Sähkövikaa.. täälläkin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Auto 9k 2,3i -94

Lyhyesti:
Laturi lataa nätisti 13,9 -13,8V.
Pitkille tai vilkkua käyttäessä silloin tällöin nykäisee ja valot vilkahtaa. Joskus
jopa antilock valo on vilkahtanut.
Oireen aikana lataus heiluu 12 - 14,2v välillä.
Muutaman kerran viikon sisässä olen huomannut että scc on nollautunut eli virta on mennyt sieltä poikki.

Auto hieman nykii tasaisella kaasulla (tulpat ja ilm. suodatin vaihdettu)

Virtalukon rele tarkastettu, laturiin vaihdettu hiilet.

Muuten veikkaisin laturia, mutta ihmetyttää toi virran poikkaisu.
Maadoituspisteet tsekattu.

Ideoita?
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
mfl
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 10:56

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja mfl »

Härskisti käytän tätä säiettä hyväksi, kun en viitsi samasta aiheesta toista samanlaista tehdä.
Täällä samanlaista vikaa pitkiä tai vilkkuja käytellessä, mutta myös satunnaisesti jarrua polkaistaessa ajovalot vilkahtaa.

Viime talvena ongelmat huomasin, mutta laiskana en jaksanut sen enempää alkaa selvittelemään. Kesällä ei ollut minkäänlaisia ongelmia ja nyt kelien kylmetessä ongelmat ovat taas palanneet.
Viime talven jälkeen on autoon vaihdettu uusi laturi, joten en jaksa uskoa että laturipuolella vikaa olisi.

Pikaisella järkeilyllä voisi johtua maadoitusongelmista, joten onko näissä vehkeissä jotain erityisiä paikkoja maadoituksien kanssa mitä voisi käydä läpi?
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Päivitystä tilanteeseen...

Eli kun laitoin hätävilkut, sumuvalon, takalasin lämmittimen, pitkät ja lämppärin päälle, niin mittaristo alkoi olemaan melko disko. Sitten kun vielä kaikki sähkölasit toimimaan, niin rupesihan antilock- valokin vilkkumaan... Lataus virta meni alle 10:n eli taitaa olla laturi finaalissa. :evil: Laturivalo ei kyllä syttynyt.. :?:

Ihmetyttää vaan, miksi scc:ssä kello nollautunut...
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Red Dragon kirjoitti:Päivitystä tilanteeseen...

Eli kun laitoin hätävilkut, sumuvalon, takalasin lämmittimen, pitkät ja lämppärin päälle, niin mittaristo alkoi olemaan melko disko. Sitten kun vielä kaikki sähkölasit toimimaan, niin rupesihan antilock- valokin vilkkumaan... Lataus virta meni alle 10:n eli taitaa olla laturi finaalissa. :evil: Laturivalo ei kyllä syttynyt.. :?:

Ihmetyttää vaan, miksi scc:ssä kello nollautunut...
Veikkaisin virtalukolta lähtevän laturin merkkivalon johdon ottavan maihin mittariston läheisyydessä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8111
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja mestari »

lähteekö muka laturin merkkivalon johto virtalukolta?
eikös sen pitäs tulla suoraan laturilta merkkilampulle vai onko saabissa joku kikka koponen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

mestari kirjoitti:lähteekö muka laturin merkkivalon johto virtalukolta?
eikös sen pitäs tulla suoraan laturilta merkkilampulle vai onko saabissa joku kikka koponen
Laturi tarvitsee herätteen käynnistyäkseen, laturin merkkivalo on heräte. Autoa käynnistettäessä virtalukolta tulee virta joka sytyttää merkkivalon ja moottorin käynnistettyä merkkivalolta tulevalla johdolla käynnistetään laturin sisäiset mekanismit ja kun laturi käy sen sisäiset kytkennät sammuttavat valon tai käynnistävät valon ongelmatilanteessa.

Tässä olis hiukan lisää laturin kytkennöistä http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... atkytk.htm (alempi kuvista).
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja jus »

DJHasis kirjoitti:Veikkaisin virtalukolta lähtevän laturin merkkivalon johdon ottavan maihin mittariston läheisyydessä.
Jos mittaristolle tuleva merkkivalojen jännitesyöttö ottaa maihin, sulake 13 palaa. Jos merkkivalolta laturille menevä johto ottaa maihin, merkkivalo palaa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13#p748113
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hammasakseli
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2010 11:19

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja Hammasakseli »

Omassa Saabissa oli viime keväänä ihan samat oireet. Vika oli akussa, ilmeisesti yksi kenno oli romahtamassa. Kun kytki jonkin virtaa kuluttavan laitteen/toiminnan päälle, akusta ei tullutkaan tarpeeksi kapasiteettia antamaan virtaa siksi sekunnin osaksi kun laturi lisää virtaa. Järjestelmän hetkellinen virranlasku alle ~10V sai varoitusvalot syttymään.
Sitten kun akku simahti lopullisesti ja vaihdoin uuden, kaikki nämä ongelmat poistuivat.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Hmm.

Montako johtoa laturille kuuluu mennä? :oops:
(jos kolme, niin yksi pyörii sitten jossain...)
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja jus »

Laturissa on kiinni kaksi johtoa. Paksu virtajohto joka menee starttimoottorille/akulle ja ohut herätevirtajohto latauksen merkkivalolta. Tonnarin laturin maadoitus hoituu ilman erillistä johtoa kiinnityskorvakkeen kautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Pientä päivitystä sähköongemiin, ei ratkaisua, mutta
jos joku osais kertoa mikä mahtaa olla.
Red Dragon kirjoitti:Päivitystä tilanteeseen...
Red Dragon kirjoitti:Auto 9k 2,3i -94

Lyhyesti:
Laturi lataa nätisti 13,9 -13,8V.
Pitkille tai vilkkua käyttäessä silloin tällöin nykäisee ja valot vilkahtaa. Joskus
jopa antilock valo on vilkahtanut.
Oireen aikana lataus heiluu 12 - 14,2v välillä.
Muutaman kerran viikon sisässä olen huomannut että scc on nollautunut eli virta on mennyt sieltä poikki.

Auto hieman nykii tasaisella kaasulla (tulpat ja ilm. suodatin vaihdettu)

Virtalukon rele tarkastettu, laturiin vaihdettu hiilet.

Muuten veikkaisin laturia, mutta ihmetyttää toi virran poikkaisu.
Maadoituspisteet tsekattu.

Ideoita?
Eli kun laitoin hätävilkut, sumuvalon, takalasin lämmittimen, pitkät ja lämppärin päälle, niin mittaristo alkoi olemaan melko disko. Sitten kun vielä kaikki sähkölasit toimimaan, niin rupesihan antilock- valokin vilkkumaan... Lataus virta meni alle 10:n eli taitaa olla laturi finaalissa. :evil: Laturivalo ei kyllä syttynyt.. :?:

Ihmetyttää vaan, miksi scc:ssä kello nollautunut...
Eilen tuli istuttua autossa ja huomasin hitaasti startatessa (ennenkuin startti aloitti pyörimään), että mittarivalot vilkutti ja hanskalokerosta kuului suht voimakkaasti releiden napina. Kun auto käynnistyi, niin scc:n kello nollautunut eli startatessa menee virrat poikki...

Virtalukon pohja vaihdettu...
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Jaha, nyt lähti laina ngsatku pois ja
pääsin sähköhäikkä tontun puikkoihin...

onko mitään ideoita mikä vois aiheuttaa ylläolevia ongelmia.. :?:

t.Sami
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8111
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja mestari »

oletko koekuormittanut akun lähiaikoina? tai vaihdoitko lainasatkusta kokeeksi tonttun akkua, poistuiko ongelma? mikset kokeillut?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

mestari kirjoitti:oletko koekuormittanut akun lähiaikoina? tai vaihdoitko lainasatkusta kokeeksi tonttun akkua, poistuiko ongelma? mikset kokeillut?
Akku on muutaman kuukauden vanha (motonetin snajderi) ja temppuili ennen ja jälkeen vaihdon eli en testannut satkun akulla.

Miten muuten viallinen virtalukon rele aiheuttaa?
(tänään voisin koittaa toisen tontun releellä vielä kertaalleen, jos vika olis sittenkin siinä)

Muuten veikkaisin laturia, mutta ihmetyttää virran "poikkaisu"..
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8111
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sähkövikaa.. täälläkin

Viesti Kirjoittaja mestari »

koekuormita akkusi ensi tilassa akkuvian poissulkemiseksi.
joskus akku vietiin takaisin viikon kahden päästä (varta) ja kuormittaessa räpsähti eli diagnoosi oli että kenno poikki akussa....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin