Mittareiden yhteensopivuuksista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Mittareiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Noi satkujen mittarithan on vuosien vieriessä pysyneet saman näköisinä, mutta onko kuinka paljon teknisiä eroavaisuuksia? Kuinka paljon moottorinohjaus esim. ottaa tietoja mittaristolta ja mitä kautta tulee ahtopainetieto mittaristolle?

Tarkemmin kysymys on siis siitä, kun kovasti tekisi mieli saada satkuun ahtopainemittari alkuperäiselle paikallleen, mutta tarvitsenko tuohon alkuperäisen lucas-ruiskuisen t16 mittariston vai voiko minkä tahansa turbon mittariston lyödä tuohon kokoonpanoon?
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mittareiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kyllä niissä joitain eroja on jos vuosimalliskaala on tarpeeksi iso. En nyt enään tarkkaan muista missä kaikkialla eroja oli, mutta ainakin lämpö- ja bensamittareissa ja siinä mittariston johtojen liittimissä taisi myös olla eri järjestyksiä. Periaatteessa luulisi suurinpiirtein saman ikäisen käyvän vaikka olisi LH-ruiskulla, kunhan vain Lucas ymmärtää sen nopeusanturin antaman tiedon.

Saattaa se tosin vähän monimutkaisempaakin olla. Mä aikanaan laitoin -88 kaasariin turbon Lucaksen ruiskulla ja ahtopainemittaristo oli -87 turbosta. Lopputulos oli se, että mittaristo piti kasata kaikista kolmesta ja aiheutti melkoista pähkäilyä. Tuon luulisi toki olevan paljon helpompi muutos. En uskoisi siinä kovin kummoisia pulmia tulevan :)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mittareiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Saman ikänen kaasari mulla, johon pitäis mittaristo sovitella. Lähinnä pohdin, hankinko torilta ton '85-turbon mittariston pelkästään ahtopainemittarin takia, kun alkuperäsenä ajatuksena oli käyttää mittaristo samasta vuoden '90-autosta josta kone on peräisin, jolloin yhteensopivuusongelmilta vältyttäisiin, matalapaineturbossa vaan ei ole tota söpöä ahtomittaria. Todennäkösesti melkosta säätöä vaatis ton turbon mittariston saaminen toimintakuntoon tohon kokoonpanoon, jollei tota bensa-lämpö-taulua sais vaihdettua turbon bensa-lämpö-ahtopaine-tauluun. Tosin koneen säätöjen kannalta tuo alkuperäinen ahtopainemittari taitaa olla aivan liian epätarkka kuitenkin, hieno se olis. Hmm.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mittareiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Vanhemmissa mittaristoissa ne varotusvalot on ainakin eri järjestyksessä..
Vaihtuu muistaakseni -87 tai -88 vuonna.

Tuli tutustuttua tähän kun omaan ässään metsästin täyspaineisen mittaristoa että sai sen hienon ahtomittarin :D

Nyt kiinni vuoden -88 turbon ahtomittari joka sopi paikoilleen. Vaihdoin vain sen ahto/lämpö/bensa-mittariosion
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mittareiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Oliko osio hankala vaihtaa, ja tuleeko ahtopainetieto letkuna vai sähköpiuhana mittaristolle?
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mittareiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Tosi helppoa, ensin mittaristo pois autosta vaikka keittiön pöydälle, ruuvit takaa auki, vanha osio pois ja uus tilalle, ruuvit kiinni. Sitten vaan ahtoletkun veto konehuoneesta ohjaamoon (läpiviennit löytyy valmiina), mittaristo autoon takasin, mittariston piuhat kiinni ja kojelauta kasaan.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mittareiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Jep, kiitoksia, tämä selvensi!
Vastaa Viestiin