Kytkinremontin hinta!!!
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Nyt kun puhuitte noista virisatseista... Itsellä on vain 92 000 km ajetusta vuosimallin 2005 Aerosta Hirsch softalla (230 hv, ollut lähes uudesta asti kiinni) alkanut kytkin lipsumaan. Ilmenee siten, kun esim. n. 80 km/h vauhdissa survaisee 6 vaihteella kaasun pohjaan, niin hetken päästä alkaa kytkin luistamaan. Tekee tätä välillä, ei aina. Mitään muuta oiretta ei ole, tärinää tms. Eli mitäs asiantuntijat sanoo, onko vain levyissä vikaa vai myös vauhtipyörässä? Tuntuu vaan aika oudolta, jos näissä kilsoissa menee kytkin. Autolla ajettu pääasiassa vielä ihan nätisti.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Joo-o.joutsiju kirjoitti:Ilmenee siten, kun esim. n. 80 km/h vauhdissa survaisee 6 vaihteella kaasun pohjaan, niin hetken päästä alkaa kytkin luistamaan.
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Tuo joo-o tässä tarkoittaa varmaan, että ei hyvältä tunnu vaihdelaatikossakaan 6 vaihteella survasta kaasua pohjaan 80km/h vauhdista ! Eikös kutonen kuitenkin ole ns. matkavaihde. Kaikki paikat siellä rasittuu väännöstä johtuen todella paljon kun survot, onneksi kytkin luistaa ja suojaa vaihdelaatikkoa Korjatkaa jos nyt olen ihan väärässä. Itse en 5 vaihteellakaan kiihdytä talla pohjassa ellei ole vähintään 100km/h mittarissa.apu,apupoika kirjoitti:Joo-o.joutsiju kirjoitti:Ilmenee siten, kun esim. n. 80 km/h vauhdissa survaisee 6 vaihteella kaasun pohjaan, niin hetken päästä alkaa kytkin luistamaan.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Kyllä ne vehkeet pitää kestää mitä niistä ulos tulee tehoa. Saabin moottorin ohjauksessa on momentin rajoitukset 1 ja 2 vaihteella muistaakseni, että kyllä ne mietitty. Sama voima se kytkimelle tulee oli 1 tai 6.
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Ok, eli huoletonta kiihdyttelyä isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla, yksi murhe mielestä pois
Tietääkö joku samalla mihin asti vakiokytkimet on mitoitettu? (Nm)
5-vaihteiseen laatikkoon on lukema 350Nm(?) eli alkaako tämän jälkeen vain suurempi kuluminen vai hampaiden karsiminen? Ja tietenkin ajotavasta riippuu, mutta kuitenkin.
Tietääkö joku samalla mihin asti vakiokytkimet on mitoitettu? (Nm)
5-vaihteiseen laatikkoon on lukema 350Nm(?) eli alkaako tämän jälkeen vain suurempi kuluminen vai hampaiden karsiminen? Ja tietenkin ajotavasta riippuu, mutta kuitenkin.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Kytkinremontin hinta!!!
joutsiju kirjoitti:Nyt kun puhuitte noista virisatseista... Itsellä on vain 92 000 km ajetusta vuosimallin 2005 Aerosta Hirsch softalla (230 hv, ollut lähes uudesta asti kiinni) alkanut kytkin lipsumaan. Ilmenee siten, kun esim. n. 80 km/h vauhdissa survaisee 6 vaihteella kaasun pohjaan, niin hetken päästä alkaa kytkin luistamaan. Tekee tätä välillä, ei aina. Mitään muuta oiretta ei ole, tärinää tms. Eli mitäs asiantuntijat sanoo, onko vain levyissä vikaa vai myös vauhtipyörässä? Tuntuu vaan aika oudolta, jos näissä kilsoissa menee kytkin. Autolla ajettu pääasiassa vielä ihan nätisti.
Omassa tapauksessa vastaavaa ongelmaa, ja silloin oli kytkinlevy lasittunu.
#3655
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Poikarukka kirjoitti:Kyllä ne vehkeet pitää kestää mitä niistä ulos tulee tehoa. Saabin moottorin ohjauksessa on momentin rajoitukset 1 ja 2 vaihteella muistaakseni, että kyllä ne mietitty. Sama voima se kytkimelle tulee oli 1 tai 6.
Kyllähän se maksimi teho tulee tuolla yläkierroksilla joka vaihteella, mutta pienillä kierroksillahan se vääntö tappaa!SA9000AB kirjoitti:Ok, eli huoletonta kiihdyttelyä isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla, yksi murhe mielestä pois
Tietääkö joku samalla mihin asti vakiokytkimet on mitoitettu? (Nm)
5-vaihteiseen laatikkoon on lukema 350Nm(?) eli alkaako tämän jälkeen vain suurempi kuluminen vai hampaiden karsiminen? Ja tietenkin ajotavasta riippuu, mutta kuitenkin.
Esim. vaikka tuosta 80km/h:sta vitosella/kutosella läppä pohjassa kiihdyttelyn noilla virivehkeillä voi unohtaa heti kättelyssä jos oman autonsa voimansiirtoa kokonaisuudessaan yhtään haluaa sääliä, kytkimet yms. mukaanlukien.
Kun tarpeeksi rasitetaan, niin ryntö muuttuu laakerien ja kosketuskuvioalueen kulumisen takia enemmän ja enemmän liukuvammaksi ja kuluminen/kuoppautuminen lisääntyy nopeammin kun hammasgeometria menee vähitellen pieleen jne. Voi tulla väsymismurtumia tai sitten kun yks hammas pettää ylikuorman alla, niin tulee selvää jälkeä...
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Tuskin kauheasti lohduttaa, mutta nämä kaksoismassavauhtipyörät taitaa olla jokaisen ? merkin ongelma, ainakin tuntuu siltä.mek kirjoitti:Laitetaan nyt tähän ihan omaksi topiciksi, ettei huku tuonne palataan -ketjuun. Eli vm. 2006 9-3 SS TiDS:n kaksoismassavauhtipyörä levisi 161 tkm kohdalla juuri ennen kuin olin vaihtamassa auton. Remontin hinta Saab-huollossa oli tinkaustenkin jälkeen 2200 euroa!
Suosittelen lämpimästi dumppaamaan kyseiset vehkeet eteenpäin ennen em. kilometrilukemaa, viimeistään heti kun kytkintä nostettaessa, juuri kun kytkin ottaa kiinni, kuuluu pienintäkään ylimääräistä ääntä.
Mulla on työsuhdeautona uudemman korimallin Audi A4 2.0TDI manuaali. Noin 80 tkm kohdalla alkoi kuulumaan kykintä painettaessa rahinaa, ajattelin painelaakerin menneen. No, vein auton Espoon Audi Centeriin laitettavaksi ja vauhtipyörähän se olikin antautunut. En tiedä paljonko maksoi, mutta kaksi täyttä työpäivää oli pajalla eli tuskin se paljon tuota mainitsemaasi hintaa halvemmaksi olisi tullut (jos omasta pussista joutuisi maksamaan).
Myös työkaverin VW Touranista 2.0TDI koneella ja DSG:llä meni vauhtipyörä vaihtoon noin 100 tkm kohdalla.
Eli kannattaa niitä ääniä kuunnella myös VAG konsernin autoissa ja dumppaamaan jo paljon aiemmin (oman kokemusen mukaan ennen 80 tkm).
Kyllähän mä ymmärrän, että se ***uttaa, kun on auton jo päättänyt vaihtaa ja tulee iso suunnittelematon kuluerä. Ei työsuhdeautokaan halpa loppupeleissä ole, mutta ainakaan ei tarvi noista remonteista ottaa murhetta.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8093
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Eiköhän siinä hermot mene ennen kuin voimansiirto jos kunnon virivehkeellä koittaa tommosta. Siinä saa olla eväät mukana kun odottelee ämpärin kokosen holsetin spoolausta kun isoimmalla vaihteella lähtee jostain 80km/h vedättämäänapu,apupoika kirjoitti: Esim. vaikka tuosta 80km/h:sta vitosella/kutosella läppä pohjassa kiihdyttelyn noilla virivehkeillä voi unohtaa heti kättelyssä jos oman autonsa voimansiirtoa kokonaisuudessaan yhtään haluaa sääliä, kytkimet yms. mukaanlukien.
Stage-virit vakioturboilla erikseen, niillähän suorastaan pitää tehdä tuota lisääntyneen alaväännön hyödyntämistä, sillä meno ei yläkierroksilla ole kuitenkaan paljoa, jos ollenkaan, vakiota kummempaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Kytkinremontin hinta!!!
V.J.S kirjoitti:Eiköhän siinä hermot mene ennen kuin voimansiirto jos kunnon virivehkeellä koittaa tommosta. Siinä saa olla eväät mukana kun odottelee ämpärin kokosen holsetin spoolausta kun isoimmalla vaihteella lähtee jostain 80km/h vedättämäänapu,apupoika kirjoitti: Esim. vaikka tuosta 80km/h:sta vitosella/kutosella läppä pohjassa kiihdyttelyn noilla virivehkeillä voi unohtaa heti kättelyssä jos oman autonsa voimansiirtoa kokonaisuudessaan yhtään haluaa sääliä, kytkimet yms. mukaanlukien.
Stage-virit vakioturboilla erikseen, niillähän suorastaan pitää tehdä tuota lisääntyneen alaväännön hyödyntämistä, sillä meno ei yläkierroksilla ole kuitenkaan paljoa, jos ollenkaan, vakiota kummempaa.
Täytyyhän sitä vähän maalailla....
Mutta tuo kytkin on kyllä ihan tosissaan otettava juttu.
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Tuo 80 km/h:sta kiihdyttely kuutosella aiheuttikin aika keskustelun. Kyllä siinä tuli itselle pieni ajatusvirhe, eli taitaa olla 100-120 lähempänä, kun kiihdyttelen kuutosella vaihtamatta pienempään. Mutta silti ei kuuluisi kytkimen luistaa! Tänään taas tuota kokeilin ja kun esim. reilun satasen vauhdissa kuutosella ajettaessa ohittaa ilman pienellä vaihteella huudattamista, niin kytkin lipsahtelee. Ja tätä vartenhan tehokas auto on hankittu, että ei tartte naama irvessä hakea pientä silmään kierroslukumittari punasella. Se on ilo vaan painaa kaasua, kun kerran jotain tapahtuukin.
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Tuli vähän kokeiltua syyskokouksessa rataajoa
Otti kytkin vähän kipeetä luisteli pois ajellassa aika reilusti.
Saas nähdä meneekö uusiksi
Otti kytkin vähän kipeetä luisteli pois ajellassa aika reilusti.
Saas nähdä meneekö uusiksi
Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Kalle sunhan piti vaan kokeilla, eikä ruveta Saabia rikkoon.kalle37 kirjoitti:Tuli vähän kokeiltua syyskokouksessa rataajoa
Otti kytkin vähän kipeetä luisteli pois ajellassa aika reilusti.
Saas nähdä meneekö uusiksi
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kytkinremontin hinta!!!
core2 kirjoitti:Kalle sunhan piti vaan kokeilla, eikä ruveta Saabia rikkoon.kalle37 kirjoitti:Tuli vähän kokeiltua syyskokouksessa rataajoa
Otti kytkin vähän kipeetä luisteli pois ajellassa aika reilusti.
Saas nähdä meneekö uusiksi
Niinhän mä vähän koikeilin ei tosiaankaan mitään rääkkiä, mutta liikaa tais olla.
Pitää varmaan etsiä vahvempia kytkin paketteja jostain.
Lienekkö melan levy ja asetelma käy
Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Kytkinremontin hinta!!!
Edellä mainituista syistä en yrittänytkään radalle....kalle37 kirjoitti:core2 kirjoitti:Kalle sunhan piti vaan kokeilla, eikä ruveta Saabia rikkoon.kalle37 kirjoitti:Tuli vähän kokeiltua syyskokouksessa rataajoa
Otti kytkin vähän kipeetä luisteli pois ajellassa aika reilusti.
Saas nähdä meneekö uusiksi
Niinhän mä vähän koikeilin ei tosiaankaan mitään rääkkiä, mutta liikaa tais olla.
Pitää varmaan etsiä vahvempia kytkin paketteja jostain.
Lienekkö melan levy ja asetelma käy
Ei kehtaa tuota kottosta enää hajottaa......