
Tietoa 900 cabbesta
Tietoa 900 cabbesta
Eli koulutehtävää varten kaipailisin tietoa avosatkun kehitystyöstä, elinkaaresta jne, eli jonkunlainen case pitäisi saada väännettyä. Kaikenlainen mallin elinkaareen liittyvä tieto on tervetullutta ja myös vinkit siitä, mistä tietoa vois löytää. Pitäis sunnuntaina olla 8-12 sivua tekstiä, eli pieni hoppu olisi. 

Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Tietoa 900 cabbesta
Muutama linkki, jos vaikka ois apua.
http://www.ajovalo.net/Historia/saab_900.htm
http://wapedia.mobi/fi/Saab_(automerkki)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_(automerkki)
http://personal.inet.fi/koti/jonas.karl ... /museo.htm
http://mobil.aftonbladet.se/bil/retro/a ... 082.mobila
http://www.900klubben.com/hist.asp
http://home.swipnet.se/dawid/saabhistoria.htm
http://www.ajovalo.net/Historia/saab_900.htm
http://wapedia.mobi/fi/Saab_(automerkki)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_(automerkki)
http://personal.inet.fi/koti/jonas.karl ... /museo.htm
http://mobil.aftonbladet.se/bil/retro/a ... 082.mobila
http://www.900klubben.com/hist.asp
http://home.swipnet.se/dawid/saabhistoria.htm
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Tietoa 900 cabbesta
Mites noissa -86 cabbeissa, onko niissä vielä se vanha pulttijako ja käsijarru etupyöriin? Oliko niissä pysty- vai viistokeula?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Tietoa 900 cabbesta
Muistaakseni käsijarrut takapyöriin tuli 1988 malleihin ja viistokeulat näki päivänvalon 1987 mallissa.t.t.j kirjoitti:Mites noissa -86 cabbeissa, onko niissä vielä se vanha pulttijako ja käsijarru etupyöriin? Oliko niissä pysty- vai viistokeula?
Pultti jako siitä en o varma, mutta eiköhän se ollut se vanhempi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Tietoa 900 cabbesta
Tuosta käsijarrusta on erillaisia tietoja ois pitänyt olla jo takana -87 mallissa, mutta turboissa vasta mallissa -88 ???core2 kirjoitti:Muistaakseni käsijarrut takapyöriin tuli 1988 malleihin ja viistokeulat näki päivänvalon 1987 mallissa.t.t.j kirjoitti:Mites noissa -86 cabbeissa, onko niissä vielä se vanha pulttijako ja käsijarru etupyöriin? Oliko niissä pysty- vai viistokeula?
Pultti jako siitä en o varma, mutta eiköhän se ollut se vanhempi.
Pulttijako pitäs olla 79-87 malleissa 4x114,3
88-93 malleissa 4x108
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Tietoa 900 cabbesta
Joo "viggen" käsijarru taakse oli tarkoitettu vuosimalliin -88, mutta kuten melkein aina niin muutoksia löytyy jo aiemman loppuvuoden mallista siis -87. Tämä asia oli esillä silloin joskus vuosia sitten, ja on suurinpiirtein näin turbojen kvantiteetti tai sanoisinko kiintiö oli täysi ja niitä oli valmistettu sen vuoden tarve valmiiksi.viggen kirjoitti: Tuosta käsijarrusta on erillaisia tietoja ois pitänyt olla jo takana -87 mallissa, mutta turboissa vasta mallissa -88 ???
Pulttijako pitäs olla 79-87 malleissa 4x114,3 88-93 malleissa 4x108
Joten turbon kysynnän takia se käsijarru kerkisi turboihin vasta aivan siihen -87 loppuun -88 alkuun.
Ja tämä uudistus lasketaan siis vuodeksi 1988.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Tietoa 900 cabbesta
Piti ottaa suunnitelma B käyttöön, ja laajentaa aihe koskemaan koko og-satkun tuotantoa. Jos nyt sais keissiin tarpeeks pituutta.
Kiitoksia kuitenkin neuvoja antaneille. 


Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Tietoa 900 cabbesta
Ja kun päästiin tähän ainaniinihmetyttävään käsijarru aiheeseen. Suomeen on myyty vielä -88 _mallisia_ cabbeja käsijarru etupyörissä. Tähän löytyy faktaa ja asialle hyvä selityskin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Tietoa 900 cabbesta
Kerro toki. Ei tuo meikäläisen kirjoitelma vielä ainakaan liian pitkä ole.suorsa kirjoitti:Ja kun päästiin tähän ainaniinihmetyttävään käsijarru aiheeseen. Suomeen on myyty vielä -88 _mallisia_ cabbeja käsijarru etupyörissä. Tähän löytyy faktaa ja asialle hyvä selityskin.

Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Tietoa 900 cabbesta
Valmistusmääristä ei ole tietoa, mutta ko. autoja on tehty varastoon (ja nähtävästi toimitettu Suomeen) vuonna -87 ja runkonumerot raapustettu vuosimallille -88. Tämä on siis hyvä selitys.t.t.j kirjoitti:Kerro toki. Ei tuo meikäläisen kirjoitelma vielä ainakaan liian pitkä ole.suorsa kirjoitti:Ja kun päästiin tähän ainaniinihmetyttävään käsijarru aiheeseen. Suomeen on myyty vielä -88 _mallisia_ cabbeja käsijarru etupyörissä. Tähän löytyy faktaa ja asialle hyvä selityskin.
Faktaa taas se, että minulla on moinen auto ollut.
Selvyyden vuoksi kerrottakoon vielä tuo käsijarru homma. Vm.87 asti käsijarru etupyörissä, vm.88 alkaen takapyörissä. Kaikki vm.88 cabbet eivät ole vanhoilla jarruilla.
Vastaava tilanne löytyy ng900 cabbesta. Auto on runkonumeron mukaan -95 (ng-cabbe tuli ko. vuonna), mutta valmistettu 6/94. Tästä seuraa se, että johtosarja ainakin hälyn osalta vuosimallia -94. Homma aiheutti jonkin verran harmaita hiuksia kaukosäädintä koodatessa ko. autoon. Vm.94 ei moisia käytä eikä myöskään siten tech2 suostunut kommunikoimaan vm.95 hälyn kanssa. Kyseessä californian tuonti.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Tietoa 900 cabbesta
Kaikkea löytyy...
Mun entinen aero (KHI-900) oli 1987 valmistettu 2 elokuuta käsi jarru otti eteen.....
Nyt minulla on "uusi" aero (toin ruotsista 2 viikkoa sitten) joka on valmistettu 3 syyskuuta ja rekisteröity 17.9.1987 ja on 88 malli!
Käsijarru ottaa taakse, 4x108 jako, vesijäähdytteinen turbo jne... että tämmönen tapaus
t.Keisari jäsen 3409
Mun entinen aero (KHI-900) oli 1987 valmistettu 2 elokuuta käsi jarru otti eteen.....
Nyt minulla on "uusi" aero (toin ruotsista 2 viikkoa sitten) joka on valmistettu 3 syyskuuta ja rekisteröity 17.9.1987 ja on 88 malli!
Käsijarru ottaa taakse, 4x108 jako, vesijäähdytteinen turbo jne... että tämmönen tapaus
t.Keisari jäsen 3409
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Tietoa 900 cabbesta
Olisko jollakulla tietoa og:n pohjoimaisista kokonaismyyntimääristä?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977