Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Tarkoitus saada taakse jäykempi ja hieman korkeampi perä. 3" taka-akselinylittäjä hakkaa töyssyissä ikävästi taka-akseliin...

Pidänkö nuo vakiot turbon takajouset vai ostanko kuormajouset..?
|#4178
|Saab 95L -76
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tee parempi ylitys....3" jt ylitys ei ainakaan hakannu minnekkään vaikka oli madallusarja..

kuormajousia en kannata....ellet jatkuvasti kuskaa takaluukussa +100kiloa roipetta...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja toms »

Miksi ei kuormajousia ??? Aeron takajouset / laskusarjan jouset on samaa jäykkyysluokkaa kuin kuormajouset.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Mitä haittaa niistä kuormajousista voi olla? Vai onko vaan niin ettei ne jousta sitten ollenkaan :? Tosin noilla turbon jousilla hakkaa akselinylittäjä vaan vähän isommissa töyssyissä. En sitten tiedä jos takana istuu porukkaa, että miten herkästi silloin hakkaa...

Ja tuosta "+100kg tavaraa kontissa", niin minulla on rakenteilla subikotelo konttiin mikä tulee olemaan noin 30-50kilonen. Siis jos se mitenkään voisi vaikuttaa jousien valintaan. Tietty tuohon vielä jos takana istuu pari 60-70kilosta jamppaa (ei kyllä mitenkään kauhean usein).
|#4178
|Saab 95L -76
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kyllä ne kuormajouset hyvät on ainakin normaalikorkuisten renkaiden kanssa. jos on jotku eristysnauhankorkuiset kumit, niin siitä en tiedä....

Mulla ainakin on pelkästään positiivisia kokemuksia Lesjöforsin/kilenin kuormajousista, niillä kun vielä sai auton järkevään asentoonkin... :)
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Juu no itsellä nuo Aerot 205/50-16 kumeilla..
Pitää vielä kattoa jos tulisi lisää mielipiteitä.
|#4178
|Saab 95L -76
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Omani on vm -84 4-ovinen, jonka perä "roikkuu". Mitäs jousia tuohon nyt ensisijaisesti suosittelette? Alusta on täysin vakio ja renkaatkin ovat 15-tuumaiset.
Onko turbon tai kuormajousista jotain haittaa, vaikka takapenkki ja takaluukkukin useimmiten ovat tyhjät? Onko niistä mitään erityistä hyötyä verrattuna "normaaleihin"?
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja ajn »

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=67-5741

tai

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=67-5065

ei ole niistä mitää haittaa, kantavat paremmin eikä perä roiku.
Alkuperäiset jouset on liian lerput, varsinkin jos on vetokoukkua käytetty tai kuskattu jotain tavaraa.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Omaan 900 ässään laitettiin kuormajouset taakse ja turbon etujouset+uudet iskarit niin auton asennosta tuli hyvä, perä aavistuksen korkeamalla ja kyyti on kuin uudessa autossa. Kuormajouset eivät päästä perää raskaalla kuormallakaan kuin aavistuksen alaspäin ja vetohommissa autosta tuli tosi jämäkkä hinuri, ei heilu sivuttain. Kurvitietä voi myös ajaa todella kovaa nautiskellen, kyllä kannattaa satsata hyvään alustaan. Jouset motonetistä ja iskarit PCS Jyväskylästä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Noniin! Kiitokset hyvästä perustelusta ja tietty kokemuksen kertomisesta ;) Pitänee laittaa tilaukseen tuommoinen setti.
|#4178
|Saab 95L -76
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taannoin omassa 900:ssa uudet etujouset ja kuormajouset antoi melko rajun takakenon. Jouduin lisäämään tukivarren ja jousen vastinkumin väliin 10mm paksun korokepalan. Tein sen jämäkästä kumilevystä. Näin vasta auton asento muuttui järkeväksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja ajn »

"Normalit" etujouset on jostain syystä aivan älyttömän pitkät. Niitä oli pakko lyhentää pala kerrallaan kunnes oikea pituus/jäykkyys löytyi.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jäykkyshän ei lyhentämällä muutu.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Naxu kirjoitti:Jäykkyshän ei lyhentämällä muutu.
Kyllä jousi muuttuu jäykemmäksi, mitä lyhemmäksi sen katkaiset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Vaatii perustelut.. Onko se päistä ohuempi?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin