Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Hei!
Olen juuri hankkinut ensimmäisen Saabini! Kokemukset ovat muuten hyviä, mutta pari asiaa askarruttaa.
1. SID:n kieli palautuu aina yön jälkeen ruotsinkieliseksi, vaikka minulle kävisi mielummin englanti. Suomi olis tietysti kaikista para mutta sitä ei näytä olevan tarjolla. Miten saan kieliasetuksen säilymään?
2. Varustelistalla piti olla polttoainekäyttöinen lisälämmitin, mutta en ole juuri havainnut laitteen toimintaa kuin pienen hetken kerrallaan. SID:ssä näkyy heti ensimmäisenä "parkeringsvärmare", jonka alta löytyvät manuaalinen käyttö (värmare på/av) sekä ajastin kolmella esivalinnalla. Ajastin ja manuaalikäynnistys toimivat eli sisätilan tuuletin käynnistyy, mutta sammuu alle 3 sekunnin. Lisäksi mitään ääntä eberin käynnistymisestä en kuule, en auton sisällä enkä ulkona. Muutaman kerran olen nähnyt mittaristossa ison oranssin(?) merkkivalon, jossa on vieressä numero "2", mutta sekin sammuu 3-20 sekunnin kuluttua.
-Voiko olla mahdollista, että autossani ei edes olisi koko lämmitintä?
-Missä päin moottoritilaa lämmittimen kuuluisi sijaita?
-Mikä on Eberin tarkka malli? kW?
Olen selaillut foormia ja aiheista löytyy osin vastauksia, mutta autoni oireet eivät täysin mielestäni vastaa hakutuloksiani.
Olen juuri hankkinut ensimmäisen Saabini! Kokemukset ovat muuten hyviä, mutta pari asiaa askarruttaa.
1. SID:n kieli palautuu aina yön jälkeen ruotsinkieliseksi, vaikka minulle kävisi mielummin englanti. Suomi olis tietysti kaikista para mutta sitä ei näytä olevan tarjolla. Miten saan kieliasetuksen säilymään?
2. Varustelistalla piti olla polttoainekäyttöinen lisälämmitin, mutta en ole juuri havainnut laitteen toimintaa kuin pienen hetken kerrallaan. SID:ssä näkyy heti ensimmäisenä "parkeringsvärmare", jonka alta löytyvät manuaalinen käyttö (värmare på/av) sekä ajastin kolmella esivalinnalla. Ajastin ja manuaalikäynnistys toimivat eli sisätilan tuuletin käynnistyy, mutta sammuu alle 3 sekunnin. Lisäksi mitään ääntä eberin käynnistymisestä en kuule, en auton sisällä enkä ulkona. Muutaman kerran olen nähnyt mittaristossa ison oranssin(?) merkkivalon, jossa on vieressä numero "2", mutta sekin sammuu 3-20 sekunnin kuluttua.
-Voiko olla mahdollista, että autossani ei edes olisi koko lämmitintä?
-Missä päin moottoritilaa lämmittimen kuuluisi sijaita?
-Mikä on Eberin tarkka malli? kW?
Olen selaillut foormia ja aiheista löytyy osin vastauksia, mutta autoni oireet eivät täysin mielestäni vastaa hakutuloksiani.
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Eberissä jotain vikaa. Omassa väliin juonittelee vastaavasti ja vikakoodien perusteella herjailee paloilmapuhaltimesta. Käytä vikakoodien luvussa, se kertoo mikä eberiä vaivaa. 5kW lienee teholtaan.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Kävin aamulla autolla mutkan. SID:n kieli oli säilynyt yön yli englantina! Jotain positiivista. Saa nähdä kauan kestää...
Lisäksi kokeilin eberiä, tällä kertaa konepelti ylhäällä. Sisätilan tuuletin käynnistyy, oranssi merkkivalo syttyy mittaristoon ja vaimea lorina tai kurnutus kuuluu moottoritilasta. Ei mitään sytyttimen naksutusta tai muuta, miten lämppärin kuuluis kaiketi ääntää toimiessaan. Ei yskäse, ei tohise, ja 3 sekunnin päästä sammuu...
Missä se eber oikein sijaitsee moottoritilassa ja onko tietoa mallista?
Missähän pk-seudulla noita huollettais? Luin foorumilta, että hyviä kokemuksia on ainakin tuolta: http://www.finnklima.fi/
Lisäksi kokeilin eberiä, tällä kertaa konepelti ylhäällä. Sisätilan tuuletin käynnistyy, oranssi merkkivalo syttyy mittaristoon ja vaimea lorina tai kurnutus kuuluu moottoritilasta. Ei mitään sytyttimen naksutusta tai muuta, miten lämppärin kuuluis kaiketi ääntää toimiessaan. Ei yskäse, ei tohise, ja 3 sekunnin päästä sammuu...
Missä se eber oikein sijaitsee moottoritilassa ja onko tietoa mallista?
Missähän pk-seudulla noita huollettais? Luin foorumilta, että hyviä kokemuksia on ainakin tuolta: http://www.finnklima.fi/
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Kuten edellisessä viestissä totesin, kuulostaa vaivat samalta kuin itsellä polttoilmapuhaltimen temppuillessa. Finnklimakaan ei saa vikakoodeja luettua joten Tech2 nokassa pitäisi käyttää. Kysypä Mimmiltä apua.Rusakko__ kirjoitti:Kävin aamulla autolla mutkan. SID:n kieli oli säilynyt yön yli englantina! Jotain positiivista. Saa nähdä kauan kestää...
Lisäksi kokeilin eberiä, tällä kertaa konepelti ylhäällä. Sisätilan tuuletin käynnistyy, oranssi merkkivalo syttyy mittaristoon ja vaimea lorina tai kurnutus kuuluu moottoritilasta. Ei mitään sytyttimen naksutusta tai muuta, miten lämppärin kuuluis kaiketi ääntää toimiessaan. Ei yskäse, ei tohise, ja 3 sekunnin päästä sammuu...
Missä se eber oikein sijaitsee moottoritilassa ja onko tietoa mallista?
Missähän pk-seudulla noita huollettais? Luin foorumilta, että hyviä kokemuksia on ainakin tuolta: http://www.finnklima.fi/
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Dodih
Merkkihuollossa käyty koodit lukemassa. Joku paloilmatuuletin rikki ja ohjainkortti samaten. Heidän ehdotus: uusi poltin asennuksineen... 2500 € !!!
Siis voi v***u... Miten voi olla noin suolainen hinta! En ole vielä täysin toipunut tästä, enkä kykene itsenäiseen ajatteluun. Siispä, olisko jollain ideoita?
Kai tuohon hintaan jo asentaa uuden, erillisen eeberin/webaston kaikkine kilkuttimineen?
Menen nyt jääkaapille, juon olusen ja itken itseni uneen
...
Kaljat juotu, ei auttanu...
Katselin huoltokuittia. Seuraavat vikakoodit on listattu:
-B0449 Paloilmapuhallin tukossa
-B0452 Polttoilmapuhallin piiri katkos ("Ohjainlaitetta ei saa erikseen, vaatii koko lämmittimen vaihdon")
Merkkihuollossa käyty koodit lukemassa. Joku paloilmatuuletin rikki ja ohjainkortti samaten. Heidän ehdotus: uusi poltin asennuksineen... 2500 € !!!
Siis voi v***u... Miten voi olla noin suolainen hinta! En ole vielä täysin toipunut tästä, enkä kykene itsenäiseen ajatteluun. Siispä, olisko jollain ideoita?
Kai tuohon hintaan jo asentaa uuden, erillisen eeberin/webaston kaikkine kilkuttimineen?
Menen nyt jääkaapille, juon olusen ja itken itseni uneen
...
Kaljat juotu, ei auttanu...
Katselin huoltokuittia. Seuraavat vikakoodit on listattu:
-B0449 Paloilmapuhallin tukossa
-B0452 Polttoilmapuhallin piiri katkos ("Ohjainlaitetta ei saa erikseen, vaatii koko lämmittimen vaihdon")
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Mulla oli samat ongelmat; vikakoodin luvussa paljastui seuraavaa:Rusakko__ kirjoitti:Dodih
Merkkihuollossa käyty koodit lukemassa. Joku paloilmatuuletin rikki ja ohjainkortti samaten. Heidän ehdotus: uusi poltin asennuksineen... 2500 € !!!
Siis voi v***u... Miten voi olla noin suolainen hinta! En ole vielä täysin toipunut tästä, enkä kykene itsenäiseen ajatteluun. Siispä, olisko jollain ideoita?
Kai tuohon hintaan jo asentaa uuden, erillisen eeberin/webaston kaikkine kilkuttimineen?
Menen nyt jääkaapille, juon olusen ja itken itseni uneen
...
Kaljat juotu, ei auttanu...
Katselin huoltokuittia. Seuraavat vikakoodit on listattu:
-B0449 Paloilmapuhallin tukossa
-B0452 Polttoilmapuhallin piiri katkos ("Ohjainlaitetta ei saa erikseen, vaatii koko lämmittimen vaihdon")
- paloilmapuhallin tukossa
- polttoilmapuhallinpiiri, katkos
- polttoilmapuhallinpiiri, oikosulku maahan
Puhallin vaihdettiin mutta vielä pajalla ollessa Eberi ei lähtenyt pelaamaan. Sanoivat, että todennäköisesti myös ohjausyksikkökin on sökönä, ja se laitettiinkin sitten tilaukseen Ruotsin maalta (hinta rapiat 500 €). Kuinka ollakaan vielä samana iltana Eber kuitenkin heräsi henkiin ja on nyt kolme päivää toiminut ongelmitta (koputtaa puuta) eikä tuota ohjausboxia siis (ainakaan tällä kertaa) tarvinnut uusia.
Tällä kertaa selvisin hieman yli 500 € laskulla. Mikäli tuo ohjausyksikkökin olisi pitänyt vaihtaa olisi remppasumma noussut reiluun 1000 euroon. Kokonaan uusi Eber olisi liikkeen mukaan tullut maksamaan hieman yli 2000 € (ilman työn osuutta). Toivotaan että ainakin tämän talven lämmitin olisi suostuvainen yhteistyöhön...
9-3 SportSedan Linear 1.9 TTiD -11
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Jos autoliikkeestä ostit, niin korjaus menee heidän piikkiin, vaikka muuta todennäköisesti ensimmäisenä väittävätkin.Rusakko__ kirjoitti: ... Olen juuri hankkinut ensimmäisen Saabini! ... Varustelistalla piti olla polttoainekäyttöinen lisälämmitin ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
No eikös nyt ole näin että uuden eeberin hankkii ja asennuttaa alle 2000 €, että mitään tuon hinta luokan korjausjuttujahan ei kannata edes miettiä, vai?
Olkoonkin että lämppärin käyttö tapahtuiski sen jälkeen laitteen omasta ohjaimesta, eikä siis SIDstä? Tosin tuohan olis vaan hyvä, niin ei tarttis mennä merkkiliikkeeseen. Kaupan päälle vielä takuu!
Olkoonkin että lämppärin käyttö tapahtuiski sen jälkeen laitteen omasta ohjaimesta, eikä siis SIDstä? Tosin tuohan olis vaan hyvä, niin ei tarttis mennä merkkiliikkeeseen. Kaupan päälle vielä takuu!
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Eli siis jälkiasenteista lämppäriä ei saa automaatti-ilmanvaihtoon kytkettyä???Mimmi kirjoitti:Ongelmaksi tulee kabiinin lämmitys, mutta jos pelkkä moottorin lämmitys riittää, niin...
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Ei välttämättä. Omaa ostaessa myyjä kertoi Eeberin olevan autossa mutta toimivan vähän omituisesti ja ilmoitti etteivät huolla sitä kuntoon mutta hyvittävät auton hinnasta " vähän enemmän ".JKen kirjoitti:Jos autoliikkeestä ostit, niin korjaus menee heidän piikkiin, vaikka muuta todennäköisesti ensimmäisenä väittävätkin.Rusakko__ kirjoitti: ... Olen juuri hankkinut ensimmäisen Saabini! ... Varustelistalla piti olla polttoainekäyttöinen lisälämmitin ...
Jos liike ei olisi ilmoittanut asiaa olisi se kuulemma tulkinnallinen tuon korvauksen suhteen myöhemmin, mitä lie tarkoittanut loppujen lopuksi..no, ostin uuden takuullisen eeberin asennuksineen seitsemällä sadalla liikkeestä ja hyvin pöhisee. Tosin ei ihan vertailukelpoinen tuo väyläsähköinen 9-3 ja 9-5 malli.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Kyllä välttämättä ensimmäisessä viestissä annettujen tietojen perusteella, jota tuossa yritin vihjailevasti lainata. Tuo "tulkinnallinen jne." on juuri se, mitä ensimmäisenä väittävät. Molemmat tapaukset täysin vertailukelpoisia tähän asiaan.saabvector kirjoitti:Ei välttämättä. Omaa ostaessa myyjä kertoi Eeberin olevan autossa mutta toimivan vähän omituisesti ja ilmoitti etteivät huolla sitä kuntoon mutta hyvittävät auton hinnasta " vähän enemmän ".JKen kirjoitti:Jos autoliikkeestä ostit, niin korjaus menee heidän piikkiin, vaikka muuta todennäköisesti ensimmäisenä väittävätkin.Rusakko__ kirjoitti: ... Olen juuri hankkinut ensimmäisen Saabini! ... Varustelistalla piti olla polttoainekäyttöinen lisälämmitin ...
Jos liike ei olisi ilmoittanut asiaa olisi se kuulemma tulkinnallinen tuon korvauksen suhteen myöhemmin, mitä lie tarkoittanut loppujen lopuksi..no, ostin uuden takuullisen eeberin asennuksineen seitsemällä sadalla liikkeestä ja hyvin pöhisee. Tosin ei ihan vertailukelpoinen tuo väyläsähköinen 9-3 ja 9-5 malli.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
[/quote]
Kyllä välttämättä ensimmäisessä viestissä annettujen tietojen perusteella, jota tuossa yritin vihjailevasti lainata. Tuo "tulkinnallinen jne." on juuri se, mitä ensimmäisenä väittävät. Molemmat tapaukset täysin vertailukelpoisia tähän asiaan.[/quote]
Vähän epäselvästi kirjoitin..Tarkoitin että mallit 9-3 ja 9-5 eivät ole vertailukelpoisia eeberin toimivuudelta / tarvike eeberin ostoa ja toimivuutta ajatellen kun 9-3 .ssa on väyläsähköt.
Minunkin silloisessa auto esite lapussa luki polttoaine käyttöinen lämmitin..se oli vain vedetty henkseleillä yli
Kyllä välttämättä ensimmäisessä viestissä annettujen tietojen perusteella, jota tuossa yritin vihjailevasti lainata. Tuo "tulkinnallinen jne." on juuri se, mitä ensimmäisenä väittävät. Molemmat tapaukset täysin vertailukelpoisia tähän asiaan.[/quote]
Vähän epäselvästi kirjoitin..Tarkoitin että mallit 9-3 ja 9-5 eivät ole vertailukelpoisia eeberin toimivuudelta / tarvike eeberin ostoa ja toimivuutta ajatellen kun 9-3 .ssa on väyläsähköt.
Minunkin silloisessa auto esite lapussa luki polttoaine käyttöinen lämmitin..se oli vain vedetty henkseleillä yli
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Onko kenelläkään tietoa mikä on eberin tyyppinumero tai varaosanumero? Voiko olla että se olis 3 kW-malli 5 kilowattisen sijaan...
On nimittäin näin, että OEM-lämppäriyksikköjä vois löytyä ku tietäs vaan varmuudella mikä malli on kyseessä. Päiväs aikaan en pääse oikeen ite tutkimaan ja pimeällä ei se on semmosta tuhertamista...
On nimittäin näin, että OEM-lämppäriyksikköjä vois löytyä ku tietäs vaan varmuudella mikä malli on kyseessä. Päiväs aikaan en pääse oikeen ite tutkimaan ja pimeällä ei se on semmosta tuhertamista...
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Aiheesta lisää vuodatusta toisessa viestiketjussa : http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=104485pekkatyn kirjoitti:Mulla oli samat ongelmat; vikakoodin luvussa paljastui seuraavaa:Rusakko__ kirjoitti:Dodih
Merkkihuollossa käyty koodit lukemassa. Joku paloilmatuuletin rikki ja ohjainkortti samaten. Heidän ehdotus: uusi poltin asennuksineen... 2500 € !!!
Siis voi v***u... Miten voi olla noin suolainen hinta! En ole vielä täysin toipunut tästä, enkä kykene itsenäiseen ajatteluun. Siispä, olisko jollain ideoita?
Kai tuohon hintaan jo asentaa uuden, erillisen eeberin/webaston kaikkine kilkuttimineen?
Menen nyt jääkaapille, juon olusen ja itken itseni uneen
...
Kaljat juotu, ei auttanu...
Katselin huoltokuittia. Seuraavat vikakoodit on listattu:
-B0449 Paloilmapuhallin tukossa
-B0452 Polttoilmapuhallin piiri katkos ("Ohjainlaitetta ei saa erikseen, vaatii koko lämmittimen vaihdon")
- paloilmapuhallin tukossa
- polttoilmapuhallinpiiri, katkos
- polttoilmapuhallinpiiri, oikosulku maahan
Puhallin vaihdettiin mutta vielä pajalla ollessa Eberi ei lähtenyt pelaamaan. Sanoivat, että todennäköisesti myös ohjausyksikkökin on sökönä, ja se laitettiinkin sitten tilaukseen Ruotsin maalta (hinta rapiat 500 €). Kuinka ollakaan vielä samana iltana Eber kuitenkin heräsi henkiin ja on nyt kolme päivää toiminut ongelmitta (koputtaa puuta) eikä tuota ohjausboxia siis (ainakaan tällä kertaa) tarvinnut uusia.
Tällä kertaa selvisin hieman yli 500 € laskulla. Mikäli tuo ohjausyksikkökin olisi pitänyt vaihtaa olisi remppasumma noussut reiluun 1000 euroon. Kokonaan uusi Eber olisi liikkeen mukaan tullut maksamaan hieman yli 2000 € (ilman työn osuutta). Toivotaan että ainakin tämän talven lämmitin olisi suostuvainen yhteistyöhön...
Jussi Juonio # 1996
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Re: Ongelmia eberin ja SID:n kanssa
Tilanne elää yhä...
Onko kenelläkään kokemusta, kuinka toimii pelkkä moottorilämmitys eberillä niin että sisätilaa ei lämmitä lainkaan. Meinaan että kuinka pian ja kuinka lämmintä ilmaa auto alkaa pukkaamaan kabiiniin ko. tapauksessa??
Jos vaan riittävästi lämmittää ensin moottoria ja sitten vaan hyppää autoon, niin eikös sen pitäisi heti alkaa pukkaamaan lämpöä sisälle?
Tällainen ratkaisu tulis harkintaan, jos jälkiasenteista lämppäriä ei saa kytkettyä automaatti-ilmanvaihtoon.
Onko kenelläkään kokemusta, kuinka toimii pelkkä moottorilämmitys eberillä niin että sisätilaa ei lämmitä lainkaan. Meinaan että kuinka pian ja kuinka lämmintä ilmaa auto alkaa pukkaamaan kabiiniin ko. tapauksessa??
Jos vaan riittävästi lämmittää ensin moottoria ja sitten vaan hyppää autoon, niin eikös sen pitäisi heti alkaa pukkaamaan lämpöä sisälle?
Tällainen ratkaisu tulis harkintaan, jos jälkiasenteista lämppäriä ei saa kytkettyä automaatti-ilmanvaihtoon.