Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
Paikkakunta: kurikka

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

Ajelinpa eilen edestakaisin semmosen 50km mutkaista tietä kesärenkailla ja liukashan siellä oli kuin perkele. Kulutuslukemaksi sain 0.4dl alle vanhan ennätyksen eli sid näytti 5.7l/100km :o

Kesällä olen päässyt ilman cruisea 6.1l lukemaan ja silloin todellinen kulutus oli about 6.5l kun tankilla kävi. Että matka-ajossa mielestäni helvetin taloudellinen peli kyseessä ominaisuuksiin nähden. :D

2.3t -98
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

D-asento normaalisti päällä.
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja HEV »

9-5T kirjoitti:
KN/Lieto kirjoitti:D-asento normaalisti päällä.
Tuossa koneessa viri tiputtaa kulutusta reilusti. Automaatin rullailu ei olekkaan helppoa, jollain testerillä oppii näkemään milloin saa kulutuksen nollaksi.
SID-infollakin näkee, että jos käytössä on lukittu/kiinteä vaihde (oikea termi? siis 3.,4., tai 5.), hetkellinen kulutus näyttää 0:aa, mutta jos se luistava versio (niistä 3-5:sta), kulutusarvo ei mene nollaan eli konetta täytyy tietysti pyörittää jottei se sammuisi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
benicio
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja benicio »

Ei perskala, 13,0l/100km kun ajoin normaalisti enkä yrittänyt mitään ennätyksiä, mutta siis edelleen suurin osa ajosta motaria (max 125km/h) ja maantietä.

Kyllä tässä on pakko joku vika olla, tai sitten vaihtuu kyllä auto. Kakkoskoslana oleva -89 1,3 golf neljällä vaihteellla vie samassa ajossa about 8, vaikka kierrokset on varmaan yli neljän tonnin jatkuvasti, saabilla ei koskaan yli 3:n.

Ainoat vihjeet ovat siis: ei vikakoodeja obd:llä; sid näyttää 8,5; ei käynnisty ilman kaasua haaleana; emäntä huutaa vieressä paljonko bensaan menee rahaa vuodessa.
Missä se vika voisi olla?
Voiko termostaatti olla vaihtokunnossa? Lämpömittari nousee d:n ylälaitaan ja kohtuullisen kuumaa ilmaakin tulee.
Voiko moottorin säädöt olla pielessä? Viittaako tuo sidin heitto siihen?
Jarrut ei laahaa, siitä olen kohtuu varma.
Mikään ei viittaa myöskään bensavuotoon. Bensapumppu surisee hetken kun virrat kytkee, niin sen kai kuuluukin?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
SiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 15:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja SiK »

Bensanpaineensäädin rikki? SID:in kulutus kait lasketaan ruiskujen aukioloajasta, kovemmalla paineella menee enemmän bensaa. Kait adaptaation tuo pitäisi korjata, ellei lambdakin ole rikki.
benicio
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja benicio »

SiK kirjoitti:Bensanpaineensäädin rikki?
Mistäs hänet löytää, onko pumpussa vai missä?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tuleehan matkamittariin kilometrit oikein ja samaan tahtiin kuin Sidiin? Nollaatko keskikulutuslukeman aina tankkauksen yhteydessä?
benicio
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja benicio »

Nostetaan vanhaa aihetta ylöspäin, ikäänkuin loppuraportin merkeissä.

Eli tähän samaan ongelmaan ja autoon liittyi myös tuo toinen ketju: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=105759

Nämä viat - tai ominaisuudet - olivat autossa jo ostettaessa, ja tuon käynnistyshomman takia auto oli mm kolmeen kertaan myyjäliikkeen piikkiin korjaamolla, josta viimeinen kerta merkkiliikkeessä Porissa yli viikon tutkailtavana. Mitään (oikeaa) vikaa ei ikinä löytynyt, ja olinkin jo nöyrtynyt kohtalooni, eli että tämä nyt vaan on saabbi, se vaan kuluttaa näin paljon ja sid näyttää aina väärin vähintään sen pari litraa alakanttiin. Eikä tahdo aina ihan ykkösellä käynnistyä (tämä toki oli niin toisaikainen vika että siihen saattoi muutkin toimenpiteet vaikuttaa kuten kys. ketjusta voi lukea)

No, viime viikolla kävin vesa67:lla etanolisoftauksessa, ja kun ajoin vesan pihaan, ja avasin konepellin, kului noin 8,78 sekuntia kun hän jo totesi että sulla on tässä vuosimallin -99 autossa vaihtokone vuosimallia -01. 8O Ja hetkeä myöhemmin olikin jo selvillä, että autossa on alkuperäisen vuosimallin ja koneen mukainen softa, vaikka mm suuttimet ovat isommat, uuden moottorin mukaiset. :roll:

Vähän tilanne nauratti (vesaa ei naurattanut), vaikka en tiedä olisiko pitänyt enemmänkin itkeä sitä kaikkea bensaan "turhaan" laitettua rahaa, tai varsinkin merkkiliikkeen lumehoidon tasoa. Mitäköhän siellä merkkiliikkeessä on se viikko touhuttu, kun ei edes tätä ole hoksattu? Auto on toki parissa muussakin merkkihuollossa ollut muissa huolloissa, eikä niissäkään ole tämä asia noussut esiin. Enkä sitä itsekään ole hoksannut, enkä oikein osaa ajatella että olisin voinutkaan (toki Mimmi jo tuolla ketjun ykkössivulla tiesti vian oikein).

Ikinä ei autossa vikavalo kuitenkaan jäänyt palamaan, joka tietysti oli mielenkiintoista sekin, mutta selittyi ilmeisesti väsähtäneella immulla, jonka virhelukema kompensoi isompia suuttimia, tai jotain.

Nyt on softa oikea ja kulutus desin tarkkuudella sidin näyttämän mukainen, ja matka-ajossa olen parhaimmillaan päässyt 6:lla alkavaan keskikulutukseen.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
keijo19
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Huhti 11, 2013 17:24
Paikkakunta: Inkoo

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja keijo19 »

Pistetään piruuttain, eli allekirjoituksen mukainen biili, tomaatti vaihteinen. 11,3 keskikulutus. Siitä noin 70 prosenttia kaupunki ja lyhyttä hiekkatie/4 km matka töihin.
Eli maantiellä käydään ruottalaisen kanssa ainoastaan silloin tällöin pitempiä lenkkejä ajamassa. Joten hyvinkin tyytyväinen olen verrattuna MV6 Omegaan mikä oli tuossa aikasemmin. Silloin ajelin 50/50 maantie ja lyhyttä ajoa ja näytti järjestäen lähempää 13/100.

Ja sehän tässä on hauskinta kun Saabissa on se lehtipuhallin ja melkeen 80 hp:tä enemmän... 8)
9-5 Aero 2001 steg 2,5....
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja 3J »

benicio kirjoitti:No, viime viikolla kävin vesa67:lla etanolisoftauksessa, ja kun ajoin vesan pihaan, ja avasin konepellin, kului noin 8,78 sekuntia kun hän jo totesi että sulla on tässä vuosimallin -99 autossa vaihtokone vuosimallia -01. 8O Ja hetkeä myöhemmin olikin jo selvillä, että autossa on alkuperäisen vuosimallin ja koneen mukainen softa, vaikka mm suuttimet ovat isommat, uuden moottorin mukaiset. :roll:

Vähän tilanne nauratti (vesaa ei naurattanut), vaikka en tiedä olisiko pitänyt enemmänkin itkeä sitä kaikkea bensaan "turhaan" laitettua rahaa, tai varsinkin merkkiliikkeen lumehoidon tasoa. Mitäköhän siellä merkkiliikkeessä on se viikko touhuttu, kun ei edes tätä ole hoksattu? Auto on toki parissa muussakin merkkihuollossa ollut muissa huolloissa, eikä niissäkään ole tämä asia noussut esiin. Enkä sitä itsekään ole hoksannut, enkä oikein osaa ajatella että olisin voinutkaan (toki Mimmi jo tuolla ketjun ykkössivulla tiesti vian oikein).
No kyllä moottorin vuosimallin huomaaminen vaatii sen verran perehtyneisyyttä etten yhtään ihmettele ettei huolto sitä hoksaa, edes merkkihuolto, ellei satu sitten sellainen huoltomies joka on todella perinpohjaisesti perehtynyt Saabien moottoreihin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

En yhdy edelliseen mielipiteeseen. Kohteesta oli nopeasti erotettavissa mallivuoteen nähden vääränmallinen imusarja ja map-anturi, vääränväriset suuttimet, kannen päädystä valuvuosi ja softan id:n saa techillä lukemalla selville, siihen ei tarvita ohjelmointilaitteita. Fuel trimmin ja ilmamassamittarin reippaan virheellisyyden pystyy myös techilläkin toteamaan vaikka open sid onkin kätevämpi.
Iskunpituutta en mitannut mutta uudella softalla pystyi päättelemään että litratilavuus sentään oltiin pidetty vaihdon tehneessä pajassa ennallaan.
Pidän käsittämättömänä sitä ettei noin selviä eroja huomattu merkkihuollossa. Eikö merkkihuollossa pitäisi olla ko. merkin teknistä tietämystä vai saako sen lisenssin ostettua R-kioskilta ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
benicio
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja benicio »

vesa67 kirjoitti: Pidän käsittämättömänä sitä ettei noin selviä eroja huomattu merkkihuollossa. Eikö merkkihuollossa pitäisi olla ko. merkin teknistä tietämystä vai saako sen lisenssin ostettua R-kioskilta ?
R-kioski saattaa tietysti inhimillisen virheen takia antaa niitä lisenssejä vahingossa vaikka lottoriviä jättävälle.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja 3J »

Merkkihuollossa katsotaan korkeintaan WIS:stä jotain tarkistettavia kohteita mallivuoden perusteella. Jos sitäkään jos se WIS on jossain konttorin koneella ja pitää poistua hallista. Muissa huolloissa ei ole edes sitä WIS:iä. Ei se vasta valmistunut autoasentaja hoksaa että moottori on eri jos ei sille ole kerrottu että on vaihdettu tai että tarkistapa onko vaihdettu. Se katsoo vain rekisteriotteesta mallivuoden, nohevampi ehkä tarkistaa jopa alustanumerosta.

Toki jos siellä on 10 vuotta pelkästään Saabeja huoltanut mekaanikko, niin saattaa tuollaiset huomata. Mutta nämä ovat aika harvassa. Se vastavalmistunut kun on halvempaa työvoimaa.

Harrastajalla on moninkertainen tietotaito, väittäisin. Meillä on aikaa selata netistä vapaa-aikana vaikka mitä Saab-juttuja ja seurata keskustelupalstoja jossa asiantuntijat jakavat vinkkejään. Tutkia omia ja kavereiden autoja ilman kiirettä. Asentaja tekee vaan työtä, työajalla tehdään huoltoja nopealla tahdilla, eikä olla netissä, ja tuskin vaihtavat tietoja löydöksistään toisten asentajien kesken tai verkostoituvat sen kummemmin.

Syntymapäikkakunnan merkkihuollossa oli yksi ja sama kaveri joka hoiti kaikki Saabit. Oli todella pätevä. Jäi kuitenkin eläkkeelle, ja joku vastavalmistunut tuli tilalle. Voit kuvitella miten asiantuntemuksen kävi. Jos huollot tehdään vielä niin että kaikki mekaanikot huoltaa kaikkia merkkejä, niin ei niitä Saabeja niin montaa ole, varsinkaan niitä joita viedään vielä merkkihuoltoon, että siitä nopeasti ekspertiksi kehittyisi.

Tottakai siinä vaiheessa kun moottori vaihdetaan, niin tulisi tarkistaa soveltuuko entinen softa vai onko jotain muuttunut. Sen luulisi merkkihuollonkin tekevän. Mutta jälkikäteen se on jo vaikeampaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
benicio
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Kulutusongelma: Todellinen ja SID heittää...

Viesti Kirjoittaja benicio »

No juu, näin se valitettavasti varmaan on, mutta ei saisi olla. Siitä oli kyse. Eräällä merkilläkin on markkinointiterminä oikeen joku Omamekaanikko, mutta todellisuus taitaa silti olla ihan tuo sama.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Vastaa Viestiin