Tietoa 900 cabbesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Eli koulutehtävää varten kaipailisin tietoa avosatkun kehitystyöstä, elinkaaresta jne, eli jonkunlainen case pitäisi saada väännettyä. Kaikenlainen mallin elinkaareen liittyvä tieto on tervetullutta ja myös vinkit siitä, mistä tietoa vois löytää. Pitäis sunnuntaina olla 8-12 sivua tekstiä, eli pieni hoppu olisi. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Mites noissa -86 cabbeissa, onko niissä vielä se vanha pulttijako ja käsijarru etupyöriin? Oliko niissä pysty- vai viistokeula?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja core2 »

t.t.j kirjoitti:Mites noissa -86 cabbeissa, onko niissä vielä se vanha pulttijako ja käsijarru etupyöriin? Oliko niissä pysty- vai viistokeula?
Muistaakseni käsijarrut takapyöriin tuli 1988 malleihin ja viistokeulat näki päivänvalon 1987 mallissa.
Pultti jako siitä en o varma, mutta eiköhän se ollut se vanhempi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja viggen »

core2 kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Mites noissa -86 cabbeissa, onko niissä vielä se vanha pulttijako ja käsijarru etupyöriin? Oliko niissä pysty- vai viistokeula?
Muistaakseni käsijarrut takapyöriin tuli 1988 malleihin ja viistokeulat näki päivänvalon 1987 mallissa.
Pultti jako siitä en o varma, mutta eiköhän se ollut se vanhempi.
Tuosta käsijarrusta on erillaisia tietoja ois pitänyt olla jo takana -87 mallissa, mutta turboissa vasta mallissa -88 ???
Pulttijako pitäs olla 79-87 malleissa 4x114,3
88-93 malleissa 4x108
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja core2 »

viggen kirjoitti: Tuosta käsijarrusta on erillaisia tietoja ois pitänyt olla jo takana -87 mallissa, mutta turboissa vasta mallissa -88 ???
Pulttijako pitäs olla 79-87 malleissa 4x114,3 88-93 malleissa 4x108
Joo "viggen" käsijarru taakse oli tarkoitettu vuosimalliin -88, mutta kuten melkein aina niin muutoksia löytyy jo aiemman loppuvuoden mallista siis -87. Tämä asia oli esillä silloin joskus vuosia sitten, ja on suurinpiirtein näin turbojen kvantiteetti tai sanoisinko kiintiö oli täysi ja niitä oli valmistettu sen vuoden tarve valmiiksi.

Joten turbon kysynnän takia se käsijarru kerkisi turboihin vasta aivan siihen -87 loppuun -88 alkuun.

Ja tämä uudistus lasketaan siis vuodeksi 1988.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Piti ottaa suunnitelma B käyttöön, ja laajentaa aihe koskemaan koko og-satkun tuotantoa. Jos nyt sais keissiin tarpeeks pituutta. :lol: Kiitoksia kuitenkin neuvoja antaneille. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ja kun päästiin tähän ainaniinihmetyttävään käsijarru aiheeseen. Suomeen on myyty vielä -88 _mallisia_ cabbeja käsijarru etupyörissä. Tähän löytyy faktaa ja asialle hyvä selityskin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

suorsa kirjoitti:Ja kun päästiin tähän ainaniinihmetyttävään käsijarru aiheeseen. Suomeen on myyty vielä -88 _mallisia_ cabbeja käsijarru etupyörissä. Tähän löytyy faktaa ja asialle hyvä selityskin.
Kerro toki. Ei tuo meikäläisen kirjoitelma vielä ainakaan liian pitkä ole. :wink:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja suorsa »

t.t.j kirjoitti:
suorsa kirjoitti:Ja kun päästiin tähän ainaniinihmetyttävään käsijarru aiheeseen. Suomeen on myyty vielä -88 _mallisia_ cabbeja käsijarru etupyörissä. Tähän löytyy faktaa ja asialle hyvä selityskin.
Kerro toki. Ei tuo meikäläisen kirjoitelma vielä ainakaan liian pitkä ole. :wink:
Valmistusmääristä ei ole tietoa, mutta ko. autoja on tehty varastoon (ja nähtävästi toimitettu Suomeen) vuonna -87 ja runkonumerot raapustettu vuosimallille -88. Tämä on siis hyvä selitys.

Faktaa taas se, että minulla on moinen auto ollut.

Selvyyden vuoksi kerrottakoon vielä tuo käsijarru homma. Vm.87 asti käsijarru etupyörissä, vm.88 alkaen takapyörissä. Kaikki vm.88 cabbet eivät ole vanhoilla jarruilla.

Vastaava tilanne löytyy ng900 cabbesta. Auto on runkonumeron mukaan -95 (ng-cabbe tuli ko. vuonna), mutta valmistettu 6/94. Tästä seuraa se, että johtosarja ainakin hälyn osalta vuosimallia -94. Homma aiheutti jonkin verran harmaita hiuksia kaukosäädintä koodatessa ko. autoon. Vm.94 ei moisia käytä eikä myöskään siten tech2 suostunut kommunikoimaan vm.95 hälyn kanssa. Kyseessä californian tuonti.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
keisari
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja keisari »

Kaikkea löytyy...
Mun entinen aero (KHI-900) oli 1987 valmistettu 2 elokuuta käsi jarru otti eteen.....
Nyt minulla on "uusi" aero (toin ruotsista 2 viikkoa sitten) joka on valmistettu 3 syyskuuta ja rekisteröity 17.9.1987 ja on 88 malli!
Käsijarru ottaa taakse, 4x108 jako, vesijäähdytteinen turbo jne... että tämmönen tapaus
t.Keisari jäsen 3409
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tietoa 900 cabbesta

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Olisko jollakulla tietoa og:n pohjoimaisista kokonaismyyntimääristä?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Vastaa Viestiin