Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja wesku »

Rene-Rane kirjoitti: totta mutta tämä on taas väärin niitä kohtaan joilla on pitkät työmatkat jne jne esim. taksi kuskit... ja kaikki ketä ajavat työkseen.
Asiakkaat sen maksaa jos tosiaan työkseen ajaa. Niin ja jos työmatkoja ajaa eikä julkisilla pääse niin kai ne vähennykset kasvaa.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

wesku kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti: totta mutta tämä on taas väärin niitä kohtaan joilla on pitkät työmatkat jne jne esim. taksi kuskit... ja kaikki ketä ajavat työkseen.
Asiakkaat sen maksaa jos tosiaan työkseen ajaa. Niin ja jos työmatkoja ajaa eikä julkisilla pääse niin kai ne vähennykset kasvaa.
noniin.. mutta miksi kaikesta pitää tehdä kallista laskekaa nyt jukolauta jotain muutakin kun palkkoja ei täälä ole kohta enää varaa asua ja elää :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja qaw »

V.J.S kirjoitti:
karg kirjoitti: Ja sen kun näkis, että "nykyinen autovero" korvattais kilometripohjaisella verotuksella... :roll: Tarkoittaako se sitten sitä, mikä pitää maksaa kun auton ostaa, vai sitä mikä pitää maksaa joka vuosi vai säkällä molempia..? :P
Niin siis tuo kilometripohjainen verotushan voidaan hoitaa käytännössä vain yhdellä tavalla, eli GPS-loggeri joka autoon pakolliseksi...Isoveli valvoo ja sillai :roll:
Ihan samaa mieltä tuosta Vehviläisen kommentista, että puhuu vaan itselleen lisää kannatusta, oikeasti mitään vastaavaa harjoitetta ei varmasti ole missään työryhmässä edes oikeasti pohdinnan alla. Ovelasti myös sysää tuon teknisen rajoitteen, eli muuttuvien nopeusrajoitusten kalliuden teiden ylläpitäjien vastuulle...Oikeasti, jos sitä rahaa / tukea moiseen harjoitukseen antaa, niin varmasti ilmestyy taulut pääteiden varsille rapi-rapi aikataululla. Nyt vaan hymistellään että hitto ku ne on niin kalliita, kyllä me muuten... :roll:
Edelleenkin: Verotus pitää sisällyttää polttoaineen hintaan. Näin suurikulutuksisen auton omistamista ei veroteta, sillä ajamista kylläkin. Sama pätee pienikulutuksiseen, jos ajaa paljon -> kuluttaa paljon -> saastuttaa paljon -> maksaa paljon.

Ei voi ymmärtää mikä estää asian toteuttamista näin, ainoalla oikeudenmukaisella tavalla :evil:
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja aero »

Rene-Rane kirjoitti:totta mutta tämä on taas väärin niitä kohtaan joilla on pitkät työmatkat jne jne esim. taksi kuskit... ja kaikki ketä ajavat työkseen.


mutta tuota suomen "hienoa" autoverotusta voisi kieltämättä muuttaa/laskea !
Työmatkoihin homma on helppo kompensoida nostamalla verotuksen matkavähennyksen ylärajaa. Firmoille (takseille ja kuljetusyhtiöille) sitten mahdollisesti jotenkin muuten. Joku foorumin ammattikuskeista osaakin varmasti kertoa pitkästä aikaa, saako ja jos saa niin mistä veroista helpotusta yrityskäyttöisessä autossa. ALV:n saa pois joo, mutta autovero ja ajoneuvovero mennee kuin yksityisilläkin? Vakuutusmaksut käsittääkseni ovat pilvissä verrattuna yksityiskäyttöön, mutta se ei ole valtion laskuttamaa rahaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Haluan nähdä sen poliitikon joka sanoo "poistimme autoveron, ja nostimme samalla bensan hintaa euron litra" :D
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

qaw kirjoitti: Edelleenkin: Verotus pitää sisällyttää polttoaineen hintaan. Näin suurikulutuksisen auton omistamista ei veroteta, sillä ajamista kylläkin. Sama pätee pienikulutuksiseen, jos ajaa paljon -> kuluttaa paljon -> saastuttaa paljon -> maksaa paljon.

Ei voi ymmärtää mikä estää asian toteuttamista näin, ainoalla oikeudenmukaisella tavalla :evil:
Ei kun kyllä se pitää nimenomaan rankaista ostamisesta (autovero), omistamisesta (käyttömaksut, katsastukset, käyttövoimamaksut) että ajamisesta (polttoaine).
Moneen kertaan ennenkin asiasta olen kirjoitellut, mutta tämä käyttövoimaveropelleily ja bensan sekä dieselin eriarvoinen verotus on jotain ihan käsittämätöntä. Polttoaineverot samalle tasolle, käyttövoimaverot hitoille ja autovero nyt sitten vaikka niiden CO2 päästöjen mukaan, jos sitä on kerran ihan pakko periä. Parhauttahan tietenkin olisi, kun koko saakelin autovero (eli ostamisen verotus) poistuisi. Jokainen voisi sitten valita omaan käyttöönsä sopivimman yksilön, eikä tarvitsisi ynnäillä mitään järjettömiä vuotuisia kilometrilaskelmia, että kannattaako ottaa bensa vai diisseli jne.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja karg »

aero kirjoitti:Autovero ainakin on se, joka maksetaan kun auton ostaa (tai oikeastaan rekisteröi), mutta poliitikon kielessä todennäköisesti molempia.
Ai joo.. Trafin lapussa lukeekin "Ajoneuvovero" eli se ei olekaan pelkästään "autovero". :P
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja karg »

wesku kirjoitti:
karg kirjoitti: Ja sen kun näkis, että "nykyinen autovero" korvattais kilometripohjaisella verotuksella
Eiköhän homma olisi ollut jo vuosikymmenet helppo toteuttaa korottamalla bensaveroa.
Tässähän käy joskus myöhemmin todennäköisimmin niin, että isoveli kiristää valvontaa ja tommoset kilometripohjaiset verotukset lisätään vaan kokonaispottiin, kunhan sopiva tekniikka on saatu pakolla jokaiseen autoon (autoilijoiden kustannuksella tietenkin). Ja eiköhän sitä bensaveroa nostella muutenkin siitä huolimatta, että mitä muita veroja autoilijat joutuvat maksamaan.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Naxu kirjoitti:Haluan nähdä sen poliitikon joka sanoo "poistimme autoveron, ja nostimme samalla bensan hintaa euron litra" :D
Jos autovero poistettasiin olisi polttoaineveroa korotettava 30 senttiä. Lisäksi syntyisi säästöä, kun autoveron keräämisen aiheuttamat kulut poistuisi.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja wesku »

Pekka Valtanen kirjoitti:
Naxu kirjoitti:Haluan nähdä sen poliitikon joka sanoo "poistimme autoveron, ja nostimme samalla bensan hintaa euron litra" :D
Jos autovero poistettasiin olisi polttoaineveroa korotettava 30 senttiä. Lisäksi syntyisi säästöä, kun autoveron keräämisen aiheuttamat kulut poistuisi.
Vai olisko 40-50 senttiä jos ajaminen vähentyisi ? Miten 30 c laskettu ?
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja qaw »

wesku kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:
Naxu kirjoitti:Haluan nähdä sen poliitikon joka sanoo "poistimme autoveron, ja nostimme samalla bensan hintaa euron litra" :D
Jos autovero poistettasiin olisi polttoaineveroa korotettava 30 senttiä. Lisäksi syntyisi säästöä, kun autoveron keräämisen aiheuttamat kulut poistuisi.
Vai olisko 40-50 senttiä jos ajaminen vähentyisi ? Miten 30 c laskettu ?
Miksi veroa pitäisi korottaa enemmän, jos ajaminen vähentyisi?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja aero »

qaw kirjoitti: Miksi veroa pitäisi korottaa enemmän, jos ajaminen vähentyisi?
Koska verojen kokonaispotti vähenisi, kun polttoaineen kulutus vähenisi. Ts. jos se 30snt on laskettu nykyisellä polttoainekulutuksella, niin jos väki tuon hintakorotuksen vuoksi ajaa vähemmän, jää verokertymä pienemmäksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ainii mä tyhmänä aattelin että sitten mm. tiestön ylläpitotarvekin vähenee, joten ei tarvita niin isoa pottia... mutta koskapa niitä verotuloja olisi niiden maksajien eduksi suunnattu ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja aero »

Eihän niitä läheskään kaikkia suunnata nytkään, joten tuo yhtälö ei vain toimi...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia

Viesti Kirjoittaja qaw »

sepä tässä autoverotuksessa kaikkein surullisinta onkin
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Vastaa Viestiin