Käynnistysongelmia kylmällä 900i

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sarah
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 16:47

Käynnistysongelmia kylmällä 900i

Viesti Kirjoittaja sarah »

Rakas isiliising-käyttöautoni 900i 16v -91 ei oikein tahdo käynnistyä kylmänä ja kylmällä ilmalla. Kesäisin hörähtää käyntiin kerrasta, mutta kun lämpötila laskee nollan tuntumaan alkavat ongelmat. Startatessa kylmänä ei lähde käyntiin, ja ilmeisesti kastelee tulpat (bensa alkaa haista). Jo alle tunti johdon päässä korjaa kyllä ongelman, mutta kun aina ei ole mahdollisuutta saada autoa lämmitykseen, ja talvellakin pitäisi liikkeelle päästä.. :? Saapin yllä leijuu isukin antama uhkaus talven ajan seisontavakuutuksesta, jos ongelmaan ei suhteellisen huokeaa ratkaisua löydy. En kuitenkaan raaskisi luopua talveksi turvallisesta ja muuten hyvin toimivasta menopelistä! Onko kenelläkään mitään hajua, mikä voisi olla vikana?
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Onko Akku hyvä?
Entä kylmäkäynnistyssuutin ehjä?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
sarah
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 16:47

Viesti Kirjoittaja sarah »

Akku on hyvä. :) Kylmäkäynnistyssuutin on saamani informaation mukaan vaihdettu, mutta pitää ilmeisesti testata se vielä ja varmistaa asia, kiitos vinkistä! Googlettamalla löysinkin jo jotain ohjetta siihen:
http://www.saunalahti.fi/peasant/saab_kks.shtml

Lisää vinkkejä otetaan vastaan!
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Vastaan, vaikka en ruiskuekspertti olekaan. Tarkista kaikki ali- ja ylipaineletkut mitä siellä konehuoneessa on. Alipainevuodot aiheuttavat mm. seuraavia ongelmia ja häiröitä. Tyhjäkäynti "vaeltaa", chek engine valo palaa satunnaisesti, kiihdytyksessä pätkii ja ei oikein tahdo lähteä kylmänä käyntiin. Lukuisista sähkövikamahdollisuuksista em. oireiden perusteella aloittaisin etsimisen vaihtamalla lämpötunnistinanturin.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Tarkista onko lämpöanturi ehjä, on siinä imusarjalaipassa 2 ja 3 putken välissä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Ai niin ja kunnon sytytystulpat TIÄTENKIN!
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

käsittäkseni ei 16v malleissa ole koko kytkintä, tai en ole sitä ikinä löytänyt/nähnyt ainakaa. ruiskun lämpömittauksen hoitaa juuri se anturi joka sijaitsee 2 ja 3 imuputken välissä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Vaikuttaa vahvasti Jampankin mainitsemalta lämpö- eli NTC-vastukselta.
Esim. Motonetissakaan anturi ei maksa montaa euroa.

Suurin osa LH-jetronicin vioista johtuu ko. anturista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin