Lailliset xenonit ng900
Lailliset xenonit ng900
Tiedän, että mitään bolt-on ratkaisua tähän ei ole olemassakaan, mutta viedään ajattelua sitten vähän pidemmälle. Saabeissa muutamassa mallissa on xenon-hyväksytyt umpiot. Näiden sellaisenaan istuttaminen ng-satkun keulalle on likipitäen toivotonta. Mutta mitenkäs koko keulan? Yleisilme tuskin muuttuisi järkyttävän radikaalisti, jos esim og-femmaa rupeaisi tuohon yhdistelemään.
Vaan mitenkä on mittojen laita? Onko "sinne päinkään" vai joutuisiko kovastikin lyhentämään jostain? Tai toisaalta, onko kukaan koskaan kokeillut, minkälaisella vaivalla og-femman xenonumpiot menisivät ng-satkuun tai vaikka og-kolkkiin paikalleen?
Tekemistä tässä varmasti riittäisi, mutta silläkään ei niin väliä, jos ajan kanssa vain tekee. Harmittavasti pihassa vain ei seiso femmaa, josta mittoja pääsisi ottamaan...
Helpommalla toki pääsisi hankkimalla esim. Hellan de xenonit ja asentamalla ne orkkissumuvalojen tilalle.
Vaan mitenkä on mittojen laita? Onko "sinne päinkään" vai joutuisiko kovastikin lyhentämään jostain? Tai toisaalta, onko kukaan koskaan kokeillut, minkälaisella vaivalla og-femman xenonumpiot menisivät ng-satkuun tai vaikka og-kolkkiin paikalleen?
Tekemistä tässä varmasti riittäisi, mutta silläkään ei niin väliä, jos ajan kanssa vain tekee. Harmittavasti pihassa vain ei seiso femmaa, josta mittoja pääsisi ottamaan...
Helpommalla toki pääsisi hankkimalla esim. Hellan de xenonit ja asentamalla ne orkkissumuvalojen tilalle.
Re: Lailliset xenonit ng900
Entä jos asentaa nykyisiin umpioihin automaattisen korkeudensäädön, niin eikö sitten ole laillista vaihtaa xenon-polttimot. Pesurithan on valmiina.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Lailliset xenonit ng900
Ei ne umpiot siltikään ole xenon-hyväksytyt, kun linssien hionta on tehty halogeeneille; kuvio on täysin väärä, vaikka korkeutta säätelisi miten.Naxu kirjoitti:Entä jos asentaa nykyisiin umpioihin automaattisen korkeudensäädön, niin eikö sitten ole laillista vaihtaa xenon-polttimot. Pesurithan on valmiina.
Re: Lailliset xenonit ng900
Hetkinen...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Tuossa ei mainita mitään umpioista, ainoastaan pesureista ja korkeudensäädöstä...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Tuossa ei mainita mitään umpioista, ainoastaan pesureista ja korkeudensäädöstä...
Re: Lailliset xenonit ng900
Tuosta sai sen kuvan, että voin laittaa xenonit og-satkuun, kun siinä on pesurit. Automaattisäätö olisi vasta 2000-luvun malleihin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Lailliset xenonit ng900
Siinä puhutaan kaasupurkausvalaisimien asentamisesta. Valaisin käsitteenä sisältää vähän muutakin kuin polttimon. Eli juu, kyllä sen valaisimen (sisältäen siis myös umpion ja lasin) pitää varmsti olla xenon-hyväksytty.Azanovix kirjoitti:Hetkinen...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Tuossa ei mainita mitään umpioista, ainoastaan pesureista ja korkeudensäädöstä...
Toki saa, kunhan vaihdat valaisimet etkä pelkkiä polttimoita. OG:ssa on sentään ihan oikeat pesurit, toisin kuin nykyautoissa.Naxu kirjoitti:Tuosta sai sen kuvan, että voin laittaa xenonit og-satkuun, kun siinä on pesurit. Automaattisäätö olisi vasta 2000-luvun malleihin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Lailliset xenonit ng900
Näin vähän ajattelinkin.aero kirjoitti:Siinä puhutaan kaasupurkausvalaisimien asentamisesta. Valaisin käsitteenä sisältää vähän muutakin kuin polttimon. Eli juu, kyllä sen valaisimen (sisältäen siis myös umpion ja lasin) pitää varmsti olla xenon-hyväksytty.Azanovix kirjoitti:Hetkinen...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Tuossa ei mainita mitään umpioista, ainoastaan pesureista ja korkeudensäädöstä...
Ja sitten takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Onko siis mitään arvioita heittää, kuinka samankokoiset ovat esim. ng-satkun ja og-femman keulapalat puskureineen kaikkineen?
Re: Lailliset xenonit ng900
Mikäli NG900 löytyy kirkkaita (ts. kuvioimattomia) umpion laseja, lähtisin koko keulan vaihtamisen sijaan kokeilemaan ns. retrofittiä, eli asentaa umpiohin Hellan tai Boschin aidot ja hyväksytyt Bi-xenon projektorit sekä sen kirkkaan lasin. Automaattista korkeussäätöähän ei NG:n ikäisissä autoissa tarvita joten hyvin tehty projektorien istutus voisi mennäkin katsarilta läpi.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Lailliset xenonit ng900
Yksi vinkki tähän tulikin jo, asia jonka olin jo aivan unohtanut. Jollain foorumilla joku aikanaan esitteli projektiaan, jossa ng:n keulalle oli istutettu VW Boran umpiot. Istuvuus ei ollut bolt-on eikä 100% täydellisesti istuva, mutta erittäin tyylikäs ja pienellä vaivalla toteutettu.
Ihan ei käynyt selväksi oliko ko. umpiot xenon-hyväksytyt, mutta sellaisen käsityksen sain, että olisivat. Ebaysta noita saisi ihan kohtuulliseen hintaan, mutta täytyy tutkia asiaa lisää.
Ihan ei käynyt selväksi oliko ko. umpiot xenon-hyväksytyt, mutta sellaisen käsityksen sain, että olisivat. Ebaysta noita saisi ihan kohtuulliseen hintaan, mutta täytyy tutkia asiaa lisää.
Re: Lailliset xenonit ng900
Aihetta hiukan sivuten, olisikohan jossain joku paja mikä tekisi kirkkaat lasit (esim. Lexanista) käyttäen muottina tonnarin lasia? Voisi kimppatilaukseen löytyä väkeä...
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Lailliset xenonit ng900
Tai onko kellään suoraan mielessä jotain firmaa, joka tarvittaessa pystyy tekemään esim. muovista sitä kirkasta "lasia"?
Re: Lailliset xenonit ng900
http://www.93forum.com/viewtopic.php?f=6&t=554
Tuosta löytyy pieni projekti Boran umpioista. Jää nyt kovasti epäselväksi vain, ovatko nuo hyväksytyt xenoneille... Osaako kukaan sanoa suoraan? Umpiot sopivat 98-04 Boraan / Jettaan. Tietääkö kukaan vai käynkö mahdollisesti volkkarilta kyselemässä sopivuutta..?
Lähivaloina nuo jälkiasennusxenonit toimivat aika hyvin, mutta pitkien kantavuudessa on toivomista, koska umpio hajottaa valoa liikaa joka suuntaan...
Tuosta löytyy pieni projekti Boran umpioista. Jää nyt kovasti epäselväksi vain, ovatko nuo hyväksytyt xenoneille... Osaako kukaan sanoa suoraan? Umpiot sopivat 98-04 Boraan / Jettaan. Tietääkö kukaan vai käynkö mahdollisesti volkkarilta kyselemässä sopivuutta..?
Lähivaloina nuo jälkiasennusxenonit toimivat aika hyvin, mutta pitkien kantavuudessa on toivomista, koska umpio hajottaa valoa liikaa joka suuntaan...
Re: Lailliset xenonit ng900
Jos klonkkarilla on OEM-xenonit tuollaseen Boraan, niin niistä ainakin löytyy hyväksynnät.
Noissa epämääräisissä jälkiasennusumpioissa ei välttämättä ole merkintöjä, kannattaa tiedustella myyjäliikkeeltä.
Noissa epämääräisissä jälkiasennusumpioissa ei välttämättä ole merkintöjä, kannattaa tiedustella myyjäliikkeeltä.
Re: Lailliset xenonit ng900
Mikä merkintä umpiosta pitää löytyä, jotta se on xenon-hyväksytty? Voidaanko umpiota hyväksyä erikseen esim. vain xenon lähivalolle vai onko hyväksyntä aina sekä kauko- että lähivaloille samaan aikaan? Onko näissä suuria eroja Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä?