9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kasalahko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 01, 2010 17:47
Paikkakunta: järvenpää

9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja kasalahko »

Ostin ensimmäisen saabini tuossa lautantaina ja tuntuu oikein mukavalta peliltä.

Ent. omistaja sanoi että on Steg 2 ahtolastu (ahdot n.1bar)

löytyy myös 3' putki alusta loppuun, vapaammin virtaava ilmansuodatin, jonkinsortin bypass venttiili ja turboruuvi?

ongelmana siis on tyhjäkäynnin kovuus, noin 1200-1500rpm ent. omistaja sanoi sen johtuvan lastusta? miten tuon voisi itse vaihtaa?(vakolastu tuli mukana)

myös kierrätettäessä vapaalla yli 3500rpm kun päästää kaasun suappi sammuu. tasasesti putoaa kierrokset nollaan.

yritin etsiä mutta ei ainakaan tuohon lastun vaihtoon löytynyt ohjetta.

Saman syssyyn voisi kysyä että kuuluuko tuossa ajotietokoneen namiskoiden yläpuolella olla kello :?:

kiitoksia vastauksista ja anteeksi hölmöistä kysymyksistä, vasta autoharrastuksen aloittaneena ja ensimmäisen turboauton ostaneena. :D
Saab 900 -83 T8
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

puhdista tyhjäkäynti moottori nyt ensimmäisenä
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

DCC/SCC:n lamppu palanut?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 23#p116923

Onnea uuden hankinnan johdosta! Tämä UKT on muuten "must-see" osio..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kasalahko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 01, 2010 17:47
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja kasalahko »

teesalama kirjoitti:DCC/SCC:n lamppu palanut?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 23#p116923

Onnea uuden hankinnan johdosta! Tämä UKT on muuten "must-see" osio..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
Lamput on ehjiä mutta ei silti ylempi toimi. ei sillä että näyttöön tulisi edes mitään?

Mimmi kirjoitti:Kierroksilta sammuminen johtuu 90% varmuudella By-pass venttiilin vuodosta.

mistäs vuotoa kannattaa ensinnä etsiä? tai että miten vuotaa?
Saab 900 -83 T8
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Puhaltamalla/imemällä by-pass-venttiilin pikkuletkusta, ei saisi falskata läpi.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

kasalahko kirjoitti:
teesalama kirjoitti:DCC/SCC:n lamppu palanut?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 23#p116923

Onnea uuden hankinnan johdosta! Tämä UKT on muuten "must-see" osio..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
Lamput on ehjiä mutta ei silti ylempi toimi. ei sillä että näyttöön tulisi edes mitään?
Puhutaanko samasta "laitteesta"?

EDIT:
SCC näyttää tältä
http://www.thesaabsite.com/shop/catimag ... mputer.jpg
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja jus »

DCC näkyy tässä kuvassa viisarikellon vasemmalla puolella:
Kuva

Jos DCC/SCC on mallia "kaksi johtoliitintä", onko molempiin liittimiin kytkettynä johdot?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kasalahko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 01, 2010 17:47
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja kasalahko »

jus kirjoitti:DCC näkyy tässä kuvassa viisarikellon vasemmalla puolella:
Kuva

Jos DCC/SCC on mallia "kaksi johtoliitintä", onko molempiin liittimiin kytkettynä johdot?
nimeomaan tuo vasemmanpuoleinen. tulee vain yksi johtoliitin, vaikka paikkojahan on kaksi.
Saab 900 -83 T8
kasalahko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 01, 2010 17:47
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja kasalahko »

jusa_71 kirjoitti:puhdista tyhjäkäynti moottori nyt ensimmäisenä
hölmo kysymys, mutta eikös tuon moottorin pistokkeen irroitus pitäisi vaikuttaa jotenkin? vai onko niin että jos/kun tyhjäkäyntimoottori on jumissa niin se ei vaikuta? ei nimittäin vaikuta pistokkeen irroitus käyntiin millään tavalla

se siis on tässä siinä imusarjan päällä? kaksi letkuliitosta, yksi pistoke?
Saab 900 -83 T8
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja jus »

kasalahko kirjoitti:nimeomaan tuo vasemmanpuoleinen. tulee vain yksi johtoliitin, vaikka paikkojahan on kaksi.
DCC ei käynnisty ennen kuin molemmat johtoliittimet on kytketty, ja pitää olla vieläpä oikein päin. Se toinen johto voi olla nippusiteellä kiinnitettynä johtosarjan kylkeen, aloittaisin etsimisen siitä DCC:n ja penkinlämmitinsäätimien alapuolelta. ACC-panelin tai kuskin jalkatilassa olevankeskikonsolin sivuverhoilun irrottaminen voi auttaa käsiksi pääsemistä.

Tyhjäkäyntimoottori on juuriki se murikka johon tulee johto+kaksi letkua, toinen läppäkotelosta, toinen imusarjasta.

Onko tyhjäkäynti missään vaiheessa normaali? Puolilämpimänä? Ilmastointi painettuna ECON-asentoon? Muuttuuko tyhjäkäynti kun painat ilmastoinnin AUTO-asentoon?

Ruiskun lämpöanturin vika on monilla aiheuttanut kovaa tyhjäkäyntiä, useimmiten ilmenee vasta kunnolla käyntilämpöiseksi ajetulla moottorilla.

Minkälainen se bypass on, musta muovinen vai joku thyyning-malli?

Mitä näyttää ahtopainemittari tyhjäkäynnillä?
kasalahko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 01, 2010 17:47
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja kasalahko »

jus kirjoitti:
kasalahko kirjoitti:nimeomaan tuo vasemmanpuoleinen. tulee vain yksi johtoliitin, vaikka paikkojahan on kaksi.
DCC ei käynnisty ennen kuin molemmat johtoliittimet on kytketty, ja pitää olla vieläpä oikein päin. Se toinen johto voi olla nippusiteellä kiinnitettynä johtosarjan kylkeen, aloittaisin etsimisen siitä DCC:n ja penkinlämmitinsäätimien alapuolelta. ACC-panelin tai kuskin jalkatilassa olevankeskikonsolin sivuverhoilun irrottaminen voi auttaa käsiksi pääsemistä.

Tyhjäkäyntimoottori on juuriki se murikka johon tulee johto+kaksi letkua, toinen läppäkotelosta, toinen imusarjasta.

Onko tyhjäkäynti missään vaiheessa normaali? Puolilämpimänä? Ilmastointi painettuna ECON-asentoon? Muuttuuko tyhjäkäynti kun painat ilmastoinnin AUTO-asentoon?

Ruiskun lämpöanturin vika on monilla aiheuttanut kovaa tyhjäkäyntiä, useimmiten ilmenee vasta kunnolla käyntilämpöiseksi ajetulla moottorilla.

Minkälainen se bypass on, musta muovinen vai joku thyyning-malli?

Mitä näyttää ahtopainemittari tyhjäkäynnillä?


Täytyy etsiä huomenissa kun on valoisampaa.

Ilmastointiahan ei siis tässä ole, eli ei vaikutusta :D

Aivan kylmällä koneella/vaihde päällä tyhjäkäynti noin 1000rpm muuten tuo 1200-1500.

Bypass on thyyning mallia Tommi's?

ahtomittari muistaakseni näyttää -1bar tyhjäkäynnillä tarkistelen vielä huomenissa kun autoa käytän. vai meinasitko orkkispainemitaria? mitä pitäisi näyttää?
Mielestäni bypass ei päästä läpi ilmaa puhallettaessa/imettäessä siitä pienestä letkusta.

Olenko siis hakuteillä kun oletan että tyhjäkäynnin pitäisi muuttua irroittamalla se pistoke?
Saab 900 -83 T8
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja jus »

kasalahko kirjoitti:Olenko siis hakuteillä kun oletan että tyhjäkäynnin pitäisi muuttua irroittamalla se pistoke?
Voi olla että pitäisi muuttua tai voi olla että ei, riippuu mistä se kova käynti johtuu. Jos tyhjäkäyntimoottori on sellaista mallia jossa jousi vetää jännitteettömänä luistin vähän raolleen, käynti luultavasti muuttuu johdon irrotuksella jos tyhjäkäyntimoottorille yleensäkään tuli mitään ohjausta.

Sellainenkin räpellys on nähty, jossa koneenvaihdon tms. jälkeen oli lämpöanturin, nakutusanturin ja tyhjäkäyntimoottorin johdot vaihtuneet ristiin ja käynti oli kova, sattui olemaan tyhjäkäyntimoottori kaksinapaista mallia.

Tyhjäkäynnillä ahtomittarin kuuluukin olla alipaineen puolella. Epäilen että asteikollinen mittarisi liioittelee. Mittaristossa oleva ahtomittari saisi olla tyhjäkäynnillä vähintään puoliväliin valkoisella. Vähäinen alipaine voisi viitata alipainevuotoon, mutta ehkä siitä ei ole nyt kyse.
Omassa asteikolinen mittari näyttää tyhjäkäynnillä vapaalla lämpimänä vähän päälle puolen barin alipainetta.
kasalahko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 01, 2010 17:47
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja kasalahko »

jus kirjoitti:
kasalahko kirjoitti:Olenko siis hakuteillä kun oletan että tyhjäkäynnin pitäisi muuttua irroittamalla se pistoke?
Voi olla että pitäisi muuttua tai voi olla että ei, riippuu mistä se kova käynti johtuu. Jos tyhjäkäyntimoottori on sellaista mallia jossa jousi vetää jännitteettömänä luistin vähän raolleen, käynti luultavasti muuttuu johdon irrotuksella jos tyhjäkäyntimoottorille yleensäkään tuli mitään ohjausta.

Sellainenkin räpellys on nähty, jossa koneenvaihdon tms. jälkeen oli lämpöanturin, nakutusanturin ja tyhjäkäyntimoottorin johdot vaihtuneet ristiin ja käynti oli kova, sattui olemaan tyhjäkäyntimoottori kaksinapaista mallia.

Tyhjäkäynnillä ahtomittarin kuuluukin olla alipaineen puolella. Epäilen että asteikollinen mittarisi liioittelee. Mittaristossa oleva ahtomittari saisi olla tyhjäkäynnillä vähintään puoliväliin valkoisella. Vähäinen alipaine voisi viitata alipainevuotoon, mutta ehkä siitä ei ole nyt kyse.
Omassa asteikolinen mittari näyttää tyhjäkäynnillä vapaalla lämpimänä vähän päälle puolen barin alipainetta.

Kiitoksia tiedosta. en itsekään usko että alipainevuoto olisi, kuitenkin selvästi tyhjäkäynnillä on alipainetta kun mittari alas vajoaa, kuitenkaan ei pohjaan saakka.

Mitään logiikkaahan ei ole, että se lastuvika olisi? eihän sen kuuluisi tyhjäkäyntiin vaikuttaa... 8O
Saab 900 -83 T8
kasalahko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 01, 2010 17:47
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja kasalahko »

jus kirjoitti:
kasalahko kirjoitti:Olenko siis hakuteillä kun oletan että tyhjäkäynnin pitäisi muuttua irroittamalla se pistoke?
V

Tyhjäkäynnillä ahtomittarin kuuluukin olla alipaineen puolella. Epäilen että asteikollinen mittarisi liioittelee. Mittaristossa oleva ahtomittari saisi olla tyhjäkäynnillä vähintään puoliväliin valkoisella. Vähäinen alipaine voisi viitata alipainevuotoon, mutta ehkä siitä ei ole nyt kyse.
Omassa asteikolinen mittari näyttää tyhjäkäynnillä vapaalla lämpimänä vähän päälle puolen barin alipainetta.
Sain ahtopaineet nyt tarkemmin katsottua, asteikollisen mukaan n.-0.6bar ja valkoisen alueen puolessavälissä. tosin tyhkäkäynti on yli se 100rpm että paljon se nyt vaikuttaneekaan tuohon..
Saab 900 -83 T8
kasalahko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 01, 2010 17:47
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9000 -90 2.0 IA T Korkea tyhjäkäynti, lastusta johtuva?

Viesti Kirjoittaja kasalahko »

jus kirjoitti:
kasalahko kirjoitti:Onko tyhjäkäynti missään vaiheessa normaali? Puolilämpimänä? Ilmastointi painettuna ECON-asentoon? Muuttuuko tyhjäkäynti kun painat ilmastoinnin AUTO-asentoon?

Ruiskun lämpöanturin vika on monilla aiheuttanut kovaa tyhjäkäyntiä, useimmiten ilmenee vasta kunnolla käyntilämpöiseksi ajetulla moottorilla.
Putsailin tyhjäkäyntiventtiilin ja tarkistin kaasuläpän, ettei jumita tai kanna. Ei vaikutusta.
Mittarin mukaan lämmöt ok, mutta ruiskulle jokin oma lämpöanturi? missä sijaitsee?

Tyhjäkäynti korkeampi kun kone lämpiää
Saab 900 -83 T8
Vastaa Viestiin