ajaa todella kovaa nautiskellen, kyllä kannattaa satsata hyvään alustaan. Jouset motonetistä ja iskarit PCS Jyväskylästä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Noniin! Kiitokset hyvästä perustelusta ja tietty kokemuksen kertomisesta
Pitänee laittaa tilaukseen tuommoinen setti.

|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Taannoin omassa 900:ssa uudet etujouset ja kuormajouset antoi melko rajun takakenon. Jouduin lisäämään tukivarren ja jousen vastinkumin väliin 10mm paksun korokepalan. Tein sen jämäkästä kumilevystä. Näin vasta auton asento muuttui järkeväksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
"Normalit" etujouset on jostain syystä aivan älyttömän pitkät. Niitä oli pakko lyhentää pala kerrallaan kunnes oikea pituus/jäykkyys löytyi.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Jäykkyshän ei lyhentämällä muutu.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Kyllä jousi muuttuu jäykemmäksi, mitä lyhemmäksi sen katkaiset.Naxu kirjoitti:Jäykkyshän ei lyhentämällä muutu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Vaatii perustelut.. Onko se päistä ohuempi?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.