Pakko niitä paikkatietojakin on tallentaa, jos halutaan eri veromääriä eri alueille.Tume34 kirjoitti:Ei tietenkään. Mutta on eriasia, tallennetaanko myös paikannustiedot, vai lasketaanko niistä vain kilometrit jotka sitten talletetaan. Suhteellisen varma järjestemä, mikäli tämä lasku suoritetaan aivan ensimmäisessä "layerissa".
Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Mikäli ja mikäli. Tosiasia kuitenkin on se, että paikannustiedot tallentuvat ja jo se yksin riittää loukkaamaan yksityisyyden suojaa.Tume34 kirjoitti:Ei tietenkään. Mutta on eriasia, tallennetaanko myös paikannustiedot, vai lasketaanko niistä vain kilometrit jotka sitten talletetaan. Suhteellisen varma järjestemä, mikäli tämä lasku suoritetaan aivan ensimmäisessä "layerissa".
Tämä tosiasia ei ole kuitenkaan mikään syy kajota yksityisyyden suojaan yhtään lisää.Tume34 kirjoitti:Miten se on NIIN eri asia? Yhtälailla myös sinun liikkumisesi, ostamisesi ja muukin yksityiselämäsi rahankäyttöön liittyvä on Yksityisasia, vai eikö sinusta?
Niin totesit, entä sitten? Sinäkö se määrität tulevan tarpeen?Tume34 kirjoitti:Totesin aiemmin että paikkatietoja ei ole tarve talletella tai edes kummemmin lukea.
Jos liikkumisen seuranta ei mielestäsi ole kyttäämistä, kerro sitten ihmeessä että mikä on? Eikö kuvitelmaa ja maalailua yhtälailla ole se että tätä kyttäämistä ei tapahtuisi?Tume34 kirjoitti:Kyttäämisestä ei vielä tässä vaiheessa ole muuten sanottu halaistua sanaakaan muuta kuin teidän itsenne kuvitelmissa ja maalailuissa.
Jassoo, ensin et ollut tietävinäsi järjestelmästä mitään, "onkos tämä nyt niitä sala liitto teorioita?", ja nyt yhtäkkiä tiedätkin yhtä sun toista...Tume34 kirjoitti:Tähän mennessä on suunniteltu vain kilometrien perusteella tapahtuvaa verotusta eikä yhtään mitään muuta.
Se että sama järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa rajattomat mahdollisuudet ei vain kyttäämiseen, vaan myös sen määrittelemiseen että missä ajat, milloin ajat ja myös vaikkapa tarvittaessa "tarpeettoman huviajelun" estämisen etäpäätteeltä käsin ei todellakaan ole irrelevantti asia. Vai millä perusteella se muka olisi?Tume34 kirjoitti:Se että järjestelmä muutosten myötä on kykenevä valvontaankin on täysin irrelevantti asia niin kauan kuin sitä ei suunnitella tehtävän.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Herranjestas mitä sinisilmäisyyttä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Suoraan sanoen kyllä minusta olisi. En ainakaan äkkiseltään keksi miksi autoilua pitäisi ainakaan em. toimintoja enempää verottaa.Anthuan kirjoitti:Olisikos se sitten reilua että generaattorin omistajat, metsurit, ruohonleikkaajat, kirkonpolttajat ja veneilijät joutuisivat maksamaan ajoneuvoveroa polttoaineessaan.
Mutta ihan hyvä pointti tuli aiemmin esiin, ulkomailtahan se bensa sitten haettaisiin. Tosin vain rajaseuduilla, joiden toiminta muutenkin on kohtuu marginaalista koko suomen mittakaavassa...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Miten se on tosiasia? Eihän niitä ole mikään pakko tallentaa, ja tiedät tämän kyllä itsekin, niitä ei ole pakko edes käsitellä millään muotoa "humanreadable"-muodossa.Minuteman kirjoitti:
Mikäli ja mikäli. Tosiasia kuitenkin on se, että paikannustiedot tallentuvat ja jo se yksin riittää loukkaamaan yksityisyyden suojaa.
Todennäköisesti en määrittele, mutta eihän siitä tässä ollut kysekään. Kyse on siitä, ettei niitä ole mikään pakko tallettaa.Minuteman kirjoitti:Niin totesit, entä sitten? Sinäkö se määrität tulevan tarpeen?
Lukaisin kyllä uutista tarkemmin ja kyllähän siellä tosiaan oli mainintaa että ruuhkaisimmilla osuuksilla olisi korkeammat maksut ja sehän se sitten vaatisi paikkatietojenkin käsittelyä. Tätä en itse tue, vaikka kilometreihin perustuvaa verotusta pidänkin suhteellisen tasapuolisena ratkaisuna.
Se on kyttäämistä vasta kun sitä tapahtuu, ja sitähän ei tapahdu ellei näin sallita käyvän. Pelkkä kilometrien mittaus ei täytä kyttäämisen ja vahtimisen tunnusmerkkejä.Minuteman kirjoitti:Jos liikkumisen seuranta ei mielestäsi ole kyttäämistä, kerro sitten ihmeessä että mikä on? Eikö kuvitelmaa ja maalailua yhtälailla ole se että tätä kyttäämistä ei tapahtuisi?
Minä tiedän vain sen mitä julkisesti on lehdistä luettavissa.Minuteman kirjoitti:Jassoo, ensin et ollut tietävinäsi järjestelmästä mitään, "onkos tämä nyt niitä sala liitto teorioita?", ja nyt yhtäkkiä tiedätkin yhtä sun toista...
Onko se mikään järkevä peruste olla käyttämättä jotakin järjestelmää, että sitä järjestemää voidaan ehkä tulevaisuudessa käyttää väärin? Kai käsität, että jokapäivä on ympärilläsi vaikka kuinka paljon tällaisia järjestelmiä, mm.nopeudenvalvontakamerat, valvontakamerat, aiemmin mainitsemani pankkijärjestelmä sirukortteineen kaikkineen, jopa internet. Jokaista näistä voitaisiin käyttää väärin mutta näin ei tehdä, ja joistakin näistä olisi vieläkin suurempaa vaaraa yksityisyydelle kuin tämä sinun demoni-gps-seurantajärjestemäsi voisi aiheuttaa. Vastustatko kenties myös näitä?Minuteman kirjoitti:Se että sama järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa rajattomat mahdollisuudet ei vain kyttäämiseen, vaan myös sen määrittelemiseen että missä ajat, milloin ajat ja myös vaikkapa tarvittaessa "tarpeettoman huviajelun" estämisen etäpäätteeltä käsin ei todellakaan ole irrelevantti asia. Vai millä perusteella se muka olisi?
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Tallennuttavahan niiden on, että tiedot voidaan käsitellä sekä kilometriperusteinen laskutus kohdentaa oikealle käyttäjälle ja jälkikäteen todentaa, tiedät sen varsin hyvin itsekin. Se on ihan sama missä "humanreadable"- muodossa tai ei, jo pelkkä sijaintitietojen saanti yksityishenkilöstä täyttää yksityisyyden suojan loukkauksen tunnusmerkit.Tume34 kirjoitti:Miten se on tosiasia? Eihän niitä ole mikään pakko tallentaa, ja tiedät tämän kyllä itsekin, niitä ei ole pakko edes käsitellä millään muotoa "humanreadable"-muodossa.
Kts. edellinen.Tume34 kirjoitti:Todennäköisesti en määrittele, mutta eihän siitä tässä ollut kysekään. Kyse on siitä, ettei niitä ole mikään pakko tallettaa.
No nythän sitä sieltä sitten löytyikin... Kilometriperusteista verotusta tapahtuu jo nyt, polttoaineveron muodossa, ja se jos mikä on tasapuolista sekä kohdentuu nykymittapuun mukaan "oikein" niin että jos on iso ja raskas auto sekä raskas kaasujalka, tulee maksaneeksi enemmän veroa.Tume34 kirjoitti:Lukaisin kyllä uutista tarkemmin ja kyllähän siellä tosiaan oli mainintaa että ruuhkaisimmilla osuuksilla olisi korkeammat maksut ja sehän se sitten vaatisi paikkatietojenkin käsittelyä. Tätä en itse tue, vaikka kilometreihin perustuvaa verotusta pidänkin suhteellisen tasapuolisena ratkaisuna.
Ja kaikki tämä ilman mitään hiton hienoja ja kalliita Autoilijoilla maksatettavia GPS- järjestelmiä!
Edellähän on jo todettu, että kilometriperustainen verotus vaatii GPS- järjestelmän, ja mitatakseen kilometrit tämän järjestelmän on määritettävä sijainti. Yksityishenkilön sijainnin mittailu ON kyttäämistä. Siinä olet oikeassa että näin ei todellakaan tulla sallimaan käyvän.Tume34 kirjoitti:Se on kyttäämistä vasta kun sitä tapahtuu, ja sitähän ei tapahdu ellei näin sallita käyvän. Pelkkä kilometrien mittaus ei täytä kyttäämisen ja vahtimisen tunnusmerkkejä.
Tume34 kirjoitti:Onko se mikään järkevä peruste olla käyttämättä jotakin järjestelmää, että sitä järjestemää voidaan ehkä tulevaisuudessa käyttää väärin? Kai käsität, että jokapäivä on ympärilläsi vaikka kuinka paljon tällaisia järjestelmiä, mm.nopeudenvalvontakamerat, valvontakamerat, aiemmin mainitsemani pankkijärjestelmä sirukortteineen kaikkineen, jopa internet. Jokaista näistä voitaisiin käyttää väärin mutta näin ei tehdä, ja joistakin näistä olisi vieläkin suurempaa vaaraa yksityisyydelle kuin tämä sinun demoni-gps-seurantajärjestemäsi voisi aiheuttaa. Vastustatko kenties myös näitä?
Niinkuin edellä on mainittu, mikään noista järjestelmistä, tai niiden olemassa olossa ei oikeuta loukkaamaan yksityisyyden suojaa yhtään piiruakaan lisää.
Se täytyy kyllä myöntää että vaikka huteja näemmä tulee, niin siirtelet maalitolppia varsin näppärästi; Ensin koko järjestelmästä ei ollut tietoakaan, sitten oli mutta eihän sillä mitata sijaintia nyt tai tulevaisuudessa, sitten ehkäpä voidaankin mitata mutta eihän tämä loukkaa kenenkään yksityisyyttä millään tavalla sillä urkitaanhan muitakin asioita jo nyt...

Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Minun mielestäni taas ei ole reilua rankaista esim. polttopuunteosta moottorisahalla käyttäen tekosyynä yksityisautoilun tiestölle aiheuttamia kuluja.qaw kirjoitti:Suoraan sanoen kyllä minusta olisi. En ainakaan äkkiseltään keksi miksi autoilua pitäisi ainakaan em. toimintoja enempää verottaa.Anthuan kirjoitti:Olisikos se sitten reilua että generaattorin omistajat, metsurit, ruohonleikkaajat, kirkonpolttajat ja veneilijät joutuisivat maksamaan ajoneuvoveroa polttoaineessaan.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Kuinkahan paljon motille tulis lisähintaa? Veikkaan ettei puhuta edes euroista.Anthuan kirjoitti:Minun mielestäni taas ei ole reilua rankaista esim. polttopuunteosta moottorisahalla käyttäen tekosyynä yksityisautoilun tiestölle aiheuttamia kuluja.qaw kirjoitti:Suoraan sanoen kyllä minusta olisi. En ainakaan äkkiseltään keksi miksi autoilua pitäisi ainakaan em. toimintoja enempää verottaa.Anthuan kirjoitti:Olisikos se sitten reilua että generaattorin omistajat, metsurit, ruohonleikkaajat, kirkonpolttajat ja veneilijät joutuisivat maksamaan ajoneuvoveroa polttoaineessaan.
#3834
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Kyse onkin periaatteesta.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Kova pitää periaatteen olla...
Kysehän on vain katsantokannasta, saastuttaahan se moposaha ja pitää meteliäkin vielä, heh.

Kysehän on vain katsantokannasta, saastuttaahan se moposaha ja pitää meteliäkin vielä, heh.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Miksi niiden olisi tallennuttava? Mikään ei tätä edellytä, joten voisitko perustella? Etäisyydenmittauksen eli sen kilometrilaskurin voi hoitaa laskemalla kahden yksittäisen pisteen välisen etäisyyden, mutta näiden pisteiden sijaintia ei tarvitse tietää eikä sitä tarvitse etenkään mihinkään talletella, mikäli järjestelmällä ei aiota verottaa sen sijainnin (eli ruuhkaisimmilla alueilla ajamisen) perusteella.Minuteman kirjoitti:
Tallennuttavahan niiden on, että tiedot voidaan käsitellä sekä kilometriperusteinen laskutus kohdentaa oikealle käyttäjälle ja jälkikäteen todentaa, tiedät sen varsin hyvin itsekin. Se on ihan sama missä "humanreadable"- muodossa tai ei, jo pelkkä sijaintitietojen saanti yksityishenkilöstä täyttää yksityisyyden suojan loukkauksen tunnusmerkit.
Joten kerrotko minulle, että miksi nämä sijaintitiedot on aivan ehdottomasti saatava tallennetuksi minkäänmuotoiseen tietokantaan?
Niinpä tekee. Mutta vuosittainen autovero on bensiinikäyttöisille henkilöautoille kiinteä. Eikö tätä voisi muuttaa? Eikö polttoaineen verotusta voisi tällöin myös keventää, mikäli siirryttäisiin verottamaan vain ajettujen kilometrien (plus tietenkin auton päästöjen) perusteella. Tämähän palvelisi vähän ajavia.Minuteman kirjoitti:No nythän sitä sieltä sitten löytyikin... Kilometriperusteista verotusta tapahtuu jo nyt, polttoaineveron muodossa, ja se jos mikä on tasapuolista sekä kohdentuu nykymittapuun mukaan "oikein" niin että jos on iso ja raskas auto sekä raskas kaasujalka, tulee maksaneeksi enemmän veroa.
Ja kaikki tämä ilman mitään hiton hienoja ja kalliita Autoilijoilla maksatettavia GPS- järjestelmiä!
Siinä olet oikeassa että rahoitukseen tulee koko homma kaatumaan. Autoilijat eivät varmastikaan tule lystiä kustantamaan ja vielä vähemmän valtio. Siksi koko tämä keskustelu on toistaiseksi lähinnä spekulointia.
Ja edellä perustelin että näitä sijaintitietoja ei tarvitse tallennella yhtään mihinkään, vaan mittaustapahtumaa varten käytettäviä sijaintitietoja voidaan käyttää vain tasan sen ajan mitä matkan mittaus vaatii eikä yhtään kauempaa.Minuteman kirjoitti:Edellähän on jo todettu, että kilometriperustainen verotus vaatii GPS- järjestelmän, ja mitatakseen kilometrit tämän järjestelmän on määritettävä sijainti. Yksityishenkilön sijainnin mittailu ON kyttäämistä. Siinä olet oikeassa että näin ei todellakaan tulla sallimaan käyvän.
Nyt tarvittaisiin niitä perusteluja että miksi ne olisi aivan ehdottomasti kaiveltava myös tietokantaan talteen.
Vastaus kysymykseeni oli melkolailla epäsuora. Mutta tällä hetkellä pääpaino lienee sillä, että sinun täytyy kyetä perustelemaan että miksi ne sijaintitiedot edes otettaisiin talteen.Minuteman kirjoitti:Niinkuin edellä on mainittu, mikään noista järjestelmistä, tai niiden olemassa olossa ei oikeuta loukkaamaan yksityisyyden suojaa yhtään piiruakaan lisää.
Myönnyn sen verran, että sijaintitiedot on tallennettava äärimmäisen lyhyeksi hetkeksi johonkin rekisteriin tai muistiin laskutoimitusta varten, mutta tätä tietoa ei siitä huolimatta tarvitse siirtää sieltä eteenpäin yhtään mihinkään.
Myönnyn myös jopa sen verran, että sijaintitiedot voidaan jopa ottaa ulos purkista ja laskutoimitus voidaan suorittaa jossain muualla järjestelmässä, mutta vielä tämäkään ei merkitse sitä että niitä tallennettaisiin yhtään minnekään. Mikä on niin vaikeaa ymmärtää? Vai haetko kenties edelleenkin takaa sitä että järjestelmää VOIDAAN tulevaisuudessa EHKÄ käyttää väärin jos sitä muutellaan tietyiltä osin? Jos näin on niin mieti keskenäsi vain, itse pidän sitä turhana spekulaationa vailla todellisuuspohjaa.
Ymmärrätkö muuten ollenkaan miten tuollainen järjestelmä voisi toimia tai että miten sen voisi toteuttaa?
Sitä sijaintia ei vieläkään tarvitse väkisin ottaa ulos gps-paikantimesta yhtään mihinkään talteen.Minuteman kirjoitti:Se täytyy kyllä myöntää että vaikka huteja näemmä tulee, niin siirtelet maalitolppia varsin näppärästi; Ensin koko järjestelmästä ei ollut tietoakaan, sitten oli mutta eihän sillä mitata sijaintia nyt tai tulevaisuudessa, sitten ehkäpä voidaankin mitata mutta eihän tämä loukkaa kenenkään yksityisyyttä millään tavalla sillä urkitaanhan muitakin asioita jo nyt...
Kysyin, että miksi koet tämän asian niin suurena saatanana, vaikka ympärilläsi on huomattavasti potentiaalisempia uhkia yksityisyyden kannalta.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Julkisen vallan käyttöön, kuten veroluontoisten maksujen määräämisvaltaan kuuluu, että hallintoalamaisen tulee halutessaan saada käyttöön maksun määräämisen (vallankäytön) perusteena olevat tiedot, luonnollisesti myös taannehtien. Onneksi olkoon, jos kuvitelmissa on täyttää tuon velvollisuuden aiheuttama perusteluvelvollisuus jonkun pellehermannipurkin kilometrimääräisellä ulosannilla.Tume34 kirjoitti: Joten kerrotko minulle, että miksi nämä sijaintitiedot on aivan ehdottomasti saatava tallennetuksi minkäänmuotoiseen tietokantaan?
Ja jos tarkoitus on vain laskuttaa veroa ajetuista kilometreistä, niin miksi en ole nähnyt julkisuudessa kenenkään tämänkaltaista verolinjaa ajavan ehdottavan matkamittarilukemien vertaamista vaikkapa vuosikatsastuksissa...
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ma Marras 01, 2010 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Sahan pakohaasu ei siitä puhdistu vaikka kuinka paljon syytäisi rahaa valtion pohjattomaan kirstuun, ja mitenkäs se sitten melua vaimentaisi? jos siitä jollekin haittaa olisi.Henkka #2283 kirjoitti:Kova pitää periaatteen olla...![]()
Kysehän on vain katsantokannasta, saastuttaahan se moposaha ja pitää meteliäkin vielä, heh.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Niin, sama pätee myös maantieliikenteeseen. Se katsantokanta nääs...Anthuan kirjoitti:Sahan pakohaasu ei siitä puhdistu vaikka kuinka paljon syytäisi rahaa valtion pohjattomaan kirstuun, ja mitenkäs se sitten melua vaimentaisi? jos siitä jollekin haittaa olisi.Henkka #2283 kirjoitti:Kova pitää periaatteen olla...![]()
Kysehän on vain katsantokannasta, saastuttaahan se moposaha ja pitää meteliäkin vielä, heh.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Vehviläinen ehdottaa keliperustaisia nopeusrajoituksia
Ammattimetsuri sahaa päivässä neljä tankillista eli 2-3 litraa. 30sentin lisähinnalla päivävaikutus olisi alle euron.siiseli kirjoitti:Kuinkahan paljon motille tulis lisähintaa? Veikkaan ettei puhuta edes euroista.
Omakotitalossa asuvana poltin viime kesänä ruoholeikkurissa 15 litraa. Pointtini on, että pienkoneissa käytettävät polttoainemäärät ovat niin pieniä, ettei niillä ole mitään merkitystä.