Noi satkujen mittarithan on vuosien vieriessä pysyneet saman näköisinä, mutta onko kuinka paljon teknisiä eroavaisuuksia? Kuinka paljon moottorinohjaus esim. ottaa tietoja mittaristolta ja mitä kautta tulee ahtopainetieto mittaristolle?
Tarkemmin kysymys on siis siitä, kun kovasti tekisi mieli saada satkuun ahtopainemittari alkuperäiselle paikallleen, mutta tarvitsenko tuohon alkuperäisen lucas-ruiskuisen t16 mittariston vai voiko minkä tahansa turbon mittariston lyödä tuohon kokoonpanoon?
Mittareiden yhteensopivuuksista
Re: Mittareiden yhteensopivuuksista
Kyllä niissä joitain eroja on jos vuosimalliskaala on tarpeeksi iso. En nyt enään tarkkaan muista missä kaikkialla eroja oli, mutta ainakin lämpö- ja bensamittareissa ja siinä mittariston johtojen liittimissä taisi myös olla eri järjestyksiä. Periaatteessa luulisi suurinpiirtein saman ikäisen käyvän vaikka olisi LH-ruiskulla, kunhan vain Lucas ymmärtää sen nopeusanturin antaman tiedon.
Saattaa se tosin vähän monimutkaisempaakin olla. Mä aikanaan laitoin -88 kaasariin turbon Lucaksen ruiskulla ja ahtopainemittaristo oli -87 turbosta. Lopputulos oli se, että mittaristo piti kasata kaikista kolmesta ja aiheutti melkoista pähkäilyä. Tuon luulisi toki olevan paljon helpompi muutos. En uskoisi siinä kovin kummoisia pulmia tulevan
Saattaa se tosin vähän monimutkaisempaakin olla. Mä aikanaan laitoin -88 kaasariin turbon Lucaksen ruiskulla ja ahtopainemittaristo oli -87 turbosta. Lopputulos oli se, että mittaristo piti kasata kaikista kolmesta ja aiheutti melkoista pähkäilyä. Tuon luulisi toki olevan paljon helpompi muutos. En uskoisi siinä kovin kummoisia pulmia tulevan

900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Mittareiden yhteensopivuuksista
Saman ikänen kaasari mulla, johon pitäis mittaristo sovitella. Lähinnä pohdin, hankinko torilta ton '85-turbon mittariston pelkästään ahtopainemittarin takia, kun alkuperäsenä ajatuksena oli käyttää mittaristo samasta vuoden '90-autosta josta kone on peräisin, jolloin yhteensopivuusongelmilta vältyttäisiin, matalapaineturbossa vaan ei ole tota söpöä ahtomittaria. Todennäkösesti melkosta säätöä vaatis ton turbon mittariston saaminen toimintakuntoon tohon kokoonpanoon, jollei tota bensa-lämpö-taulua sais vaihdettua turbon bensa-lämpö-ahtopaine-tauluun. Tosin koneen säätöjen kannalta tuo alkuperäinen ahtopainemittari taitaa olla aivan liian epätarkka kuitenkin, hieno se olis. Hmm.
Re: Mittareiden yhteensopivuuksista
Vanhemmissa mittaristoissa ne varotusvalot on ainakin eri järjestyksessä..
Vaihtuu muistaakseni -87 tai -88 vuonna.
Tuli tutustuttua tähän kun omaan ässään metsästin täyspaineisen mittaristoa että sai sen hienon ahtomittarin
Nyt kiinni vuoden -88 turbon ahtomittari joka sopi paikoilleen. Vaihdoin vain sen ahto/lämpö/bensa-mittariosion
Vaihtuu muistaakseni -87 tai -88 vuonna.
Tuli tutustuttua tähän kun omaan ässään metsästin täyspaineisen mittaristoa että sai sen hienon ahtomittarin

Nyt kiinni vuoden -88 turbon ahtomittari joka sopi paikoilleen. Vaihdoin vain sen ahto/lämpö/bensa-mittariosion
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Mittareiden yhteensopivuuksista
Oliko osio hankala vaihtaa, ja tuleeko ahtopainetieto letkuna vai sähköpiuhana mittaristolle?
Re: Mittareiden yhteensopivuuksista
Tosi helppoa, ensin mittaristo pois autosta vaikka keittiön pöydälle, ruuvit takaa auki, vanha osio pois ja uus tilalle, ruuvit kiinni. Sitten vaan ahtoletkun veto konehuoneesta ohjaamoon (läpiviennit löytyy valmiina), mittaristo autoon takasin, mittariston piuhat kiinni ja kojelauta kasaan.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11