Saab 99, kovasti lämpiää

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kuva
Ei valitettavasti näy asfalttia vasten, mutta monesta kohtaa paistaa päivä läpi ilman mitään esteitä. Asfaltille jäi myös iso kasa kennonöyhtää; lienee kohteliasta siivota ne vielä pois. :D
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Sillä lailla, homma pulkassa. Kaikki tuntuu toimivan ja nestettäkään ei valu mistään. 8O
Lampunpesimen moottorista (se musta mötikkä kiinni flektissä?) irtosi kuitenkin yksi johto. Siis irtosi se nasta moottorin rungosta... Eipä siis varmaankaan pelkoa, että toimisi. Miksi siinä muuten on neljä nastaa mutta vain kolmeen niistä tulee johdot? Itselläni ainakin puuttui se ns. ylimmäinen johto ja paikallaan olivat vain punainen, keltainen ja ruskea. Ja nyt siis keltainen on irti kun en jaksanut ruveta raneilemaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja jus »

Se ylin liitin olisi pyyhkijämoottorin maadoitus, mutta ei tarvitse olla kytkettynä kun moottoripaketti maadoittuu jäähdyttimen kautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tähän päivään asti syylari sitten pelasi ilman ongelmia. Pakosarjan tiivisteitä vaihdettuani ja käytettyäni koneen lämpimäksi ihan kokeen vuoksi ihmettelin, kun niin kovasti tuntui savuttavan konehuoneessa. Haisi mielestäni glykolilta, mutta en kuitenkaan löytänyt mitään selkeää paikkaa, mistä savu (tai höyry) nousi.
Tänään tullessani kaupasta huomasin ison lammikon tupliksen alla. Nestettä valui tipoittain edelleen (n. tunti pysäköinnistä) ja pakkohan se oli maistaa vaikka väri vihreä olikin: glykoliahan se.
Vuotopaikka on selvästi repsikan puolella, mutta mielestäni ei valuttanut letkun paikkeilta, vaan jostain pidemmältä. Myös flektin päälle oli jotenkin valunut. Ideoita? Onko syylari jälleen entinen?

Ilman tätäkin olisi voinut elää, koska ng:ssä toimii vaihteista tällä hetkellä 3 ja 4 ja aamulla lähtiessäni kauppaan sain ensimmäiseksi ruveta paikkaamaan tyhjentynyttä rengasta tupliksesta.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tarkista ensalkuun kaikki letkujen klemmariliitokset. Mulla ainakin on joskus tiputellut nestettä syylarin liitoksista, jos ei ole tosi hyvin kiristetty klemmareita. Samoin kerran tiputteli imusarjaan menevästä letkuliitoksesta, ennen kuin tiukkasin klemmarin. Jos jäähdytysjärjestelmään kertyy painetta (esim. vuotavan kansipahvin vuoksi) niin helposti alkavat nuo liitokset tiputella. Kannattaakin kokeilla, kovettuvatko paisarille ja termarille syylarilta menevät letkut, kun moottori lämpiää. Jos muuttuvat selvästi koviksi, niin edessä saattaa hyvinkin olla ainakin kansipahvin vaihto.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Lahti411 kirjoitti:Tarkista ensalkuun kaikki letkujen klemmariliitokset. Mulla ainakin on joskus tiputellut nestettä syylarin liitoksista, jos ei ole tosi hyvin kiristetty klemmareita. Samoin kerran tiputteli imusarjaan menevästä letkuliitoksesta, ennen kuin tiukkasin klemmarin. Jos jäähdytysjärjestelmään kertyy painetta (esim. vuotavan kansipahvin vuoksi) niin helposti alkavat nuo liitokset tiputella. Kannattaakin kokeilla, kovettuvatko paisarille ja termarille syylarilta menevät letkut, kun moottori lämpiää. Jos muuttuvat selvästi koviksi, niin edessä saattaa hyvinkin olla ainakin kansipahvin vaihto.
Kokeilin tänään noita letkuja hivenen eikä ne puolen tunnin lämpenemisen aikana juurikaan kovettuneet. Olen kuitenkin pannut merkille, että nesteet eivät ole viime aikoina lämmenneet ihan yhtä paljoa kuin kesällä. Ainakaan viisari ei nouse suunnilleen kahdeksikkoa ylemmäs edes pidemmän ajon aikana. Liekö sitten kesätermari joka tuon aiheuttaa...
Lätäkköä auto ei ole tuon yhden kerran jälkeen eikä sitä ennen tehnyt, joskin pari tippaa alta saattaa löytyä. Höyryä kuitenkin nousee aina, kun auto on paikallaan esim. liikennevaloissa tai ajon loppuessa. Ajattelin talven aikana, kun auto on seisonnassa, vaihdella esim. kaikki vesiletkut sun muut, jotka vain ovat mahdollisia ja samalla klemmarit, jotka näyttävät aikaa nähneiltä. Jos sitä vaikka samalla hoitaisi sen kaasarinkin kuntoon. :lol:
Vastaa Viestiin